Reklama na Youtube

Jednym z najwa偶niejszych serwis贸w nale偶膮cych do Google, jest niew膮tpliwie YouTube, najwi臋kszy w internecie zbi贸r klip贸w video, codziennie odwiedzany przez miliardy ludzi na ca艂ym 艣wiecie. Jest to jednocze艣nie miejsce, w kt贸rym zdecydowanie warto umie艣ci膰 swoj膮 reklam臋, mo偶e ona bowiem dotrze膰 do rekordowo du偶ej liczby odbiorc贸w, przekraczaj膮c wszystkie granice i osi膮gaj膮c wr臋cz globalny zasi臋g. Niestety, ten spos贸b reklamy jest nadal zbyt ma艂o wykorzystywany przez niewielkie firmy, mimo 偶e mo偶e im w stosunkowo kr贸tkim czasie przynie艣膰 liczne, wymierne korzy艣ci. W SEOSPACE r贸wnie偶 zajmujemy si臋 t膮 niezwykle atrakcyjn膮 form膮 promocji, kt贸ra powinna sta膰 si臋 istotn膮 cz臋艣ci膮 ka偶dej fachowo prowadzonej kampanii Google Ads. Zalet takiego rozwi膮zania jest naprawd臋 wiele, daj膮cego rezultaty, o kt贸rych jeszcze niedawno mo偶na by艂o tylko pomarzy膰.

Reklama Google Ads na YouTube 鈥 nakierowana na konkretn膮 grup臋 odbiorc贸w

Jak ju偶 wiemy, celem prowadzonej profesjonalnej kampanii Google Ads jest dotarcie z firmow膮 ofert膮 do konkretnej, docelowej i 艣ci艣le okre艣lonej grupy odbiorc贸w, kt贸rzy mog膮 by膰 ni膮 zainteresowani. Takie targetowanie pozwala jednocze艣nie na skuteczn膮 promocj臋 marki czy konkretnego produktu i dok艂adnie taki sam cel mo偶emy osi膮gn膮膰 umieszczaj膮c swoje reklamy w serwisie YouTube. Wy艣wietlane tam materia艂y video, czy proste, ale r贸wnie skuteczne bannery tekstowe, graficzne lub displayowe mo偶emy ukierunkowa膰 na konkretnego odbiorc臋 wed艂ug trzech najcz臋艣ciej stosowanych metod, takich jak:

  • remarketing, opisany dok艂adniej w jednym z poprzednich wpis贸w i przypomnimy tylko, 偶e polega on na skierowaniu reklamy do odbiorcy, kt贸ry ju偶 wcze艣niej odwiedza艂 dan膮 stron臋 czy obejrza艂 video zaprezentowane na YouTube. Odbywa si臋 to na podstawie utworzonej listy remarketingowej, zebranych wcze艣niej informacjach o zachowaniach u偶ytkownika, adresach stron, jakie odwiedza艂, filmach, kt贸re ogl膮da艂 i wszystkim, czym by艂 zainteresowany;
  • z wykorzystaniem innych dost臋pnych informacji o potencjalnym odbiorcy reklamy, podobnie jak w przypadku Google Display Network, czyli danych demograficznych. Bierze si臋 tu pod uwag臋 mi臋dzy innymi jego wiek, p艂e膰, stan cywilny, ilo艣膰 cz艂onk贸w najbli偶szej rodziny, dok艂adne miejsce zamieszkania czy osi膮gane dochody, wa偶ne wydarzenia i zmiany zachodz膮ce w 偶yciu;
  • z u偶yciem dok艂adnie dobranych s艂贸w i fraz kluczowych, dopasowanych do tematyki wy艣wietlanych reklam, oczywi艣cie jak najbardziej zgodnych z tym, co wpisuj膮 w Google i jego serwisy u偶ytkownicy szukaj膮cy potrzebnych im informacji.

