Banner image

Link building, czym jest i jak wp艂ywa na pozycjonowanie strony

Link building, czym jest i jak wp艂ywa na pozycjonowanie strony

15 kwietnia 2021

Nawet najlepiej zrobiona strona internetowa, funkcjonalna, przyjazna u偶ytkownikom, perfekcyjna pod wzgl臋dem technicznym, przyci膮gaj膮ca wzrok swoim atrakcyjnym wygl膮dem i prezentuj膮ca arcyciekawe tre艣ci wymaga pozycjonowania. Bez optymalizacji dok艂adnie pod k膮tem SEO, czyli Search Engine Optimization, nie b臋dzie mo偶liwe zaistnienie w艣r贸d wielu podobnych w globalnej sieci i zaj臋cie wysokiej pozycji na li艣cie wyszukiwania u偶ywanych wyszukiwarek stron, na czele oczywi艣cie z Google. Wymaga to podj臋cia wielu dzia艂a艅, a jedno z nich, o kt贸re bezwzgl臋dnie nale偶y zadba膰, to link building, czyli pozyskiwanie warto艣ciowych link贸w z zewn臋trznych 藕r贸de艂.

Czym w艂a艣ciwie s膮 linki?

Zanim jednak poka偶emy, w jaki spos贸b pozyskiwa膰 takie linki, powinni艣my si臋 dowiedzie膰, czym w艂a艣ciwie one s膮 i z jakimi ich postaciami czy rodzajami mo偶emy zetkn膮膰 si臋, odwiedzaj膮c strony internetowe. Taka wiedza z pewno艣ci膮 przyda si臋 do lepszego zrozumienia og贸lnych zasad pozycjonowania strony oraz idei samego link buildingu.

Czym zatem jest link, znany r贸wnie偶 pod nazw膮 hiper艂膮cza, albo bardziej swojsko brzmi膮c膮, odno艣nika. Istnieje wiele definicji tego poj臋cia, mniej lub bardziej zrozumia艂ych, ale m贸wi膮c o linku, mamy po prostu na my艣li element nawigacyjny umieszczony na stronie internetowej. Po klikni臋ciu przenosi on u偶ytkownika do innego miejsca w obr臋bie tej samej witryny albo prowadzi do strony zewn臋trznej i ma zazwyczaj posta膰:

Adresu URL

Czyli adresu wpisywanego w przegl膮dark臋, kt贸rego nazwa jest skr贸tem od angielskiego wyra偶enia Uniform Resource Locator, czyli ujednolicony format adresowania zasob贸w Internetu. Typowy adres URL sk艂ada si臋 z kilku kolejno u艂o偶onych element贸w:

  • protoko艂u, okre艣laj膮cego, z jakim rodzajem us艂ugi mamy do czynienia i w przypadku stron internetowych jest to http lub https;
  • hostu, etykiety, unikalnej nazwy domeny umo偶liwiaj膮cej jej identyfikacj臋 w sieci;
  • 艣cie偶ki, drogi, kt贸ra docieramy do lokalizacji konkretnego pliku na serwerze;
  • zapytania, parametru pozwalaj膮cego przekaza膰 informacje za po艣rednictwem adresu URL;
  • fragmentu, elementu wskazuj膮cego na okre艣lony element w tre艣ci prezentowanej na danej stronie.

Anchora

Kr贸tkiego opisu w postaci fragmentu tekstu, pod kt贸rym kryje si臋 w艂a艣nie odno艣nik, czyli link, zawieraj膮cy w sobie zazwyczaj okre艣lone s艂owo kluczowe. Tutaj r贸wnie偶 wyr贸偶niamy kilka rodzaj贸w anchor贸w, takich jak:

  • exact match, nazywany anchorem sprzeda偶owym, maj膮cy 艣ci艣le dopasowan膮 fraz臋 kluczow膮, na kt贸r膮 pozycjonujemy stron臋;
  • partial match, anchor p贸艂sprzeda偶owy, bardziej bezpieczny, w kt贸rym zawarto rozbudowan膮 lub zmienion膮 fraz臋 kluczow膮;
  • zero match, nazywany anchorem t艂a, link, w kt贸rym nie umieszcza si臋 s艂owa kluczowego, ale zach臋t臋 do podj臋cia akcji przez u偶ytkownik贸w odwiedzaj膮cych stron臋.

Najcz臋艣ciej stosowane rodzaje link贸w?

link building infografika

Wiemy ju偶, czym s膮 linki i w jakich dw贸ch postaciach zazwyczaj wyst臋puj膮, warto r贸wnie偶 pozna膰 najcz臋艣ciej u偶ywane rodzaje hiper艂膮czy, co u艂atwi jednocze艣nie ich prawid艂ow膮 identyfikacj臋. Dzi臋ki nim b臋dzie r贸wnie偶 mo偶liwe sprawne poruszanie si臋 po stronie i znalezienie na niej wszystkich niezb臋dnych informacji. Najcz臋艣ciej u偶ywane typy link贸w to:

Linki zewn臋trzne, czyli przychodz膮ce do strony

Czyli dok艂adnie takie, na kt贸rych mo偶na oprze膰 skuteczny link building. Linki zewn臋trzne to te, kt贸re prowadz膮 do naszej strony z innych witryn albo wprost przeciwnie, z naszej witryny do nich. S膮 najbardziej po偶膮dane, zw艂aszcza je艣li pochodz膮 z naprawd臋 warto艣ciowych, godnych zaufania 藕r贸de艂, maj膮c du偶e znaczenie w procesie pozycjonowania strony. Linki zewn臋trzne mo偶emy podzieli膰 na dwa podtypy:

  • linki naturalne, umieszczane przez innych u偶ytkownik贸w Internetu, kt贸rych zainteresowa艂y tre艣ci publikowane na naszej stronie i uznali je za warto艣ciowe i godne polecenia;
  • linki nienaturalne, o kt贸rych mo偶na powiedzie膰, 偶e s膮 umieszczane 鈥瀗a si艂臋鈥, maj膮ce posta膰 nachalnej zach臋ty do klikni臋cia w nie np. 鈥瀢ejd藕 i sprawd藕 najnowsz膮 ofert臋鈥, spamu publikowanego na forach internetowych i w komentarzach pod wpisami.

Linki wewn臋trzne, u艂atwiaj膮ce poruszanie si臋 po stronie

Prowadz膮ce do r贸偶nych podstron w ramach tej samej witryny, u艂atwiaj膮ce u偶ytkownikom poruszanie si臋 po niej, a robotom wyszukiwarki, takiej jak Google, okre艣lenie dw贸ch wa偶nych parametr贸w w procesie indeksacji strony:

  • jej struktury;
  • hierarchii wszystkich podstron wchodz膮cych w jej sk艂ad.

Linki z atrybutem dofollow

Zawieraj膮ce w swoim kodzie HTML atrybut dofollow nakazuj膮cy robotom wyszukiwarki odwiedzenie strony, do kt贸rej prowadzi, informuj膮cy je, 偶e witryna prezentuje warto艣ciowe tre艣ci, b臋d膮c jednocze艣nie godn膮 zaufania. Linki dofollow maj膮 du偶e znaczenie w procesie SEO, wp艂ywaj膮c korzystnie na podniesienie pozycji strony w rankingu wyszukiwania.

Domy艣lnie ka偶dy link umieszczony w kodzie 藕r贸d艂owym strony jest traktowany jako dofollow, ale nic oczywi艣cie nie stoi na przeszkodzie, aby taki atrybut doda膰 przy odno艣niku i ma on wtedy posta膰:

<a href=鈥漢ttps://seospace.pl/鈥 rel=鈥漝ofollow鈥>Seospace</a>

Warto na swojej stronie stosowa膰 w艂a艣nie ten rodzaj link贸w, b臋d膮cy jedn膮 z podstaw skutecznego link buildingu, a najwa偶niejsze zalety ich u偶ycia to:

  • przekazanie tzw. mocy witryny, na kt贸rej zosta艂y umieszczone, do strony, do kt贸rej prowadz膮, co mo偶e wydatnie przyczyni膰 si臋 do zwi臋kszenia jej popularno艣ci;
  • zwi臋kszenie zaufania do niej, w momencie, kiedy link dofollow znajduje si臋 na stronie z wysokim wsp贸艂czynnikiem Trust Rank;
  • przekazywanie warto艣ci anchor text, u艂atwiaj膮cy pozycjonowanie strony na poszczeg贸lne frazy kluczowe.

Linki z atrybutem nofollow

Maj膮ce w kodzie atrybut o takiej nazwie, nadawany zazwyczaj linkom wychodz膮cym oraz wewn臋trznym, o kt贸rym najpro艣ciej mo偶na powiedzie膰, 偶e stanowi odwrotno艣膰 atrybutu dofollow, a link ma w tym przypadku posta膰:

<a href=鈥漢ttps://www.nazwa_strony.pl/鈥 rel=鈥漬ofollow鈥>tekst linku<a>

Zadaniem atrybutu nofollow jest informowanie robot贸w wyszukiwania, aby nie przechodzi艂y pod podany w linku adres. Wydawa膰 by si臋 mog艂o, 偶e ten rodzaj link贸w nie ma wi臋kszego praktycznego znaczenia, jednak jego zastosowanie niesie ze sob膮 pewne korzy艣ci dla pozycjonowania. R贸偶nicuj膮 profil link贸w prowadz膮cych do strony, dzi臋ki czemu wygl膮da ona w oczach robot贸w np. Google bardziej naturalnie, mog膮 r贸wnie偶 wp艂ywa膰 korzystnie na struktur臋 link贸w.

Jak pozna膰, kt贸re linki s膮 warto艣ciowe

link building on laptop

Parafrazuj膮c stare przys艂owie, odno艣nik odno艣nikowi nier贸wny, dlatego planuj膮c link building na swojej stronie, trzeba starannie oceni膰 warto艣膰 link贸w dla wyszukiwarki, a czynniki, na kt贸re warto zwr贸ci膰 szczeg贸ln膮 uwag臋 to:

  • zgodno艣膰 linku z tematyk膮 strony, do kt贸rej prowadzi;
  • miejsce umieszczenia w strukturze strony;
  • wska藕nik autorytetu danej strony np. Domain Rating, jaki pokazuje opisywany ju偶 przeze mnie Ahrefs;
  • atrybut linku, dofollow lub nofollow;
  • widoczno艣膰 podstrony z linkiem w sieci na konkretne s艂owa kluczowe;
  • wielko艣膰 ruchu, jaki dany link generuje.

Znaczenie link buildingu dla pozycjonowania strony i prowadzenia firmy

Znaczenia procesu pozycjonowania strony nie trzeba chyba nikomu przestawia膰. Wspomn臋 tylko, 偶e bez niego jest praktycznie niemo偶liwe zaistnienie w globalnej sieci, szczeg贸lnie wa偶ne w przypadku firm, kt贸re w ten spos贸b mog膮 wyprzedzi膰 istniej膮c膮 konkurencj臋 w swojej bran偶y. Staje si臋 to mo偶liwe w momencie, kiedy to nasza strona znajdzie si臋 wy偶ej w wynikach wyszukiwania od ich witryn, a istotny wp艂yw ma na to r贸wnie偶 w艂a艣ciwie przeprowadzony link building.

Ma on r贸wnie偶 niebagatelne znaczenie dla samego prowadzenia dzia艂alno艣ci gospodarczej, mo偶na wi臋c uzna膰 go za istotny element ka偶dej profesjonalnej kampanii content marketingowej. Dlatego warto po艣wi臋ci膰 czas zdobywaniu link贸w prowadz膮cych do naszej strony, wp艂ywaj膮cych pozytywnie na:

  • widoczne zwi臋kszenie ruchu na stronie;
  • lepsz膮 widoczno艣膰 strony w wyszukiwarkach, przede wszystkim w Google;
  • podniesienie pozycji strony w Google Page Rank;
  • zwi臋kszenie szybko艣ci wszystkich podstron witryny;
  • wy偶szy autorytet strony w oczach u偶ytkownik贸w;
  • wzrost zaufania do oferowanej marki;
  • jej lepsz膮 rozpoznawalno艣膰 na tle konkurencji;
  • pomoc w budowie korzystnego wizerunku eksperta w swojej bran偶y.

Sk膮d zdobywa膰 warto艣ciowe linki do naszej strony

Skoro wiemy ju偶, na jakich najwa偶niejszych typach link贸w opiera si臋 link building, to nast臋pnym wa偶nym krokiem jest ich zdobycie i podniesienie miejsca naszej strony w rankingu wyszukiwania. 殴r贸d艂a link贸w powinny by膰 wiarygodne, zgodne z zasadami preferowanymi przez wyszukiwark臋 Google, co ma wp艂yw na postrzeganie przez ni膮 danej strony. Strategii pozyskiwania link贸w jest wiele, mniej lub bardziej skutecznych, ale te, kt贸re zdecydowanie warto zastosowa膰 to:

Artyku艂y sponsorowane

Najpopularniejszy i najcz臋艣ciej stosowany spos贸b pozyskiwania link贸w zewn臋trznych, kt贸ry r贸wnie偶 oferujemy klientom zainteresowanych promocj膮 swojej strony w SEOSPACE. Pod poj臋ciem artyku艂u sponsorowanego rozumiemy teksty b臋d膮ce form膮 natywnej reklamy, subtelnej i nienachalnej, publikowane na stronach internetowych. U偶ywa si臋 ich zwykle w celu promocji okre艣lonej marki, produktu, us艂ugi lub oferuj膮cej je firmy.

Ten typ artyku艂贸w, r贸wnie偶 o charakterze eksperckim, publikuje si臋 na zewn臋trznych, cudzych stronach po uiszczeniu okre艣lonej op艂aty. Oczywi艣cie nie mog膮 to by膰 przypadkowe strony, tylko te, kt贸re mog膮 przynie艣膰 zamierzone korzy艣ci i warto przedtem sprawdzi膰, korzystaj膮c np. z narz臋dzia Ahrefs czy SurferSEO, mi臋dzy innymi takie ich wska藕niki, jak:

  • Domain Rating, okre艣laj膮cy wiarygodno艣膰 domeny, a im jest wy偶szy, tym lepszy profil link贸w i szybsze efekty, jakie przyniesie ich umieszczenie;
  • widoczno艣膰 strony, czyli ilo艣膰 s艂贸w kluczowych, na kt贸re domena jest klasyfikowana w rankingu TOP50 Google;
  • ruch na stronie, miesi臋czna liczba odwiedzaj膮cych j膮 unikatowych u偶ytkownik贸w.

Dobrze napisany i warto艣ciowy z punktu widzenia link building artyku艂 sponsorowany powinien si臋 charakteryzowa膰:

  • wysok膮 jako艣ci膮 merytoryczn膮;
  • zgodno艣ci膮 tematyczn膮 z profilem dzia艂alno艣ci zleceniodawcy;
  • stuprocentow膮 unikalno艣ci膮, poprawno艣ci膮 stylistyczn膮, gramatyczn膮 i interpunkcyjn膮;
  • j臋zykiem dostosowanym do potrzeb odbiorcy;
  • odpowiednim, nie za du偶ym nasyceniem s艂owami kluczowymi;
  • d艂ugo艣ci膮 nieprzekraczaj膮c膮 maksymalnie 5 鈥 6 tys. znak贸w, przekazaniem tylko najistotniejszych informacji z punktu widzenia odbiorcy;
  • umieszczeniem odpowiedniej ilo艣ci i rodzaj贸w link贸w prowadz膮cych do strony zleceniodawcy np. brandowych albo w postaci adresu URL.

Teksty tworzone na zaplecze SEO

Link Building

Pisane na strony internetowe, nad kt贸rymi firma oferuj膮ca tak膮 us艂ug臋 posiada pe艂n膮 kontrol臋 i to administratorzy decyduj膮 co i kiedy b臋dzie na nich publikowane. Pozyskiwanie link贸w z tzw. zaplecza SEO wymaga jego odpowiedniego przygotowania, wysokiej jako艣ci stron np. o charakterze blogowym o tematyce zgodnej ze wspomnianym profilem dzia艂alno艣ci klienta.

Na takich stronach nale偶y publikowa膰 tre艣ci przekazuj膮ce odbiorcom dok艂adnie takie informacje, jakich potrzebuj膮, teksty wysokiej jako艣ci, kt贸re mog膮 by膰 dla nich naprawd臋 przydatne. Warto r贸wnie偶 zaprosi膰 u偶ytkownik贸w do aktywno艣ci, daj膮c im mo偶liwo艣膰 pozostawiania komentarzy pod artyku艂ami, czy zapisania si臋 do newslettera. Takie dzia艂anie, mimo stosunkowo sporych koszt贸w stworzenia takich stron, mo偶e przynie艣膰 oczekiwane efekty:

  • pomoc we wspomnianej budowie pozytywnego wizerunku firmy;
  • stworzenie spo艂eczno艣ci skupionej wok贸艂 niej, grona potencjalnych klient贸w;
  • zwi臋kszenie ruchu generowanego przede wszystkim z Google;
  • podniesienie pozycji w rankingu tej i innych wyszukiwarek;
  • lepsz膮 widoczno艣膰 strony, zw艂aszcza na tle konkurencji.

Blog internetowy na stronie firmowej

Z kt贸rego stworzeniem nie powinno by膰 wi臋kszych problem贸w, blog ekspercki jest ju偶 bowiem obowi膮zkow膮 cz臋艣ci膮 ka偶dej strony firmowej. Stanowi on doskona艂e uzupe艂nienie oferty, pokazuj膮c np. spos贸b u偶ycia, wady i zalety sprzedawanych produkt贸w czy us艂ug. Pozwala r贸wnie偶 na zdobycie cennego ruchu organicznego, uzyskania wielu warto艣ciowych link贸w zewn臋trznych, co jest mo偶liwe dzi臋ki zainteresowaniu odbiorc贸w prezentowanymi na stronie tre艣ciami.

Pasjonuj膮ce, ciekawie napisane teksty, przekazuj膮ce istotne informacje i regularnie aktualizowane, skutkuj膮 umieszczeniem naturalnych link贸w na stronach lub profilach w mediach spo艂eczno艣ciowych czytaj膮cych je u偶ytkownik贸w. Takiej reklamy nie jest w stanie nic zast膮pi膰 i dlatego warto zawsze dba膰 o wysoka jako艣膰 tego, co chcemy opublikowa膰 na swojej stronie.

Linki partnerskie

Metoda pozyskiwania link贸w pozwalaj膮ca szybko rozszerzy膰 i uzupe艂ni膰 istniej膮cych ju偶 profil link贸w na naszej stronie. Najcz臋stszym sposobem ich pozyskania jest nawi膮zanie wsp贸艂pracy z firmami zainteresowanymi promocj膮 oferowanych produkt贸w, r贸wnie偶 posiadaj膮cymi swoje strony internetowe. Na nich mo偶na umieszcza膰 linki do swojej witryny lub jej okre艣lonych podstron, odpowiadaj膮cych tematycznie dzia艂alno艣ci partner贸w.

Pozyskanie w ten spos贸b link贸w prowadz膮cych do naszej strony mo偶e okaza膰 si臋 niezwykle korzystne, zw艂aszcza gdy nasi partnerzy tak samo przywi膮zuj膮 du偶膮 wag臋 do w艂a艣ciwej promocji swoich witryn firmowych. Ca艂y czas aktualizuj膮 zamieszczane na nich tre艣ci, dbaj膮 o ich wysok膮 jako艣膰 i optymalizacj臋, 艂膮cznie z innymi elementami strony, pod k膮tem pozycjonowania.

Komentarze

Umieszczane zar贸wno na tematycznych forach internetowych, jak i pod wpisami na blogach, tak偶e powi膮zanych tematycznie z profilem prowadzonej dzia艂alno艣ci. W zostawianych komentarzach mo偶emy, oczywi艣cie tylko, gdy regulamin na to pozwala, zamie艣ci膰 link do konkretnego wpisu na swojej stronie, daj膮cego np. rozwi膮zanie problemu, kt贸rego dotyczy dyskusja.

Stanowczo niedozwolone i jednocze艣nie 藕le widziane przez administrator贸w danego forum, jest umieszczanie komentarza w postaci samego linku, bez merytorycznego odniesienia si臋 do tre艣ci artyku艂u. Takie post臋powanie mo偶e zosta膰 uznane za spamowanie i ko艅czy si臋 to zwykle usuni臋ciem u偶ytkownika z forum. Nie umieszczajmy te偶 du偶ych ilo艣ci link贸w na przypadkowych stronach, trzeba raczej wybra膰 warto艣ciowe witryny, generuj膮ce du偶y ruch i zajmuj膮ce wysok膮 pozycj臋 w wynikach wyszukiwania Google. Najcz臋艣ciej stosowane metody pozyskania link贸w zewn臋trznych z for贸w to:

  • umieszczenie link贸w w swoim profilu;
  • umieszczenie ich w podpisie, sygnaturze wy艣wietlanej automatycznie pod ka偶dym postem;
  • posty z zamieszczonym w nich linkiem zewn臋trznym.

Portale spo艂eczno艣ciowe

Posiadanie konta na popularnych portalach spo艂eczno艣ciowych sta艂o si臋 tak samo obowi膮zkowe, jak firmowej strony internetowej. Korzy艣ci z przeprowadzenia kampanii content marketingowej w social mediach s膮 oczywiste, a Facebook, Twitter, czy Instagram, pozwalaj膮 te偶 na zamieszczanie link贸w prowadz膮cych prosto do wpis贸w na stronie internetowej.

Linki umieszczane w tych miejscach mog膮 mie膰 r贸偶n膮 form臋, od najprostszych tekstowych, a偶 po graficzne albo filmy video. Dzi臋ki nim mo偶na przeprowadzi膰 naprawd臋 skuteczny link building umo偶liwiaj膮cy:

  • podwy偶szenie miejsca witryny firmowej w rankingu Google, i to stosunkowo niskim kosztem;
  • dotarcie do docelowej grupy okre艣lonej wcze艣niej grupy odbiorc贸w;
  • wygenerowanie wi臋kszego ruchu na stronie firmowej.

Katalogi link贸w

Jeszcze do niedawna by艂a to jedna z najcz臋艣ciej u偶ywanych metod pozyskiwania link贸w i co za tym idzie, podniesienia pozycji strony w rankingu wyszukiwania, co jednak powodowa艂o pewne nadu偶ycia. Aby im zapobiec, Google zmieni艂o w 2012 roku spos贸b indeksacji stron, tworz膮c algorytm Pingwin, eliminuj膮cy nielegalne metody pozycjonowania stron.

Dzia艂anie Pingwina obejmowa艂o r贸wnie偶 kontrol臋 profilu link贸w oraz 藕r贸de艂 ich pochodzenia, co spowodowa艂o, 偶e katalogi szybko straci艂y racj臋 bytu, nie wp艂ywaj膮c w znacz膮cy spos贸b na podwy偶szenie miejsca na li艣cie wyszukiwania. Cz臋艣膰 specjalist贸w od SEO wykorzystuje je jedynie po to, aby tworzony profil link贸w by艂 bardziej naturalny i zr贸偶nicowany, ale nie mo偶na ich ju偶 traktowa膰, jako najwa偶niejsze 藕r贸d艂o ich pozyskania.

2 Comments

  • Mirek
    23 kwietnia 2021

    Chyba komplet informacji. Link building powinien by膰 zr贸wnowa偶ony. Lepiej nie skupia膰 si臋 na jednym 藕r贸dle link贸w np. ze stron partnerskich czy katalog贸w bran偶owych, warto zadba膰 o artyku艂y eksperckie kt贸re s膮 napisane na podstawie do艣wiadczenia zwi膮zanego z tematem najlepiej jak w takim artykule lokuj臋 si臋 nie tylko link do strony ale i mark臋.

    • Piotr P艂ucienniczak
      23 kwietnia 2021

      Dzi臋kujemy za komentarz.

  • Zostaw odpowied藕

    Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczy膰 spam. Dowiedz si臋 wi臋cej jak przetwarzane s膮 dane komentarzy.