Link building, czym jest i jak wpływa na pozycjonowanie strony

Nawet najlepiej zrobiona strona internetowa, funkcjonalna, przyjazna użytkownikom, perfekcyjna pod względem technicznym, przyciągająca wzrok swoim atrakcyjnym wyglądem i prezentująca arcyciekawe treści wymaga pozycjonowania. Bez optymalizacji dokładnie pod kątem SEO, czyli Search Engine Optimization, nie będzie możliwe zaistnienie wśród wielu podobnych w globalnej sieci i zajęcie wysokiej pozycji na liście wyszukiwania używanych wyszukiwarek stron, na czele oczywiście z Google. Wymaga to podjęcia wielu działań, a jedno z nich, o które bezwzględnie należy zadbać, to link building, czyli pozyskiwanie wartościowych linków z zewnętrznych źródeł.

Czym właściwie są linki?

Zanim jednak pokażemy, w jaki sposób pozyskiwać takie linki, powinniśmy się dowiedzieć, czym właściwie one są i z jakimi ich postaciami czy rodzajami możemy zetknąć się, odwiedzając strony internetowe. Taka wiedza z pewnością przyda się do lepszego zrozumienia ogólnych zasad pozycjonowania strony oraz idei samego link buildingu.

Czym zatem jest link, znany również pod nazwą hiperłącza, albo bardziej swojsko brzmiącą, odnośnika. Istnieje wiele definicji tego pojęcia, mniej lub bardziej zrozumiałych, ale mówiąc o linku, mamy po prostu na myśli element nawigacyjny umieszczony na stronie internetowej. Po kliknięciu przenosi on użytkownika do innego miejsca w obrębie tej samej witryny albo prowadzi do strony zewnętrznej i ma zazwyczaj postać:

Adresu URL

Czyli adresu wpisywanego w przeglądarkę, którego nazwa jest skrótem od angielskiego wyrażenia Uniform Resource Locator, czyli ujednolicony format adresowania zasobów Internetu. Typowy adres URL składa się z kilku kolejno ułożonych elementów:

  • protokołu, określającego, z jakim rodzajem usługi mamy do czynienia i w przypadku stron internetowych jest to http lub https;
  • hostu, etykiety, unikalnej nazwy domeny umożliwiającej jej identyfikację w sieci;
  • ścieżki, drogi, która docieramy do lokalizacji konkretnego pliku na serwerze;
  • zapytania, parametru pozwalającego przekazać informacje za pośrednictwem adresu URL;
  • fragmentu, elementu wskazującego na określony element w treści prezentowanej na danej stronie.

Anchora

Krótkiego opisu w postaci fragmentu tekstu, pod którym kryje się właśnie odnośnik, czyli link, zawierający w sobie zazwyczaj określone słowo kluczowe. Tutaj również wyróżniamy kilka rodzajów anchorów, takich jak:

  • exact match, nazywany anchorem sprzedażowym, mający ściśle dopasowaną frazę kluczową, na którą pozycjonujemy stronę;
  • partial match, anchor półsprzedażowy, bardziej bezpieczny, w którym zawarto rozbudowaną lub zmienioną frazę kluczową;
  • zero match, nazywany anchorem tła, link, w którym nie umieszcza się słowa kluczowego, ale zachętę do podjęcia akcji przez użytkowników odwiedzających stronę.

Najczęściej stosowane rodzaje linków?

link building infografika

Wiemy już, czym są linki i w jakich dwóch postaciach zazwyczaj występują, warto również poznać najczęściej używane rodzaje hiperłączy, co ułatwi jednocześnie ich prawidłową identyfikację. Dzięki nim będzie również możliwe sprawne poruszanie się po stronie i znalezienie na niej wszystkich niezbędnych informacji. Najczęściej używane typy linków to:

Linki zewnętrzne, czyli przychodzące do strony

Czyli dokładnie takie, na których można oprzeć skuteczny link building. Linki zewnętrzne to te, które prowadzą do naszej strony z innych witryn albo wprost przeciwnie, z naszej witryny do nich. Są najbardziej pożądane, zwłaszcza jeśli pochodzą z naprawdę wartościowych, godnych zaufania źródeł, mając duże znaczenie w procesie pozycjonowania strony. Linki zewnętrzne możemy podzielić na dwa podtypy:

  • linki naturalne, umieszczane przez innych użytkowników Internetu, których zainteresowały treści publikowane na naszej stronie i uznali je za wartościowe i godne polecenia;
  • linki nienaturalne, o których można powiedzieć, że są umieszczane „na siłę”, mające postać nachalnej zachęty do kliknięcia w nie np. „wejdź i sprawdź najnowszą ofertę”, spamu publikowanego na forach internetowych i w komentarzach pod wpisami.

