Kontynuuj─ůc nasz przegl─ůd mo┼╝liwo┼Ťci kampanii reklamowej Google Ads, zaprezentujemy dzisiaj kolejny jej wa┼╝ny element, czyli wymierne korzy┼Ťci, jakie daje umieszczenie reklamy firmy lub sprzedawanego przez ni─ů produktu w Google Display Network, czyli sieci reklamowej Google. Ponownie si─Ögamy tu po jej najpot─Ö┼╝niejszy i najcz─Ö┼Ťciej obecnie wykorzystywany no┼Ťnik, kt├│rym z pewno┼Ťci─ů jest internet, o praktycznie nieograniczonym zasi─Ögu i daj─ůcy efekty, jakich nie przynios─ů ze sob─ů inne, bardziej tradycyjne formy zareklamowania prowadzonej dzia┼éalno┼Ťci. 

Google Display Network (sie─ç reklamowa Google) ÔÇô czym jest i jakie rodzaje reklam pozwala prezentowa─ç 

reklama gdn

Nie da si─Ö ukry─ç faktu, ┼╝e Google w ci─ůgu 22 lat swojego istnienia, a w┼éa┼Ťnie w 2020 roku obchodzimy tak─ů rocznic─Ö, sta┼éo si─Ö najpopularniejsz─ů wyszukiwark─ů stron, z kt├│rej na co dzie┼ä korzysta ponad 96 procent u┼╝ytkownik├│w na ca┼éym ┼Ťwiecie. Ta stale rosn─ůca popularno┼Ť─ç nie mog┼éa uj┼Ť─ç uwadze r├│wnie┼╝ specjalist├│w od reklamy, zatrudnionych w tej w┼éa┼Ťnie firmie i dlatego powsta┼éo Google Display Network, sie─ç reklamowa partner├│w Google.

Skupiono w niej ju┼╝ ponad 2 miliony witryn internetowych z ca┼éego ┼Ťwiata, zar├│wno typowych stron, jak i profesjonalnych portali, bran┼╝owych i partnerskich, na czele z najbardziej chyba znanym YouTube oraz oko┼éo 700 tysi─Öcy aplikacji. Szacuje si─Ö, ┼╝e do tej sieci nale┼╝y ju┼╝ oko┼éo 95 procent stron z polskiego internetu, w tym najbardziej znane portale, z kt├│rych korzystamy ka┼╝dego dnia, Wirtualna Polska, Onet, Gazeta.pl, czy Interia. U┼╝ytkownik, w tym przypadku najcz─Ö┼Ťciej firma, chc─ůca skorzysta─ç z zalet, jakie daje mu sie─ç reklamowa Google, mo┼╝e wybiera─ç spo┼Ťr├│d kilku rodzaj├│w dost─Öpnych w niej reklam, takich jak:

  • reklamy elastyczne, w pe┼éni dostosowane do ilo┼Ťci przeznaczonego na stronie miejsca na reklam─Ö, dzi─Öki czemu zawsze zachowuj─ů atrakcyjn─ů form─Ö wizualn─ů, niezale┼╝nie od rozdzielczo┼Ťci urz─ůdzenia, na kt├│rym b─Öd─ů wy┼Ťwietlane. Zawieraj─ů zar├│wno obraz, jak i tekst, maj─ůc posta─ç banneru reklamowego albo tzw. dynamicznej reklamy tekstowej i s─ů generowane automatycznie przez system Google Ads;
  • reklamy graficzne, jak ich sama nazwa wskazuje maj─ůce posta─ç przede wszystkim graficzn─ů, z ewentualnym dodatkiem niewielkiej ilo┼Ťci tekstu. Taki banner graficzny jest jednocze┼Ťnie odno┼Ťnikiem, po kt├│rego klikni─Öciu przenosimy si─Ö zazwyczaj na stron─Ö internetow─ů reklamodawcy. Du┼╝─ů zalet─ů tego typu reklamy s─ů te┼╝ stosunkowo niskie koszty, mo┼╝e by─ç bowiem rozliczana metod─ů CPC (cost per click, czyli za ka┼╝de klikni─Öcie) albo CPM (cost per mile, czy za ka┼╝de 1000 wy┼Ťwietle┼ä);
  • reklamy video, przygotowywane w postaci gotowych kr├│tkich film├│w reklamowych prezentowanych zar├│wno na stronach partner├│w Google, jak i w serwisie YouTube, najwi─Ökszej bazie tego typu plik├│w, dost─Öpnej dla praktycznie nieograniczonej liczby u┼╝ytkownik├│w z ca┼éego ┼Ťwiata;
  • reklamy w poczcie Gmail, kolejnym elemencie wchodz─ůcym w sk┼éad Google, kt├│rych zasad─Ö dzia┼éania, przeznaczenie oraz korzy┼Ťci opisali┼Ťmy dok┼éadniej w jednym z poprzednich wpis├│w.

Google Display Network ÔÇô dla kogo jest przeznaczona i kto zyska dzi─Öki niej najwi─Öcej korzy┼Ťci 

Sie─ç reklamowa Google ju┼╝ od momentu pojawienia si─Ö zyska┼éa du┼╝e uznanie w┼éa┼Ťcicieli firm prowadz─ůcych swoj─ů dzia┼éalno┼Ť─ç w wielu bran┼╝ach. Mo┼╝na tu ┼Ťmia┼éo zaryzykowa─ç stwierdzenie, ┼╝e trudno by┼éoby znale┼║─ç dzi┼Ť tak─ů, kt├│rej przedstawiciele nie korzystaj─ů z licznych zalet Google Display Network. Przegl─ůdaj─ůc codziennie np. wymienione wy┼╝ej popularne portale, mo┼╝emy natkn─ů─ç si─Ö na reklamy mi─Ödzy innymi takich firm jak:

  • sklepy internetowe;
  • banki i inne instytucje finansowe;
  • firmy ubezpieczeniowe;
  • firmy z bran┼╝y motoryzacyjnej, przede wszystkim producenci i sprzedawcy samochod├│w;
  • agencje turystyczne i biura podr├│┼╝y;
  • studia fitness i producenci wszystkiego, czego potrzebujemy do uprawiania sportu, odzie┼╝y, obuwia, sprz─Ötu sportowego;
  • firmy z bran┼╝y kosmetycznej i farmaceutycznej;
  • producenci popularnej elektroniki u┼╝ytkowej i sprz─Ötu AGD.

Tych bran┼╝ jest oczywi┼Ťcie o wiele wi─Öcej, praktycznie ka┼╝dy, kto prowadzi dzia┼éalno┼Ť─ç gospodarcz─ů mo┼╝e skorzysta─ç z licznych zalet sieci reklamowej Google, a SEOSPACE ze swojej strony zadba, aby w┼éa┼Ťnie ta forma reklamy przynios┼éa mu jak najwi─Öksze korzy┼Ťci. 

Zobacz tak┼╝e: Pozycjonowanie sklepu Internetowego

Google Display Network ÔÇô jak nakierowa─ç reklam─Ö na konkretn─ů docelow─ů grup─Ö odbiorc├│w 

Profesjonalnie przeprowadzona kampania Google Ads, kt├│rej jednym z najistotniejszych element├│w jest tak┼╝e umieszczenie reklam zleceniodawcy w Google Display Network, ma na celu dotarcie z nimi do jak najwi─Ökszej grupy odbiorc├│w. Z poprzednich wpis├│w wiemy ju┼╝, ┼╝e nie powinny to by─ç przypadkowe osoby, lecz konkretna, okre┼Ťlona wcze┼Ťniej docelowa grupa potencjalnych klient├│w danej firmy, mog─ůca by─ç zainteresowana prezentowanymi przez ni─ů us┼éugami czy produktami. Jest to wi─Öc jeden z najwa┼╝niejszych czynnik├│w, kt├│re trzeba wzi─ů─ç pod uwag─Ö, planuj─ůc kampani─Ö w sieci reklamowej Google. Metod kierowania reklamy jest kilka, a najcz─Ö┼Ťciej stosowane to: 

1. Kierowanie kontekstowe 

Kt├│rego najwi─Öksz─ů zalet─ů jest mo┼╝liwo┼Ť─ç bardzo dok┼éadnego dopasowania wszystkich miejsc, czyli witryn, w kt├│rych b─Öd─ů wy┼Ťwietlane reklamy i w tym przypadku mo┼╝emy je nakierowywa─ç na:

  • konkretne s┼éowa kluczowe, co odbywa si─Ö wed┼éug przygotowanej wcze┼Ťniej listy s┼é├│w i fraz kluczowych, dopasowanych mi─Ödzy innymi do bran┼╝y, w kt├│rej dzia┼éa zleceniodawca. System Google automatycznie tworzy na ich podstawie list─Ö witryn, w kt├│rych b─Ödzie wy┼Ťwietlana dana reklama, zwi─ůzanych tematycznie z zastosowanymi s┼éowami kluczowymi. Stosowane s┼éowa kluczowe nie powinny by─ç zbyt og├│lne, lepiej, aby by┼éy tworzone zgodnie z zasad─ů ÔÇ×d┼éugiego ogonaÔÇŁ, rozbudowane, wielocz┼éonowe, jak najdok┼éadniej odpowiadaj─ůce temu, co wpisuj─ů w wyszukiwark─Ö jej u┼╝ytkownicy. Warto tak┼╝e przygotowa─ç sobie wcze┼Ťniej list─Ö fraz, jakie nale┼╝y wykluczy─ç, po to, aby ograniczy─ç ilo┼Ť─ç witryn, w jakich b─Öd─ů prezentowane reklamy tylko do tych, na kt├│rych naprawd─Ö nam zale┼╝y i dzi─Öki kt├│rym mo┼╝emy osi─ůgn─ů─ç zamierzone cele, czyli wymierne zyski p┼éyn─ůce ze sprzeda┼╝y;
  • tematyk─Ö witryn, w jakich b─Öd─ů wy┼Ťwietlane reklamy. One r├│wnie┼╝ musz─ů by─ç jak naj┼Ťci┼Ťlej powi─ůzane z tematyk─ů bran┼╝y reklamodawcy, np. sprzedawca laptop├│w zdecydowanie powinien reklamowa─ç si─Ö na stronach zwi─ůzanych z og├│lnie poj─Öt─ů tematyk─ů komputerow─ů. W systemie Ads istnieje ju┼╝ lista ponad 1700 temat├│w, nale┼╝─ůcych do wielu kategorii, jakie mo┼╝na wykorzysta─ç w prowadzonej kampanii, a ka┼╝dego dnia s─ů dodawane nowe;
  • miejsca docelowe, czyli konkretnie wybrane strony internetowe, co pozwala na dotarcie wy┼é─ůcznie do os├│b mog─ůcych by─ç zainteresowanych ofert─ů przedstawion─ů w reklamach.

2. Kierowanie na odbiorc├│w 

Jak sama nazwa wskazuje wy┼Ťwietlaj─ůce reklamy wyselekcjonowanej i dok┼éadnie okre┼Ťlonej grupie odbiorc├│w, goszcz─ůcych na wszystkich stronach wchodz─ůcych w sk┼éad sieci reklamowej Google. W tym celu tworzy si─Ö kampani─Ö remarketingow─ů (opisan─ů dok┼éadniej w tym wpisie), pozwalaj─ůc─ů na dotarcie do u┼╝ytkownik├│w, kt├│rzy odwiedzili ju┼╝ wcze┼Ťniej dan─ů witryn─Ö. Podstaw─ů do wy┼Ťwietlania im reklam jest zdefiniowana lista remarketingowa, zawieraj─ůca informacje o ich zachowaniach, stronach, jakie przegl─ůdali i wszystkim, czym byli na nich zainteresowani. Wszystkie te dane s─ů zapisywane w postaci pliku cookies i w┼éa┼Ťnie na jego podstawie system Ads dopasowuje reklamy skierowane do konkretnych u┼╝ytkownik├│w odwiedzaj─ůcych dan─ů stron─Ö. Oczywi┼Ťcie to nie jedyny rodzaj kampanii nakierowanej na odbiorc─Ö, a inne r├│wnie cz─Östo stosowane to:

  • nakierowanie jej na zainteresowania odbiorcy. Odbywa si─Ö to na podstawie tworzonej przez Google listy kategorii, kt├│re znajdziemy w panelu Ads, np. amatorzy zakup├│w, dom i ogr├│d, kulinaria, media i rozrywka czy podr├│┼╝e. Do ka┼╝dej s─ů przyporz─ůdkowywani u┼╝ytkownicy mog─ůcy by─ç zainteresowani wybran─ů tematyk─ů, czyli po prostu oferowanymi w ramach kategorii produktami lub us┼éugami. Mo┼╝na tak┼╝e stworzy─ç w┼éasn─ů list─Ö odbiorc├│w przyporz─ůdkowanych do konkretnej grupy zainteresowa┼ä, do czego wykorzystuje si─Ö mi─Ödzy innymi takie profesjonalne narz─Ödzia jak Google Analytics;
  • uwzgl─Ödnienie danych demograficznych, pozwalaj─ůcych dok┼éadnie zdefiniowa─ç niemal ka┼╝dego u┼╝ytkownika sieci. Mamy tu do wyboru wiele czynnik├│w, na podstawie kt├│rych mo┼╝emy to zrobi─ç, jego p┼ée─ç, wiek z przedzia┼éu do 18 do 65 i wi─Öcej lat, fakt czy u┼╝ytkownik posiada dzieci, zmiana lokalizacji, czyli miejsca zamieszkania, a nawet dochody gospodarstwa domowego;
  • na podstawie wydarze┼ä z ┼╝ycia u┼╝ytkownika, szczeg├│lnie tych o du┼╝ym znaczeniu dla niego czy jego bliskich, takich jak zmiana stanu cywilnego, czyli po prostu wzi─Öcie ┼Ťlubu, uko┼äczenie nauki w uczelni wy┼╝szej czy zmiana miejsca zamieszkania.

Google Display Network ÔÇô korzy┼Ťci dla firmy, kt├│ra umie┼Ťci w niej swoje reklamy 

Odpowiednio dobrana, profesjonalnie wykonana reklama umieszczona w sieci reklamowej Google, niesie ze sob─ů wiele korzy┼Ťci dla reklamodawcy, a jej najwa┼╝niejsze, szczeg├│lnie warte podkre┼Ťlenia cechy, to:

  • skuteczne promowanie za po┼Ťrednictwem globalnej sieci prowadzonej dzia┼éalno┼Ťci gospodarczej, pozwalaj─ůce bez wi─Ökszych problem├│w dotrze─ç z ofert─ů do rekordowej liczby odbiorc├│w, a w naszym kraju mo┼╝e si─Ö odbywa─ç mi─Ödzy innymi z pomoc─ů wspomnianych najpopularniejszych, najcz─Ö┼Ťciej odwiedzanych portali internetowych. Daje to mo┼╝liwo┼Ť─ç pozyskania du┼╝ych ilo┼Ťci klient├│w, z jednoczesnym wzrostem u nich zaufania do promowanej marki lub produktu, budowaniem jej ┼Ťwiadomo┼Ťci, co procentuje nawi─ůzaniem d┼éugotrwa┼éych relacji biznesowych, lojalno┼Ťci─ů klienta, cz─Östo wracaj─ůcego na stron─Ö np. sklepu, w kt├│rym ju┼╝ kiedy┼Ť robi┼é zakupy;
  • mo┼╝liwo┼Ť─ç dotarcia do odbiorcy w idealnym momencie, zazwyczaj w chwili, kiedy poszukuje interesuj─ůcego go produktu czy us┼éugi i podsuni─Öcie mu w ten spos├│b gotowego rozwi─ůzania. Prezentowane mu s─ů r├│┼╝ne rodzaje reklam, tekstowe, graficzne czy atrakcyjne filmy video, kt├│re same w sobie mog─ů stanowi─ç wystarczaj─ůc─ů zach─Öt─Ö do dokonania zakup├│w na reklamuj─ůcej si─Ö w ten spos├│b stronie;
  • natychmiastowy efekt prowadzonej kampanii, poniewa┼╝ wszystkie reklamy wy┼Ťwietlaj─ů si─Ö ju┼╝ od momentu jej uruchomienia i to w r├│┼╝nych miejscach w sieci, kt├│re sami mo┼╝emy z g├│ry okre┼Ťli─ç, co zwi─Öksza prawdopodobie┼ästwo trafienia w┼éa┼Ťnie na nie;
  • mo┼╝liwo┼Ť─ç mierzalno┼Ťci tych efekt├│w, pe┼éna kontrola nad tym co i komu b─Ödzie wy┼Ťwietlane, jak i mo┼╝liwo┼Ť─ç b┼éyskawicznego reagowania na wszelkie znalezione nieprawid┼éowo┼Ťci zak┼é├│caj─ůce przebieg kampanii i optymalizacja prowadzonych w jej ramach dzia┼éa┼ä;
  • stosunkowo niskie, i co najwa┼╝niejsze elastyczne koszty prowadzenia kampanii w Google Display Network, kt├│re mo┼╝na jednocze┼Ťnie dostosowa─ç do jej wielko┼Ťci, aktualnych potrzeb oraz mo┼╝liwo┼Ťci finansowych reklamodawcy. Ponadto s─ů one rozliczane w niezwykle korzystny dla niego spos├│b, za pomoc─ů systemu CPC (op┼éaty s─ů naliczane tylko za klikni─Öcie w dan─ů reklam─Ö) lub CPM (za ka┼╝de 1000 wy┼Ťwietle┼ä reklamy);
  • generacja warto┼Ťciowego ruchu na stronie firmowej, kt├│ra nie jest odwiedzana przez przypadkowych odbiorc├│w, lecz tylko tych, kt├│rzy mog─ů sta─ç si─Ö potencjalnymi klientami.

Zobacz tak┼╝e: Pozycjonowanie Stron