Pozycjonowanie lokalne – bądź zawsze widoczny w swojej najbliższej okolicy

Wiemy już, jakie olbrzymie znaczenie dla prowadzenia biznesu niemal z dowolnej branży ma właściwie przeprowadzone pozycjonowanie firmowej strony internetowej, dające jej wysoką pozycję w rankingu Google, najpopularniejszej na świecie wyszukiwarce stron. Pozwala między innymi na dotarcie do dużej, docelowej grupy klientów praktycznie z całego świata, korzystając z globalnego, prawie nieograniczonego zasięgu Internetu. Jednakże wiele niewielkich firm handlowych lub usługowych, zwłaszcza tych dopiero rozpoczynających swoją działalność, jest o wiele bardziej zainteresowana dotarciem do potencjalnych odbiorców z mniejszego, lokalnego rynku, w swoim mieście, czy jego najbliższej okolicy. Takie wymagania wymuszają zastosowanie innej taktyki promowania ich strony, pozycjonowania lokalnego, usługi również znajdującej się w ofercie SEOSPACE, którą poniżej opiszemy nieco dokładniej.

Pozycjonowanie lokalne – czym faktycznie jest

Ogólna definicja pozycjonowania lokalnego, nazywanego także z języka angielskiego local SEO, mówi, że jest to ogół działań podejmowanych w celu wypromowania danej strony w wyszukiwarce Google z użyciem słów kluczowych związanych z jej lokalizacją. Można więc w skrócie powiedzieć, że jest to pozycjonowanie nastawione wyłącznie na region, w którym działa firma będąca właścicielem witryny, co bezpośrednio wynika również ze sposobu, w jaki internauci, szukają potrzebnych im informacji, wpisując słowa kluczowe często zawierające właśnie nazwę miejscowości, powiatu czy województwa. Wyobraźmy sobie sytuację, kiedy np. mieszkamy we Wrocławiu, ale w czasie kiedy przebywamy w Warszawie, zepsuł nam się laptop. Szukamy więc najbliższego serwisu takich komputerów, wpisując w Google zapytanie: serwis laptopów Warszawa i natychmiast otrzymując potrzebne nam wyniki wyszukiwania właśnie z tej miejscowości.

Pozycjonowanie lokalne – dla kogo może być przydatne

Pozycjonowanie lokalne jest więc idealnym i zalecanym przez specjalistów od SEO rozwiązaniem dla każdego podmiotu gospodarczego świadczącego swoje usługi wyłącznie off-line i chwilowo tylko na lokalnym rynku, odkładającego na później aspiracje globalnej ekspansji na inne, szersze rynki zbytu. Często wybierają je firmy z branży usługowej, takie jak warsztaty mechaniczne, niewielkie firmy budowlane, siłownie, studia fitness czy nawet salony fryzjerskie lub kosmetyczne. Właściwie promowana strona, przy użyciu odpowiednio dobranych fraz kluczowych, pozwoli korzystnie odróżnić się od istniejącej na lokalnym rynku konkurencji, a nawet znacznie ją wyprzedzić. Po pewnym czasie przekłada się to na znaczny wzrost finansowych zysków, zwracając jednocześnie niemal wszystkie poniesione koszty pozycjonowania i promocji strony.

Pozycjonowanie lokalne – jak robimy to w SEOSPACE

Skuteczne pozycjonowanie lokalne strony internetowej pozwalające zająć jej wysoką pozycję w Google to zadanie dla naszych specjalistów, którzy w pełni dostosują ją do wymogów wyszukiwarki, dokładnie optymalizując wszystkie tworzące witrynę elementy. Wezmą również pod uwagę wiele istotnych czynników, wpływających na prawidłowy przebieg procesu pozycjonowania lokalnego, takich jak:

1. Wizytówka w Google Moja Firma

Od tego zawsze należy zacząć cały proces pozycjonowania lokalnego, bez czego skuteczne promowanie strony może okazać się po prostu niemożliwe. Google Moja Firma umożliwia stworzenie wizytówki prowadzonej działalności gospodarczej, widocznej następnie w samej wyszukiwarce oraz w aplikacji Google Maps. Jest to całkowicie bezpłatna usługa pozwalająca umieścić takie ważne dane firmy jak:

  • jej nazwę i dokładny adres;
  • numery telefonów;
  • adres strony internetowej;
  • godziny otwarcia;
  • zdjęcia;
  • opinie wystawianie przez Klientów.

Usługa ta stanowi również skuteczne wsparcie dla pozycjonowania, zwiększając widoczność firmy właśnie w najbliższej okolicy, w której działa, a inne, często podkreślane zalety Google Moja Firma, których nie da się zlekceważyć, to:

  • błyskawiczny dostęp do najważniejszych informacji o danej firmie dostępnych dla wszystkich użytkowników Google;
  • dostęp do statystyk pokazujących między innymi liczbę osób oglądających stworzoną wizytówkę;
  • możliwość zwiększenia jej atrakcyjności poprzez publikację zdjęć prezentujących np. oferowane towary lub usługi;
  • łatwy kontakt z użytkownikami Google możliwy poprzez odpowiadanie na wystawiane przez nich opinie. Mają one niebagatelne znaczenie dla całego pozycjonowania lokalnego, bezpośrednio rzutując na pozycję, jaką strona osiągnie w wynikach wyszukiwania;
  • pełna weryfikacja przedstawionych w wizytówce danych, co przekłada się na wzrost zaufania do firmy i ułatwia budowanie jej pozycji oraz pozytywnego wizerunku na lokalnym rynku;
  • mobilna aplikacja Google Moja Firma daje możliwość aktualizacji danych z dowolnego miejsca, w którym się aktualnie znajdujemy.

Tworząc wizytówkę, pamiętamy o zachowaniu pełnej spójności przedstawianych w niej danych teleadresowych, używanym numerze telefonu czy adresie e-mail, czym ułatwiamy Google powiązanie ich z konkretną firmą, co również ma istotny wpływ na ostateczne wyniki wyszukiwania lokalnego.

2. Zakładka kontakt na stronie firmowej

Jest ona tak samo istotna, jak wizytówka w Google Moja Firma i dlatego bezwzględnie powinna znaleźć się na profesjonalnie przygotowanej witrynie firmowej. W zakładce Kontakt musimy ponownie umieścić wszystkie niezbędne dane teleadresowe, nazwę firmy, adres prowadzenia działalności, numery telefonów, adresy e-mail oraz niezwykle przydatny formularz kontaktowy. Bardzo dobrym i często spotykanym rozwiązaniem jest też umieszczenie tam mapki Google, z dokładnie zaznaczoną trasą dojazdu na terenie naszego miasta.

3. Dokładne zbadanie lokalnego rynku i analiza działań konkurencji

Dotyczy to konkurencji istniejącej w danym mieście, powiecie czy województwie, w zależności, w jakim zakresie rynku chce działać firma. Jeśli nasi konkurenci prowadzą swoją działalność w tej samej branży, niezbędne jest sprawdzenie, na podstawie jakich fraz kluczowych pozycjonują swoją stronę i jaką pozycję w Google pozwalają im one osiągnąć. Jeszcze raz zaznaczamy, że taka analiza jest całkowicie zgodna z prawem, a do zdobycia potrzebnych informacji wykorzystujemy profesjonalne narzędzia, Ahrefs, Senuto i przede wszystkim SurferSEO.

4. Odległość promowanej firmy od użytkownika sieci

Element mający niebagatelne znaczenie w pozycjonowaniu lokalnym, którego w żadnym wypadku nie wolno pominąć. Obowiązuje tu jedna prosta zasada, im bliżej potencjalnego klienta znajduje się nasza firma, tym większe prawdopodobieństwo, że znajdzie się na czołowych pozycjach w przedstawianych mu wynikach wyszukiwania.

5. Geolokalizacja

Usługa obejmująca ogół technik używanych przez Google w celu lokalizacji korzystających z niego użytkowników sieci, niezwykle przydatna również w procesie pozycjonowania lokalnego. Polega ona na dokładnej lokalizacji miejsca pobytu użytkownika, co stanowi później podstawę do wyświetlania mu konkretnych, w pełni dopasowanych do jego potrzeb wyników wyszukiwania. Wielu użytkowników, zwłaszcza popularnych urządzeń mobilnych, często wyłącza usługę geolokalizacji, co jednak stanowczo odradzamy, bo w ten sposób sami utrudniamy sobie wyszukanie potrzebnych informacji. Za geolokalizację odpowiada także utworzony plik KML tzw. geositemapa określająca dokładnie szerokość oraz długość geograficzną, pod którą znajduje się promowana firma, dzięki czemu mechanizmy wyszukiwania są w stanie prawidłowo ją zlokalizować.

6. Link building

Proces pozyskiwania wartościowych linków do naszej witryny dokładniej przedstawiliśmy we wcześniejszym wpisie na temat pozycjonowania stron. Różnica polega jednak na tym, że w tym przypadku główną uwagę przykładamy do link buildingu lokalnego, czyli ogółu linków prowadzących do pozycjonowanej witryny pochodzących np. z danej miejscowości, powiatu czy województwa. Właściwe korzystanie z linków przychodzących pozwala na uzyskanie znaczącej przewagi nad konkurencją, dlatego dbamy o to, aby zawsze pochodziły z wartościowych, zaufanych źródeł, pozytywnie ocenianych przez Google, którymi mogą być:

  • lokalne strony np. prasy wydawanej w danym regionie czy portali informacyjnych, jakie posiada już większość polskich miast;
  • lokalne grupy lub stowarzyszenia biznesowe;
  • lokalne fora internetowe, będące zazwyczaj nieodłączną częścią portali i serwisów informacyjnych;
  • strony branżowe, zgodne z profilem prowadzonej działalności;
  • media społecznościowe, a zadowoleni klienci często umieszczają na nich linki do strony, z usług której korzystali.

Wszystkie uzyskane z powyższych źródeł linki także oceniamy z użyciem profesjonalnych programów, Ahrefs i SurferSEO, dających nam kompleksowe informacje na temat ich potencjalnej użyteczności.

7. Frazy kluczowe i treści dopasowane pod pozycjonowanie lokalne

Na właściwie dobranych słowach i frazach kluczowych opiera się każde pozycjonowanie strony, w tym i lokalne i dlatego również tutaj nie możemy ich pominąć. Jak zawsze podstawę do ich znalezienia daje wykonany audyt SEO, który jednak w tym przypadku można ograniczyć do lokalnego rynku, na którym będzie prowadzona dana działalność. Informacje, jakie frazy możemy z powodzeniem wykorzystać, daje nam też opisana wyżej analiza konkurencji, użytych przez nią słów dających jak najwyższą konwersję. Konieczne będzie przeprowadzenie optymalizacji witryny dokładnie pod tym kątem, umieszczenie w niej fraz związanych z określoną lokalizacją, nazwą miasta czy regionu, która musi znaleźć się w jak największej ilości miejsc na stronie, przede wszystkim w takich jej ważnych elementach jak:

  • adres URL strony;
  • jej tytuł, czyli w html meta title;
  • w nagłówkach Hx podstron;
  • w opisie meta description poszczególnych podstron;
  • w nagłówku oraz stopce witryny;
  • w tekstach publikowanych na stronie, oczywiście bez zbędnej przesady co do poziomu ich nasycenia, nadmiar fraz kluczowych jest bowiem niezbyt dobrze widziany przez mechanizmy wyszukiwania Google;
  • w tekstach alternatywnych obrazków i zdjęć.

Prezentując na stronie teksty, warto zadbać nie tylko o ich wysoką jakość merytoryczną i oczywiście brak błędów, ortograficznych czy stylistycznych, lecz również o tematykę obejmującą jakieś zagadnienia istotne z punktu widzenia danej miejscowości i jej najbliższych okolic. Pozwoli to nie tylko na zamieszczenie w nich odpowiedniej ilości fraz kluczowych, ale zwiększy jednocześnie ruch na stronie poprzez zdobycie wielu czytelników zainteresowanych opisywanymi sprawami.

Pozycjonowanie lokalne – zalety dla prowadzonego biznesu

Skoro wiemy już, w jaki sposób SEOSPACE podchodzi do kwestii pozycjonowania lokalnego, czas poznać jego najważniejsze zalety, a decydując się na wykonanie takiej usługi, można liczyć między innymi na:

  • dotarcie do konkretnej, docelowej grupy odbiorców, zdobycie wielu wartościowych klientów zainteresowanych ofertą zaprezentowaną na stronie, co jest możliwe dzięki zwiększeniu widoczności strony w sieci;
  • stosunkowo szybkie uzyskanie efektów działania tej formy pozycjonowania stron;
  • niższe koszty prowadzonej kampanii marketingowej, której jednym z elementów jest właśnie pozycjonowanie lokalne;
  • skuteczne wyprzedzenie lokalnej konkurencji istniejącej w danej branży, a przyszłościowo nawet konkurowanie z większymi podmiotami na terenie całego kraju;
  • lepsza lokalna rozpoznawalność marki, natychmiast kojarzonej np. przez mieszkańców z najbliższej okolicy z oferującą ją firmą. Pozwala to na skuteczniejsze zbudowanie jej wizerunku, stanowiąc solidną podstawę do ewentualnej ekspansji na szerszy rynek;
  • skuteczna, przynosząca pożądane rezultaty forma reklamy prowadzonej działalności polegająca na uzyskaniu rekomendacji oraz pozytywnych ocen klientów, czemu sprzyja możliwość wystawiania ocen w wizytówce Google.

Zobacz także: Pozycjonowanie sklepu Internetowego