Linki wewnętrzne, ułatwiające poruszanie się po stronie

Prowadzące do różnych podstron w ramach tej samej witryny, ułatwiające użytkownikom poruszanie się po niej, a robotom wyszukiwarki, takiej jak Google, określenie dwóch ważnych parametrów w procesie indeksacji strony:

  • jej struktury;
  • hierarchii wszystkich podstron wchodzących w jej skład.

Linki z atrybutem dofollow

Zawierające w swoim kodzie HTML atrybut dofollow nakazujący robotom wyszukiwarki odwiedzenie strony, do której prowadzi, informujący je, że witryna prezentuje wartościowe treści, będąc jednocześnie godną zaufania. Linki dofollow mają duże znaczenie w procesie SEO, wpływając korzystnie na podniesienie pozycji strony w rankingu wyszukiwania.

Domyślnie każdy link umieszczony w kodzie źródłowym strony jest traktowany jako dofollow, ale nic oczywiście nie stoi na przeszkodzie, aby taki atrybut dodać przy odnośniku i ma on wtedy postać:

<a href=”https://seospace.pl/” rel=”dofollow”>Seospace</a>

Warto na swojej stronie stosować właśnie ten rodzaj linków, będący jedną z podstaw skutecznego link buildingu, a najważniejsze zalety ich użycia to:

  • przekazanie tzw. mocy witryny, na której zostały umieszczone, do strony, do której prowadzą, co może wydatnie przyczynić się do zwiększenia jej popularności;
  • zwiększenie zaufania do niej, w momencie, kiedy link dofollow znajduje się na stronie z wysokim współczynnikiem Trust Rank;
  • przekazywanie wartości anchor text, ułatwiający pozycjonowanie strony na poszczególne frazy kluczowe.

Linki z atrybutem nofollow

Mające w kodzie atrybut o takiej nazwie, nadawany zazwyczaj linkom wychodzącym oraz wewnętrznym, o którym najprościej można powiedzieć, że stanowi odwrotność atrybutu dofollow, a link ma w tym przypadku postać:

<a href=”https://www.nazwa_strony.pl/” rel=”nofollow”>tekst linku<a>

Zadaniem atrybutu nofollow jest informowanie robotów wyszukiwania, aby nie przechodziły pod podany w linku adres. Wydawać by się mogło, że ten rodzaj linków nie ma większego praktycznego znaczenia, jednak jego zastosowanie niesie ze sobą pewne korzyści dla pozycjonowania. Różnicują profil linków prowadzących do strony, dzięki czemu wygląda ona w oczach robotów np. Google bardziej naturalnie, mogą również wpływać korzystnie na strukturę linków.

Jak poznać, które linki są wartościowe

link building on laptop

Parafrazując stare przysłowie, odnośnik odnośnikowi nierówny, dlatego planując link building na swojej stronie, trzeba starannie ocenić wartość linków dla wyszukiwarki, a czynniki, na które warto zwrócić szczególną uwagę to:

  • zgodność linku z tematyką strony, do której prowadzi;
  • miejsce umieszczenia w strukturze strony;
  • wskaźnik autorytetu danej strony np. Domain Rating, jaki pokazuje opisywany już przeze mnie Ahrefs;
  • atrybut linku, dofollow lub nofollow;
  • widoczność podstrony z linkiem w sieci na konkretne słowa kluczowe;
  • wielkość ruchu, jaki dany link generuje.

Znaczenie link buildingu dla pozycjonowania strony i prowadzenia firmy

Znaczenia procesu pozycjonowania strony nie trzeba chyba nikomu przestawiać. Wspomnę tylko, że bez niego jest praktycznie niemożliwe zaistnienie w globalnej sieci, szczególnie ważne w przypadku firm, które w ten sposób mogą wyprzedzić istniejącą konkurencję w swojej branży. Staje się to możliwe w momencie, kiedy to nasza strona znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania od ich witryn, a istotny wpływ ma na to również właściwie przeprowadzony link building.

Ma on również niebagatelne znaczenie dla samego prowadzenia działalności gospodarczej, można więc uznać go za istotny element każdej profesjonalnej kampanii content marketingowej. Dlatego warto poświęcić czas zdobywaniu linków prowadzących do naszej strony, wpływających pozytywnie na:

  • widoczne zwiększenie ruchu na stronie;
  • lepszą widoczność strony w wyszukiwarkach, przede wszystkim w Google;
  • podniesienie pozycji strony w Google Page Rank;
  • zwiększenie szybkości wszystkich podstron witryny;
  • wyższy autorytet strony w oczach użytkowników;
  • wzrost zaufania do oferowanej marki;
  • jej lepszą rozpoznawalność na tle konkurencji;
  • pomoc w budowie korzystnego wizerunku eksperta w swojej branży.

