Evergreen content — dlaczego warto tworzyć i publikować „wiecznie zielone” treści

Prowadzenie dowolnej strony internetowej, niezależnie czy firmowej, czy prywatnej, wiąże się zazwyczaj z publikowaniem na niej dużych ilości treści. Ich tworzeniem zajmują się copywriterzy, piszący różnego rodzaju tekstów, które nie tylko przekazują odbiorcy szukane przez niego informację. Odpowiednio sformatowane i pisane zgodnie z wymaganiami Google, mają także istotny wpływ na proces pozycjonowania strony, czyli zajęcia przez nią wysokiej pozycji w rankingu wyszukiwarki, po wpisaniu konkretnych słów kluczowych. Dzięki temu zwiększa się jednocześnie ruch na stronie, liczba odwiedzin, co skutkuje większą konwersją, dokonaniem zakupów w przypadku sklepu internetowego, założeniem w nim konta, albo chociaż zapisaniem się do newslettera czy też wypełnieniem formularza kontaktowego.

Problemem staje się tu taki sposób stworzenia treści, aby nieustannie wzbudzały zainteresowanie, a przekazywane przez nie informacje z biegiem czasu nie straciły nic ze swojej aktualności. Nie mogą więc to być krótkie teksty o tematyce związanej wyłącznie z tym, co jest aktualne tylko w danym momencie, bo pozytywne efekty ich oddziaływania będą krótkotrwałe. Większość właścicieli stron liczy się więc z koniecznością ciągłej aktualizacji zamieszczanych tekstów, co jest ogólnie przyjętą praktyką i wiąże się z kosztami ich przygotowania. Można je jednak zmniejszyć, zlecając copywriterom napisanie tekstów „wiecznie zielonych”, evergreen content, czyli takich, które zachowują aktualność przez dłuższy okres, wymagając od czasu do czasu tylko niewielkich modyfikacji.

Evergreen content — co rozumiemy przez pojęcie nieśmiertelnych, zawsze aktualnych treści

Komputer i żółte karteczki

Evergreen content to stosunkowo nowe pojęcie, rodzaj tekstów, w których specjalizują się również copywriterzy z SEOSPACE, dzięki czemu zawsze można liczyć na ich pomoc w tej kwestii. Słowo nieśmiertelne jest może trochę na wyrost, ale mówienie o ich długotrwałej aktualności, prawie wiecznej świeżości już nie będzie przesadą. Pod pojęciem evergreen content rozumiemy nie tylko treści przygotowane zgodnie z pewnymi zasadami, jakie za chwilę przedstawię, ale całą starannie zaplanowaną i sukcesywnie przeprowadzoną kampanię, stały element content marketingu.

Jeśli zaś chodzi o same teksty, stanowiące jednocześnie definicję pojęcia, podstawą ich skuteczności jest starannie dobrana tematyka stanowiąca określoną, pozytywną wartość informacyjną dla odbiorcy korzystającego z tego niezmiennie przez dłuższy czas. Przykłady takich tematów można by mnożyć, są to między innymi:

  • diety, suplementy, ich składniki i inne popularne sposoby na odchudzanie;
  • aktywność fizyczna;
  • objawy i metody leczenia różnych schorzeń;
  • przepisy kulinarne;
  • poradniki life stylowe;
  • strony z grafiką do pobrania za darmo.

Evergreen content – czego z kolei do niego nie zaliczamy

Jak widać, faktycznie są to ponadczasowe tematy, zawsze chętnie wyszukiwane z użyciem różnych słów kluczowych, na które warto pozycjonować stronę czy blog z takimi tekstami. Dobrze jest także wiedzieć, jakich treści nie zaliczamy do „wiecznie zielonych” i są to między innymi:

  • teksty opisujące wyłącznie to, co jest modne w danej chwili, aktualne trendy, zazwyczaj krótkotrwałe, które szybko przestają wzbudzać zainteresowanie;
  • newsy, wszelkiego rodzaju informacje prezentowane na stronach, ze świata polityki, filmu czy ponownie mody, tracące aktualność po kilku, kilkunastu, czy maksymalnie kilkudziesięciu godzinach;
  • opisy sezonowych produktów, krótko znajdujących się w ofercie sprzedającej je firmy;
  • wszelkie statystyki dotyczące tylko ściśle określonego przedziału czasowego.

Evergreen content — na jakich rodzajach treści warto się skupić

Evergreen Content

Skoro celem zastosowania na stronie tekstów jest nie tylko chwilowe zainteresowanie czytelnika, lecz skupienie jego uwagi przez dłuższy czas, należy wykorzystać do tego odpowiednie rodzaje treści. Istnieje kilka ich formatów sprawdzających się niemal zawsze, do których zaliczamy przede wszystkim:

Poradniki, tekstowe lub video

Jedno z najważniejszych narzędzi marketingowych pozwalających dotrzeć do największej liczby docelowych odbiorców, spośród których większość szuka w sieci prostych i skutecznych rozwiązań swoich problemów. Poradnik sprawdzi się zarówno na stronie firmowej, jak i na blogu eksperckim, praktycznie w każdej branży, od zagadnień typowo technicznych, handlu, poprzez blogi kulinarne, aż do wspomnianych stron life stylowych. Jest jednocześnie tekstem ponadczasowym, będzie tak samo chętnie czytany zaraz po opublikowaniu, jak i po roku czy dwóch, co wynika z faktu, że ludzie po prostu lubią czytać ten typ treści. Wpisy mogą mieć różnoraką formę, chociaż najczęściej występują w postaci tekstu, to równie często są to filmy video, albo podcasty.

Stanowią także solidne wsparcie do optymalizacji witryny pod kątem pozycjonowania, co wynika z użycia w nich rozbudowanych, wieloczłonowych fraz kluczowych, dokładnie odpowiadających tematyce poradnika oraz zapytaniom użytkowników. Google również preferuje tego typu merytoryczne, profesjonalne treści przygotowane zgodnie z regułą E – A – T, gdzie poszczególne litery oznaczają:

  • E (expertise), ekspercki charakter tekstu;
  • A (authoritativeness), jego miarodajność, czyli przekazanie najbardziej wartościowych informacji;
  • T (trustworthiness), wiarygodność tekstu, oparcie go wyłącznie o autoryzowane, najlepiej naukowe źródła.

Case study

Nazywane także studium przypadku, które chyba najdokładniej spełnia wymogi definicji evergreen content. Jest to także najskuteczniejszy sposób przyciągnięcia uwagi odbiorcy, prezentujący mu nie tylko sam problem, ale i opisane krok po kroku metody, jakie użyto w celu jego rozwiązania. Pozwala to przeanalizować cały ten proces, od momentu podjęcia pierwszych decyzji, aż do ich skutków, dzięki czemu uda się na przyszłość uniknąć ewentualnych błędów, a zdobyta w ten sposób wiedza na pewno korzystnie zaprocentuje.

Zaletą stosowania case study jest pomoc w budowie wiarygodnego wizerunku firmy, jej kompetencji działania w każdej, nawet awaryjnej sytuacji. Tworząc studium przypadku, przedstawiając analizę zrealizowanych już przedsięwzięć i efekty, jakie to dało, można pokazać potencjalnym klientom korzyści ze współpracy, jeśli się na nią zdecydują. Metoda ta sprawdza się w wielu branżach, mając olbrzymie wartości edukacyjne i na tym między innymi polega jej „wieczna zieloność”.

Listy branżowe

Pod tym pojęciem rozumiemy połączenie typowego artykułu z listą, zestawieniem produktów czy usług, które w ten sposób chcemy zareklamować. Przykładem takiego typu treści jest wpis na tym blogu „Top 10 narzędzi niezbędnych dla copywritera, których używam w swojej pracy”, gdzie można znaleźć konkretne, wyselekcjonowane informacje, nietracące przez dłuższy czas nic ze swojej wartości. Lista branżowa może dotyczyć dowolnej tematyki, konkretnej branży, w jakiej działa firma zlecająca naszym copywriterom stworzenie takiego tekstu, ułatwiając szybkie zapoznanie się nawet z dużą ilością informacji.

Słowniki pojęć związanych z branżą firmy

Dokładnie takie jak słownik SEO, zamieszczony na naszej stronie, pełen zawsze aktualnych, zwięzłych definicji, chętnie czytanych przez użytkowników. W tym przypadku przez osoby chcące bliżej poznać terminologię dotyczącą optymalizacji, pozycjonowania stron internetowych, content marketingu, kampanii reklamowych w Google i wszystkiego, co jest związane z tą pasjonującą tematyką.

Recenzje i rankingi produktów

Chyba najbardziej popularna forma wpisów publikowana głównie na blogach firmowych, pozwalająca użytkownikowi zapoznać się z danym produktem, zanim zdecyduje się na jego zakup. Pisanie recenzji mających zachować aktualność nie jest proste, podstawa to właściwe wyważenie proporcji pomiędzy podkreślaniem zalet a wytykaniem ewentualnych wad. Recenzja nie powinna być zbyt entuzjastyczna, postawmy raczej na wiarygodność, opisując kompleksowo produkt, łącznie ze sposobem jego użytkowania. Można również zaobserwować interesujący trend odejścia od formy tekstowej recenzji na rzecz filmu video, bardziej przemawiającego do wyobraźni odbiorcy.

Rankingi to kolejna odmiana evergreen content, z jaką lubią zapoznawać się czytelnicy, także ułatwiająca im podjęcie ewentualnych decyzji zakupowych. Jest to jednocześnie tekst, który można w miarę potrzeby szybko zaktualizować, zwłaszcza gdy ranking dotyczy określonej grupy produktów. Wystarczy jedynie sprawdzać, czy nie wyszły nowe ich wersje i w miarę potrzeby tylko zmienić dotyczący tego wpis.

FAQ, czyli odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

Tak jak blog firmowy, również FAQ (Frequently Asked Questions), odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, muszą obecnie stać się częścią każdej strony. Użytkownicy lubią nie tylko zadawać pytania, chcąc tak samo szybko znaleźć rozwiązanie swojego problemu. Przygotowanie FAQ nie może być dziełem przypadku, warto przedtem przeanalizować komentarze zostawiane na blogu, opinie wyrażane na temat oferty, maile przychodzące na adres firmowy, czy uwagi pracowników mających bezpośredni kontakt z klientami. Dopiero na takiej podstawie sporządza się listę pytań i wyczerpujących odpowiedzi, których atrakcyjnym rozszerzeniem są z kolei wpisy publikowane na blogu, najlepiej artykuły o charakterze eksperckim.

Storytelling, ciekawie opowiedziane historie

Dotyczące oczywiście firmy, dla której tworzymy dane treści, pokazujące w pasjonujący i nietuzinkowy sposób jej historię, najważniejsze, przełomowe wydarzenia. Storytelling warto także wykorzystać do zaprezentowania swoich pracowników i przede wszystkim jako narzędzie do skutecznej promocji marki, stworzenia jej pozytywnego wizerunku w oczach odbiorców. Takich treści poszukują użytkownicy, nabierający większego zaufania do firmy, stający się jej oddanymi, wieloletnimi klientami.

Evergreen content – podstawowe zasady pisania tego typu treści

praca na laptopie

Pisanie „wiecznie zielonych” i niezmiennie aktualnych treści wymaga trzymania się kilku zasad ułatwiających pracę. Najważniejsze jest właściwe potraktowanie tematu tekstu, do którego należy podejść kompleksowo, a nie pobieżnie i pisać w sposób wyczerpujący, rozwijając wszystkie zagadnienia i odpowiadając na wszystkie ewentualne pytania przyszłych czytelników. Piszmy jednak prostym i ogólnie zrozumiałym językiem, nawet o rzeczach trudnych, unikając skomplikowanych np. technicznych zwrotów, wymagających zazwyczaj odrębnego wyjaśnienia.

Tekst musi też być właściwie sformatowany, o czym już wielokrotnie mówiliśmy, dzięki czemu łatwiej będzie można przyswoić sobie sporą ilość informacji. Należy przedstawić je w przystępny sposób, w postaci krótszych akapitów rozdzielonych przyciągającymi uwagę nagłówkami, a najważniejsze kwestie warto pogrubić lub wypunktować. Aby treść zachowała swój ponadczasowy charakter, zadbajmy też o właściwe nasycenie jej słowami kluczowymi, dobranymi zgodnie z zasadą „długiego ogona”. To właśnie dzięki nim tekst będzie można łatwiej odnaleźć w sieci, dzięki temu, że będzie się korzystnie wyróżniał na tle konkurencji, piszącej często na takie same tematy.

Niestety, nawet najlepiej napisany evergreen content, nie będzie aktualny wiecznie, dlatego cyklicznie należy dokonywać poprawek i modyfikacji tekstów. Warto na bieżąco śledzić wszelkie zmiany zachodzące w branży, w której działa firma zleceniodawcy i uaktualniać dane na temat oferowanych przez nią produktów. Modyfikacje nie mogą dotyczyć samej warstwy merytorycznej tekstu, należy także aktualnie je modernizować i optymalizować pod kątem zmian zachodzących w SEO. Bez tego wpis, a wraz z nim cała strona może stracić swoja wysoką pozycję w rankingu wyszukiwarki, co odbija się negatywnie również na zyskach firmy.

Szukasz wsparcia w Copywritingu?

Zamów bezpłatną wycenę.

Piotr Płucienniczak

Content Manager

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *