Reklama w poczcie Gmail – czyli jak dotrzeć do Klienta przez jego skrzynkę pocztową

Gmail na Macbooku

Popularne powiedzenie „reklama dźwignią handlu” nabrało w dzisiejszych czasach zupełnie nowego znaczenia, żyjemy bowiem w dobie powszechnego dostępu do Internetu, który stopniowo staje się najważniejszym z mediów, znacznie wyprzedzającym już nawet telewizję. Jedną z najskuteczniejszych form reklamy prowadzonego biznesu stała się więc ta, rozpowszechniania za pomocą globalnej sieci, o praktycznie nieograniczonym żadnymi granicami zasięgu. Wśród wielu metod, jakie można zastosować w celu dotarcia do ściśle określonej, docelowej grupy odbiorców, jedno z czołowych miejsc zajmuje profesjonalnie przeprowadzona kampania Google Ads. Przedstawiliśmy ją dokładniej w jednym z poprzednich wpisów, a dzisiaj opiszemy kolejny istotny element wchodzący w jej skład, czyli zamieszczanie reklam używanych w tej kampanii bezpośrednio w poczcie Gmail.

Gmail – najpopularniejsza poczta elektroniczna na świecie

Pierwsze pytanie, jakie może się nasunąć, kiedy słyszymy o reklamie w poczcie Gmail, to dlaczego właśnie mamy umieścić ją tutaj, w elemencie będącym ważną częścią Google, skoro wielu użytkowników sieci korzysta przecież także z innych serwerów pocztowych. Odpowiedź nasuwa się praktycznie sama, ponieważ to właśnie Gmail jest uważany za najlepszego i przede wszystkim najbezpieczniejszego dostawcę poczty elektronicznej na świecie. Oczywiście to nie jedyne jego zalety, a stale rosnąca liczba użytkowników podkreśla również takie cechy jak:

  • najlepszą opiekę nad serwerami pocztowymi, jaką tylko można sobie wymarzyć. Google zatrudnia wyłącznie profesjonalistów, najwyżej wykwalifikowanych specjalistów w tej trudnej branży, dbających o prawidłowe i bezawaryjne funkcjonowanie serwerów Gmail przez 24 godziny na dobę i 365 dni w roku;
  • najszybsze wykrywanie wszystkich ewentualnych zagrożeń dla użytkowników poczty, błyskawiczne reagowanie na znalezione luki bezpieczeństwa i najskuteczniejsza naszym zdaniem polityka antyspamowa. Dba o to między innymi dwuetapowe uwierzytelnianie oraz Google Advanced Protection, nowoczesny system zabezpieczający przed praktycznie wszystkimi możliwymi rodzajami ataków;
  • bardzo duża pojemność skrzynki pocztowej, z jednoczesnym wygodnym i praktycznym podziałem na określone kategorie wszystkich maili przychodzących. W celu przejrzystego ułożenia mamy także możliwość ich otagowania, co znacznie ułatwia późniejsze odnalezienie potrzebnej w danym momencie wiadomości;
  • wbudowany kalendarz, wirtualny dysk, łatwy dostęp do posiadanych zdjęć i inne równie praktyczne usługi dostępne w chmurze, gwarantującej wysoki poziom bezpieczeństwa wszystkich przechowywanych danych.

Reklama Gmail Sponsored Promotions – łatwe wyświetlanie reklam w skrzynce pocztowej Gmail

To, co przedstawiliśmy powyżej, jest oczywiście tylko częścią zalet Gmaila, a ilość codziennie korzystających z niego osób sprawiła, że w 2015 roku Google stworzyło w ramach usługi Ads wygodną obsługę reklam, jakie mogą pojawiać się w skrzynkach użytkowników poczty. Mówimy tu o Gmail Sponsored Promotions, nazywanym w skrócie GSP, który można zdefiniować jako całkiem nowy, unikalny typ reklam wyświetlanych w różny sposób i w różnych miejscach w poczcie Google. Sposób ich wyświetlania można skonfigurować prosto z panelu Ads, nakierowując prowadzoną kampanię właśnie na pocztę, a typowa reklama GSP jest złożona z dwóch części:

1. Teaser reklamowy, nazywany też zajawką, czyli tzw. reklama zwinięta

Jest ona wyświetlana bezpośrednio w skrzynce pocztowej użytkownika, zazwyczaj w zakładkach, Oferty, Powiadomienia, Fora czy Społeczności, złożona z takich elementów jak ewentualne logo, nazwa i opis reklamodawcy oraz temat wiadomości. Różni się także od typowego maila pomarańczowym kolorem, a jej pełna treść jest widoczna dopiero po rozwinięciu.

2. Rozszerzona reklama rozwinięta

Widoczna po kliknięciu w nią, kiedy przybiera postać reklamy natywnej, docelowej, obejmującej zazwyczaj całą stronę ekranu, mająca najczęściej postać efektownej, przyciągającej wzrok grafiki, zdjęć, a nawet filmu reklamowego. Można w niej również zamieścić elementy aktywne, takie jak:

  • formularze kontaktowe, dzięki którym możemy zadać pytanie reklamodawcy lub natychmiast złożyć zamówienie na oferowane przez niego produkty albo usługi;
  • przyciski tzw. bezpośredniego działania np. kierujące na stronę internetową reklamodawcy.

Z punktu widzenia odbiorcy takiej reklamy ważny jest również fakt, że wszystkie jej wyświetlenia nie generują żadnych kosztów i są całkowicie bezpłatne. Rozliczając całą kampanię reklamową prowadzoną za pośrednictwem poczty Gmail, stosuje się model CPC, najlepszy z punktu widzenia reklamodawcy, ponoszącego koszty tylko w momencie, kiedy ktoś kliknie w jego reklamę, a za jej wyświetlanie Google nie pobiera żadnych opłat.

Reklama Gmail Sponsored Promotions – do kogo może być skierowana

Kolejną, równie istotną zaletą tego typu reklamy, jest możliwość dokładnego określenia, do jakiej konkretnej grupy odbiorców ma być skierowana, co dokonujemy w SEOSPACE z uwzględnieniem następujących istotnych czynników:

  • słów i fraz kluczowych, z uwzględnieniem analizy 300 ostatnich wiadomości znajdujących się w skrzynce odbiorczej użytkownika, do którego kierujemy reklamę i jest ona wyświetlana jeśli odpowiada im tematycznie;
  • zachowania oraz zainteresowania użytkowników, również określone po analizie maili z ich skrzynek pocztowych i na tej podstawie są oni przypisywani do konkretnej kategorii przesyłanych reklam;
  • wcześniej utworzonej listy mailingowej, własnej bazy teleadresowej, składającej się co najmniej z 10000 użytkowników, wykorzystywanej w kampanii Google Ads będącej najczęściej w posiadaniu reklamodawcy i na jej podstawie można najdokładniej dopasować reklamy, jakie będą wyświetlane na wybranych kontach Gmail;
  • dokonywanych wcześniej zakupach w sklepach internetowych, co jest uwzględniane także w przypadku remarketingu Google, rodzaju towarów, jakie były kupowane, czy branży, w której prowadzi działalność dany sklep;
  • wieku, płci, wykonywanego zawodu, czy nawet języka używanego przez użytkownika poczty;
  • lokalizacji, czyli jego miejsca zamieszkania, prowadzenia działalności gospodarczej lub miejsca aktualnego przebywania;
  • rodzaju urządzenia, z jakiego korzysta do przeglądania swojej skrzynki pocztowej, komputera czy sprzętu mobilnego np. smartfona lub tabletu.

Reklama Gmail Sponsored Promotions – w jakich branżach sprawdzi się najlepiej

Ten rodzaj reklamy jest skierowany do użytkowników z różnych branż, przede wszystkim tych, prowadzących swoje firmy z aktywnym wykorzystaniem internetu i w ten sposób oferujących swoje produkty. Szczególnie wyróżnia się tu kilka branż, które we współczesnym świecie wręcz nie mogą prawidłowo funkcjonować bez globalnej sieci, między innymi takich jak:

  • ogólnie pojęty e-handel, ze szczególnym nastawieniem na powstające w coraz większych ilościach sklepy internetowe, w których zaczynamy robić już nawet podstawowe, codzienne zakupy. Jak wykazują badania, powoli zaczynają one dominować we wszelkich odmianach handlu, zwłaszcza w przypadku kupna takich produktów jak elektronika użytkowa, media i książki, meble (popularne modele do samodzielnego montażu), czy odzież. To ich reklamy coraz częściej spotykamy w naszej poczcie, przesyłane właśnie w ramach kampanii GSP;
  • branża finansowa, której produkty niezmiennie cieszą się olbrzymią popularnością, połączona w pewnym sensie również z handlem w sieci, ponieważ zaciągane pożyczki lub kredyty pozwalają na łatwe sfinansowanie coraz większych zakupów. Dlatego w naszej poczcie na Gmailu pojawiają się wiadomości zawierające reklamy banków oraz towarzystw finansowych, w których możemy wziąć kredyt, często na bardzo atrakcyjnych warunkach. Niestety mamy również do czynienia z kampanią reklamową prowadzoną przez firmy udzielające tzw. chwilówek, ale takie maile najczęściej lądują po prostu w koszu, bo każdy przecież już wie, że pożyczanie pieniędzy w tego typu instytucjach jest zazwyczaj nieopłacalne;
  • branża telekomunikacyjna, kojarząca się nam zupełnie prawidłowo ze smartfonami, które stały się obecnie nieodłączną częścią naszego życia. Używamy ich praktycznie wszędzie, również do codziennego sprawdzania poczty przychodzącej na Gmail, wśród której są także maile od największych operatorów sieci komórkowych w Polsce, oferujących w ten sposób swoje produkty albo usługi. Ten rodzaj reklamy jest szczególnie efektowny, swoją szatą graficzną natychmiast przyciąga uwagę, a znajdujące się w niej wspomniane elementy aktywne zazwyczaj natychmiast przenoszą użytkownika na stronę firmową reklamującego się operatora;
  • branża kosmetyczna, szczególnie popularne i znane wszystkim sieci sklepów sprzedające praktycznie wszystko, co możemy zaliczyć do produktów ułatwiających codzienną higienę osobistą i utrzymanie domu w czystości. Tutaj zasada działania przesyłanej właścicielom konta pocztowego reklamy jest podobna, jak w przypadku firm telekomunikacyjnych, prezentuje się na niej produkty oferowane aktualne w korzystnych, promocyjnych cenach z odnośnikiem do strony, na której można od razu dokonać ich zakupu;
  • branża farmaceutyczna, bo każdy chyba natknął się w swoich mailach na promocję chociażby suplementów diety, mających w założeniu ich producentów pomagać na wiele różnych dolegliwości. Rynek produktów medycznych oferowanych bez recepty rośnie z roku na rok, dlatego reklamodawcy dostrzegając bezdyskusyjne zalety, jakie niesie ze sobą profesjonalnie przeprowadzona kampania z wykorzystaniem Gmail Sponsored Promotions, coraz częściej korzystają z tej formy promocji;
  • branża motoryzacyjna i już wszyscy czołowi, renomowani producenci aut, części oraz akcesoriów do nich zdają sobie sprawę, że poprzez właściwie dobrane maile reklamowe mogą zachęcić do osobistego odwiedzenia salonu firmowego swojej marki, a stąd już tylko jeden krok do zakupu nowego komfortowego samochodu dla całej rodziny.

Reklama Gmail Sponsored Promotions – najważniejsze korzyści płynące z jej zastosowania

emaile z gmaila

Biorąc pod uwagę szerokie możliwości, jakie daje reklamodawcy poczta Gmail, SEOSPACE oprócz skutecznego pozycjonowania witryny firmowej, proponuje jej właścicielom również kampanię GSP, dzięki której mogą liczyć na liczne korzyści, spośród których najistotniejsze to:

  • niskie koszty jej przeprowadzenia, zwłaszcza w porównaniu z innymi, bardziej tradycyjnymi formami reklamy, a tutaj swoje zastosowanie znajduje wspomniany powyżej system rozliczenia CPC (cost per click). W rezultacie przy niewielkich nakładach finansowych można dotrzeć z ofertą do wyjątkowo dużej liczby odbiorców, z których każdy jest przecież potencjalnym klientem reklamującej się w ten sposób firmy;
  • pomoc w skutecznym budowaniu wizerunku zarówno samej firmy reklamodawcy, jak i oferowanej przez nią marki, która podobnie jak w przypadku zastosowania remarketingu Google zostaje pozytywnie zapamiętana przez odbiorcę, pozwalając na jego długotrwałe przywiązanie do konkretnego produktu;
  • dokładne nakierowane na ściśle określoną grupę odbiorców mogących być zainteresowanych reklamowanymi produktami lub usługami, co zwiększa prawdopodobieństwo dokonania zakupu. Można w ten sposób również dotrzeć do całkiem nowej grupy użytkowników z jeszcze nieeksplorowanego rynku zbytu. Wyświetlanie reklam w skrzynce Gmail pozwala też skutecznie przekazać informacje w idealnie dobranym momencie, kiedy internauta jest najmocniej nastawiony na ich odbiór, czyli podczas czytania maili, co stało się dla wielu z nas codziennym rytuałem;
  • postać przychodzącego na skrzynkę maila nie jest zazwyczaj odbierana jako zbyt nachalna forma reklamy, taka jak np. ta otwierająca się na całą stronę internetową, którą niekiedy trudno jest zamknąć. Dodatkowo jej efektowna forma graficzna albo postać pliku video przyciąga wzrok, także skutecznie zachęcając do kliknięcia w nią i przejścia na stronę internetową reklamodawcy. Właśnie dzięki temu rośnie tzw. współczynnik klikalności, czyli wskaźnik CRT pozwalający określić skuteczność użytych metod reklamy;
  • możliwość monitorowania i jednocześnie pełna mierzalność efektów prowadzonej w ten sposób kampanii reklamowej. Obejmuje to wiele jej elementów: wyświetlenia danej reklamy, zarówno jako teasera, jak i w pełnej formie rozwiniętej, ilość reklam zapisanych przez użytkownika w skrzynce odbiorczej, ilość przesłań do innych użytkowników. Wszystkie te niezwykle ważne informacje pozwalają ocenić skuteczność prowadzonej kampanii, a w razie wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości ułatwiają optymalizację prowadzonych w tym celu działań. Uzyskane w ten sposób wyniki można też zapisać w postaci wygodnego raportu i zostawić do późniejszej, jeszcze dokładniejszej analizy.

Zobacz także: Pozycjonowanie Stron