Decyduj─ůc si─Ö na posiadanie firmowej strony internetowej, chcemy, by jak najszybciej zyska┼éa wysok─ů pozycj─Ö w wynikach wyszukiwania Google, najpopularniejszej i najcz─Ö┼Ťciej u┼╝ywanej wyszukiwarce. Umo┼╝liwia to ponadto dotarcie ze swoj─ů, prezentowan─ů poprzez stron─Ö ofert─ů towar├│w czy us┼éug, do du┼╝ej i co najwa┼╝niejsze docelowej grupy odbiorc├│w, potencjalnych klient├│w firmy, co po pewnym czasie mo┼╝e prze┼éo┼╝y─ç si─Ö tak┼╝e na wzrost finansowych zysk├│w. Aby to jednak sta┼éo si─Ö mo┼╝liwe, witryna musi przej┼Ť─ç skomplikowany, wielop┼éaszczyznowy proces optymalizacji obejmuj─ůcej praktycznie wszystkie jej elementy np. takie jak:

  • kod HTML oraz dodatkowe skrypty zwi─Ökszaj─ůce funkcjonalno┼Ť─ç strony;
  • content, czyli wszystkie publikowane na niej tre┼Ťci ┼é─ůcznie z opisuj─ůcymi je s┼éowami i frazami kluczowymi;
  • zdj─Öcia i inne elementy graficzne, maj─ůce mi─Ödzy innymi wp┼éyw na pr─Ödko┼Ť─ç ┼éadowania witryny, co jest istotne zw┼éaszcza z punktu widzenia coraz powszechniej u┼╝ywanych urz─ůdze┼ä mobilnych.

To oczywi┼Ťcie nie wszystko, ale ju┼╝ na tych trzech przyk┼éadach wida─ç, ┼╝e jest tego bardzo du┼╝o i w┼éa┼Ťnie dlatego optymalizacja powinna przebiega─ç w spos├│b zorganizowany i uporz─ůdkowany, a jej podstaw─Ö stanowi wcze┼Ťniejsza dok┼éadna analiza, w┼éa┼Ťnie audyt SEO, pozwalaj─ůcy unikn─ů─ç ewentualnych b┼é─Öd├│w, niekiedy trudnych do p├│┼║niejszego naprawienia.

Zobacz r├│wnie┼╝: Content Marketing

Audyt SEO ÔÇô jak go definiujemy i po co si─Ö go wykonuje

Profesjonalny, wykonany przez specjalist├│w audyt SEO to absolutna podstawa pozycjonowania strony maj─ůcego przynie┼Ť─ç zamierzone, pozytywne rezultaty, kt├│rej w ┼╝adnym wypadku nie wolno pomin─ů─ç. Zanim jednak zajmiemy si─Ö metodami, jakie w tym celu stosuje SEOSPACE, powinni┼Ťmy wiedzie─ç, czym jest taka analiza i jakie czynniki nale┼╝y uwzgl─Ödni─ç przed jej rozpocz─Öciem. W internecie mo┼╝na znale┼║─ç wiele mniej lub bardziej zrozumia┼éych wyja┼Ťnie┼ä tego poj─Öcia, dlatego my dla wygody Klient├│w przyj─Öli┼Ťmy naszym zdaniem najprostsz─ů definicj─Ö. Audyt SEO to og├│┼é dzia┼éa┼ä, jakie podejmujemy w SEOSPACE, w celu uzyskania kompleksowej analizy strony internetowej pod k─ůtem wymaga┼ä wyszukiwarki Google, wszystkich tworz─ůcych j─ů element├│w, znalezienie ewentualnych b┼é─Öd├│w mog─ůcych negatywnie wp┼éywa─ç na osi─ůgan─ů pozycj─Ö w wynikach wyszukiwania.

Us┼éuga ta pojawi┼éa si─Ö wraz z pocz─ůtkiem samego pozycjonowania, bo praktycznie ju┼╝ od tego momentu mamy do czynienia z rywalizacj─ů pomi─Ödzy poszczeg├│lnymi stronami, prezentuj─ůcymi np. r├│┼╝ne firmy z danej bran┼╝y, z kt├│rych ka┼╝da zajmuj─ůc wysokie miejsce w Google, chce wyprzedzi─ç swoj─ů coraz silniejsz─ů konkurencj─Ö. Audyt SEO to skomplikowany, wielop┼éaszczyznowy proces, podczas kt├│rego nale┼╝y uwzgl─Ödni─ç mn├│stwo r├│┼╝nych czynnik├│w, dochodz─ůcych, wed┼éug niekt├│rych ┼║r├│de┼é nawet do kilkuset, lecz najistotniejsze jest kilka z nich, kt├│re ni┼╝ej om├│wimy nieco dok┼éadniej. Czas trwania audytu r├│wnie┼╝ jest zr├│┼╝nicowany, zale┼╝y mi─Ödzy innym od wielko┼Ťci analizowanego serwisu, w przypadku niewielkiej strony mo┼╝e to zaj─ů─ç zaledwie kilka godzin, a kiedy analizujemy du┼╝y sklep internetowy, to na ostatecznie wyniki b─Ödziemy musieli poczeka─ç nawet kilka lub wi─Öcej dni. Warto jednak uzbroi─ç si─Ö w cierpliwo┼Ť─ç, bo dzi─Öki niemu uzyskamy takie istotne informacje jak:

  • sposoby zwi─Ökszenia ruchu na pozycjonowanej stronie, co wi─ů┼╝e si─Ö oczywi┼Ťcie z wi─Öksz─ů liczb─ů odwiedzaj─ůcych j─ů go┼Ťci, z kt├│rych ka┼╝dy jest potencjalnym klientem;
  • wykryte b┼é─Ödy w wymienionych wy┼╝ej elementach tworz─ůcych witryn─Ö, cz─Östo wr─Öcz uniemo┼╝liwiaj─ůce jej prawid┼éow─ů indeksacj─Ö przez mechanizmy Google.

Zdecydowanie jest to zadanie dla ludzi dysponuj─ůcych odpowiedni─ů wiedz─ů, takich jak nasi specjali┼Ťci, kt├│rzy korzystaj─ůc z profesjonalnych narz─Ödzi, sporz─ůdz─ů kompletny raport daj─ůcy solidn─ů podstaw─Ö do dalszych prac, uwzgl─Ödniaj─ůc w nim mi─Ödzy innymi takie istotne czynniki jak:

1. Analiza tre┼Ťci publikowanych na stronie

Analiza tre┼Ťci, jakie s─ů zamieszczane na sprawdzanej stronie, co musi dotyczy─ç zar├│wno ich d┼éugo┼Ťci, jak i przede wszystkim jako┼Ťci. Wszystko wskazuje na to, ┼╝e min─Ö┼éa ju┼╝ epoka kr├│tkich tekst├│w, niewyczerpuj─ůcych w pe┼éni opisywanego zagadnienia, a obecnie coraz cz─Ö┼Ťciej mamy do czynienia z tekstami, kt├│rych d┼éugo┼Ť─ç np. na stronie g┼é├│wnej czy poszczeg├│lnych podstronach, przekracza nawet kilka tysi─Öcy znak├│w ze spacjami. Przygotowuj─ůc teksty, nasi copywriterzy ch─Ötnie korzystaj─ů z SurferSEO, daj─ůcego im po wpisaniu konkretnej frazy kluczowej wszystkie niezb─Ödne wytyczne, dzi─Öki kt├│rym tekst spe┼éni wymagania nie tylko u┼╝ytkownik├│w strony, lecz r├│wnie┼╝ Google, co do jego d┼éugo┼Ťci, ilo┼Ťci s┼é├│w kluczowych, nag┼é├│wk├│w: H1 b─Öd─ůcego tytu┼éem strony, H2, H3 do podtytu┼é├│w czy pogrubie┼ä.

2. Analiza użytych słów i fraz kluczowych

Podobne zasady stosujemy odno┼Ťnie do doboru odpowiednich s┼é├│w i fraz kluczowych, szukaj─ůc wy┼é─ůcznie takich, kt├│re pozwol─ů korzystnie wyr├│┼╝ni─ç si─Ö na tle konkurencji, z jednoczesnym uzyskaniem jak najwy┼╝szej konwersji. Dlatego w sporz─ůdzanym raporcie zawsze zamieszczamy dok┼éadne informacje, jakie s┼éowa i frazy kluczowe zosta┼éy u┼╝yte, jak─ů pozycj─Ö zajmuj─ů w Google i co w tej kwestii nale┼╝y zmieni─ç, aby ewentualnie j─ů podnie┼Ť─ç. Tutaj ponownie niezwykle przydatne okazuje si─Ö stosowany przez nas SurferSEO, pokazuj─ůcy, jakie s┼éowa maj─ů najwi─Öksz─ů ilo┼Ť─ç wyszukiwa┼ä, a podobne dane daje nam tak┼╝e Ahrefs.

3. Analiza działań konkurencji

Niezwykle istotnym elementem doboru w┼éa┼Ťciwych fraz kluczowych, kt├│rego r├│wnie┼╝ nie powinno si─Ö pomija─ç, jest analiza dzia┼éa┼ä konkurencji w tym zakresie, daj─ůca nam informacje, czy i jakie strony korzystaj─ů z takich samych fraz i jak─ů pozycj─Ö zajmuj─ů dzi─Öki nim w Google. Taka analiza jest oczywi┼Ťcie ca┼ékowicie legalna, korzystamy tutaj z og├│lnodost─Öpnych narz─Ödzi, Ahrefs, Senuto i SurferSEO, a sama konkurencja w zakresie wynik├│w wyszukiwania nie ma nic wsp├│lnego z og├│lnie poj─Öt─ů konkurencj─ů rynkow─ů. Dzi─Öki temu mo┼╝emy zamie┼Ťci─ç w raporcie szczeg├│┼éowe wytyczne umo┼╝liwiaj─ůce wprowadzenie zmian polegaj─ůcych na znalezieniu s┼é├│w umo┼╝liwiaj─ůcych skuteczne odr├│┼╝nienie si─Ö od konkurencji, daj─ůcych najlepsze rezultaty pozycjonowania.

4. Indeksowanie i dost─Öpno┼Ť─ç dla wyszukiwarek

Specjali┼Ťci, pracuj─ůc nad stworzeniem strony, jej aktualizacj─ů czy pozycjonowaniem, cz─Östo blokuj─ů jej indeksacj─Ö, co umo┼╝liwia spokojne przeprowadzenie wszystkich niezb─Ödnych prac. To niby drobiazg, kt├│ry jednak staje si─Ö niezwykle istotny, kiedy strona nie zostanie ponownie uruchomiona, tak, aby sta┼éa si─Ö zn├│w widoczna dla mechanizm├│w wyszukiwania Google. Sporz─ůdzaj─ůc raport z audytu SEO r├│wnie┼╝ na to zwracamy uwag─Ö, podobnie jak na mo┼╝liwe b┼é─Ödy indeksacji, negatywnie wp┼éywaj─ůce na pozycj─Ö osi─ůgan─ů przez dan─ů stron─Ö.

5. Znacznik head, tytuł strony i podstron, opis strony, meta tagi, adres URL

Ich znaczenia dla widoczno┼Ťci strony w wyszukiwarce nie da si─Ö zbagatelizowa─ç i w┼éa┼Ťnie dlatego przywi─ůzujemy do nich tak du┼╝─ů wag─Ö. Pierwszy jest znacznik head, kt├│ry mo┼╝na ┼Ťmia┼éo nazwa─ç najwa┼╝niejsz─ů cz─Ö┼Ťci─ů kodu HTML dlatego wykonuj─ůc audyt, sprawdzamy przede wszystkim takie elementy sekcji head jak:

  • tytu┼é strony, czyli znacznik <title>;
  • opis strony umieszczony w znaczniku <name=ÔÇŁdescriptionÔÇŁ content=ÔÇŁÔÇŁ />;
  • znacznik <robots name=ÔÇŁrobotsÔÇŁ content=ÔÇŁÔÇŁ />.

Znacznika title, zar├│wno na stronie g┼é├│wnej, jak i poszczeg├│lnych podstronach, nie mo┼╝emy pomin─ů─ç, informuje on bowiem u┼╝ytkownika, co si─Ö na nich znajduje, ma zazwyczaj d┼éugo┼Ť─ç 60 ÔÇô 80 znak├│w i wy┼Ťwietlany przez Google najcz─Ö┼Ťciej zawiera wpisywane przy wyszukiwaniu s┼éowo kluczowe. Opis strony, jak sama jego nazwa wskazuje, opisuje w 150 ÔÇô 170 znakach umieszczon─ů na niej tre┼Ť─ç i tu tak┼╝e powinny si─Ö znale┼║─ç s┼éowa kluczowe, a sama tre┼Ť─ç musi jednocze┼Ťnie stanowi─ç zach─Öt─Ö do odwiedzenia w┼éa┼Ťnie tej witryny. Sekcja robots przekazuje z kolei informacje, czy roboty Google maj─ů indeksowa─ç dan─ů stron─Ö i czy linki, jakie si─Ö tam znajduj─ů, powinny przekazywa─ç warto┼Ť─ç PageRank. Z tego te┼╝ powodu jego sprawdzenie jest tak wa┼╝ne, bo gdy przyjmuje warto┼Ť─ç noindex albo none, to taka strona nie b─Ödzie indeksowana. W kwestii samego adresu URL witryny sprawdzamy przede wszystkim, czy jest on przyjazny zar├│wno dla u┼╝ytkownika, jak i wyszukiwarki, czyli najcz─Ö┼Ťciej nie zawiera niepotrzebnych znak├│w, utrudniaj─ůcych jego wpisywanie w Google.

6. Analiza link├│w przychodz─ůcych i linkowania wewn─Ötrznego

Wiemy ju┼╝ ze wpisu o pozycjonowaniu stron, ┼╝e jednym z jego najwa┼╝niejszych element├│w jest zdobycie du┼╝ej ilo┼Ťci warto┼Ťciowych link├│w prowadz─ůcych do naszej witryny, kt├│rych baz─Ö powinno si─Ö odpowiednio wcze┼Ťniej zbudowa─ç i ca┼éy czas rozwija─ç. Profesjonalny audyt SEO obejmuje wi─Öc kompleksow─ů analiz─Ö wszystkich link├│w przychodz─ůcych, tak┼╝e odpowiedzialnych za pozycj─Ö, jak─ů strona osi─ůga w rankingu Google. W ko┼äcowym raporcie umieszczamy wi─Öc informacje, ile link├│w prowadzi do sprawdzanej strony i z jakich ┼║r├│de┼é one pochodz─ů, bo cz─Ö┼Ť─ç domen jest co najmniej niemile widziana przez Google. Niezwykle dok┼éadnie sprawdzamy r├│wnie┼╝ linkowanie wewn─Ötrzne, pozwalaj─ůce sprawnie porusza─ç si─Ö pomi─Ödzy poszczeg├│lnymi wpisami, a tak┼╝e r├│wnomiernie sterowa─ç przep┼éywem mocy SEO w obr─Öbie witryny.

7. Analiza aktywno┼Ťci w popularnych social mediach

Nie da si─Ö ukry─ç, ┼╝e ┼╝yjemy w dobie wszechobecnych social medi├│w, z kt├│rych korzystamy praktycznie codziennie, i dlatego sta┼éy si─Ö one ┼║r├│d┼éami pozyskiwania warto┼Ťciowych link├│w, kt├│re trudno jest pomin─ů─ç. Przeprowadzaj─ůc audyt strony zajmujemy si─Ö r├│wnie┼╝ t─ů kwesti─ů, rekomenduj─ůc w razie potrzeby zwi─Ökszenie lub zmniejszenie takiej aktywno┼Ťci.

8. Optymalizacja kodu strony, element├│w nawigacji oraz u┼╝ytej grafiki i zdj─Ö─ç

Jak ju┼╝ wspomnieli┼Ťmy, strona internetowa sk┼éada si─Ö z wielu wsp├│┼épracuj─ůcych ze sob─ů element├│w, kt├│re zazwyczaj widzimy na ekranie, ale za tym wszystkim kryje si─Ö tzw. back ÔÇô end, tak┼╝e istotny z punktu pozycjonowania. Dlatego w ka┼╝dym ko┼äcowym raporcie z audytu SEO musz─ů si─Ö znale┼║─ç zalecenia dla programist├│w tworz─ůcych kod witryny, informacje o wykrytych ewentualnych b┼é─Ödach maj─ůcych wp┼éyw na poprawne funkcjonowanie strony, kt├│re nale┼╝y poprawi─ç. Zamieszczamy r├│wnie┼╝ zalecenia dotycz─ůce u┼╝ytej grafiki i publikowanych zdj─Ö─ç, szczeg├│lnie ich rozmiaru, rozdzielczo┼Ťci oraz opisuj─ůcego je alternatywnego tekstu, widocznego w sytuacji, kiedy z r├│┼╝nych przyczyn zdj─Öcie nie zostanie poprawnie wy┼Ťwietlone. Przygotowujemy tak┼╝e wytyczne co do optymalizacji element├│w nawigacyjnych strony, u┼éatwiaj─ůcych sprawne poruszanie si─Ö po niej i szybkie znalezienie wszystkich potrzebnych informacji. Taka kompleksowa optymalizacja ma te┼╝ niebagatelny wp┼éyw na czas ┼éadowania si─Ö strony, kt├│ry powinien by─ç jak najkr├│tszy, ale dodatkowo sprawdzane s─ů te┼╝ inne elementy mog─ůce wp┼éywa─ç na to negatywnie.

9. Responsywno┼Ť─ç i wy┼Ťwietlanie na urz─ůdzeniach mobilnych

Wspomnieli┼Ťmy ju┼╝, ┼╝e do przegl─ůdania zasob├│w sieci coraz cz─Ö┼Ťciej u┼╝ywamy urz─ůdze┼ä mobilnych, przede wszystkim smartfon├│w, dlatego ka┼╝da strona powinna by─ç do tego w pe┼éni przystosowana. Google r├│wnie┼╝ zauwa┼╝y┼éo i doceni┼éo ten trend, jest przecie┼╝ tw├│rc─ů najpopularniejszego systemu operacyjnego przeznaczonego dla takiego sprz─Ötu i wprowadzi┼éo w 2016 roku Mobile First Index. Jest to jedna z wi─Ökszych i nadal wzbudzaj─ůcych kontrowersje zmiana w sposobie dzia┼éania tego niekwestionowanego kr├│la wyszukiwarek, kt├│ry najwi─Öksz─ů wag─Ö zacz─ů┼é przywi─ůzywa─ç do mobilnej wersji strony i to ona staje si─Ö najwa┼╝niejszym elementem, od jakiego zaczyna jej indeksowanie. Oczywi┼Ťcie, je┼Ťli jej nie b─Ödzie, to Google i tak zindeksuje jej wersj─Ö na komputer, ale mo┼╝e to niekorzystnie wp┼éyn─ů─ç na osi─ůgan─ů pozycj─Ö w rankingu. Dokonuj─ůc audytu, sprawdzamy to dok┼éadnie, a je┼Ťli witryna nie posiada swojej wersji mobilnej, to zdecydowanie rekomendujemy jej wykonanie.

Audyt SEO ÔÇô korzy┼Ťci, jakie daje dla Twojej firmy

Wiemy ju┼╝, jakie elementy wchodz─ů w zakres przeprowadzanego przez SEOSPACE audytu SEO, czas wi─Öc podsumowa─ç najwa┼╝niejsze korzy┼Ťci, jakie to ze sob─ů niesie. Tylko pozornie nie s─ů one materialne, ale w d┼éu┼╝szej perspektywie przynosz─ů tak┼╝e wymierne, finansowe zyski w postaci sprawnie dzia┼éaj─ůcej firmowej strony internetowej, ch─Ötnie odwiedzanej przez u┼╝ytkownik├│w, z kt├│rych ka┼╝dy mo┼╝e sta─ç si─Ö klientem, kupuj─ůcym oferowane towary lub us┼éugi. Zlecaj─ůc nam przeprowadzenie audytu swojej strony, mo┼╝ecie wi─Öc liczy─ç na:

  • solidn─ů podstaw─Ö do przeprowadzenia dalszych prac maj─ůcych na celu zwi─Ökszenie jej widoczno┼Ťci w wyszukiwarce Google i zaj─Öcie wysokiej pozycji na li┼Ťcie wynik├│w wyszukiwania;
  • optymalizacj─Ö wszystkich element├│w strony dok┼éadnie pod k─ůtem pozycjonowania, a tak┼╝e zwi─Ökszenie jej funkcjonalno┼Ťci, przede wszystkim wspomnianej ┼éatwo┼Ťci obs┼éugi;
  • przygotowanie wysokiej jako┼Ťci, oryginalnych i zawsze unikalnych tre┼Ťci i opisuj─ůcych je fraz kluczowych;
  • wysokiej jako┼Ťci, warto┼Ťciowe linki i usprawnione linkowanie wewn─Ötrzne;
  • zwi─Ökszenie szybko┼Ťci ┼éadowania si─Ö strony na wszystkich urz─ůdzeniach u┼╝ywanych do przegl─ůdania jej zawarto┼Ťci.