Ten rodzaj reklamy jest skierowany praktycznie do wszystkich podmiot贸w prowadz膮cych dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮 w dowolnej bran偶y. Mimo 偶e najcz臋艣ciej widzimy w YouTube reklamy du偶ych firm, megakoncern贸w produkuj膮cych np. elektronik臋 czy samochody, nic nie stoi na przeszkodzie, aby ka偶dy m贸g艂 w ten spos贸b promowa膰 to, co robi lub produkty, jakie chcia艂by zaprezentowa膰 szerokiemu gronu potencjalnych klient贸w. Kolejn膮 istotn膮 zalet膮, stanowi膮c膮 zach臋t臋 do skorzystania z tego sposobu promocji, s膮 jej stosunkowo niskie koszty, reklamy na YouTube s膮 bowiem zazwyczaj rozliczane wed艂ug systemu CPV (cost per view), czyli op艂aty s膮 naliczane dopiero po obejrzeniu przez u偶ytkownika danej reklamy.

Reklama Google Ads na YouTube 鈥 najcz臋艣ciej stosowane rodzaje reklam

Jak ju偶 wspomnieli艣my, prowadzona na YouTube kampania Google Ads mo偶e przybiera膰 r贸偶ne formy i to nie tylko filmu video. Google da艂o do r臋ki reklamodawcom pot臋偶ne i wysoce funkcjonalne narz臋dzia umo偶liwiaj膮c wykorzystanie wielu format贸w prezentowanych materia艂贸w promocyjnych. Dzi臋ki nim mamy mo偶liwo艣膰 dopasowania ich nie tylko do konkretnych potrzeb, lecz r贸wnie偶 do aktualnego bud偶etu, jakim dysponuje reklamodawca, a w razie potrzeby tak偶e modyfikowania i rozbudowywania wy艣wietlanych reklam, zgodnie z jego sugestiami. Najcz臋艣ciej jednak wykorzystuje si臋 ich kilka podstawowych typ贸w, mi臋dzy innymi takich jak:

1. Reklamy typu Bumper Ads

Jest to reklama wy艣wietlana przed, po lub w trakcie filmu, zaprojektowana przede wszystkim z my艣l膮 o u偶ytkownikach przegl膮daj膮cych zasoby YouTube na urz膮dzeniach mobilnych, doskonale nadaj膮ca si臋 do promocji konkretnej marki. Trwa zaledwie 6 sekund, ale u偶ytkownik nie mo偶e jej pomin膮膰, musi obejrze膰 j膮 w ca艂o艣ci i stanowi zazwyczaj odno艣nik do strony reklamodawcy np. prowadzonego przez niego sklepu internetowego. Ten typ reklamy jest z kolei rozliczany systemem CPM (cost per mile), czyli op艂aty s膮 naliczane za ka偶de jej 1000 wy艣wietle艅, stosunkowo niewielkie s膮 te偶 koszty jej przygotowania.

2. Reklama TrueView In-Stream

W przeciwie艅stwie do Bumper Ads mo偶e si臋 wy艣wietla膰 nie tylko w samym serwisie YouTube, ale r贸wnie偶 na stronach jego partner贸w oraz we wszystkich innych witrynach czy aplikacjach wchodz膮cych w sk艂ad Google Display Network i ma zazwyczaj d艂ugo艣膰 od 12 sekund do nawet 3 i wi臋cej minut. Ten typ reklamy mo偶emy tak偶e pomin膮膰 po 5 sekundach jej wy艣wietlania na ko艅cu, w 艣rodku lub na pocz膮tku filmu, z czym z pewno艣ci膮 zetkn膮艂 si臋 ka偶dy u偶ytkownik sieci. Wykorzystuje si臋 j膮 mi臋dzy innymi do budowania pozytywnego wizerunku marki, zwi臋kszenia jej 艣wiadomo艣ci u jak najwi臋kszej liczby odbiorc贸w, pozwala tak偶e na budow臋 zaufania do firmy i nawi膮zanie trwa艂ych biznesowych relacji skutkuj膮cych wymiernymi, finansowymi zyskami. Reklam臋 TrueView In-Stream, nazywan膮 tak偶e preroll, rozlicza si臋 w艂a艣nie wed艂ug systemu CPV (cost per view), wysoko艣膰 op艂aty ustala wcze艣niej z reklamodawc膮, a jej najwi臋ksze zalety to:

