Remarketing w Google Ads

remarketing

Nawet najlepiej zaprojektowana i wykonana strona internetowa może nie osiągnąć sukcesu, zaplanowanego przez jej właściciela, jeśli nie zostanie wcześniej poddana profesjonalnemu pozycjonowaniu stron. Dzięki tej coraz powszechniej stosowanej usłudze, oferowanej również przez SEOSPACE, uda się skutecznie wypromować daną witrynę zapewniając jej przede wszystkim wysokie miejsce na liście wyszukiwania Google. Wiemy również, że sam Internet to obecnie najskuteczniejszy i najczęściej wykorzystywany nośnik reklamy, pozwalający dotrzeć z firmową ofertą do rekordowo dużej liczby użytkowników, będących jednocześnie potencjalnymi klientami.

Właśnie dlatego oferujemy wszystkim naszym kontrahentom skuteczną formę promocji, kampanię Google Ads stworzoną przez Google, pozwalającą zamieszczać na różnych stronach tekstowe lub graficzne płatne reklamy. Umieszcza się je bezpośrednio w wynikach wyszukiwania albo na stronach partnerów tej najczęściej używanej wyszukiwarki stron. Mogą to być np. popularne portale informacyjne, Onet, Wirtualna Polska, Interia czy Gazeta.pl, albo witryny będące częścią Google, takie jak Zakupy Google, poczta Gmail bądź znany wszystkim i lubiany serwis video YouTube. Skuteczność tej formy reklamy przedstawiliśmy w jednym z poprzednich wpisów, podobnie jak wchodzące w jej skład elementy, a jeden z nich, remarketing Google Ads, opiszemy poniżej nieco dokładniej.

Remarketing – czym jest i do czego się go wykorzystuje

Każdy użytkownik globalnej sieci przegląda dziennie dziesiątki, a nawet setki stron, w tym i firmowe, odwiedzając je w poszukiwaniu informacji albo konkretnych towarów i usług, którymi może być zainteresowany. Remarketing ma na celu skłonienie go do ponownego odwiedzenia danej witryny, strony, aplikacji, czy do obejrzenia konkretnego filmu w serwisie YouTube. Definiując to pojęcie w trochę bardziej naukowy sposób, można powiedzieć, że jest to ogół działań podejmowanych w ramach realizowanej kampanii Google Ads, mających na celu dotarcie do użytkowników (klientów), którzy odwiedzili wcześniej daną stronę, nie dokonując jednocześnie konwersji, czyli najczęściej zakupu.

Remarketing Google Ads – tworzenie listy remarketingowej

Potrzebne w kampanii dane o takich użytkownikach są gromadzone w postaci list remarketingowych, a skrypt wchodzący w skład odwiedzanej witryny przesyła do ich przeglądarki plik cookie, czyli tzw. ciasteczko. Plik ten pozwala uzyskać informację o zachowaniach danego użytkownika, stronach, jakie przeglądał w sieci i produktach lub usługach, którymi był zainteresowany. Dzięki temu można dopasować konkretne treści oraz tematykę wyświetlanych reklam dokładnie do jego wymagań i potrzeb. Sporządzając taką listę korzystamy między innymi z narzędzia Google Analytics, lub tworzymy ją w panelu Ads, z użyciem tagu reklamowego, umieszczonego w witrynie reklamodawcy, ściśle określając warunki, jakie powinien spełnić użytkownik, aby móc się na niej znaleźć. Nadajemy jej nazwę, podajemy ilości dni, przez które będzie się on znajdował na liście, wybierając z zakresu od 1 do 540 i pozostaje już tylko wskazanie numer ID konta Google Ads, do którego chcemy dołączyć utworzoną listę remarketingową. Można ją wykorzystywać na różne sposoby, w kampaniach prowadzonych bezpośrednio w sieci wyszukiwania Google, jak i tych prowadzonych w reklamowej sieci jego partnerów oraz we wspomnianym serwisie YouTube.

Remarketing Google Ads – o czym należy pamiętać, aby w pełni wykorzystać jego możliwości

Planując kampanię Google Ads, razem z opcją wykorzystaniem remarketnigu, należy pamiętać o wielu jej aspektach, ułatwiających uzyskanie wszystkich zamierzonych rezultatów. Dlatego w SEOSPACE zawsze zwracamy szczególną uwagę na wszystkie istotne elementy, pozwalające jednocześnie uniknąć wielu poważnych błędów takich jak:

  • zastosowanie wyłącznie domyślnych list remarketingowych, zawierających dużą ilość przypadkowych osób odwiedzających daną stronę i niepoświęcających jej więcej niż kilka sekund uwagi. Domyślne listy można również uznać za niespełniające wymagań oraz potrzeb potencjalnych klientów, trudno więc na ich podstawie dopasować odpowiadające im reklamy;
  • niedopasowanie czasu wyświetlania reklam, związane jednocześnie z okresem przebywania użytkownika na liście. Podstawowym kryterium, jakie trzeba tu uwzględnić, jest czas potrzebny mu na podjęcie decyzji o zakupie, nieprzekraczający zazwyczaj 3 – 5 dni, zazwyczaj nie ma sensu wyświetlać mu danej reklamy dłużej, co może odnieść wręcz odwrotny skutek i zniechęcić go do dokonania zakupów;
  • brak wykluczeń użytkowników, którzy już dokonali konwersji na danej witrynie. Dalsze, zbyt nachalne prezentowanie im reklam po zrobieniu przez nich zakupów, również może stanowić element zniechęcający do korzystania z danej strony;
  • niedopasowanie treści i tematyki prezentowanej reklamy do faktycznych potrzeb użytkowników, co stanowi naszym zdaniem jeden z najpoważniejszych błędów. Reklama powinna przykuwać uwagę potencjalnego klienta, wzbudzać jego praktycznie natychmiastowe zainteresowanie. Warto więc dopasować ją do konkretnych wymagań, jednocześnie proponując mu podobne produkty, ewentualne zniżki czy inne atrakcyjne formy promocji;
  • nieprzemyślana strategia wyświetlania reklam, polegająca przede wszystkim na pojawianiu się podobnych, albo wręcz tych samych treści niemal na każdej odwiedzanej stronie. Trzeba więc wcześniej zaplanować, z jaką częstotliwością dana reklama będzie wyświetlana w określonym czasie, zazwyczaj w ciągu jednego dnia. Obowiązuje tu prosta zasada, mówiąca, że ma być widoczna, lecz jednocześnie nie męczyć i nie zniechęcać jej odbiorcy.

Remarketing Google Ads – najczęściej stosowane rodzaje kampanii

Ten rodzaj reklamy wielokrotnie wykazał swoją wysoką skuteczność, dlatego w SEOSPACE chętnie polecamy go klientom, stosując wyłącznie jej najlepsze sprawdzone metody jej wdrożenia. Sam remarketing Google Ads można podzielić na kilka podstawowych typów, które znajdują zastosowanie w również w naszej firmie, a najważniejsze spośród nich to:

1. Remarketing dynamiczny

Polegający na wyświetlaniu spersonalizowanych reklam najdokładniej dopasowanych do wymagań i potrzeb konkretnego odbiorcy, stosowany wyłącznie w sklepach internetowych. Dzieje się tak dlatego, że posiadają one dużą bazę danych o oferowanych produktach, łącznie z ich wyczerpującymi opisami oraz zdjęciami, jakie można wyświetlać. Na tej podstawie reklama jest tworzona automatycznie przez Google, prezentując produkty oglądane wcześniej w danym sklepie.

2. Remarketing standardowy (klasyczny)

Wyświetlający na stronie reklamy wszystkim odbiorcom odwiedzającym wcześniej naszą witrynę, ale nie dokonującym konwersji. Jest to rozwiązanie chętnie wybierane przez właścicieli niewielkich firm, a prezentowane reklamy mają najczęściej postać efektownych graficznych banerów przyciągających uwagę użytkowników i pojawiają się nie tylko w wynikach wyszukiwania, lecz również na stronach oraz aplikacjach w sieci reklamowej Google.

3. Remarketing w wyszukiwarce, czyli RLSA

Jest to odmiana remarketingu stosowana w przypadku kampanii realizowanych w wyszukiwarce Google, pozwalająca na wyświetlanie reklam użytkownikom z niej korzystającym. Jest szczególnie nastawiona na kilka grup potencjalnych klientów, takich jak:

  • osoby odwiedzające naszą stronę, ale nie dokonujące za jej pośrednictwem żadnych zakupów;
  • wybierających produkty do koszyka, lecz nie finalizujących zakupu;
  • tych którzy dokonali kiedyś zakupów, ale od dłuższego czasu nie wracają na naszą stronę, do czego właśnie może je zachęcić odpowiednio dobrana reklama;
  • osoby, które zakupiły produkt należący do jakiejś konkretnej grupy, a teraz można zaoferować im inny, uzupełniający to, co już wcześniej nabyły np. odżywkę do włosów, kiedy już kupiły szampon.

Remarketing RLSA także opiera się na sporządzonych wcześniej listach remarketingowych, umożliwiając dotarcie z reklamą do właściwej grupy odbiorców w idealnie dopasowanym dla nich czasie. Mamy także możliwość wykluczenia pewnych grup klientów z prowadzonej kampanii, po prostu blokując im wyświetlanie reklam.

4. Remarketing nakierowany na konkretną listę klientów

W tym przypadku nasze działania opieramy na liście klientów, zawierającej ich wszystkie niezbędne dane kontaktowe, adres prowadzenia działalności, adres e-mail czy numery telefonów. Dzięki temu w momencie ich zalogowania do sieci, mamy możliwość wyświetlania im reklam we wszystkich usługach Google, z których korzystają np. poczcie Gmail, czy w trakcie przeglądania zawartości serwisu YouTube.

5. Remarketing video

Ten rodzaj działań skierowany jest z kolei do użytkowników YouTube, najbogatszej bazy plików video, z której na co dzień korzystają miliony ludzi w naszym kraju. W czasie gdy oglądają materiał video, można im wyświetlać spersonalizowane reklamy, dopasowane na podstawie ich wcześniejszych interakcji z filmami lub kanałem na YouTube, należącym do konkretnej firmy lub marki. Jego najważniejsze, warte podkreślenia zalety to:

  • dotarcie do wszystkich odbiorców z przygotowanej listy remarketingowej;
  • atrakcyjne, stosunkowo niskie koszty reklamy, rozliczanej systemem CPV (cost per view), gdzie reklamodawca płaci jedynie za obejrzane materiały video.

6. Remarketing przeznaczony dla użytkowników aplikacji

Dotyczy on przede wszystkim użytkowników coraz popularniejszych aplikacji mobilnych, których w żadnym razie nie należy bagatelizować. W takich aplikacjach także warto wyświetlać reklamy np. w czasie, kiedy korzysta z nich użytkownik, dzięki czemu również istnieje możliwości dotarcia do niego z ofertą danej firmy skutecznie prezentującą jej produkty czy usługi.

Remarketing Google Ads – zalety, jakie niesie ze sobą jego stosowanie

remarketing a generowanie ruchu

Obserwując gwałtowny, szczególnie nasilony w ostatnich latach, rozwój nowych form reklamy, można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że remarketing to narzędzie, które wprowadziło e-commerce na całkiem nowy poziom. O zaletach remarketingu Google Ads można by rozprawiać całymi godzinami, a podjęcie decyzji o jego zastosowaniu mogą przyspieszyć niewątpliwe zalety, podkreślane również przez naszych specjalistów w tej dziedzinie, takie jak:

  • szybkie trafienie z reklamą do konkretnej, docelowej grupy odbiorców, mogących być zainteresowanych kupnem towarów lub usług, dostosowaną do ich wszystkich wymagań i potrzeb, co korzystnie wpływa też na zwiększenie konwersji;
  • cross-selling, czyli sprzedaż krzyżowa, polegająca na zaoferowaniu klientowi nie jednego, lecz całej gamy produktów, z których każdy kolejny może stanowić atrakcyjne uzupełnienie poprzedniego;
  • skuteczna budowa świadomości marki, czemu sprzyjają właśnie spersonalizowane reklamy z logiem jej lub firmy, pojawiające się w dużych ilościach w wielu miejscach, jednocześnie buduje się też lojalność użytkowników na dłuższy czas przywiązanych do jednej marki i jednego jej dostawcy;
  • wyjątkowo szeroki zasięg reklamy, możliwy dzięki nieograniczonemu zasięgowi globalnej sieci, do której dostęp mamy praktycznie wszędzie, także na powszechnie używanych urządzeniach mobilnych;
  • szybkie przekazanie informacji o oferowanych nowościach czy korzystnych promocjach cenowych, także stanowiące zachętę do zakupu.