Błędy w content marketingu, jakich najczęściej popełnianych trzeba unikać?

Znaczenia prawidłowo przeprowadzonej kampanii content marketingowej nie powinna lekceważyć żadna firma, niezależnie od branży, w jakiej prowadzi działalność. Ma niebagatelny wpływ nie tylko na zaprezentowanie oferty jak największej grupie potencjalnych klientów, jest także niezwykle istotna pod kątem SEO, optymalizacji i pozycjonowania strony firmowej lub sklepu internetowego. Planowanie odpowiedniej strategii content marketingowej powinno się zawsze zlecać specjalistom, takim jak SEOSPACE, a ich działania pozwolą uniknąć wielu najczęstszych błędów, które mogą sprawić, że prowadzona kampania okaże się nieskuteczna.

W jaki sposób content marketing pomaga osiągnąć sukces każdej firmie?

Można śmiało powiedzieć, że starannie zaplanowane działania content marketingowe są obecnie niezbędne zarówno dla właścicieli, jak i użytkowników każdej firmowej strony czy wspomnianego sklepu internetowego. Spośród najważniejszych zalet, jakie niesie ze sobą wolny od błędów marketing treści, warto przede wszystkim wymienić:

  • zwiększenie ruchu na stronie, większość użytkowników odwiedzających daną stronę szuka na niej wartościowych dla siebie informacji, które przekazuje się właśnie przez odpowiednio napisane, wysokiej jakości treści z zastosowaniem w nich fraz kluczowych pozwalających uzyskać jak najwyższą konwersję i zwiększających ruch na stronie. W przypadku witryny firmy zajmującej się e-handlem przekłada się to na wymierne, finansowe zyski, ponieważ content marketing jest jednym z czynników bezpośrednio wpływających na wzrost sprzedaży;
  • dotarcie do grupy docelowej odbiorców, którzy mogą być zainteresowani tym, co publikujemy na stronie, firmową ofertą produktów lub usług, ich odpowiednią dystrybucją na lokalnym lub większym rynku, w zależności, na którym firma prowadzi biznes. Umożliwiają to ponownie właściwie dopasowane słowa kluczowe, dlatego warto zastanowić się i wcześniej sprawdzić, jakie najdokładniej będą odpowiadały zapytaniom internautów wpisywanym w wyszukiwarce;
  • efektywniejsze pozycjonowanie umożliwiające witrynie zajęcie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, Google, Bing i innych powszechnie używanych wyszukiwarek, czemu sprzyja jednoczesne połączenie kampanii content marketingu ze wdrożeniem np. kampanii Google Ads;
  • zwiększenie rozpoznawalności marki, której nazwa i oferta pojawia się w wielu miejscach w globalnej sieci, zapada więc na stałe w pamięć użytkowników. Z pomocą contentu można więc skutecznie promować Twoją firmę i zyskać przewagę nad silną konkurencją.

CONTENT MARKETING W SEOSPACE

Jakie najczęściej popełniane błędy w content marketingu negatywnie wpływają na firmę?

Bledy content marketing infografika

Ilość błędów, jakie można popełnić w działaniach content marketingowych, jest duża, a właściwe przygotowanie takiej kampanii może sprawić wiele trudności, dlatego lepiej zaufać specjalistom, ich doświadczeniu i wiedzy. Przyjrzą się oni dokładnie Twojej stronie, przeanalizują ją z użyciem profesjonalnych narzędzi, takich jak np. Google Analytics, znajdą słabe strony wpływające też na wyniki sprzedażowe. Spośród najczęstszych błędów w content marketingu internetowym fachowcy największą uwagę zwracają na:

1. Brak spójnej strategii prowadzonej kampanii

Działania content marketingowe muszą być dokładnie planowane, powinniśmy wiedzieć, co chcemy z ich pomocą osiągnąć i krok po kroku, z żelazną konsekwencją to realizować. Nic nie wolno pozostawiać przypadkowi, licząc na przysłowiowy cud, w tym przypadku można być stuprocentowo pewnym, że on nigdy nie nastąpi. Jak już wspomniałem, kampania musi współpracować ze wszystkimi innymi działaniami mającymi na celu zareklamowanie firmy czy jej produktów, trzeba też wykazać się cierpliwością, wdrażanie jej i uzyskanie satysfakcjonujących efektów zajmie trochę czasu.

Tak samo ważna jest konsekwencja w działaniu, realizowanie stworzonych planów krok po kroku, regularnie publikując artykuły na blogu, aktualizując pozostałe treści znajdujące się na stronie i na bieżąco monitorując uzyskane w ten sposób rezultaty. W tym celu warto zdać się na pomoc specjalistów w tej dziedzinie, zajmuje to sporo czasu, dlatego lepiej skorzystać z usług agencji interaktywnej, takiej jak SEOSPACE.

2. Nieokreślenie grupy docelowej

Tworzone treści, jakie będą następnie publikowane na stronie internetowej, zawsze muszą mieć konkretnego, określonego wcześniej odbiorcę, który będzie nimi zainteresowany. To jest właśnie ta wielokrotnie wspominana przeze mnie grupa docelowa i pamiętajmy, że „pisząc dla wszystkich, nie piszemy do nikogo”.

Mogę śmiało zaryzykować stwierdzenie, że jest to jeden z najczęściej popełnianych błędów content marketingowych, który natychmiast negatywnie odbija się na rezultatach. Odbiorcą jest przecież potencjalny klient firmy mający dokonać zakupu, więc wszystko musi być tworzone pod niego, niezależnie czy są to teksty na blogi i artykuły sponsorowane, podcasty czy filmiki video na Tik Toku, infografiki albo wpisy w mediach społecznościowych.

3. Tworzenie treści niskiej jakości

W content marketingu liczy się jakość, a nie ilość i ponownie dotyczy to wszystkich rodzajów treści publikowanych na stronie, niezależnie od ich długości, także krótkich opisów produktów w sklepie internetowym czy wpisów na blogu. Ciągle jeszcze Google promuje wysokiej jakości teksty, wolne od podstawowych błędów interpunkcyjnych, ortograficznych i stylistycznych, mające równie wysoką wartość merytoryczną i przekazujące docelowej grupie odbiorców konkretne, poszukiwane przez nich informacje.

Thin content, ogólnikowe treści nie spełniają swojego zadania, więc nie stosuj ich jeśli chcesz osiągnąć sukces w swojej branży. Jeśli brakuje Ci czasu i samodzielnie nie możesz pisać wartościowych treści, to powinieneś skorzystać z pomocy profesjonalnych copywriterów, mających dużą wiedzę z zakresu SEO, którzy się tym zajmą zgodnie z Twoim zamówieniem, a taką usługę znajdziesz oczywiście także w SEOSPACE.

COPYWRITING W SEOSPACE

4. Skupienie się tylko na treściach blogowych i brak kanałów dystrybucji

content marketing strategia

Nie będę tutaj negować olbrzymiego znaczenia bloga firmowego czy bloga eksperckiego, jako istotnego elementu każdej firmowej strony internetowej, sprawdzającego się również w Twojej branży. Powinien być oparty na sprawdzonych i wiarygodnych kanałach informacji, podstawą ich znalezienia jest mozolny research, lecz dopiero wtedy będziesz wiedział, jakie dane wykorzystać i będziesz jednocześnie pewny skuteczności swoich działań content marketingowych. Równie istotne są inne treści publikowane na stronie, opisy produktów, opisy kategorii, a nawet zakładka „O nas”, warto więc poświęcić nieco czasu ich właściwemu przygotowaniu.

Powiedzmy sobie szczerze, że nie wszyscy mają ochotę „przebijać się” przez długi tekst, a do niektórych grup odbiorców bardziej przemawiają zupełnie inne środki przekazu. Można to, co mamy im do powiedzenia, zaprezentować w postaci krótkiego, instruktażowego filmu wideo albo stworzyć dla nich zawsze popularny podcast. Nie wolno też zapominać o znaczeniu mediów społecznościowych, ważnego nośnika pozwalającego na skuteczną promocję Twojej marki, sprzedawanych produktów i usług np. poprzez dodanie przez użytkownika linku na profilu na Facebook czy LinkedIn. Wszystkie te kanały dystrybucji treści pozwolą osiągnąć takie efekty, jakie zaplanowaliśmy, tworząc uprzednio strategię działania.

5. Blogi i artykuły nie są poddane optymalizacji pod SEO

Kolejnym elementem, jaki często jest pomijany, to optymalizacja przygotowywanych tekstów pod kątem SEO, co ułatwia pozycjonowanie całej strony, przystosowywanie jej do algorytmów Google i Bing, czyli dwóch najczęściej używanych i najpopularniejszych na świecie wyszukiwarek stron. Procesowi optymalizacji powinny zostać poddane nie tylko artykuły blogowe, ale praktycznie wszystkie treści, jakie znajdą się na witrynie firmowej lub sklepu internetowego.

Z najważniejszych korzyści dla firmy, jakie można osiągnąć dzięki właściwej optymalizacji tekstów zawierających słowa kluczowe generujące największy ruch, jest to, że użytkownik może szybciej trafić na Twój artykuł udostępniony w sieci. Pomogą w tym chwytliwe nagłówki, zwiększenie czytelności tekstu poprzez podział na mniejsze akapity, zastosowanie recyklingu treści i evergreen content.

POZYCJONOWANIE STRON W SEOSPACE

6. Brak wezwania do działania, czyli CTA

Jeśli napisany tekst ma stać się jedną z ważniejszych gałęzi wpływających na prowadzenie całej zaplanowanej wcześniej kampanii content marketingowej, to musi zawierać wezwanie do działania, nazywane w skrócie CTA, czyli Call-To-Action. Ma to szczególne znaczenie w przypadku sklepu internetowego, a wyraźnie odróżniający się, doskonale widoczny, duży i kolorowy link stanowi dla użytkownika zachętę do dokonania zakupu. Wzywa również do innego działania typu:

  • zapisz się do newslettera;
  • wyraź zgodę na przetwarzanie danych osobowych;
  • kup teraz czy zamów teraz produkt X;
  • dowiedz się więcej.

Dzięki umiejętnemu zastosowaniu CTA użytkownik nie musi „przebijać się” przez cały, nierzadko bardzo długi tekst, aby znaleźć informacje, produkty lub usługi, tylko od razu, w prosty sposób może przejść do interesującego go miejsca, co w większości przypadków przekłada się na sprzedaż i zyski dla właściciela strony czy sklepu.

Szukasz wsparcia w Copywritingu?

Zamów bezpłatną wycenę.

Piotr Płucienniczak

Content Manager

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *