Firmowa strona internetowa – czym jest, jak powstaje i 8 powodów, dla których Twoja firma też powinna ją mieć

Postęp technologiczny, jaki dokonał się w ciągu ostatnich 30 lat, wymusza na przedsiębiorcach zupełnie inne podejście do prowadzonej działalności gospodarczej i to w praktycznie każdej branży. Obojętnie na jaką formę działalności się zdecydujemy, zawsze powinniśmy iść z przysłowiowym duchem czasu, uwzględniając zmiany, jakie zaszły np. w sposobie robienia zakupów czy wyszukiwania firmy z branży usługowej. Jednym z elementów to umożliwiających, jest z pewnością firmowa strona internetowa, bez której trudno jest obecnie zaistnieć na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.

Co to jest strona internetowa?

Osobom obeznanym z nowoczesną technologią i korzystającym na co dzień z Internetu do załatwiania wielu służbowych i prywatnych spraw, nie mieści się w głowie, że nadal istnieją ludzie nieumiejący wykorzystać zalet tego najpotężniejszego medium i nośnika reklamy. Nie zdają sobie sprawy nie tylko ze znaczenia posiadania strony WWW, ale wręcz nie wiedzą, czym ona jest, a takie podejście, zwłaszcza w przypadku firm, mści się bardzo szybko.

Właśnie dlatego warto dowiedzieć się, nie tylko czym jest strona internetowa i jak się ją robi, ale również, jak olbrzymie znaczenie ma dla prowadzenia dowolnej działalności. Definicja, którą mamy w naszym słowniku, określa stronę internetową, jako dokument stworzony w języku HTML, złożony z wielu połączonych ze sobą elementów, umieszczony następnie w Internecie, który można przeglądać nie tylko na komputerach, ale i na urządzeniach mobilnych.

W skład typowej kompletnej strony internetowej wchodzą wcześniej stworzone treści, czyli teksty, jakie będą na niej publikowane, grafika w postaci zdjęć czy innych obrazków, dodatkowe skrypty zwiększające funkcjonalność i bezpieczeństwo strony oraz kaskadowe arkusze stylów CSS, ułatwiające między innymi rozmieszczenie wszystkich jej elementów.

Jakie rodzaje stron WWW stosowanych w firmach rozróżniamy?

tworzenie stron WWW

Istnieje wiele rodzajów stron, z którymi możemy zetknąć się, przeglądając zasoby globalnej sieci, niektóre łatwo jest zrobić nawet samodzielnie, korzystając z ogólnodostępnego oprogramowania. Jeśli jednak zależy nam na wysokiej jakości swojej witryny, to lepiej zlecić jej wykonanie profesjonalistom, a efekt końcowy może przekroczyć wstępne oczekiwania. Są oni w stanie zaprojektować i zbudować wszystkie najczęściej używane rodzaje stron WWW, począwszy od najprostszych, aż po najbardziej skomplikowane, takie jak:

  • wizytówka, najprostsza witryna, zazwyczaj typu one page, wybierana przez niewielkie firmy, przeważnie z branży usługowej, prezentująca podstawowe informacje o firmie, adres miejsca prowadzenia działalności, ofertę usług, dane umożliwiające skontaktowanie się z firmą;
  • landing page, znana też pod nazwą strony docelowej albo strony lądowania, mająca za zadanie przekonanie użytkownika do wykonania określonej czynności, co korzystnie wpływa na konwersję. Do takich akcji można zaliczyć np. zapisanie się do newslettera, wypełnienie formularza kontaktowego, do czego skutecznie może zachęcić umieszczenie na stronie przycisków CTA, czyli call to action;
  • sklep internetowy, jedna z najbardziej rozbudowanych postaci strony internetowej, dlatego jego wykonanie zawsze należy zlecić specjalistom, którzy zadbają nie tylko o stronę graficzną czy właściwe opisanie kategorii i stworzenie opisów produktów. Równie istotne jest zachowanie stuprocentowego bezpieczeństwa, przeprowadzanych transakcji i wrażliwych danych klientów sklepu;
  • blog, o którym słyszał chyba każdy, kto korzysta z Internetu, lecz nie wszyscy wiedzą, że powinien stać się jednym z elementów każdej strony firmowej, ułatwiający prowadzenie zaplanowanej kampanii content marketingowej, oraz prezentację wartościowych treści, mających na celu przyciągnięcie większej ilości klientów, pozwalający jednocześnie skuteczniej pozycjonować stronę;
  • strona firmowa, czyli to, co jest dla nas najistotniejsze, bez której trudno jest obecnie zdobyć konkretny segment rynku, skutecznie i pozytywnie wyróżnić się na tle coraz silniejszej konkurencji, z jaką mamy do czynienia w praktycznie każdej branży.

Jak w skrócie wygląda proces projektowania strony internetowej?

Chociaż zaprojektowanie i stworzenie firmowej strony WWW zdecydowanie należy powierzyć specjalistom w tej dziedzinie, to warto jednak dowiedzieć się nieco więcej o samym procesie jej tworzenia. W Seospace podchodzimy z należytą uwagą do każdego, nawet najmniejszego projektu, a całą pracę dzielimy na kilka następujących po sobie etapów:

Etap 1 – rozmowa z klientem i poznanie jego potrzeb

Jest to krok, którego w żadnym przypadku nie wolno pominąć, mający na celu określenie, czego po projektowanej stronie oczekuje klient i jakie zadanie, jego zdaniem, ma ona pełnić. Musimy właściwie zidentyfikować jego potrzeby i na tej podstawie znaleźć i dopasować spełniające je rozwiązanie. Trzeba wziąć pod uwagę nie tylko rodzaj strony, lecz przede wszystkim grupę docelowych odbiorców, do których mają trafić przekazywane z jej pomocą informacje.

Etap 2 – analiza działań konkurencji z tej samej branży

Znaczenia konkurencji nie można bagatelizować, szczególnie gdy przyszły właściciel działa w popularnej branży, gdzie jest ona wyjątkowo silna, dlatego tak ważne jest jej wcześniejsze poznanie. Mówimy tu oczywiście wyłącznie o stuprocentowo legalnej analizie istniejących stron WWW konkurencyjnych firm, skupienie się publikowanych na nich treściach, czy sposobie przestawienia oferty. Uczulamy, że nie wolno bez zgody właścicieli kopiować żadnych tekstów itp., takie działania są niezgodne z prawem, skutkujące wysokimi karami, nie tylko finansowymi. Bezwzględnie piętnuje je też Google, a strona kopiująca treści od innych może zostać wyrzucona z rankingu wyszukiwania.

Etap 3 – planowanie i stworzenie projektu strony firmowej

Skoro uzyskaliśmy wszystkie niezbędne informacje od zleceniodawcy i mamy wyniki analizy konkurencji, to możemy przystąpić do sporządzenia projektu strony WWW. Proces projektowania obejmuje wszystkie jej aspekty:

  • kompleksową mapę witryny, co ułatwi zaprojektowanie funkcjonalnego i prostego w obsłudze systemu nawigacyjnego;
  • wybór designu strony, a najczęściej są to gotowe szablony systemu WordPress, które można jednocześnie w pełni dostosować do specyfiki wymagań klienta i przyszłych użytkowników z pomocą praktycznego systemu wtyczek;
  • zastosowanie odpowiedniego systemu zarządzania treścią, czyli CMS, umożliwiającego łatwe publikowanie nowych treści na stronie czy modyfikację już istniejących, a najlepszym wyborem naszym zdaniem jest znów WordPress;
  • zaplanowanie wszystkich tekstów, jakie mają pojawić się na stronie i blogu firmowym, zgodnych tematycznie z branżą, w jakiej działa firma, a ich przygotowanie jest zadaniem dla profesjonalnych copywriterów.

Etap 4 – kodowanie i testowanie gotowej strony firmowej

Kiedy szata graficzna strony jest zaprojektowana lub przystosowano do potrzeb klienta gotowy szablon, nadchodzi czas na pracę programistów i koderów, doskonale znających wszystkie języki tworzenia stron WWW, HTML, JavaScript i PHP. Połączą ze sobą wszystkie elementy witryny, dopracują jej działanie i skontrolują funkcjonalność oraz przyjazność dla użytkowników.

Zadbają także o bezpieczeństwo, zarówno samej strony, jak i dodatkowych skryptów, stosując między innymi protokół kodowania SSL. Seospace zadba także o umieszczenie jej na stabilnym, bezpiecznym serwerze, oferując wybór najlepszego hostingu i rejestrację domeny, zapewnia jednocześnie całodobowy serwis witryny, szybko wykrywający i usuwający ewentualne nieprawidłowości jej działania.

Firmowa strona internetowa – 8 głównych powodów, dla których trzeba ją posiadać

Strona firmowa infografika

Wiemy już, jakie rodzaje stron znajdują zastosowanie w firmach i jak wyglądają poszczególne etapy ich tworzenia. Dochodzimy więc do sedna sprawy, przedstawienia najważniejszych powodów, dla których jej posiadanie jest w obecnych czasach wręcz obowiązkowe:

1. Widoczna wizytówka w sieci

Klienci najczęściej szukają firm handlowych lub usługowych właśnie w Internecie, warto więc posiadać swoją łatwą do znalezienia i widoczną wizytówkę, dzięki której będą mogli zapoznać się z ofertą firmy. Jeśli strona przejdzie również proces optymalizacji i pozycjonowania to znacznie wzrośnie szansa, że będzie wysoko w wynikach wyszukiwania Google.

2. Kreacja wizerunku firmy w oczach klientów

Jest takie bardzo mądre powiedzenie, że „bez reklamy pieniądze robi się w mennicy”, a częścią tej reklamy powinna się stać kreacja pozytywnego wizerunku firmy i oferowanej przez nią marki produktu, a to jedno z głównych zadań strony WWW. Stają się one widoczne w wielu miejscach w sieci, dzięki czemu stają się również lepiej rozpoznawalne, nawet pośród wielu podobnych oferowanych przez konkurencję. Strona internetowa to obecnie jedno z głównych kryteriów, jakie jest brane pod uwagę przy ocenie firmy, mogące przekonać klientów, że jest lepsza od konkurencyjnych.

3. Budowa zaufania do firmy

Co jest możliwe, jeśli na stronie będą prezentowane wyłącznie wiarygodne i zweryfikowane informacje. Muszą jednocześnie nieść ze sobą jakąś wartość dla odbiorcy, w pełni odpowiadać jego potrzebom, pytaniom, na które poszukuje odpowiedzi. Jeśli tego dopilnujemy, to możemy liczyć na zaufanie, skutkujące zdobyciem wielu stałych klientów, którzy będą umieszczać linki do strony na swoich witrynach, czy profilach w portalach społecznościowych, a wartość takiej reklamy jest wręcz bezcenna.

4. Możliwość prowadzenia działalności przez całą dobę

Istotna zwłaszcza dla podmiotów prowadzących działalność handlową, a przewagi sklepu internetowego dostępnego dla klientów przez 24 godziny na dobę, nie uzyska żaden sklep stacjonarny czynny tylko przez kilka lub kilkanaście godzin dziennie. Przy profesjonalnie przygotowanej i łatwej w obsłudze stronie sklepu może się to przełożyć na wymierne finansowe zyski.

5. Działalność na globalnym, a nie tylko lokalnym rynku

Strona firmowa to nie tylko wizytówka, lecz prawdziwe okno na świat, umożliwia bowiem rozszerzenie działalności poza wąski lokalny rynek np. tylko w najbliższej okolicy. Stopniowo można ją rozszerzyć na całe województwo, potem cały kraj, a jeśli zdecydujemy się na obcojęzyczne wersje strony, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby sięgnąć nawet poza granice Polski i Unii Europejskiej, zyskując wręcz globalny zasięg.

6. Korzystne zaprezentowanie oferty

Dzięki witrynie firmowej można w wyjątkowo efektowny sposób zaprezentować swoją ofertę, nie tylko w postaci zdjęć czy opisów produktów. Można pokazać ją również w formie filmów video przedstawiających nie tylko ich zalety, lecz także sposób użycia, a równie ciekawe dla użytkowników mogą być poradniki publikowane na blogu firmowym, dostępne jednocześnie jako e-booki np. w formacie epub czy PDF, które można bezpłatnie pobrać.

7. Łatwa komunikacja z klientami

Dostępna w postaci formularza kontaktowego, w którym mogą wpisywać swoje uwagi np. na temat działania samej strony, czy oferowanych za jej pośrednictwem towarów lub usług. Warto także zadbać o zastosowanie systemu komentarzy pod artykułami eksperckimi publikowanymi na blogu firmowym. Dzięki temu użytkownicy będą mogli na bieżąco zostawiać swoje uwagi, a nasza błyskawiczna reakcja na nie pozwoli jeszcze bardziej dostosować stronę do ich potrzeb. Nie pozostaje to bez pozytywnego wpływu na wzrost zaufania do firmy i zyskanie cennej opinii eksperta w danej dziedzinie.

8. Łatwiejsze prowadzenia działań marketingowych

Własna firmowa strona WWW znacznie ułatwia prowadzenie zaplanowanej wcześniej kampanii marketingowej w Internecie. Największą zaletą jest tu praktycznie nieograniczony, globalny zasięg działań, dotarcie do rekordowej liczby odbiorców i jednocześnie potencjalnych klientów firmy. Można stosować w tym celu różne metody marketingowe np. mailing, wykorzystywać social media, wizytówkę w Google Maps, czy reklamy Google ADS. Niezwykle ważnym elementem są też działania SEO, pozycjonowanie strony, między innymi zastosowanie odpowiednich fraz kluczowych, dzięki którym strona może znaleźć się wysoko w rankingu wyszukiwania Google.

Szukasz wsparcia w Copywritingu?

Zamów bezpłatną wycenę.

Piotr Płucienniczak

Content Manager

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *