Audyt SEO – podstawa udanego pozycjonowania stron

Decydując się na posiadanie firmowej strony internetowej, chcemy, by jak najszybciej zyskała wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google, najpopularniejszej i najczęściej używanej wyszukiwarce. Umożliwia to ponadto dotarcie ze swoją, prezentowaną poprzez stronę ofertą towarów czy usług, do dużej i co najważniejsze docelowej grupy odbiorców, potencjalnych klientów firmy, co po pewnym czasie może przełożyć się także na wzrost finansowych zysków. Aby to jednak stało się możliwe, witryna musi przejść skomplikowany, wielopłaszczyznowy proces optymalizacji obejmującej praktycznie wszystkie jej elementy np. takie jak:

  • kod HTML oraz dodatkowe skrypty zwiększające funkcjonalność strony;
  • content, czyli wszystkie publikowane na niej treści łącznie z opisującymi je słowami i frazami kluczowymi;
  • zdjęcia i inne elementy graficzne, mające między innymi wpływ na prędkość ładowania witryny, co jest istotne zwłaszcza z punktu widzenia coraz powszechniej używanych urządzeń mobilnych.

To oczywiście nie wszystko, ale już na tych trzech przykładach widać, że jest tego bardzo dużo i właśnie dlatego optymalizacja powinna przebiegać w sposób zorganizowany i uporządkowany, a jej podstawę stanowi wcześniejsza dokładna analiza, właśnie audyt SEO, pozwalający uniknąć ewentualnych błędów, niekiedy trudnych do późniejszego naprawienia.

Zobacz również: Content Marketing

Audyt SEO – jak go definiujemy i po co się go wykonuje

Profesjonalny, wykonany przez specjalistów audyt SEO to absolutna podstawa pozycjonowania strony mającego przynieść zamierzone, pozytywne rezultaty, której w żadnym wypadku nie wolno pominąć. Zanim jednak zajmiemy się metodami, jakie w tym celu stosuje SEOSPACE, powinniśmy wiedzieć, czym jest taka analiza i jakie czynniki należy uwzględnić przed jej rozpoczęciem. W internecie można znaleźć wiele mniej lub bardziej zrozumiałych wyjaśnień tego pojęcia, dlatego my dla wygody Klientów przyjęliśmy naszym zdaniem najprostszą definicję. Audyt SEO to ogół działań, jakie podejmujemy w SEOSPACE, w celu uzyskania kompleksowej analizy strony internetowej pod kątem wymagań wyszukiwarki Google, wszystkich tworzących ją elementów, znalezienie ewentualnych błędów mogących negatywnie wpływać na osiąganą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Usługa ta pojawiła się wraz z początkiem samego pozycjonowania, bo praktycznie już od tego momentu mamy do czynienia z rywalizacją pomiędzy poszczególnymi stronami, prezentującymi np. różne firmy z danej branży, z których każda zajmując wysokie miejsce w Google, chce wyprzedzić swoją coraz silniejszą konkurencję. Audyt SEO to skomplikowany, wielopłaszczyznowy proces, podczas którego należy uwzględnić mnóstwo różnych czynników, dochodzących, według niektórych źródeł nawet do kilkuset, lecz najistotniejsze jest kilka z nich, które niżej omówimy nieco dokładniej. Czas trwania audytu również jest zróżnicowany, zależy między innym od wielkości analizowanego serwisu, w przypadku niewielkiej strony może to zająć zaledwie kilka godzin, a kiedy analizujemy duży sklep internetowy, to na ostatecznie wyniki będziemy musieli poczekać nawet kilka lub więcej dni. Warto jednak uzbroić się w cierpliwość, bo dzięki niemu uzyskamy takie istotne informacje jak:

  • sposoby zwiększenia ruchu na pozycjonowanej stronie, co wiąże się oczywiście z większą liczbą odwiedzających ją gości, z których każdy jest potencjalnym klientem;
  • wykryte błędy w wymienionych wyżej elementach tworzących witrynę, często wręcz uniemożliwiające jej prawidłową indeksację przez mechanizmy Google.

Zdecydowanie jest to zadanie dla ludzi dysponujących odpowiednią wiedzą, takich jak nasi specjaliści, którzy korzystając z profesjonalnych narzędzi, sporządzą kompletny raport dający solidną podstawę do dalszych prac, uwzględniając w nim między innymi takie istotne czynniki jak:

1. Analiza treści publikowanych na stronie

Analiza treści, jakie są zamieszczane na sprawdzanej stronie, co musi dotyczyć zarówno ich długości, jak i przede wszystkim jakości. Wszystko wskazuje na to, że minęła już epoka krótkich tekstów, niewyczerpujących w pełni opisywanego zagadnienia, a obecnie coraz częściej mamy do czynienia z tekstami, których długość np. na stronie głównej czy poszczególnych podstronach, przekracza nawet kilka tysięcy znaków ze spacjami. Przygotowując teksty, nasi copywriterzy chętnie korzystają z SurferSEO, dającego im po wpisaniu konkretnej frazy kluczowej wszystkie niezbędne wytyczne, dzięki którym tekst spełni wymagania nie tylko użytkowników strony, lecz również Google, co do jego długości, ilości słów kluczowych, nagłówków: H1 będącego tytułem strony, H2, H3 do podtytułów czy pogrubień.

2. Analiza użytych słów i fraz kluczowych

Podobne zasady stosujemy odnośnie do doboru odpowiednich słów i fraz kluczowych, szukając wyłącznie takich, które pozwolą korzystnie wyróżnić się na tle konkurencji, z jednoczesnym uzyskaniem jak najwyższej konwersji. Dlatego w sporządzanym raporcie zawsze zamieszczamy dokładne informacje, jakie słowa i frazy kluczowe zostały użyte, jaką pozycję zajmują w Google i co w tej kwestii należy zmienić, aby ewentualnie ją podnieść. Tutaj ponownie niezwykle przydatne okazuje się stosowany przez nas SurferSEO, pokazujący, jakie słowa mają największą ilość wyszukiwań, a podobne dane daje nam także Ahrefs.

3. Analiza działań konkurencji

Niezwykle istotnym elementem doboru właściwych fraz kluczowych, którego również nie powinno się pomijać, jest analiza działań konkurencji w tym zakresie, dająca nam informacje, czy i jakie strony korzystają z takich samych fraz i jaką pozycję zajmują dzięki nim w Google. Taka analiza jest oczywiście całkowicie legalna, korzystamy tutaj z ogólnodostępnych narzędzi, Ahrefs, Senuto i SurferSEO, a sama konkurencja w zakresie wyników wyszukiwania nie ma nic wspólnego z ogólnie pojętą konkurencją rynkową. Dzięki temu możemy zamieścić w raporcie szczegółowe wytyczne umożliwiające wprowadzenie zmian polegających na znalezieniu słów umożliwiających skuteczne odróżnienie się od konkurencji, dających najlepsze rezultaty pozycjonowania.

4. Indeksowanie i dostępność dla wyszukiwarek

Specjaliści, pracując nad stworzeniem strony, jej aktualizacją czy pozycjonowaniem, często blokują jej indeksację, co umożliwia spokojne przeprowadzenie wszystkich niezbędnych prac. To niby drobiazg, który jednak staje się niezwykle istotny, kiedy strona nie zostanie ponownie uruchomiona, tak, aby stała się znów widoczna dla mechanizmów wyszukiwania Google. Sporządzając raport z audytu SEO również na to zwracamy uwagę, podobnie jak na możliwe błędy indeksacji, negatywnie wpływające na pozycję osiąganą przez daną stronę.

5. Znacznik head, tytuł strony i podstron, opis strony, meta tagi, adres URL

Ich znaczenia dla widoczności strony w wyszukiwarce nie da się zbagatelizować i właśnie dlatego przywiązujemy do nich tak dużą wagę. Pierwszy jest znacznik head, który można śmiało nazwać najważniejszą częścią kodu HTML dlatego wykonując audyt, sprawdzamy przede wszystkim takie elementy sekcji head jak:

  • tytuł strony, czyli znacznik <title>;
  • opis strony umieszczony w znaczniku <name=”description” content=”” />;
  • znacznik <robots name=”robots” content=”” />.

Znacznika title, zarówno na stronie głównej, jak i poszczególnych podstronach, nie możemy pominąć, informuje on bowiem użytkownika, co się na nich znajduje, ma zazwyczaj długość 60 – 80 znaków i wyświetlany przez Google najczęściej zawiera wpisywane przy wyszukiwaniu słowo kluczowe. Opis strony, jak sama jego nazwa wskazuje, opisuje w 150 – 170 znakach umieszczoną na niej treść i tu także powinny się znaleźć słowa kluczowe, a sama treść musi jednocześnie stanowić zachętę do odwiedzenia właśnie tej witryny. Sekcja robots przekazuje z kolei informacje, czy roboty Google mają indeksować daną stronę i czy linki, jakie się tam znajdują, powinny przekazywać wartość PageRank. Z tego też powodu jego sprawdzenie jest tak ważne, bo gdy przyjmuje wartość noindex albo none, to taka strona nie będzie indeksowana. W kwestii samego adresu URL witryny sprawdzamy przede wszystkim, czy jest on przyjazny zarówno dla użytkownika, jak i wyszukiwarki, czyli najczęściej nie zawiera niepotrzebnych znaków, utrudniających jego wpisywanie w Google.

6. Analiza linków przychodzących i linkowania wewnętrznego

Wiemy już ze wpisu o pozycjonowaniu stron, że jednym z jego najważniejszych elementów jest zdobycie dużej ilości wartościowych linków prowadzących do naszej witryny, których bazę powinno się odpowiednio wcześniej zbudować i cały czas rozwijać. Profesjonalny audyt SEO obejmuje więc kompleksową analizę wszystkich linków przychodzących, także odpowiedzialnych za pozycję, jaką strona osiąga w rankingu Google. W końcowym raporcie umieszczamy więc informacje, ile linków prowadzi do sprawdzanej strony i z jakich źródeł one pochodzą, bo część domen jest co najmniej niemile widziana przez Google. Niezwykle dokładnie sprawdzamy również linkowanie wewnętrzne, pozwalające sprawnie poruszać się pomiędzy poszczególnymi wpisami, a także równomiernie sterować przepływem mocy SEO w obrębie witryny.

7. Analiza aktywności w popularnych social mediach

Nie da się ukryć, że żyjemy w dobie wszechobecnych social mediów, z których korzystamy praktycznie codziennie, i dlatego stały się one źródłami pozyskiwania wartościowych linków, które trudno jest pominąć. Przeprowadzając audyt strony zajmujemy się również tą kwestią, rekomendując w razie potrzeby zwiększenie lub zmniejszenie takiej aktywności.

8. Optymalizacja kodu strony, elementów nawigacji oraz użytej grafiki i zdjęć

Jak już wspomnieliśmy, strona internetowa składa się z wielu współpracujących ze sobą elementów, które zazwyczaj widzimy na ekranie, ale za tym wszystkim kryje się tzw. back – end, także istotny z punktu pozycjonowania. Dlatego w każdym końcowym raporcie z audytu SEO muszą się znaleźć zalecenia dla programistów tworzących kod witryny, informacje o wykrytych ewentualnych błędach mających wpływ na poprawne funkcjonowanie strony, które należy poprawić. Zamieszczamy również zalecenia dotyczące użytej grafiki i publikowanych zdjęć, szczególnie ich rozmiaru, rozdzielczości oraz opisującego je alternatywnego tekstu, widocznego w sytuacji, kiedy z różnych przyczyn zdjęcie nie zostanie poprawnie wyświetlone. Przygotowujemy także wytyczne co do optymalizacji elementów nawigacyjnych strony, ułatwiających sprawne poruszanie się po niej i szybkie znalezienie wszystkich potrzebnych informacji. Taka kompleksowa optymalizacja ma też niebagatelny wpływ na czas ładowania się strony, który powinien być jak najkrótszy, ale dodatkowo sprawdzane są też inne elementy mogące wpływać na to negatywnie.

9. Responsywność i wyświetlanie na urządzeniach mobilnych

Wspomnieliśmy już, że do przeglądania zasobów sieci coraz częściej używamy urządzeń mobilnych, przede wszystkim smartfonów, dlatego każda strona powinna być do tego w pełni przystosowana. Google również zauważyło i doceniło ten trend, jest przecież twórcą najpopularniejszego systemu operacyjnego przeznaczonego dla takiego sprzętu i wprowadziło w 2016 roku Mobile First Index. Jest to jedna z większych i nadal wzbudzających kontrowersje zmiana w sposobie działania tego niekwestionowanego króla wyszukiwarek, który największą wagę zaczął przywiązywać do mobilnej wersji strony i to ona staje się najważniejszym elementem, od jakiego zaczyna jej indeksowanie. Oczywiście, jeśli jej nie będzie, to Google i tak zindeksuje jej wersję na komputer, ale może to niekorzystnie wpłynąć na osiąganą pozycję w rankingu. Dokonując audytu, sprawdzamy to dokładnie, a jeśli witryna nie posiada swojej wersji mobilnej, to zdecydowanie rekomendujemy jej wykonanie.

Audyt SEO – korzyści, jakie daje dla Twojej firmy

Wiemy już, jakie elementy wchodzą w zakres przeprowadzanego przez SEOSPACE audytu SEO, czas więc podsumować najważniejsze korzyści, jakie to ze sobą niesie. Tylko pozornie nie są one materialne, ale w dłuższej perspektywie przynoszą także wymierne, finansowe zyski w postaci sprawnie działającej firmowej strony internetowej, chętnie odwiedzanej przez użytkowników, z których każdy może stać się klientem, kupującym oferowane towary lub usługi. Zlecając nam przeprowadzenie audytu swojej strony, możecie więc liczyć na:

  • solidną podstawę do przeprowadzenia dalszych prac mających na celu zwiększenie jej widoczności w wyszukiwarce Google i zajęcie wysokiej pozycji na liście wyników wyszukiwania;
  • optymalizację wszystkich elementów strony dokładnie pod kątem pozycjonowania, a także zwiększenie jej funkcjonalności, przede wszystkim wspomnianej łatwości obsługi;
  • przygotowanie wysokiej jakości, oryginalnych i zawsze unikalnych treści i opisujących je fraz kluczowych;
  • wysokiej jakości, wartościowe linki i usprawnione linkowanie wewnętrzne;
  • zwiększenie szybkości ładowania się strony na wszystkich urządzeniach używanych do przeglądania jej zawartości.