Google Ads (Adwords) - SEOSPACE

Reklama w Internecie – co może zyskać na niej Twoja firma

Rekalama w Internecie - Google

Liczba użytkowników Internetu, globalnej sieci oplatającej już niemal cały świat, rośnie nieustannie i dlatego, prowadząc firmę w dowolnej branży, warto wykorzystać wszystkie jego możliwości. Oprócz samego posiadania strony internetowej i jej odpowiedniego pozycjonowania równie istotna jest reklama prowadzonej działalności, rozprowadzana właśnie za pośrednictwem tego potężnego medium. Można śmiało powiedzieć, że jej skuteczność przewyższa wszystkie dotychczas stosowane sposoby zareklamowania produktu, marki czy usługi, a do najważniejszych zalet możemy również zaliczyć:

  • największy, praktycznie nieograniczony zasięg na skalę globalną, obejmujący z małymi wyjątkami prawie wszystkie państwa świata;
  • precyzyjne nakierowanie reklamy na konkretną, docelową grupę jej odbiorców;
  • błyskawiczne uruchomienie zaplanowanej kampanii reklamowej i równie szybkie efekty jej działania;
  • interaktywny charakter reklamy, ułatwiający bezpośredni kontakt z jej odbiorcą, prosta do zrozumienia i co najważniejsze zapamiętania forma przekazu;
  • niskie koszty w porównaniu z innymi wcześniej stosowanymi metodami;
  • najskuteczniejsze budowanie świadomości marki, produktu, czy zaufania do firmy je oferującej;
  • łatwość mierzenia osiąganych efektów, do czego wykorzystuje się specjalistyczne, perfekcyjnie działające narzędzia.

Korzyści dla firmy są, jak widać wręcz niemożliwe do zbagatelizowania, zwłaszcza kiedy zastosujemy jeden z najskuteczniejszych obecnie sposobów przeprowadzenia takiej kampanii reklamowej, z wykorzystaniem szerokich możliwości, jakie daje nam Google Ads.

Definiując w najprostszy sposób pojęcie Google Ads, nazywanego jeszcze do niedawna Adwords, mówimy, że jest to nowoczesny system reklamowy stworzony właśnie przez Google. Ten niekwestionowany król wyszukiwarek stron daje swoim użytkownikom możliwość umieszczania i wyświetlania płatnych reklam graficznych w sieci reklamowej oraz tekstowych bezpośrednio w wynikach wyszukiwania i sieci partnerów Google. Do tej ostatniej grupy zaliczamy wszystkie strony internetowe będące aktywnymi uczestnikami programu AdSense, a w naszym kraju są to np. najpopularniejsze i często odwiedzane portale, takiej jak Onet, Wirtualna Polska czy Interia. Inne formy reklamy, jakich wykorzystanie umożliwia nam Google Ads, to kampania produktowa wyświetlana w Zakupach Google, a nawet video, prezentowana na YouTube. Możliwości jest naprawdę wiele, dlatego warto z nich skorzystać, planując dynamiczny i niczym nieskrępowany rozwój prowadzonego przez siebie biznesu.

Google Ads

Ten rodzaj kampanii reklamowej wyróżnia się też atrakcyjnym i korzystnym, w porównaniu z innymi, sposobem rozliczania kosztów jej prowadzenia, a najczęściej stosuje się w tym celu trzy metody płatności:

1. Model CPC (cost per click), czyli płatność za kliknięcie.

Ta forma płatności jest szczególnie korzystna z punktu widzenia reklamodawcy, ponoszącego jej koszty tylko w momencie, kiedy użytkownik sieci kliknie właśnie na jego reklamę, a za samo wyświetlanie w Google nie są z kolei pobierane żadne opłaty. Jest najchętniej wybierana przez reklamodawców prowadzących np. kampanie sprzedażowe, a kolejna, często podkreślana zaleta to możliwość dokładnego zmierzenia efektywności prowadzonych działań reklamowych.

2. Model CPM (cost per mile), płatność za każde tysiąc wyświetleń danej reklamy

Jest stosowana zazwyczaj w przypadku kompleksowych kampanii mających na celu wykreowania pozytywnego wizerunku nowej marki, a realizowanie tej formy rozliczeń możliwe jest tylko w sieci partnerów Google. Duża zaleta to także możliwość wcześniejszego ustalenia górnej granicy ilości wyświetleń, co również pozwala na ograniczenie kosztów ponoszonych przez reklamodawcę.

3. Model CPV (cost per view), stosowany przy reklamach video

Znajduje on swoje zastosowanie w reklamach umieszczanych na YouTube, gdzie płatność jest realizowana za każde ich obejrzenie. W tym przypadku także istnieje możliwość zmniejszenia kosztów prowadzonej kampanii poprzez określenie najwyższej kwoty, jaką reklamodawca zapłaci za jedno obejrzenie prezentowanego materiału video.

Oprócz tych trzech podstawowych modeli płatności możemy się zetknąć również z innymi, będącymi często modyfikacjami powyższych, a najważniejsze z nich to:

  • CPA (cost per action), w którym opłata jest naliczana za konkretne działanie wykonane przez użytkownika, jakim może być np. wypełnienie przez niego formularza kontaktowego znajdującego się na stronie;
  • CPS (cost per sale), stosowany najczęściej w przypadku sklepów internetowych, gdzie koszty kampanii ponosi się w przypadku sprzedaży oferowanego produktu lub usługi;
  • CPL (cost per lead), będący modyfikacją modelu CPA, gdzie również opłaty są naliczane za wypełnienie przez użytkownika określonego formularza, z tą jednak różnicą, że musi on pozostawić tam swoje dane osobowe. Jest to najkosztowniejszy model rozliczeń, a wysokie ceny wynikają między innymi z konieczności właściwego, zgodnego z obowiązującym prawem chronienia danych osobowych klienta firmy.

Oczywiście samo przygotowanie i przeprowadzenie kampanii będzie wymagało poniesienia pewnych kosztów, które jednak, patrząc na jej wysoką i potwierdzoną skuteczność, zwrócą się bardzo szybko w zwiększonej liczbie klientów i co za tym idzie, równie dużej sprzedaży.

Kiedy wiemy już czym jest system reklamowy Google Ads i jakie koszty jego zastosowania musi ponieść potencjalny reklamodawca, czas zapoznać się ze sposobem, w jaki sposób możemy taką kampanię przeprowadzić. Dzielimy ją najczęściej na wspomniane reklamy tekstowe wyświetlane w wynikach Google, reklamy w sieci reklamowej czy filmy video prezentowane na YouTube, jednak bardziej szczegółowy, powszechnie obowiązujący podział wygląda następująco:

1. Reklamy w sieci wyszukiwania

Jest to zdecydowanie najpopularniejszy typ reklamy Google Ads, cieszący się największą popularnością wśród reklamodawców. Nazywa się go inaczej Paid Search, płatnymi linkami reklamowymi lub linkami sponsorowanymi i takie reklamy wyświetlają się w wyszukiwarce w postaci tekstu złożonego z kilku elementów:

  • nagłówka;
  • opisu strony;
  • adresu URL danej strony;
  • jej rozszerzenia.

Pojawiają się one w wyszukiwarce w konkretnych miejscach, pod i nad organicznymi (naturalnymi) wynikami wyszukiwania, mając dla odróżnienia oznaczenie „Reklama”, będąc odpowiedzią na słowa i frazy kluczowe wpisane Google przez jego użytkowników. Dlatego przy planowaniu kampanii Google Ads tak istotne jest takie dobranie słów kluczowych, aby w miarę możliwości odpowiadały tym, wpisywanym przez klientów, pozwalającym szybko znaleźć poszukiwany produkt albo usługę.

2. Reklamy produktowe

Ich inne często stosowane nazwy to: zakupy Google, GMC (Google Merchant Center), PLA (Product Listing Ads) lub kampanie produktowe. Używa się ich w celu wyświetlenia reklam zawierających wszystkie niezbędne dla klienta informacje dotyczące oferowanego produktu, jego opis, zdjęcie cenę, sposób dostawy, a nawet adres sklepu, w którym można go kupić. Ten rodzaj reklam wyświetla się podobnie jak inne reklamy tekstowe, w sieci wyszukiwania Google, z tą jednak różnicą, że w ich przypadku słowa kluczowe są dobierane automatycznie, na podstawie wygenerowanego wcześniej pliku sprzedażowego je zawierającego. Reklamy produktowe spotykamy także w innych miejscach, w zakupach Google, sieci produktowej partnerów, a nawet na YouTube, pojawiają się więc z dużą intensywnością, jeszcze bardziej zwiększającą efektywność ich oddziaływania.

3. Reklamy w sieci reklamowej (partnerskiej) Google

Wyświetlane są w sieci GDN (Google Display Network), złożonej z tak znanych i popularnych serwisów internetowych Google, jak YouTube, Blogger.com, czy Gmail, z których na co dzień korzystają miliony użytkowników na całym świecie. W naszym kraju współpracuje z nią z kolei wiele portali, na czele ze wspomnianymi Onet, Wirtualna Polska, Interia czy Gazeta.pl. Skorzystanie z nich umożliwia stosunkowo łatwe dotarcie z reklamą do największej liczby odbiorców, spośród których każdy może się okazać potencjalnym klientem firmy reklamodawcy. Taka reklama może także mieć różną formę, lecz najczęściej stosuje się przyciągające wzrok reklamy graficzne w postaci atrakcyjnych bannerów, albo reklamy typu display.

4. Reklamy video

Wydaje się, że jeszcze długo nic nie zastąpi tekstu na stronie internetowej, także jego wykorzystania w reklamie, lecz w wielu branżach lepiej sprawdza się forma reklamy w postaci filmu video, pozwalająca w prostszy, bardziej przystępny sposób na zapoznanie się z promowanym produktem. Rozlicza się ją modelem CPV (cost per view), po obejrzeniu maksimum 30 sekund filmu, albo CPM (cost per mile), rozliczane po wspomnianym 1000 wyświetleń.
Taki sposób prezentacji wydaje się też lepiej przemawiać do wielu grup klientów, dlatego Google daje nam możliwość opublikowania w serwisie YouTube skutecznej kampanii wideo wyprodukowanej w kilku różnych formatach:

  • reklamy In-Stream, stosowane w sytuacji, kiedy dany film ma być wyświetlany w sieci reklamowej, na stronach partnerów Google lub przed innymi treściami prezentowanymi na YouTube albo tuż po ich zakończeniu;
  • reklamy Discovery, wyświetlane przeważnie na stronie głównej serwisu YouTube albo w prezentowanych tam wynikach wyszukiwania;
  • reklamy Out-Stream, także wyświetlane w sieci reklamowej na stronach partnerów Google, jednak w wersji z wyłączonym dźwiękiem na urządzenia mobilne, za pomocą których najczęściej obecnie przeglądamy zasoby globalnej sieci. Zyskały one już tak olbrzymią popularność, że zaniedbanie ich użytkowników prawie natychmiast odbija się niekorzystnie na wynikach sprzedaży firmy korzystającej z Google Ads;
  • reklamy w przerywniku (Bumper Ads), trwające maksymalnie 6 sekund, które musimy obejrzeć w całości, nie mając możliwości ich pominięcia, wyświetlane przed lub po zakończeniu filmu.

5. Reklamy aplikacji

Jak sama nazwa wskazuje powiązane z promocją oraz pobieraniem aplikacji, których twórcy i właściciele chcą, aby znalazła się na jak największej liczbie urządzeń, komputerów lub sprzętu mobilnego. Tego typu reklamy mają szeroki zasięg dzięki wyświetlaniu w wielu miejscach, zarówno w samej wyszukiwarce Google, jak i Google Play, umożliwiającej jednocześnie ich pobieranie oraz sieci reklamowej Google czy na YouTube.

6. Remarketing w Google Ads (Adwords)

Ten rodzaj reklamy Google Ads znajduje swoje zastosowanie w sytuacji, kiedy chcemy jeszcze raz wyświetlić reklamę użytkownikowi, który już odwiedził daną stronę, aplikację, albo obejrzał materiał video prezentowany na YouTube. Pozwala to najskuteczniej wypromować markę, produkt i na trwałe ustalić jej świadomość w umysłach klientów, poprzez przekazanie treści dokładnie dopasowanych do konkretnej, docelowej grupy odbiorców. Służy do tego kilka rodzajów remarketingu, jaki możemy zastosować:

  • podstawowy, skierowany właśnie do klientów ponownie odwiedzających stronę;
  • mobilny, jak sama nazwa wskazuje prezentujący reklamy na urządzeniach mobilnych;
  • dynamiczny, wyświetlający spersonalizowane treści dokładnie pod kątem potrzeb i wymagań odbiorcy;
  • video, związany z reklamami wyświetlanymi na YouTube;
  • Customer Match, bezpośrednio powiązany z listami adresów e-mail, których właścicielom Google wyświetla dopasowane do ich preferencji reklamy.

Czytaj więcej o Remarketingu w Google Ads

Zakrojona na szeroką skalę i starannie zaplanowana kampania Google Ads (Adwords), niesie ze sobą liczne korzyści dla każdego reklamodawcy, dlatego warto natychmiast wprowadzić ją w swojej firmie, a najważniejsze zalety, podkreślane również przez specjalistów od SEO i marketingu to:

  • największy zasięg, z jakim nie mogą się równać żadne inne stosowane formy reklamy z telewizyjną włącznie, co wynika z dwóch istotnych czynników, samego Internetu, o praktycznie nieograniczonym globalnym zasięgu oraz popularności Google, najczęściej używanej na świecie wyszukiwarki stron;
  • szybkość działania, a pierwsze pozytywne efekty kampanii uzyskujemy już po kilku dniach od jej uruchomienia;
  • niskie koszty pozyskania klientów zainteresowanych prezentowaną ofertą, za co oprócz przygotowania samej kampanii, płacimy dopiero po kliknięciu przez niego w naszą reklamę;
  • dotarcie do konkretnej, docelowej grupy odbiorców wpisujących w wyszukiwarkę słowa kluczowe odpowiadające poszukiwanym przez nich produktom albo usługom, które reklamujemy. Umożliwiają to między innymi linki sponsorowane, których lokalizacja na stronie wręcz zachęca użytkowników do kliknięcia i zapoznania się z kryjącą się za nimi ofertą;
  • możliwość elastycznego dopasowania budżetu, jaki chcemy przeznaczyć na kampanię Google Ads (Adwords), rozpoczynając ją od niezbędnego minimum i stopniowo zwiększając go aż do uzyskania stuprocentowo satysfakcjonujących rezultatów. Prowadzoną kampanię można też nieustannie modyfikować i optymalizować, w pełni dostosowując ją do naszych aktualnych potrzeb;
  • pełna kontrola nad kampanią, możliwość dokładnego zmierzenia uzyskiwanych dzięki niej efektów. Możemy zmierzyć praktycznie wszystkie jej elementy, liczbę wyświetleń danej reklamy, koszty każdego kliknięcia czy liczbę wykonanych zakupów w reklamowanym w ten sposób sklepie internetowym;
  • dopasowanie czasu wyświetlania reklam do godzin największej aktywności użytkowników sieci, a także do godzin otwarcia np. sklepu, restauracji czy punku usługowego. W ten sposób użytkownik może zawsze skontaktować się z nami poprzez formularz kontaktowy znajdujący się na stronie albo telefonicznie, a takie podejście wpływa też na ograniczenie kosztów prowadzonej kampanii Google Ads;
  • możliwość szybkiego wyprzedzenia istniejącej konkurencji w danej branży, często lekceważącej taką formę reklamy;
  • wywieranie w pewnym stopniu wpływu na użytkownika mogącego zakończyć się korzystną dla obu stron finalizacją transakcji, do czego służy przede wszystkim przedstawiony powyżej remarketing.