Content Marketing - SEOSPACE

Content Marketing – w jaki sposób wykorzystujemy jego liczne zalety dla potrzeb Twojej firmy

Mimo nieustannie zmieniających się trendów i technik tworzenia stron internetowych nadal najważniejszym nośnikiem informacji przekazywanych za ich pośrednictwem pozostaje tekst, czyli słowo pisane. Na różnych stronach możemy zetknąć się z rozmaitymi rodzajami tekstu, ale nie każdy może przydać się w prowadzonej kampanii marketingowej mającej skutecznie promować daną firmę, markę czy sprzedawane przez nią produkty lub usługi. Najważniejsza jest jak zawsze ich unikalność i wysoka jakość, doceniana również przez Google, lecz muszą jednocześnie trafiać do ściśle określonej grupy odbiorców, będąc całkowicie dopasowanymi do ich konkretnych potrzeb oraz oczekiwań. Pozwoli to uniknąć anonimowości w zalewie stron o podobnej tematyce i korzystnie wyróżnić się na ich tle, przekazując użytkownikom to, czego potrzebują w formie dającej możliwość nawet stania się ekspertem w danej dziedzinie. Przygotowaniem tekstów spełniających te, co tu kryć, niemałe wymagania, zajmują się nasi copywriterzy, stosując wszystkie obowiązujące w tej kwestii zasady profesjonalnego content marketingu.

Content Marketing – jak możemy go zdefiniować

Pojęcie content marketing od 2001 roku stało się nieodłączną częścią procesu przygotowywania treści na strony internetowe, a teraz, w dobie wszechobecnej konkurencji niemal w każdej branży, jego znaczenie jeszcze wzrosło. Definiując content marketing, można powiedzieć, że jest to starannie zaplanowana i konsekwentnie realizowana strategia marketingowa, której najważniejszym elementem jest tworzenie i publikowanie wysokiej jakości treści, pełnych wartościowych informacji, pozwalających na dotarcie do określonej wcześniej docelowej grupy odbiorców (klientów), pozyskanie jej i utrzymanie przez dłuższy czas. Stosuje się ją zwłaszcza w przypadku firm, handlowych, produkcyjnych lub usługowych, dla których stała grupa klientów przekłada się automatycznie na wymierne, wysokie zyski. Podsumowując, można uprościć to pojęcie, sprowadzając je do trzech najważniejszych zagadnień, jakimi się zajmuje, czyli:

  • prezentowania poprzez stronę wartościowych treści, mających przyciągnąć jak największą grupę odbiorców;
  • przyciągnięcie w ten sposób ich uwagi, co w przypadku witryny firmowej może zaowocować długotrwałą współpracą;
  • zbudowanie świadomości marki czy produktu, zwiększenie zaangażowania i lojalności klientów, do których one trafiają.

Content marketing – rodzaje publikowanych treści

Skuteczny content marketing może przybierać różne formy i nie jest to wbrew powszechnie panującym opiniom, tylko postać tekstu. Mimo że jego znaczenia nadal nie da się zbagatelizować, to również ten sposób prowadzenia kampanii marketingowej idzie z duchem czasu i na stronach internetowych znajdują swoje zastosowanie następujące, najważniejsze rodzaje treści:

1. Tekst poradnikowy

Zdecydowanie najpopularniejszy i najczęściej spotykany, przede wszystkim ze względu na uniwersalność zastosowania praktycznie w każdej branży, dający użytkownikowi przejrzyście podane wyjaśnienia nurtującego go problemu. Stosując ten typ content marketingu można dzięki niemu osiągnąć wielorakie cele:

  • ruch z zastosowania pozycjonowania long tail, z użyciem rozbudowanych fraz kluczowych w dużym stopniu odpowiadających zapytaniom internautów;
  • skuteczny link building, pozwalający zdobyć wiele wartościowych linków pochodzących między innymi z forów tematycznych, w sytuacji, kiedy opublikowany poradnik zyska status tekstu eksperckiego i wiele osób będzie się do niego odwoływać;
  • branding, czyli budowa pozytywnego wizerunku promowanej marki, utrwalenie go w pamięci odbiorców.
  • Ciekawą formą poradnikową, z jaką możemy coraz częściej zetknąć się na wielu portalach, są infografiki, pokazujące nawet najbardziej skomplikowane informacje w wyjątkowo przystępny i zrozumiały sposób.

2. Lista

Nazywana też listą „top”, umiejscowiona zawsze na początku tekstu, umożliwiająca szybkie zapoznanie się z treścią nawet bardzo długich artykułów, co robi się czytając po prostu ich tytuł oraz tworzące go kolejne punkty. Listy pozwalają również na właściwe uporządkowanie treści, mogą być tworzone pod kątem profesjonalistów z danej branży, lub mieć charakter czysto rozrywkowy, a dla urozmaicenia do każdego puntu można dołączyć dopasowaną tematycznie grafikę, a nawet video. Ten typ treści także bierze udział w budowaniu pozytywnego wizerunku i rozpoznawalności firmy, marki czy produktu.

3. Evergreen content

Jak sama nazwa wskazuje, jest to treść określana spożywczym terminem długiej przydatności do spożycia, zawsze mogąca przekazywać istotne informacje dla odbiorcy, niezależnie czy teraz, czy nawet za kilka lat. Evergreen content może mieć postać nie tylko artykułu na dany temat, ale i wywiadu, a nawet materiału video, mających ponadczasowy charakter, dzięki czemu uzyskamy:

  • zwiększenie ruchu organicznego pochodzącego bezpośrednio z wyników wyszukiwania, przy dokładnym dopasowaniu publikowanych treści do wszystkich wymogów ich odbiorców;
  • branding;
  • link building;
  • znaczący udział w procesie pozycjonowania strony, szczególnie jeśli pod publikowanymi treściami dodamy możliwość zamieszczania komentarzy.

4. News i newsletter

Można je nazwać przeciwieństwem evergreen contentu, a ich najważniejszą cechą jest aktualność wszystkich przekazywanych informacji. Tego typu teksy mogą być nie tylko najnowszymi wiadomościami z danej dziedziny, ale równie często mają też formę ciągle aktualizowanego poradnika, lecz w obu przypadkach podstawowym celem ich użycia jest zwiększenie odwiedzin zamieszczającej je strony. Dzieje się tak dzięki skutecznemu budowaniu dużej społeczności skupionej wokół takiej witryny, a publikując treści wzbudzające zainteresowanie, często i kontrowersyjne w swojej tematyce, można dodatkowo zyskać odzew w najważniejszych mediach społecznościowych np. na Facebooku.
Newsletter jest z kolei skutecznym sposobem prezentowania korzystającym z niego subskrybentom wszystkich zmian zachodzących w naszej firmie, a w przypadku np. sklepów internetowych umożliwia szybkie zapoznanie się klientów z najnowszą, aktualizowaną na bieżąco ofertą produktów.

5. Materiał video

Można go publikować nie tylko na stronie, ale również w takich serwisach jak wspomniany Facebook albo YouTube, ważne jednak, aby jego tematyka była jak najściślej związana z tym, co prezentujemy na swojej witrynie, w tym i z branżą, w której prowadzimy działalność. Publikowanie regularnie wysokiej jakości filmów na YouTube może sprawić, że zyskają wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google, co przełoży się automatycznie na zwiększenie ruchu organicznego, a podobne efekty mogą przynieść materiały prezentowane w social mediach. Dobrym rozwiązaniem jest prezentowanie ciekawych poradników video albo prezentacji multimedialnych, zawsze przyciągających uwagę i zwiększających atrakcyjność strony.

6. Recenzje

Pod tym pojęciem rozumiemy zazwyczaj mniej lub bardziej konstruktywną krytykę filmów, książek, muzyki czy spektakli teatralnych, jednak może ono oznaczać taką samą ocenę marki, firmy, czy oferowanych przez nią produktów lub usług, jakie znajdziemy na jej stronie internetowej. Jest to sprawdzony i często wykorzystywany sposób na przyciągnięcie dużej liczby użytkowników, zazwyczaj zainteresowanych czytaniem tego typu treści, a wielu z nich zostawia również swoją opinię w postaci komentarzy. Umiejętnie przygotowane recenzje to najlepsza droga do utrzymania raz zyskanego ich odbiorcy i w pewnym stopniu kształtowanie jego postawy jako potencjalnego klienta. Możemy też uzyskać cenny status eksperta, publikując teksty świadczące o dużej wiedzy i doświadczeniu w danej dziedzinie, najlepiej związanej z branżą, w jakiej działamy. Procentuje to nie tylko budowaniem zaufania klienta, lecz zyskujemy w ten sposób również wartościowe linki na jego stronie, blogu, profilu w social mediach czy internetowych forach dyskusyjnych.

7. E-booki i raporty

Żyjemy w czasach, w których całkowicie zmieniło się podejście do kwestii czytania jakichkolwiek tekstów i ich wersję papierową coraz częściej zastępują e-booki, czytane na komputerze, albo popularnych urządzeniach mobilnych, smartfonach i tabletach. Ich największą zaletą jest możliwość zaprezentowania dużych ilości przydatnych informacji, jednak decydując się na nie, trzeba też liczyć się z pewnymi wadami, a najpoważniejsze to spore koszty i długi czas przygotowania. Patrząc jednak na wartość przenoszonych za ich pośrednictwem informacji, branżową lub edukacyjną, mogą one zwrócić się bardzo szybko. Podobną funkcję spełniają raporty, umożliwiające wykonanie dokładnej analizy np. prowadzonej działalności i jej precyzyjne podsumowanie, a ich wysoka wartość merytoryczna przekłada się na zbudowanie korzystnego wizerunku eksperta w swojej branży.

8. Rekomendacje

Słowo rekomendować prawidłowo kojarzy nam się ze słowem polecać i rzeczywiście tego typu treści, także będące istotną częścią content marketingu, mają to właśnie na celu. Nazywa się je inaczej egobait i ich najważniejszym zadaniem jest nakłonienie określonej grupy odbiorców, koniecznie aktywnych w mediach społecznościowych, do pewnych działań związanych np. z udostępnieniem innych treści, pochodzących między innymi z naszej strony firmowej.

9. White paper

Jest to specjalnie przygotowany ekspercki artykuł, szczegółowo i wyczerpująco opisujący dane zagadnienie np. profil firmy, specyfikę jej działalności czy kompleksową ofertę, pomagający najskuteczniej w budowie eksperckiego wizerunku firmy, a tego typu artykuły warto także promować, po to, aby dotarły do jak największej liczby odbiorców. To kolejny element pozwalający w stosunkowo krótkim czasie uzyskać status cenionego eksperta, specjalisty, na którego opinie warto się powoływać.

10. Referencje klientów

Które naszym zdaniem bezdyskusyjnie powinny znaleźć się na każdej stronie firmowej, pokazujące przede wszystkim sposób, w jaki oceniają naszą działalność najważniejsi klienci. Referencje to jednocześnie najlepsza reklama prowadzonej działalności, rzeczywiste, faktyczne opinie na jej temat, których nie zastąpi żadna, nawet kosztowna kampania reklamowa.

Content marketing – co SEOSPACE oferuje dla swoich Klientów

Wysokiej jakości treści na stronę, niezależnie od ich rodzaju, są obecnie nieodłączną częścią skutecznego pozycjonowania i między innymi dlatego warto inwestować w ich odpowiednie przygotowanie. Wartościowe treści to najlepszy sposób na zdobycie wielu użytkowników, którzy mogą z czasem stać się potencjalnymi klientami naszej firmy, a ponadto skutecznie zwiększają ruch na stronie, co pozwala zawsze wyprzedzać istniejącą silną konkurencję, na każdym rynku, globalnym czy lokalnym.

Nasi specjaliści zadbają, aby pisane przez nich teksty spełniały nie tylko wymagania klientów, niekiedy bardzo specyficzne czy czytelników, ale i wszystkie wytyczne Google, wiedząc, jak duże znaczenie mają właściwie użyte nagłówki, słowa kluczowe czy odpowiednie formatowanie publikowanego tekstu. Przygotowując je, skupiamy się przede wszystkim na potrzebach klienta, zadając pytania, co jest istotne z punktu widzenia prowadzonej przez niego działalności i dopiero na podstawie takich uzyskanych informacji planujemy mającą przynieść pozytywne efekty kampanię content marketingu. Łączymy w niej dwa najistotniejsze elementy, właśnie wysokiej jakości treści oraz naturalne linki pozwalające szybko do niej dotrzeć. Umiejętnie optymalizujemy też wszystkie wcześniejsze teksty znajdujące się na stronie, aktualizując je zgodnie z najnowszymi wymaganiami Google i właściciela witryny, oraz umieszczając w nich linki wewnętrzne prowadzące czytelników do nowych wpisów.

Content marketing – korzyści dla Twojej firmy

Content marketing stał się obecnie najważniejszą częścią skutecznej kampanii reklamowej i w żadnym wypadku nie należy bagatelizować jego znaczenia. Korzyści, jakie firma może odnieść z jego umiejętnego zastosowania, jest wiele, ale najczęściej podkreślane przez specjalistów to:

  • dopasowanie wszystkich treści prezentowanych na stronie dokładnie do potrzeb odbiorcy, dotarcie w ten sposób do ich konkretnej docelowej grupy i nawiązanie z nią długotrwałych relacji;
  • zwiększenie rozpoznawalności marki, produktu, firmy, a nawet jej znaku firmowego, które na stałe zapadają w pamięć odbiorcy, przez co zwiększa się jednocześnie zaufanie do nich i dlatego content marketing możemy uznać za istotną część budowania pozytywnego wizerunku;
  • niski koszt takiej formy reklamy, połączony z jej wyjątkowo wysoką skutecznością;
  • wzrost widoczności strony w wyszukiwarce Google, coraz bardziej doceniającej wysokiej jakości treści;
  • większa sprzedaż oferowanych produktów lub usług i co za tym idzie wyższe zyski finansowe;
  • zbudowanie procentującego przez długie lata wizerunku eksperta w danej dziedzinie;
  • generowanie ponad 3 razy więcej klientów firmy niż w przypadku innych form płatnej reklamy;
  • korzystny wpływ na cały proces pozycjonowania strony internetowej, przede wszystkim przyciągnięcie dużej ilości wartościowych, naturalnych linków;
  • uzyskanie wszystkich potrzebnych informacji na temat klientów firmy;
  • swoboda planowania czasu i miejsca publikacji przygotowanych treści;
  • dokładna analiza prowadzonego biznesu na podstawie uzyskanych danych, z jednoczesnym pokazaniem, jak nasza firma wygląda na tle konkurencji.