Powiedzenie, że „reklama jest dźwignią handlu”, zna każdy i dotyczy to także działań marketingowych prowadzonych w globalnej sieci, nie wyłączając ciężkiej pracy copywritera. Można śmiało powiedzieć, że większość tekstów pisze on w celu jak najskuteczniejszego zareklamowania firmy zleceniodawcy i oferowanych przez nią produktów lub usług. Taka reklama musi dotrzeć do największej liczby odbiorców, lecz nie przypadkowych ludzi, którzy mogą nie być nią zainteresowani. Konieczne jest dotarcie do konkretnej grupy docelowej, a tę trzeba będzie wcześniej dokładnie określić.
Spis treści
Grupa docelowa – czym dokładnie jest
Dokładne określenie grupy docelowej, nazywanej też z języka angielskiego targetem, nie jest proste i zanim dowiemy się, jak to zrobić, warto wcześniej zdefiniować to zapewne nowe pojęcie. Rozumiemy przez nie po prostu osoby albo firmy zainteresowane prezentowaną im ofertą, wyodrębnione na podstawie kilku czynników, do których kierujemy wszystkie działania marketingowe podejmowane w Internecie, takie jak np. kampanie content marketingowe czy Google Ads.
Grupa docelowa – jakie znaczenie ma dla prowadzenia firmy
Prowadzenie kampanii marketingowej nakierowanej na grupę docelową konkretnych odbiorców sprawdza się praktycznie przy każdej działalności gospodarczej, w niewielkiej, rodzinnej firmie, jak i dużym koncernie obejmującym zasięgiem niemal cały świat. Zwłaszcza duże podmioty gospodarcze muszą szczególnie zadbać o określenie swojego targetu, mniejsze zazwyczaj znają większość swoich klientów i wiedzą, jakie dokładnie mają potrzeby.
Korzyści są jednak oczywiste niezależnie od wielkości firmy, a najważniejsze, jakie koniecznie należy wymienić, to:
- precyzyjne dopasowanie prezentowanych reklam czy publikowanych na stronie treści pod konkretne wymagania odbiorcy;
- wybranie najbardziej odpowiadających mu kanałów komunikacji i języka przekazu, zrozumiałego słownictwa najlepiej przekazującego potrzebne informacje;
- podkreślenie najważniejszych cech produktów, istotnych z punktu widzenia potencjalnego nabywcy;
- ułatwienie mu podjęcie decyzji o zakupie;
- znalezienie i zastosowanie w treści słów kluczowych upraszczających proces pozycjonowania strony;
- ułatwienie dobrania właściwej strategii marketingowej prowadzonej między innymi z pomocą bloga firmowego i mediów społecznościowych;
- sprawdzenie, czy mamy konkurencję w swojej branży i ewentualne przeanalizowanie jej działań.
Grupa docelowa – co należy uwzględnić przy jej określaniu
Znaczenia odpowiedniego doboru grupy docelowej dla prowadzenia firmy nie da się zbagatelizować, ale jej określenie nie jest proste. Należy uwzględnić i dokładnie przeanalizować wiele czynników decydujących o tym, czy klient będzie wartościowy i czy warto właśnie do niego skierować reklamę. Musimy przy tym stworzyć profil przyszłego idealnego dla nas klienta, uwzględniając przy tym takie informacje o nim jak:
- kim jest, ile ma lat, w jakiej wielkości miejscowości mieszka;
- jaki jest jego status materialny;
- jak i gdzie najczęściej robi zakupy;
- jakie produkty wybiera i dlaczego właśnie te, a nie inne;
- co robi w czasie wolny, jakie ma zainteresowania;
- jaka forma przekazu reklamy najbardziej mu odpowiada.
Uzyskanie tych informacji jest absolutnie niezbędne, dlatego, kiedy chcemy określić grupę docelową, należy wziąć pod uwagę cztery najważniejsze czynniki:
1. Kryteria demograficzne
Umieszczam je jako pierwsze, są bowiem stosunkowo łatwe do określenia, można je w pewnym sensie uznać nawet za wartość w pełni mierzalną. Określenie grupy docelowej pod kątem profilu demograficznego ma na celu zdobycie następujących danych:
- wiek, ważny z punktu widzenia dopasowanie oferty pod konkretną grupę wiekową, inna przecież będzie dla nastolatków, a inna dla osób w średnim wieku lub starszych;
- płeć, sprawdzenie, czy więcej klientów firmy stanowią kobiety, czy mężczyźni;
- dochody, czyli sytuacja materialna, określająca przynależność do danej klasy społecznej. Warunkująca kwoty, jakie może przeznaczyć na ewentualne zakupy, uwzględniająca też dochody całego gospodarstwa domowego;
- wykształcenie, które także wpływa na status materialny oraz rodzaj robionych zakupów;
- wykonywany zawód, również rzutujący na to, co kupujemy;
- stan cywilny i ilość posiadanych dzieci;
- narodowość, istotna, jeśli firma chce ze swoją ofertą dotrzeć poza granice kraju;
- wyznanie, oferta towarów musi też uwzględniać ich specyfikę;
- przynależność do konkretnego pokolenia, określanego przez socjologów, pokolenia X, Z, Y, czyli milenialsi, baby boomers, czy też tzw. ciche pokolenie, osoby starsze, w wieku powyżej 75 lat.
2. Kryteria geograficzne
Równie ważne, jak demograficzne, mające znaczenie zwłaszcza w przypadku wykonywania pozycjonowania lokalnego stron. Istotny jest także fakt, że w zależności od regionu, kraju czy nawet świata, konsumenci mogą mieć różne gusty, do których bezwzględnie trzeba się dopasować. Jak sama nazwa wskazuje, dotyczą położenia geograficznego grupy odbiorców, które określa się na podstawie takich danych jak:
- kraj;
- region, w naszym przypadku powiat albo województwo;
- miejsce zamieszkania odbiorcy reklamy, miasto lub wieś;
- ilość ich mieszkańców oraz gęstość zaludnienia;
- odległość od siedziby firmy oferującej produkt lub usługę, mająca niebagatelne znaczenie przy dokonywaniu zakupów osobiście oraz dla czasu dostawy.
3. Kryteria psychograficzne
Specyficzna kategoria, jednakże niezbędna dla uzyskania pełnego obrazu potencjalnej grupy odbiorców, pozwalająca na utworzenie ich obrazu psychologicznego tworzonego pod kątem ich skłonności do robienia zakupów. Stanowi wstęp do opisu grupy na podstawie kryteriów behawioralnych, a wskaźniki brane tutaj pod uwagę to:
- prowadzony styl życia;
- najważniejsze cechy osobowościowe;
- wartości, jakie wyznają odbiorcy i jakimi kierują się w życiu;
- zainteresowania, hobby i sposób spędzania wolnego czasu;
- sposób postrzegania przez nich siebie samych, poczucie własnej wartości;
- gotowość do podejmowania wyzwań i chęć zdobywania nowych doświadczeń.
4. Kryteria behawioralne
Ostatnie, jakie należy wziąć pod uwagę, dające informacje, w jaki sposób dana grupa docelowa, do której chcemy dotrzeć, odbiera skierowany do niej przekaz, jak reaguje na kampanię marketingową prezentującą jej produkty danej firmy. Jest to więc pewnego rodzaju miernik badający ich zachowania opierający się na stosunkowo dużej liczbie kryteriów, którymi są:
- stopień lojalności wobec firmy lub oferowanej przez nią marki;
- stosunek, czyli postawa, jaką odbiorca zajmuje wobec niej;
- informacje, czy odbiorca już posiada lub nie posiada jakiś produkt reklamowanej marki;
- czy jest gotowy lub nie do jego zakupu i co wie o jego użytkowaniu;
- czy charakterystyczne cechy produktu są dla niego atrakcyjne;
- formy aktywności podejmowanej w sieci, do czego najczęściej używa Internetu;
- sytuacje w jego życiu mogące mieć istotny wpływ na podjęcie decyzji o zakupie.
Grupa docelowa – jakie popularne narzędzia wykorzystać do jej znalezienia
Znalezienie grupy docelowej na podstawie przedstawionych powyżej kryteriów wymaga zastosowania odpowiednich narzędzi znaczenie ułatwiających i przyspieszających cały proces. Swoje zastosowanie znajdują przede wszystkim dwa popularne narzędzia:
Google Analytics
Darmowe narzędzie udostępniane przez Google, stworzone właśnie w celu monitorowania ruchu na stronach internetowych. Można z niego korzystać po zalogowaniu się na swoje konto Google, a na stronie, jaką chcemy sprawdzić, należy umieścić odpowiedni skrypt albo wtyczkę przy pomocy Google Tag Manager. Dzięki temu uzyskamy takie dane jak:
- informacje skąd pochodzi ruch na stronie;
- ilość użytkowników odwiedzających stronę w określonym przedziale czasu;
- ich wszystkie dane, płeć, wiek, lokalizację, miejsce, oraz to, jak trafili na stronę;
- oprogramowanie, z jakiego korzystali, używana przeglądarka, a nawet rodzaj systemu operacyjnego;
- co przeglądali na stronie, jakie treści najbardziej ich interesowały;
- ile czasu spędzili na ich przeglądaniu.
Facebook Audience Insights
Jednym z miejsc prowadzenia działań marketingowych są popularne portale społecznościowe, a posiadanie firmowego konta na Facebooku stało się wręcz obowiązkowe. Warto więc przeanalizować również osoby odwiedzające nasz profil, sprawdzić ich dane i reakcję na publikowane treści, w tym także reklamy. Dzięki temu będzie można efektywnie zaplanować całą kampanię, która przyniesie wszystkie zamierzone rezultaty.
Używa się do tego właśnie Facebook Audience Insights, darmowego, potężnego narzędzia analitycznego służącego właśnie do precyzyjnego określania grupy docelowej użytkowników zainteresowanych prezentowanymi na profilu treściami. Dzięki niemu szybko uzyskamy potrzebne do tego dane odbiorcy i jednocześnie potencjalnego klienta firmy:
- jego lokalizację, kraj, czy miasto, w którym mieszka;
- język, jakiego używa;
- wykształcenie;
- miejsce pracy, branżę, a nawet stanowisko, jakie zajmuje w swojej firmie;
- strony, które odwiedzał i polubił;
- inne formy aktywności na Facebooku.
Grupa docelowa – jakich błędów nie popełniać przy jej tworzeniu
Określenie najbardziej odpowiadającej nam grupy docelowej może zająć trochę czasu, należy przy tym jednocześnie uważać, aby nie popełnić kilku błędów mogących negatywnie wpłynąć na dalsze działania marketingowe:
- określenia zbyt dużej grupy odbiorców, lepiej skupić się początkowo na mniejszym rynku, lokalnym, na którym aktualnie działamy i dopiero później planować dalszą ekspansję. Szukanie szerokiej grupy docelowej może generować duże koszty, na które nie każda firma początkowo może sobie pozwolić;
- stworzenia zbyt wielu grup docelowych, mogącego negatywnie wpływać na ich rentowność dla zlecającej to firmy;
- braku obiektywności, co czasami zdarza się, gdy zajmują się tym pracownicy bezpośrednio uczestniczący w działaniach marketingowych firmy. Lepiej zlecić to komuś z zewnątrz mającemu chłodniejsze i bardziej obiektywne spojrzenie, pozwalające uzyskać faktyczne, a nie zafałszowane dane.
Content Manager w SEOSPACE
Miłośnik słowa, dla którego pisanie i czytanie to nie pasja, lecz styl życia. Czyta wszystko i wszędzie, a natłok myśli uwielbia przelewać na papier lub ekran komputera. Regularnie zgłębia też tajniki SEO, po to, aby to co pisze było zgodne z obowiązującymi zasadami pozycjonowania stron. Specjalizuje się w tekstach blogowych i stara się, aby to co wychodzi spod jego pióra spełniało wszystkie wymagania czytelnika, zyskując jednocześnie jak najwyższe pozycje w Google. Prywatnie miłośnik literatury fantasy, przed którym światy wykreowane przez autorów tego gatunku nie mają żadnych tajemnic. Jednocześnie wielki miłośnik pisma ręcznego, najlepszej metody pozwalającej rozwinąć swoją kreatywność, ułatwiającej panowanie nad każdym słowem.