Stworzenie strony sklepu internetowego to wielopoziomowy, skomplikowany proces. Wymaga wsp贸lnego dzia艂ania wielu specjalist贸w w tej dziedzinie, nie tylko pracy programist贸w czy grafik贸w, ale i copywritera, kt贸ry stworzy wszystkie tre艣ci publikowane na stronie. Nie mog膮 to jednak by膰 przypadkowe teksty, lecz stanowi膮ce element dok艂adnie przemy艣lanej kampanii content marketingowej, maj膮ce przynie艣膰 okre艣lone z g贸ry korzy艣ci.

Jakie znaczenie maj膮 tre艣ci dla sklepu internetowego?

Nie da si臋 ukry膰, 偶e bran偶a e-commerce znacznie r贸偶ni si臋 od typowego handlu stacjonarnego, sprzeda偶y produkt贸w w sklepach fizycznie odwiedzanych przez klient贸w. Ka偶dego z nich, odwiedzaj膮cego stron臋 sklepu internetowego, nale偶y w jaki艣 spos贸b zainteresowa膰, zapozna膰 z ofert膮 i przede wszystkim przekona膰 do konkretnego dzia艂ania, w tym przypadku dokonania zakupu. Znaczenia odpowiednio przygotowanych tre艣ci nie da si臋 zbagatelizowa膰, decyduj膮 mi臋dzy innymi o takich wa偶nych aspektach prowadzenia e-sklepu, jak:

  • budowa 艣wiadomo艣ci marki i oferuj膮cej j膮 firmy;
  • zwi臋kszenie zaufania do nich w oczach odbiorc贸w odwiedzaj膮cych stron臋;
  • zyskanie niezwykle cennej opinii eksperta w bran偶y, w kt贸rej prowadzimy dzia艂alno艣膰;
  • efektywniejsze pozycjonowanie witryny sklepu, dzi臋ki temu, 偶e tre艣ci zostan膮 przygotowane zgodnie z zasadami SEO;
  • zwi臋kszenie ruchu i konwersji na stronie;
  • lepsza widoczno艣膰 witryny w wyszukiwarce po wpisaniu okre艣lonych fraz kluczowych;
  • generowanie wielu cennych lead贸w;
  • polecenie strony przez klient贸w innym u偶ytkownikom sieci.

Kt贸re rodzaje tre艣ci bezwzgl臋dnie musz膮 znale藕膰 si臋 w sklepie internetowym?

Wszystkie te dzia艂ania wymagaj膮 wcze艣niejszego planowania, dobrania odpowiednich rodzaj贸w tre艣ci, niezmiennie stosowanych w ka偶dym e-sklepie, maj膮cych najwi臋kszy potencja艂 i daj膮cych dok艂adnie takie efekty, jakie zamierzamy z ich pomoc膮 osi膮gn膮膰. Copywriterzy, dzia艂aj膮c na podstawie wytycznych podanych przez przysz艂ego w艂a艣ciciela strony z jednoczesnym uwzgl臋dnieniem potrzeb jej u偶ytkownik贸w, musz膮 przygotowa膰 nast臋puj膮ce rodzaje tre艣ci:

Tre艣ci dla sklepu internetowego - infografika

1. Tekst na stron臋 g艂贸wn膮

Cz臋sto lekcewa偶ony, lecz najwa偶niejszy z punktu widzenia os贸b odwiedzaj膮cych dan膮 witryn臋, stanowi膮cy jej prawdziw膮 wizyt贸wk臋, zapewniaj膮cy pierwsze wra偶enie, kt贸re zawsze powinno by膰 jak najbardziej pozytywne. Je艣li to zaniedbamy, to mo偶emy ju偶 wi臋cej nie mie膰 szansy przekona膰 do siebie potencjalnych klient贸w sklepu. Tekst nie powinien by膰 za d艂ugi, co mo偶e zniech臋ca膰 do przeczytania go w ca艂o艣ci, lecz ostateczna ilo艣膰 s艂贸w czy znak贸w zale偶y od specyfiki bran偶y, jak膮 ma opisywa膰.

G艂贸wnym zadaniem tekstu na stron臋 g艂贸wn膮 e-sklepu jest przedstawienie najwa偶niejszych informacji o firmie, podstawowych danych na temat oferty i korzy艣ci, jakie odwiedzaj膮cy uzyska, je艣li z niej skorzysta. Powinien mie膰 w艂a艣ciwie dobrane frazy kluczowe, zgodne tematycznie z bran偶膮, jak膮 opisuj膮, a zalecany stopie艅 nasycenia nimi tekstu nie mo偶e przekracza膰 2% jego obj臋to艣ci.

Warto tak偶e u偶y膰 w miar臋 prostego, og贸lnie zrozumia艂ego j臋zyka, zdecydowanie unikaj膮c skomplikowanych sformu艂owa艅 technicznych, a je艣li oka偶膮 si臋 niezb臋dne, to nale偶y zamie艣ci膰 ich kr贸tkie wyja艣nienie. Zadbajmy r贸wnie偶 o dostosowanie tre艣ci do wymaga艅 robot贸w indeksuj膮cych stron臋 Google i innych u偶ywanych wyszukiwarek, piszmy je zgodnie z zasadami SEO, pami臋taj膮c o podziale na czytelne akapity, nag艂贸wkach, pogrubieniach oraz listach wypunktowanych lub numerowanych.

2. Opisy kategorii

Pierwszy z dw贸ch najwa偶niejszych rodzaj贸w tre艣ci, jakie musz膮 znale藕膰 si臋 w ka偶dym sklepie internetowym, niezale偶nie czy sprzedaje fizyczny towar, czy us艂ugi. Niestety, wielu w艂a艣cicieli sklepu lekcewa偶y opisy kategorii, cz臋sto nie zdaj膮c sobie sprawy z ich znaczenia nie tylko dla u偶ytkownik贸w, ale i dla procesu pozycjonowania strony. Bez dobrze napisanego opisu kategorii po prostu nie da si臋 przedstawi膰, co sprzedaje sklep.

Dlatego powinny zawiera膰 niezb臋dne, lecz przedstawiane przyst臋pnym j臋zykiem korzy艣ci, informacje o produktach oferowanych w ramach danej kategorii, pozwalaj膮ce wst臋pnie si臋 z nimi zapozna膰, pokaza膰, dlaczego warto je kupi膰 i przekona膰 odwiedzaj膮cych sklep do dokonania zakupu. Zdecydowanie warto tworzy膰 je z uwzgl臋dnieniem kryteri贸w, kt贸re sprawi膮, 偶e b臋d膮 jednocze艣nie zgodne z SEO, takich jak:

  • optymalna d艂ugo艣膰 opisu, zbyt d艂ugi tekst skutecznie zniech臋ci do czytania, z kolei za kr贸tki nie pozwoli umie艣ci膰 wszystkich potrzebnych informacji. Og贸lnie przyj臋te normy okre艣laj膮 opisy na 2-3 tysi膮ce znak贸w ze spacjami, lecz oczywi艣cie nie jest to regu艂膮, ja ze swojej strony polecam wpisa膰 g艂贸wn膮 fraz臋 kluczow膮 w edytor Neuron Writer czy SurferSeo, kt贸re okre艣l膮, jaka b臋dzie jego optymalna d艂ugo艣膰;
  • unikalno艣膰 tre艣ci, o kt贸rej zawsze nale偶y pami臋ta膰, a ci膮gle stosowana praktyka kopiowania fragment贸w tekst贸w z innych stron nie tylko zniech臋ca czytelnik贸w. Jest te偶 pi臋tnowana przez Google, kt贸rego roboty wyszukuj膮 zduplikowane tre艣ci i ko艅czy si臋 to spadkiem strony w rankingu wyszukiwania, kopiowanie mo偶e r贸wnie偶 spowodowa膰 konsekwencje prawne zgodnie z ustaw膮 o prawach autorskich;
  • umiej臋tne zastosowanie fraz kluczowych, jedna z podstaw pozycjonowania ka偶dej strony, tak偶e sklepu internetowego. Frazy musz膮 by膰 naturalne, lepiej bardziej og贸lne, bo przecie偶 zale偶y nam, aby wy艣wietla艂a si臋 na nie strona kategorii, a nie opisy produkt贸w. Oczywi艣cie nic nie stoi na przeszkodzie, aby u偶y膰 tak偶e bardziej szczeg贸艂owych fraz typu long tail, mog膮cych zapewni膰 wi臋ksz膮 konwersj臋;
  • linkowanie wewn臋trzne, kieruj膮ce u偶ytkownik贸w do innych powi膮zanych tematycznie wpis贸w w ramach tej samej strony, zawsze robione zgodnie z zasadami, kt贸re dok艂adnie przedstawili艣my w tym wpisie;
  • lokalizacja na g贸rze strony, czyli w miejscu, gdzie b臋d膮 od razu widoczne, je艣li umie艣cimy opis kategorii pod np. list膮 produkt贸w, to szansa, 偶e u偶ytkownik przewinie stron臋 do tego miejsca i go przeczyta, jest znacznie mniejsza.

3. Opisy produkt贸w

Dochodzimy w ko艅cu do drugiej, najwa偶niejszej grupy tre艣ci, bez kt贸rych nie ma mowy o sklepie internetowym, czyli opis贸w produkt贸w, jakie oferuje swoim klientom. Dobrze napisany opis produktu musi odpowiada膰 wszystkim potrzebom klienta, kt贸ry dzi臋ki niemu zyskuje niezb臋dne informacje mog膮ce przekona膰 go do dokonania zakup贸w. Odpowiada mi臋dzy innymi na takie jego pytania, jak:

  • korzy艣ci, jakie odniesie z kupienia danego produktu;
  • dlaczego w艂a艣nie ten produkt jest lepszy od podobnych oferowanych przez inne sklepy;
  • w jaki spos贸b mo偶na go u偶ywa膰.

Opisy produkt贸w musz膮 by膰 r贸wnie偶 unikalne, co naprawd臋 trudno jest osi膮gn膮膰, je艣li oferuje je jednocze艣nie wiele sklep贸w, lecz Google jest w tej kwestii stanowczy i 藕le postrzega strony, na kt贸rych wykrywa zduplikowane tre艣ci. Opr贸cz unikalno艣ci warto zadba膰 o ich oryginalno艣膰, odr贸偶nienie si臋 na tle konkurencji i zastosowanie odpowiednich fraz kluczowych zapewniaj膮cych wysok膮 konwersj臋. U偶ywajmy prostego j臋zyka, zrozumia艂ego dla u偶ytkownika, ponownie unikaj膮c skomplikowanych technicznych poj臋膰. Przekazywane informacje musz膮 te偶 by膰 wiarygodne, przedstawiaj膮ce prawdziwe cechy czy parametry produktu, podawanie nieprawdziwych informacji praktycznie natychmiast odbija si臋 negatywnie na wiarygodno艣ci sklepu.

4. Tre艣ci blogowe

blog firmowy

Wchodz膮c na strony wielu sklep贸w internetowych, z pewno艣ci膮 zauwa偶yli艣cie, 偶e nieod艂膮czn膮 cz臋艣ci膮 wi臋kszo艣ci z nich jest blog firmowy, nazywany te偶 blogiem eksperckim, korzystnie wp艂ywaj膮cy na wizerunek e-sklepu. Sprawdza si臋 praktycznie w ka偶dej bran偶y handlu w sieci, daj膮c mo偶liwo艣膰 publikowania o wiele d艂u偶szych tekst贸w, przekazuj膮cych wyczerpuj膮ce informacje konkretnej, docelowej, okre艣lonej wcze艣niej grupie odbiorc贸w. Prowadz膮c blog firmowy, warto kierowa膰 si臋 kilkoma sprawdzonymi wskaz贸wkami profesjonalist贸w i nale偶y:

  • regularnie publikowa膰 nowe tre艣ci, co najmniej dwa razy w miesi膮cu, aby utrzyma膰 czytelnik贸w na stronie;
  • dba膰 o unikalno艣膰 tekst贸w, zdecydowanie unika膰 kopiowania nawet najmniejszych ich fragment贸w z innych stron;
  • pisa膰 je zgodnie z zasadami SEO, co mo偶e znacznie u艂atwi膰 proces pozycjonowania witryny sklepu, czyli stosowa膰 podzia艂 na akapity, 艣r贸dtytu艂y, nag艂贸wki itp.;
  • opiera膰 si臋 wy艂膮cznie na sprawdzonych, zweryfikowanych 藕r贸d艂ach, dzi臋ki czemu b臋dzie mo偶na nie tylko publikowa膰 wiarygodne i przydatne informacje, zyskamy te偶 cenn膮 opini臋 eksperta w danej dziedzinie.

5. Evergreen content

Zajmowanie si臋 tworzeniem tre艣ci dla sklepu internetowego, to ci臋偶ka praca dla ka偶dego copywritera, warto wi臋c sobie j膮 nieco u艂atwi膰 i przyspieszy膰. Mo偶na w tym celu zastosowa膰 inne rodzaje tre艣ci ni偶 wymienione powy偶ej, nietrac膮ce tak szybko swojej aktualno艣ci, czyli tzw. evergreen content. Jest to poj臋cie niedawno wprowadzone do copywritingu, lecz prawie od razu zyska艂o uznanie tw贸rc贸w tekst贸w i w艂a艣cicieli stron, w tym sklep贸w internetowych.

Oznacza tre艣ci, kt贸re d艂ugo nie trac膮 nic ze swojej aktualno艣ci, nie trzeba wi臋c zbyt cz臋sto dokonywa膰 aktualizacji zawartych w nich informacji, zapewniaj膮 jednocze艣nie odpowiedni poziom ruchu na stronie przez bardzo d艂ugi czas. Przyk艂adowe rodzaje tre艣ci zaliczane do evergreen content, kt贸re naszym zdaniem warto publikowa膰 na stronie sklepu to:

  • poradniki, najlepiej pisane zgodnie z regu艂膮 E-A-T, gdzie E (expertise) to ekspercki charakter tekstu, A (authoritativeness) to przekazywanie z jego pomoc膮 naprawd臋 miarodajnych informacji, T (trustworthiness) zachowanie najwy偶szej wiarygodno艣ci, pisanie wy艂膮cznie na podstawie sprawdzonych np. naukowych 藕r贸de艂;
  • raporty bran偶owe np. coraz cz臋艣ciej stosowane case study, czyli studium przypadku, przedstawiaj膮ce czytelnikowi mi臋dzy innymi dok艂adne rozwi膮zanie jakiego艣 nurtuj膮cego go problemu;
  • listy bran偶owe, czyli po艂膮czenie wpisu na blog z zestawieniem produkt贸w, kt贸re w ten spos贸b chcemy szerzej przedstawi膰 lub zareklamowa膰;
  • rankingi i recenzje produkt贸w, jakie oferuje dany sklep internetowy, zawsze wiarygodne, u艂atwiaj膮ce u偶ytkownikom podj臋cie decyzji o ich zakupie;
  • FAQ (Frequently Asked Questions), a pod tym poj臋ciem kryje si臋 tekst prezentuj膮cy odpowiedzi na pytania, kt贸re najcz臋艣ciej zadaj膮 u偶ytkownicy odwiedzaj膮cy stron臋, przygotowany na podstawie analizy zostawianych przez nich komentarzy.

6. Fresh content

Czyli tre艣ci 鈥炁泈ie偶e鈥, prezentuj膮ce zawsze aktualne informacje, aktualizowane na bie偶膮co i b艂yskawicznie reaguj膮ce na zmiany zachodz膮ce w bran偶y, w kt贸rej prowadzi dzia艂alno艣膰 firma maj膮ca sklep internetowy. Tego typu tre艣ci musz膮 by膰 tworzone w taki spos贸b, aby wzbudza膰 zainteresowanie odbiorc贸w, co ma r贸wnie偶 pozytywny wp艂yw na wsp贸艂czynnik CTR, czyli tzw. klikalno艣ci i wydatnie zwi臋ksza ruch na stronie.

Dobrym sposobem na dostosowanie istniej膮cych ju偶 tekst贸w do powy偶szych wymog贸w, jest recykling tre艣ci, ich regularne przegl膮danie i modernizacja np. w chwili pojawienia si臋 na rynku nowych produkt贸w. Mo偶na zaktualizowa膰 zawarte w niej informacje, doda膰 nowe fragmenty, 艂膮czy膰 ze sob膮 kilka wpis贸w, zastosowa膰 efektywniejsze frazy kluczowe. Warto te偶 poprawi膰 sam膮 struktur臋 tekstu, podzieli膰 na wspomniane akapity rozdzielone nag艂贸wkami, co mo偶e jednocze艣nie poprawi膰 pozycj臋 strony w rankingu wyszukiwania Google.

Skomentuj

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *