Google Display Network – czyli reklama w sieci reklamowej Google

Kontynuując nasz przegląd możliwości kampanii reklamowej Google Ads, zaprezentujemy dzisiaj kolejny jej ważny element, czyli wymierne korzyści, jakie daje umieszczenie reklamy firmy lub sprzedawanego przez nią produktu w Google Display Network, czyli sieci reklamowej Google. Ponownie sięgamy tu po jej najpotężniejszy i najczęściej obecnie wykorzystywany nośnik, którym z pewnością jest internet, o praktycznie nieograniczonym zasięgu i dający efekty, jakich nie przyniosą ze sobą inne, bardziej tradycyjne formy zareklamowania prowadzonej działalności. 

Google Display Network (sieć reklamowa Google) – czym jest i jakie rodzaje reklam pozwala prezentować 

reklama gdn

Nie da się ukryć faktu, że Google w ciągu 22 lat swojego istnienia, a właśnie w 2020 roku obchodzimy taką rocznicę, stało się najpopularniejszą wyszukiwarką stron, z której na co dzień korzysta ponad 96 procent użytkowników na całym świecie. Ta stale rosnąca popularność nie mogła ujść uwadze również specjalistów od reklamy, zatrudnionych w tej właśnie firmie i dlatego powstało Google Display Network, sieć reklamowa partnerów Google.

Skupiono w niej już ponad 2 miliony witryn internetowych z całego świata, zarówno typowych stron, jak i profesjonalnych portali, branżowych i partnerskich, na czele z najbardziej chyba znanym YouTube oraz około 700 tysięcy aplikacji. Szacuje się, że do tej sieci należy już około 95 procent stron z polskiego internetu, w tym najbardziej znane portale, z których korzystamy każdego dnia, Wirtualna Polska, Onet, Gazeta.pl, czy Interia. Użytkownik, w tym przypadku najczęściej firma, chcąca skorzystać z zalet, jakie daje mu sieć reklamowa Google, może wybierać spośród kilku rodzajów dostępnych w niej reklam, takich jak:

  • reklamy elastyczne, w pełni dostosowane do ilości przeznaczonego na stronie miejsca na reklamę, dzięki czemu zawsze zachowują atrakcyjną formę wizualną, niezależnie od rozdzielczości urządzenia, na którym będą wyświetlane. Zawierają zarówno obraz, jak i tekst, mając postać banneru reklamowego albo tzw. dynamicznej reklamy tekstowej i są generowane automatycznie przez system Google Ads;
  • reklamy graficzne, jak ich sama nazwa wskazuje mające postać przede wszystkim graficzną, z ewentualnym dodatkiem niewielkiej ilości tekstu. Taki banner graficzny jest jednocześnie odnośnikiem, po którego kliknięciu przenosimy się zazwyczaj na stronę internetową reklamodawcy. Dużą zaletą tego typu reklamy są też stosunkowo niskie koszty, może być bowiem rozliczana metodą CPC (cost per click, czyli za każde kliknięcie) albo CPM (cost per mile, czy za każde 1000 wyświetleń);
  • reklamy video, przygotowywane w postaci gotowych krótkich filmów reklamowych prezentowanych zarówno na stronach partnerów Google, jak i w serwisie YouTube, największej bazie tego typu plików, dostępnej dla praktycznie nieograniczonej liczby użytkowników z całego świata;
  • reklamy w poczcie Gmail, kolejnym elemencie wchodzącym w skład Google, których zasadę działania, przeznaczenie oraz korzyści opisaliśmy dokładniej w jednym z poprzednich wpisów.

Google Display Network – dla kogo jest przeznaczona i kto zyska dzięki niej najwięcej korzyści 

Sieć reklamowa Google już od momentu pojawienia się zyskała duże uznanie właścicieli firm prowadzących swoją działalność w wielu branżach. Można tu śmiało zaryzykować stwierdzenie, że trudno byłoby znaleźć dziś taką, której przedstawiciele nie korzystają z licznych zalet Google Display Network. Przeglądając codziennie np. wymienione wyżej popularne portale, możemy natknąć się na reklamy między innymi takich firm jak:

  • sklepy internetowe;
  • banki i inne instytucje finansowe;
  • firmy ubezpieczeniowe;
  • firmy z branży motoryzacyjnej, przede wszystkim producenci i sprzedawcy samochodów;
  • agencje turystyczne i biura podróży;
  • studia fitness i producenci wszystkiego, czego potrzebujemy do uprawiania sportu, odzieży, obuwia, sprzętu sportowego;
  • firmy z branży kosmetycznej i farmaceutycznej;
  • producenci popularnej elektroniki użytkowej i sprzętu AGD.

Tych branż jest oczywiście o wiele więcej, praktycznie każdy, kto prowadzi działalność gospodarczą może skorzystać z licznych zalet sieci reklamowej Google, a SEOSPACE ze swojej strony zadba, aby właśnie ta forma reklamy przyniosła mu jak największe korzyści. 

Zobacz także: Pozycjonowanie sklepu Internetowego

Google Display Network – jak nakierować reklamę na konkretną docelową grupę odbiorców 

Profesjonalnie przeprowadzona kampania Google Ads, której jednym z najistotniejszych elementów jest także umieszczenie reklam zleceniodawcy w Google Display Network, ma na celu dotarcie z nimi do jak największej grupy odbiorców. Z poprzednich wpisów wiemy już, że nie powinny to być przypadkowe osoby, lecz konkretna, określona wcześniej docelowa grupa potencjalnych klientów danej firmy, mogąca być zainteresowana prezentowanymi przez nią usługami czy produktami. Jest to więc jeden z najważniejszych czynników, które trzeba wziąć pod uwagę, planując kampanię w sieci reklamowej Google. Metod kierowania reklamy jest kilka, a najczęściej stosowane to: 

1. Kierowanie kontekstowe 

Którego największą zaletą jest możliwość bardzo dokładnego dopasowania wszystkich miejsc, czyli witryn, w których będą wyświetlane reklamy i w tym przypadku możemy je nakierowywać na:

  • konkretne słowa kluczowe, co odbywa się według przygotowanej wcześniej listy słów i fraz kluczowych, dopasowanych między innymi do branży, w której działa zleceniodawca. System Google automatycznie tworzy na ich podstawie listę witryn, w których będzie wyświetlana dana reklama, związanych tematycznie z zastosowanymi słowami kluczowymi. Stosowane słowa kluczowe nie powinny być zbyt ogólne, lepiej, aby były tworzone zgodnie z zasadą „długiego ogona”, rozbudowane, wieloczłonowe, jak najdokładniej odpowiadające temu, co wpisują w wyszukiwarkę jej użytkownicy. Warto także przygotować sobie wcześniej listę fraz, jakie należy wykluczyć, po to, aby ograniczyć ilość witryn, w jakich będą prezentowane reklamy tylko do tych, na których naprawdę nam zależy i dzięki którym możemy osiągnąć zamierzone cele, czyli wymierne zyski płynące ze sprzedaży;
  • tematykę witryn, w jakich będą wyświetlane reklamy. One również muszą być jak najściślej powiązane z tematyką branży reklamodawcy, np. sprzedawca laptopów zdecydowanie powinien reklamować się na stronach związanych z ogólnie pojętą tematyką komputerową. W systemie Ads istnieje już lista ponad 1700 tematów, należących do wielu kategorii, jakie można wykorzystać w prowadzonej kampanii, a każdego dnia są dodawane nowe;
  • miejsca docelowe, czyli konkretnie wybrane strony internetowe, co pozwala na dotarcie wyłącznie do osób mogących być zainteresowanych ofertą przedstawioną w reklamach.

2. Kierowanie na odbiorców 

Jak sama nazwa wskazuje wyświetlające reklamy wyselekcjonowanej i dokładnie określonej grupie odbiorców, goszczących na wszystkich stronach wchodzących w skład sieci reklamowej Google. W tym celu tworzy się kampanię remarketingową (opisaną dokładniej w tym wpisie), pozwalającą na dotarcie do użytkowników, którzy odwiedzili już wcześniej daną witrynę. Podstawą do wyświetlania im reklam jest zdefiniowana lista remarketingowa, zawierająca informacje o ich zachowaniach, stronach, jakie przeglądali i wszystkim, czym byli na nich zainteresowani. Wszystkie te dane są zapisywane w postaci pliku cookies i właśnie na jego podstawie system Ads dopasowuje reklamy skierowane do konkretnych użytkowników odwiedzających daną stronę. Oczywiście to nie jedyny rodzaj kampanii nakierowanej na odbiorcę, a inne równie często stosowane to:

  • nakierowanie jej na zainteresowania odbiorcy. Odbywa się to na podstawie tworzonej przez Google listy kategorii, które znajdziemy w panelu Ads, np. amatorzy zakupów, dom i ogród, kulinaria, media i rozrywka czy podróże. Do każdej są przyporządkowywani użytkownicy mogący być zainteresowani wybraną tematyką, czyli po prostu oferowanymi w ramach kategorii produktami lub usługami. Można także stworzyć własną listę odbiorców przyporządkowanych do konkretnej grupy zainteresowań, do czego wykorzystuje się między innymi takie profesjonalne narzędzia jak Google Analytics;
  • uwzględnienie danych demograficznych, pozwalających dokładnie zdefiniować niemal każdego użytkownika sieci. Mamy tu do wyboru wiele czynników, na podstawie których możemy to zrobić, jego płeć, wiek z przedziału do 18 do 65 i więcej lat, fakt czy użytkownik posiada dzieci, zmiana lokalizacji, czyli miejsca zamieszkania, a nawet dochody gospodarstwa domowego;
  • na podstawie wydarzeń z życia użytkownika, szczególnie tych o dużym znaczeniu dla niego czy jego bliskich, takich jak zmiana stanu cywilnego, czyli po prostu wzięcie ślubu, ukończenie nauki w uczelni wyższej czy zmiana miejsca zamieszkania.

Google Display Network – korzyści dla firmy, która umieści w niej swoje reklamy 

Odpowiednio dobrana, profesjonalnie wykonana reklama umieszczona w sieci reklamowej Google, niesie ze sobą wiele korzyści dla reklamodawcy, a jej najważniejsze, szczególnie warte podkreślenia cechy, to:

  • skuteczne promowanie za pośrednictwem globalnej sieci prowadzonej działalności gospodarczej, pozwalające bez większych problemów dotrzeć z ofertą do rekordowej liczby odbiorców, a w naszym kraju może się odbywać między innymi z pomocą wspomnianych najpopularniejszych, najczęściej odwiedzanych portali internetowych. Daje to możliwość pozyskania dużych ilości klientów, z jednoczesnym wzrostem u nich zaufania do promowanej marki lub produktu, budowaniem jej świadomości, co procentuje nawiązaniem długotrwałych relacji biznesowych, lojalnością klienta, często wracającego na stronę np. sklepu, w którym już kiedyś robił zakupy;
  • możliwość dotarcia do odbiorcy w idealnym momencie, zazwyczaj w chwili, kiedy poszukuje interesującego go produktu czy usługi i podsunięcie mu w ten sposób gotowego rozwiązania. Prezentowane mu są różne rodzaje reklam, tekstowe, graficzne czy atrakcyjne filmy video, które same w sobie mogą stanowić wystarczającą zachętę do dokonania zakupów na reklamującej się w ten sposób stronie;
  • natychmiastowy efekt prowadzonej kampanii, ponieważ wszystkie reklamy wyświetlają się już od momentu jej uruchomienia i to w różnych miejscach w sieci, które sami możemy z góry określić, co zwiększa prawdopodobieństwo trafienia właśnie na nie;
  • możliwość mierzalności tych efektów, pełna kontrola nad tym co i komu będzie wyświetlane, jak i możliwość błyskawicznego reagowania na wszelkie znalezione nieprawidłowości zakłócające przebieg kampanii i optymalizacja prowadzonych w jej ramach działań;
  • stosunkowo niskie, i co najważniejsze elastyczne koszty prowadzenia kampanii w Google Display Network, które można jednocześnie dostosować do jej wielkości, aktualnych potrzeb oraz możliwości finansowych reklamodawcy. Ponadto są one rozliczane w niezwykle korzystny dla niego sposób, za pomocą systemu CPC (opłaty są naliczane tylko za kliknięcie w daną reklamę) lub CPM (za każde 1000 wyświetleń reklamy);
  • generacja wartościowego ruchu na stronie firmowej, która nie jest odwiedzana przez przypadkowych odbiorców, lecz tylko tych, którzy mogą stać się potencjalnymi klientami.

Zobacz także: Pozycjonowanie Stron