Stworzenie strony sklepu internetowego to wielopoziomowy, skomplikowany proces. Wymaga wspólnego działania wielu specjalistów w tej dziedzinie, nie tylko pracy programistów czy grafików, ale i copywritera, który stworzy wszystkie treści publikowane na stronie. Nie mogą to jednak być przypadkowe teksty, lecz stanowiące element dokładnie przemyślanej kampanii content marketingowej, mające przynieść określone z góry korzyści.
Spis treści
Jakie znaczenie mają treści dla sklepu internetowego?
Nie da się ukryć, że branża e-commerce znacznie różni się od typowego handlu stacjonarnego, sprzedaży produktów w sklepach fizycznie odwiedzanych przez klientów. Każdego z nich, odwiedzającego stronę sklepu internetowego, należy w jakiś sposób zainteresować, zapoznać z ofertą i przede wszystkim przekonać do konkretnego działania, w tym przypadku dokonania zakupu. Znaczenia odpowiednio przygotowanych treści nie da się zbagatelizować, decydują między innymi o takich ważnych aspektach prowadzenia e-sklepu, jak:
- budowa świadomości marki i oferującej ją firmy;
- zwiększenie zaufania do nich w oczach odbiorców odwiedzających stronę;
- zyskanie niezwykle cennej opinii eksperta w branży, w której prowadzimy działalność;
- efektywniejsze pozycjonowanie witryny sklepu, dzięki temu, że treści zostaną przygotowane zgodnie z zasadami SEO;
- zwiększenie ruchu i konwersji na stronie;
- lepsza widoczność witryny w wyszukiwarce po wpisaniu określonych fraz kluczowych;
- generowanie wielu cennych leadów;
- polecenie strony przez klientów innym użytkownikom sieci.
Które rodzaje treści bezwzględnie muszą znaleźć się w sklepie internetowym?
Wszystkie te działania wymagają wcześniejszego planowania, dobrania odpowiednich rodzajów treści, niezmiennie stosowanych w każdym e-sklepie, mających największy potencjał i dających dokładnie takie efekty, jakie zamierzamy z ich pomocą osiągnąć. Copywriterzy, działając na podstawie wytycznych podanych przez przyszłego właściciela strony z jednoczesnym uwzględnieniem potrzeb jej użytkowników, muszą przygotować następujące rodzaje treści:
1. Tekst na stronę główną
Często lekceważony, lecz najważniejszy z punktu widzenia osób odwiedzających daną witrynę, stanowiący jej prawdziwą wizytówkę, zapewniający pierwsze wrażenie, które zawsze powinno być jak najbardziej pozytywne. Jeśli to zaniedbamy, to możemy już więcej nie mieć szansy przekonać do siebie potencjalnych klientów sklepu. Tekst nie powinien być za długi, co może zniechęcać do przeczytania go w całości, lecz ostateczna ilość słów czy znaków zależy od specyfiki branży, jaką ma opisywać.
Głównym zadaniem tekstu na stronę główną e-sklepu jest przedstawienie najważniejszych informacji o firmie, podstawowych danych na temat oferty i korzyści, jakie odwiedzający uzyska, jeśli z niej skorzysta. Powinien mieć właściwie dobrane frazy kluczowe, zgodne tematycznie z branżą, jaką opisują, a zalecany stopień nasycenia nimi tekstu nie może przekraczać 2% jego objętości.
Warto także użyć w miarę prostego, ogólnie zrozumiałego języka, zdecydowanie unikając skomplikowanych sformułowań technicznych, a jeśli okażą się niezbędne, to należy zamieścić ich krótkie wyjaśnienie. Zadbajmy również o dostosowanie treści do wymagań robotów indeksujących stronę Google i innych używanych wyszukiwarek, piszmy je zgodnie z zasadami SEO, pamiętając o podziale na czytelne akapity, nagłówkach, pogrubieniach oraz listach wypunktowanych lub numerowanych.
2. Opisy kategorii
Pierwszy z dwóch najważniejszych rodzajów treści, jakie muszą znaleźć się w każdym sklepie internetowym, niezależnie czy sprzedaje fizyczny towar, czy usługi. Niestety, wielu właścicieli sklepu lekceważy opisy kategorii, często nie zdając sobie sprawy z ich znaczenia nie tylko dla użytkowników, ale i dla procesu pozycjonowania strony. Bez dobrze napisanego opisu kategorii po prostu nie da się przedstawić, co sprzedaje sklep.
Dlatego powinny zawierać niezbędne, lecz przedstawiane przystępnym językiem korzyści, informacje o produktach oferowanych w ramach danej kategorii, pozwalające wstępnie się z nimi zapoznać, pokazać, dlaczego warto je kupić i przekonać odwiedzających sklep do dokonania zakupu. Zdecydowanie warto tworzyć je z uwzględnieniem kryteriów, które sprawią, że będą jednocześnie zgodne z SEO, takich jak:
- optymalna długość opisu, zbyt długi tekst skutecznie zniechęci do czytania, z kolei za krótki nie pozwoli umieścić wszystkich potrzebnych informacji. Ogólnie przyjęte normy określają opisy na 2-3 tysiące znaków ze spacjami, lecz oczywiście nie jest to regułą, ja ze swojej strony polecam wpisać główną frazę kluczową w edytor Neuron Writer czy SurferSeo, które określą, jaka będzie jego optymalna długość;
- unikalność treści, o której zawsze należy pamiętać, a ciągle stosowana praktyka kopiowania fragmentów tekstów z innych stron nie tylko zniechęca czytelników. Jest też piętnowana przez Google, którego roboty wyszukują zduplikowane treści i kończy się to spadkiem strony w rankingu wyszukiwania, kopiowanie może również spowodować konsekwencje prawne zgodnie z ustawą o prawach autorskich;
- umiejętne zastosowanie fraz kluczowych, jedna z podstaw pozycjonowania każdej strony, także sklepu internetowego. Frazy muszą być naturalne, lepiej bardziej ogólne, bo przecież zależy nam, aby wyświetlała się na nie strona kategorii, a nie opisy produktów. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby użyć także bardziej szczegółowych fraz typu long tail, mogących zapewnić większą konwersję;
- linkowanie wewnętrzne, kierujące użytkowników do innych powiązanych tematycznie wpisów w ramach tej samej strony, zawsze robione zgodnie z zasadami, które dokładnie przedstawiliśmy w tym wpisie;
- lokalizacja na górze strony, czyli w miejscu, gdzie będą od razu widoczne, jeśli umieścimy opis kategorii pod np. listą produktów, to szansa, że użytkownik przewinie stronę do tego miejsca i go przeczyta, jest znacznie mniejsza.
3. Opisy produktów
Dochodzimy w końcu do drugiej, najważniejszej grupy treści, bez których nie ma mowy o sklepie internetowym, czyli opisów produktów, jakie oferuje swoim klientom. Dobrze napisany opis produktu musi odpowiadać wszystkim potrzebom klienta, który dzięki niemu zyskuje niezbędne informacje mogące przekonać go do dokonania zakupów. Odpowiada między innymi na takie jego pytania, jak:
- korzyści, jakie odniesie z kupienia danego produktu;
- dlaczego właśnie ten produkt jest lepszy od podobnych oferowanych przez inne sklepy;
- w jaki sposób można go używać.
Opisy produktów muszą być również unikalne, co naprawdę trudno jest osiągnąć, jeśli oferuje je jednocześnie wiele sklepów, lecz Google jest w tej kwestii stanowczy i źle postrzega strony, na których wykrywa zduplikowane treści. Oprócz unikalności warto zadbać o ich oryginalność, odróżnienie się na tle konkurencji i zastosowanie odpowiednich fraz kluczowych zapewniających wysoką konwersję. Używajmy prostego języka, zrozumiałego dla użytkownika, ponownie unikając skomplikowanych technicznych pojęć. Przekazywane informacje muszą też być wiarygodne, przedstawiające prawdziwe cechy czy parametry produktu, podawanie nieprawdziwych informacji praktycznie natychmiast odbija się negatywnie na wiarygodności sklepu.
4. Treści blogowe
Wchodząc na strony wielu sklepów internetowych, z pewnością zauważyliście, że nieodłączną częścią większości z nich jest blog firmowy, nazywany też blogiem eksperckim, korzystnie wpływający na wizerunek e-sklepu. Sprawdza się praktycznie w każdej branży handlu w sieci, dając możliwość publikowania o wiele dłuższych tekstów, przekazujących wyczerpujące informacje konkretnej, docelowej, określonej wcześniej grupie odbiorców. Prowadząc blog firmowy, warto kierować się kilkoma sprawdzonymi wskazówkami profesjonalistów i należy:
- regularnie publikować nowe treści, co najmniej dwa razy w miesiącu, aby utrzymać czytelników na stronie;
- dbać o unikalność tekstów, zdecydowanie unikać kopiowania nawet najmniejszych ich fragmentów z innych stron;
- pisać je zgodnie z zasadami SEO, co może znacznie ułatwić proces pozycjonowania witryny sklepu, czyli stosować podział na akapity, śródtytuły, nagłówki itp.;
- opierać się wyłącznie na sprawdzonych, zweryfikowanych źródłach, dzięki czemu będzie można nie tylko publikować wiarygodne i przydatne informacje, zyskamy też cenną opinię eksperta w danej dziedzinie.
5. Evergreen content
Zajmowanie się tworzeniem treści dla sklepu internetowego, to ciężka praca dla każdego copywritera, warto więc sobie ją nieco ułatwić i przyspieszyć. Można w tym celu zastosować inne rodzaje treści niż wymienione powyżej, nietracące tak szybko swojej aktualności, czyli tzw. evergreen content. Jest to pojęcie niedawno wprowadzone do copywritingu, lecz prawie od razu zyskało uznanie twórców tekstów i właścicieli stron, w tym sklepów internetowych.
Oznacza treści, które długo nie tracą nic ze swojej aktualności, nie trzeba więc zbyt często dokonywać aktualizacji zawartych w nich informacji, zapewniają jednocześnie odpowiedni poziom ruchu na stronie przez bardzo długi czas. Przykładowe rodzaje treści zaliczane do evergreen content, które naszym zdaniem warto publikować na stronie sklepu to:
- poradniki, najlepiej pisane zgodnie z regułą E-A-T, gdzie E (expertise) to ekspercki charakter tekstu, A (authoritativeness) to przekazywanie z jego pomocą naprawdę miarodajnych informacji, T (trustworthiness) zachowanie najwyższej wiarygodności, pisanie wyłącznie na podstawie sprawdzonych np. naukowych źródeł;
- raporty branżowe np. coraz częściej stosowane case study, czyli studium przypadku, przedstawiające czytelnikowi między innymi dokładne rozwiązanie jakiegoś nurtującego go problemu;
- listy branżowe, czyli połączenie wpisu na blog z zestawieniem produktów, które w ten sposób chcemy szerzej przedstawić lub zareklamować;
- rankingi i recenzje produktów, jakie oferuje dany sklep internetowy, zawsze wiarygodne, ułatwiające użytkownikom podjęcie decyzji o ich zakupie;
- FAQ (Frequently Asked Questions), a pod tym pojęciem kryje się tekst prezentujący odpowiedzi na pytania, które najczęściej zadają użytkownicy odwiedzający stronę, przygotowany na podstawie analizy zostawianych przez nich komentarzy.
6. Fresh content
Czyli treści „świeże”, prezentujące zawsze aktualne informacje, aktualizowane na bieżąco i błyskawicznie reagujące na zmiany zachodzące w branży, w której prowadzi działalność firma mająca sklep internetowy. Tego typu treści muszą być tworzone w taki sposób, aby wzbudzać zainteresowanie odbiorców, co ma również pozytywny wpływ na współczynnik CTR, czyli tzw. klikalności i wydatnie zwiększa ruch na stronie.
Dobrym sposobem na dostosowanie istniejących już tekstów do powyższych wymogów, jest recykling treści, ich regularne przeglądanie i modernizacja np. w chwili pojawienia się na rynku nowych produktów. Można zaktualizować zawarte w niej informacje, dodać nowe fragmenty, łączyć ze sobą kilka wpisów, zastosować efektywniejsze frazy kluczowe. Warto też poprawić samą strukturę tekstu, podzielić na wspomniane akapity rozdzielone nagłówkami, co może jednocześnie poprawić pozycję strony w rankingu wyszukiwania Google.
Content Manager w SEOSPACE
Miłośnik słowa, dla którego pisanie i czytanie to nie pasja, lecz styl życia. Czyta wszystko i wszędzie, a natłok myśli uwielbia przelewać na papier lub ekran komputera. Regularnie zgłębia też tajniki SEO, po to, aby to co pisze było zgodne z obowiązującymi zasadami pozycjonowania stron. Specjalizuje się w tekstach blogowych i stara się, aby to co wychodzi spod jego pióra spełniało wszystkie wymagania czytelnika, zyskując jednocześnie jak najwyższe pozycje w Google. Prywatnie miłośnik literatury fantasy, przed którym światy wykreowane przez autorów tego gatunku nie mają żadnych tajemnic. Jednocześnie wielki miłośnik pisma ręcznego, najlepszej metody pozwalającej rozwinąć swoją kreatywność, ułatwiającej panowanie nad każdym słowem.
Szukasz wsparcia w Copywritingu?
Skorzystaj z bezpłatnej wyceny.