Banner image

Google Shopping (Zakupy Google) – skuteczna kampania Google Ads przeznaczona dla sklepów internetowych

Google Shopping (Zakupy Google) – skuteczna kampania Google Ads przeznaczona dla sklepów internetowych

Rozwój nowych technologii dotyczący wielu dziedzin naszego życia, nie ominął również sposobu, w jaki robimy zakupy. Mimo że nadal chętnie odwiedzamy typowe sklepy stacjonarne, to jednak obecnie coraz więcej kupujemy w ich internetowych odpowiednikach. Tego typu sklepy powstają praktycznie w każdej branży, aby jednak zaistnieć w sieci, muszą zostać poddane profesjonalnie przeprowadzonemu procesowi pozycjonowaniu stron. Taka promocja składa się z różnych elementów, a jednym z najważniejszych, którego w żadnym przypadku nie można pominąć, jest kampania Google Ads. Znamy już jej kilka istotnych części, takich jak remarketing w Google, czy przynosząca efekty reklama w poczcie Gmail, a w tym wpisie przedstawimy kolejny, równie istotny element, reklamę Google Shopping, noszącą w naszym kraju nazwę Zakupy Google.

Handel w sieci – zalety i wady tej formy prowadzenia własnej działalności

Zakupy przy pomocy Google

Handel prowadzony w sieci rozwija się coraz dynamiczniej i właśnie dlatego kolejne branże przenoszą swoją działalność do internetu, doceniając wiele zalet tej formy biznesu, spośród których najważniejsze to:

  • wyjście naprzeciwko potrzebom rosnącej liczby klientów, zainteresowanych robieniem zakupów bez wychodzenia z domu, o każdej porze dnia i nocy, co umożliwia im właśnie sklep internetowy;
  • brak większości ograniczeń uniemożliwiających prowadzenie takiej działalności, dotyczących sklepów stacjonarnych, przede wszystkim znaczna redukcja jej kosztów, brak konieczności posiadania lub wynajmowania lokalu, czy powierzchni magazynowych do przechowywania towarów;
  • możliwość jednoczesnej obsługi większej liczby klientów, pozostawanie z nimi w stałym kontakcie, co ułatwia jednocześnie ich przywiązanie do sklepu, pozwalając również na skuteczną budowę wizerunku danej firmy lub marki i zwiększenie jej rozpoznawalności na konkurencyjnym rynku.

To oczywiście nie są jedyne zalety prowadzenia sklepu w globalnej sieci, można by je wymieniać całymi godzinami, jednak osiągnięcie sukcesu nie będzie możliwe bez odpowiedniej promocji, właśnie kampanii Google Ads, ze szczególnym uwzględnieniem w niej Google Shopping.

Google Shopping – skuteczna forma promocji oferowanych przez sklep produktów

Google Shopping, jest skuteczną formą promocji pozwalającą zaprezentować w wyszukiwarce konkretne produkty, na których zareklamowaniu najbardziej zależy właścicielowi sklepu internetowego. Nie da się ukryć, że to właśnie Google, najbardziej popularna i najczęściej używana wyszukiwarka stron, pozwala dotrzeć z taką ofertą do największej liczby odbiorców i zarazem potencjalnych klientów danego sklepu.

Działanie Zakupów Google można porównać do internetowej porównywarki cen, tutaj również po wpisaniu frazy powiązanej z szukanym produktem np. „lodówka przenośna”, pokazują się nam wyniki wyszukiwania zawierające zdjęcie danego produktu, skrócony opis oraz jego cenę. Wyświetlane są w najbardziej wyróżnionym miejscu w wyszukiwarce, najczęściej bezpośrednio nad wynikami organicznymi, nie da się więc ich przegapić.

Zazwyczaj możemy wybierać spośród kilku firm oferujących produkt, a bezpośrednio po kliknięciu w reklamę jednej z nich, przenosimy się na stronę internetową danego sklepu. Taka graficzna forma reklamy, zdjęcie umieszczone w boksie, krótki zwięzły opis i możliwość natychmiastowego porównania cen z kilku sklepów, okazał się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę, w większości przypadków stanowiąc skuteczną zachętę do dokonania zakupów.

Google Shopping – kto powinien skorzystać z takiej kampanii

Google Shopping mobile

Prowadzenie jakiejkolwiek działalności gospodarczej nie jest obecnie możliwe bez właściwie dobranej formy reklamy w sieci, a szczególnie dotyczy to właśnie sklepów internetowych. To z myślą o nich zostały stworzone Zakupy Google i ta branża może czerpać z nich najwięcej korzyści. Doskonale nadają się do skutecznej promocji praktycznie każdego produktu, począwszy od najdrobniejszych, garderoby, butów, zegarków, poprzez suplementy diety albo zdrową żywność, aż po olbrzymie maszyny rolnicze lub budowlane, a także produkty niematerialne, takie jak aplikacje mobilne czy oprogramowanie komputerowe. Jeśli więc chcecie, aby wasza firma wyróżniła się wśród wielu innych działających w internecie, warto zainteresować się tym, co ma w zakresie Google Shopping do zaoferowana SEOSPACE.

Google Shopping – na co zwrócić uwagę przygotowując taką kampanię

Przeprowadzenie kampanii Google Shopping, mającej przynieść zamierzone, pozytywne rezultaty, to zadanie dla specjalistów, którzy planując ją, powinni pamiętać o kilku, niezwykle istotnych jej elementach, a są to:

1. Odpowiednio zaplanowana strategia

Prowadzenie kampanii reklamowej można śmiało porównać do bitwy, w której chcemy pokonać naszego przeciwnika, czyli konkurencyjne firmy działające w tej samej branży. Dlatego pierwszym elementem, którego nie wolno pominąć, jest właściwie zaplanowana strategia, pokazująca przede wszystkim, co zamierzamy sprzedawać, na jakim rynku i przede wszystkim jakiej docelowej grupie klientów. Dzięki temu będziemy też mogli zaplanować, jaki budżet kampanii i wszystkie opcje pozwalające monitorować jej skuteczność.

2. Właściwie przygotowana strona sklepu internetowego

To jedna z podstaw, bez której nie mamy co nawet marzyć o przeprowadzeniu skutecznej kampanii Google Shopping. Przygotowując stronę sklepu internetowego należy pamiętać o jej jak najwyższej funkcjonalności, dającej przyszłym użytkownikom możliwość swobodnego poruszania się po poszczególnych podstronach i łatwego odnalezienia poszukiwanych produktów. Funkcjonalność strony powinna być nieustannie monitorowana i na bieżąco trzeba z niej usuwać wszystkie znalezione nieprawidłowości utrudniające obsługę. Witryna powinna być też bezwzględnie zoptymalizowana pod kątem wyświetlania na popularnych urządzeniach mobilnych, powszechnie obecnie używanych do przeglądania zasobów internetu.

3. Założenie konta Google Merchant Center i połączenie go z już istniejącym kontem Google Ads

Wszelkie następne działania musi poprzedzać założenie konta w Google Merchant Center, niezbędnego do przeprowadzenia planowanej kampanii, które trzeba jednocześnie powiązać z istniejącym już kontem Google Ads. Dzięki temu przy jednym logowaniu będziemy mieli dostęp do obydwu kont, co znacznie ułatwi dalsze działania.

4. Instalacja certyfikatu bezpieczeństwa SSL gwarantującego bezpieczeństwo przesyłanych danych

Jednym z wymogów Google dotyczących kampanii Google Ads i co za tym idzie również Google Merchant Center, jest instalacja certyfikatu SSL, niezbędnego do zachowania pełnej prywatności wszystkich danych przesyłanych przez użytkowników. Bez tego niemożliwe jest pozytywne przejście weryfikacji zakładanego konta, kończącej się w takim przypadku komunikatem o naruszeniu obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Wybierając właściwy certyfikat SSL dla sklepu internetowego, warto skorzystać z najlepszych, lecz jednocześnie płatnych jego wersji, pozwalających na pełne szyfrowanie nie tylko domeny głównej, ale i wszystkich istniejących w jej obrębie subdomen. Oczywiście odpowiednie zabezpieczenia stosowane na stronie sklepu muszą również dotyczyć wszystkich transakcji przeprowadzanych online, przy płatnościach np. kartą, przelewem czy systemem PayPal.

5. Aktualna i aktualizowana na bieżąco baza danych

Kolejny istotny element, którego nie wolno pominąć, to baza z informacjami o produktach, z której będą czerpane dane do wszystkich boksów wyświetlanych w wynikach wyszukiwania. Opisując poszczególne produktu oferowane przez sklep, warto także trzymać się zasad ściśle określonych przez usługę Google Shopping. Tytuł opisu składa się z maksymalnie 150 znaków, z których wyświetlane jest jedynie 70, dalsza część powinna być poprawna gramatycznie, a zdjęcie wysokiej jakości, ułatwiające wizualną identyfikację reklamowanego produktu. Plik z niezbędnymi danymi przygotowuje się bezpośrednio w obsługującej Zakupy platformie Google Merchant Center, a trzy najczęściej stosowane sposoby jego sporządzenia to:

  • w postaci arkusza generowanego przez Google, którego obsługa przypomina nieco arkusze kalkulacyjne Excela. Jego zaletą jest możliwość automatycznego wprowadzania zmian w prowadzonej kampanii po aktualizacji danych znajdujących się w arkuszu, takich jak opisy produktów, zdjęcia czy ich zmieniające się ceny;
  • ręczne przesyłanie przygotowanych danych, zdecydowanie najbardziej pracochłonne, utrudniające szybką aktualizację niezbędnych informacji;
  • pobieranie danych przez Google z przygotowanego pliku umieszczonego w witrynie sklepu internetowego, odbywające się według zaplanowanego wcześniej harmonogramu.

Wszystkie produkty znajdujące się w bazie danych powinny zostać podzielone na odrębne, czytelne kategorie, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które przynoszą największe zyski, z największą marżą.

Google Shopping – najważniejsze zalety prowadzonej w ten sposób kampanii

Kampania produktowa prowadzona z wykorzystaniem Google Shopping ma wiele niepodważalnych zalet, a zdecydowanie najważniejsze, podkreślane też przez specjalistów z branży, to:

  • atrakcyjne zarówno miejsce prezentowania produktów, nad wynikami wyszukiwania Google lub po ich prawej stronie, jak i ich sposób prezentacji, efektowny graficznie, co przyciąga zainteresowanie potencjalnego klienta, uzyskującego jednocześnie najważniejsze informacje, o cenie i sklepie, który ma je w swojej ofercie. Wykorzystuje się tu między innymi fakt, że większość z nas jest przecież tzw. wzrokowcami i zanim zagłębimy się w czytanie dokładnych opisów interesującego nas produktu, oceniamy najpierw jego stronę wizualną;
  • zautomatyzowany proces tworzenia samej kampanii produktowej, dzięki czemu nie trzeba ręcznie tworzyć odrębnych reklam dla poszczególnych produktów, które sklep internetowy chce zaprezentować;
  • brak konieczności wyszukiwania i stosowania fraz kluczowych, a wyszukiwanie produktu odbywa się na podstawie jego nazwy, opisu, ceny albo konkretnych cech. Jednocześnie możemy ustawić słowa wykluczające, w celu zwiększenia trafności zadawanych przez użytkowników zapytań. Taki sposób wyświetlania zwiększa szanse, że w wynikach wyszukiwania pojawi się więcej niż tylko jeden produkt z oferty danego sklepu;
  • ciągła aktualność prezentowanej oferty, dzięki temu, że jej aktualizacja następuje zazwyczaj w wyniku automatycznego przesyłania potrzebnych danych do systemu Google Ads. Aktualizowana na bieżąco oferta daje klientowi także możliwość szybkiego porównania cen bez zagłębiania się w dokładniejsze wyszukiwanie, już tylko na podstawie Zakupów Google;
  • możliwość dokładnego dopasowania budżetu, łącznie z ceną za jedno kliknięcie (Cost per Click), która łączy w sobie niewielkie koszty z jednoczesną wysoką konwersją;
  • fakt, że cała oferta jest widoczna praktycznie natychmiast po uruchomieniu kampanii.

Zobacz także: Pozycjonowanie Stron