  • mo偶liwo艣膰 nakierowania na najszersz膮 grup臋 odbiorc贸w, mi臋dzy innymi dzi臋ki pe艂nej responsywno艣ci, czyli bezproblemowego wy艣wietlaniu praktycznie na ka偶dym urz膮dzeniu u偶ywanym do przegl膮dania zasob贸w globalnej sieci. Korzystamy w tym celu przecie偶 nie tylko z komputer贸w, lecz r贸wnie偶 sprz臋tu mobilnego, smartfon贸w czy tablet贸w. Je艣li chodzi o zasi臋g takiej reklamy, to szacuje si臋, 偶e tylko w naszym kraju uda艂o w ten spos贸b dotrze膰 a偶 do ponad 75 procent internaut贸w;
  • dotarcie z reklam膮 do konkretnej docelowej grupy odbiorc贸w poprzez jej kierowanie wed艂ug wymienionych wy偶ej kryteri贸w targetowania;
  • pe艂ne powi膮zanie z ca艂ym systemem Google Ads;
  • niskie koszty prowadzonej kampanii.

3. Reklama TrueView Discovery

Znana tak偶e pod inn膮 nazw膮, TrueView In-Display, wy艣wietlana obok g艂贸wnego materia艂u video ogl膮danego na YouTube, zazwyczaj po prawej stronie pomi臋dzy list膮 film贸w a menu. Ma najcz臋艣ciej posta膰 tekstow膮, po艂膮czon膮 z miniatur膮 filmu i jest jednocze艣nie odno艣nikiem, kt贸ry po klikni臋ciu umo偶liwia obejrzenie danego materia艂u, czyli reklamy w pe艂nym, du偶ym formacie. Jej nakierowanie na konkretnego odbiorc臋 odbywa si臋 zazwyczaj z zastosowaniem s艂贸w kluczowych, a rozliczana jest systemem CPV lub CPC (cost per click), za ilo艣膰 wy艣wietle艅 lub klikni臋膰 w ni膮. Celem, jaki mo偶na osi膮gn膮膰, stosuj膮c w艂a艣nie TrueView In-Display jest przede wszystkim u艂atwienie u偶ytkownikom znalezienie interesuj膮cych ich tre艣ci reklamowych powi膮zanych z danym produktem albo konkretn膮 mark膮, dok艂adnie dopasowanych do wynik贸w ich wyszukiwania.

4. Reklama TrueView for shopping

Jak jej sama nazwa wskazuje nakierowywana przede wszystkim na mi艂o艣nik贸w zakup贸w, dostarczaj膮ca im informacji na temat oferowanych produkt贸w i u艂atwiaj膮ca podj臋cie decyzji o ewentualnym zakupie. Ma posta膰 w pe艂ni interaktywnego video, umo偶liwiaj膮cego bezpo艣rednie robienie zakup贸w, nawet bez konieczno艣ci przenoszenia si臋 na stron臋 sklepu internetowego. Tee rodzaj reklamy korzysta z danych, jakie oferuje Google Merchant Center, dzi臋ki kt贸remu mo偶na wygenerowa膰 specjalne karty wy艣wietlane z prawej strony filmu, na kt贸rych widzimy zdj臋cia prezentowanych w nim produkt贸w razem z ich aktualn膮 cen膮.

5. Reklama Masthead

Najwi臋kszy i zdecydowanie najbardziej rzucaj膮cy si臋 w oczy rodzaj reklamy, wy艣wietlanej bezpo艣rednio na pierwszej stronie serwisu YouTube, w jego g贸rnej, najbardziej eksponowanej cz臋艣ci, jednocze艣nie najdro偶szy, ale i najszybciej przynosz膮cy zamierzone efekty prowadzonej kampanii. Dociera do najwi臋kszej liczby u偶ytkownik贸w, potencjalnych klient贸w reklamuj膮cej si臋 w ten spos贸b firmy, a jej du偶y format pozwala na najskuteczniejsze utrwalenie jej wizerunku, promowanej marki czy produktu w ich 艣wiadomo艣ci.

Reklama Google Ads na YouTube 鈥 korzy艣ci, kt贸rych nie powinien lekcewa偶y膰 偶aden przedsi臋biorca

youtube na tablecie

Obserwuj膮c zmieniaj膮ce si臋 formy przekazu, najbardziej trafiaj膮ce do u偶ytkownik贸w internetu, nie da si臋 nie zauwa偶y膰, 偶e coraz cz臋艣ciej na pierwszy plan wysuwaj膮 si臋 filmy video. Spotykamy je nie tylko w serwisie YouTube, ale i na innych witrynach nale偶膮cych do sieci reklamowej Google, w naszym kraju takich jak np. Onet, Wirtualna Polska czy Interia albo Gazeta. Zdecydowanie warto wi臋c wykorzysta膰 ten olbrzymi potencja艂, z czego zdajemy sobie spraw臋 tak偶e w SEOSPACE, ten niezwykle skuteczny no艣nik reklamy, nios膮cy liczne korzy艣ci dla os贸b prowadz膮cych firm臋, spo艣r贸d kt贸rych najbardziej warte podsumowania to:

  • wspomniane dotarcie do najwi臋kszej liczby odbiorc贸w, kt贸rzy ka偶dego dnia korzystaj膮 z YouTube, a jednocze艣nie poprzez w艂a艣ciwe nakierowanie reklamy zaprezentowanie jej precyzyjnie okre艣lonej, docelowej grupie os贸b mog膮cych by膰 zainteresowanymi promowanymi w ten spos贸b produktami lub us艂ugami;
  • mo偶liwo艣膰 zastosowania praktycznie w ka偶dej bran偶y, niezale偶nie od wielko艣ci prowadzonej dzia艂alno艣ci gospodarczej, a wymierne korzy艣ci z tego osi膮gnie zar贸wno wielki koncern motoryzacyjny czy farmaceutyczny, jak i niewielka rodzinna firma us艂ugowa, produkcyjna lub handlowa;
  • du偶y wyb贸r przedstawionych powy偶ej typ贸w reklam, jakie mo偶na zastosowa膰 w prowadzonej kampanii oraz r贸偶norakie sposoby ich rozliczania, pozwalaj膮ce na swobodne dostosowanie koszt贸w do aktualnych mo偶liwo艣ci finansowych reklamodawcy;
  • mierzalno艣膰 efekt贸w dzia艂a艅 i to praktycznie na ka偶dym ich etapie z pomoc膮 panelu administracyjnego Google Ads lub profesjonalnych narz臋dzi zewn臋trznych. Sporz膮dzane w ten spos贸b raporty i szczeg贸艂owe analizy pozwalaj膮 dok艂adnie okre艣li膰, jakie ewentualne zmiany nale偶y wprowadzi膰, aby jeszcze bardziej zwi臋kszy膰 efektywno艣膰 i skuteczno艣膰 prowadzonych dzia艂a艅;
  • mo偶liwo艣膰 szerszego rozpropagowania prezentowanych reklam, kt贸re w przypadku, gdy wzbudz膮 zainteresowanie, mog膮 by膰 rozpowszechniane przez odbiorc贸w, ch臋tnie umieszczaj膮cych video z YouTube na swoich stronach internetowych lub profilach na popularnych portalach spo艂eczno艣ciowych, co skutecznie zwi臋ksza i tak du偶y zasi臋g ich dzia艂ania.

Zobacz tak偶e: Pozycjonowanie Stron