Skąd zdobywać wartościowe linki do naszej strony

Skoro wiemy już, na jakich najważniejszych typach linków opiera się link building, to następnym ważnym krokiem jest ich zdobycie i podniesienie miejsca naszej strony w rankingu wyszukiwania. Źródła linków powinny być wiarygodne, zgodne z zasadami preferowanymi przez wyszukiwarkę Google, co ma wpływ na postrzeganie przez nią danej strony. Strategii pozyskiwania linków jest wiele, mniej lub bardziej skutecznych, ale te, które zdecydowanie warto zastosować to:

Artykuły sponsorowane

Najpopularniejszy i najczęściej stosowany sposób pozyskiwania linków zewnętrznych, który również oferujemy klientom zainteresowanych promocją swojej strony w SEOSPACE. Pod pojęciem artykułu sponsorowanego rozumiemy teksty będące formą natywnej reklamy, subtelnej i nienachalnej, publikowane na stronach internetowych. Używa się ich zwykle w celu promocji określonej marki, produktu, usługi lub oferującej je firmy.

Ten typ artykułów, również o charakterze eksperckim, publikuje się na zewnętrznych, cudzych stronach po uiszczeniu określonej opłaty. Oczywiście nie mogą to być przypadkowe strony, tylko te, które mogą przynieść zamierzone korzyści i warto przedtem sprawdzić, korzystając np. z narzędzia Ahrefs czy SurferSEO, między innymi takie ich wskaźniki, jak:

  • Domain Rating, określający wiarygodność domeny, a im jest wyższy, tym lepszy profil linków i szybsze efekty, jakie przyniesie ich umieszczenie;
  • widoczność strony, czyli ilość słów kluczowych, na które domena jest klasyfikowana w rankingu TOP50 Google;
  • ruch na stronie, miesięczna liczba odwiedzających ją unikatowych użytkowników.

Dobrze napisany i wartościowy z punktu widzenia link building artykuł sponsorowany powinien się charakteryzować:

  • wysoką jakością merytoryczną;
  • zgodnością tematyczną z profilem działalności zleceniodawcy;
  • stuprocentową unikalnością, poprawnością stylistyczną, gramatyczną i interpunkcyjną;
  • językiem dostosowanym do potrzeb odbiorcy;
  • odpowiednim, nie za dużym nasyceniem słowami kluczowymi;
  • długością nieprzekraczającą maksymalnie 5 – 6 tys. znaków, przekazaniem tylko najistotniejszych informacji z punktu widzenia odbiorcy;
  • umieszczeniem odpowiedniej ilości i rodzajów linków prowadzących do strony zleceniodawcy np. brandowych albo w postaci adresu URL.

Teksty tworzone na zaplecze SEO

Link Building

Pisane na strony internetowe, nad którymi firma oferująca taką usługę posiada pełną kontrolę i to administratorzy decydują co i kiedy będzie na nich publikowane. Pozyskiwanie linków z tzw. zaplecza SEO wymaga jego odpowiedniego przygotowania, wysokiej jakości stron np. o charakterze blogowym o tematyce zgodnej ze wspomnianym profilem działalności klienta.

Na takich stronach należy publikować treści przekazujące odbiorcom dokładnie takie informacje, jakich potrzebują, teksty wysokiej jakości, które mogą być dla nich naprawdę przydatne. Warto również zaprosić użytkowników do aktywności, dając im możliwość pozostawiania komentarzy pod artykułami, czy zapisania się do newslettera. Takie działanie, mimo stosunkowo sporych kosztów stworzenia takich stron, może przynieść oczekiwane efekty:

  • pomoc we wspomnianej budowie pozytywnego wizerunku firmy;
  • stworzenie społeczności skupionej wokół niej, grona potencjalnych klientów;
  • zwiększenie ruchu generowanego przede wszystkim z Google;
  • podniesienie pozycji w rankingu tej i innych wyszukiwarek;
  • lepszą widoczność strony, zwłaszcza na tle konkurencji.

Blog internetowy na stronie firmowej

Z którego stworzeniem nie powinno być większych problemów, blog ekspercki jest już bowiem obowiązkową częścią każdej strony firmowej. Stanowi on doskonałe uzupełnienie oferty, pokazując np. sposób użycia, wady i zalety sprzedawanych produktów czy usług. Pozwala również na zdobycie cennego ruchu organicznego, uzyskania wielu wartościowych linków zewnętrznych, co jest możliwe dzięki zainteresowaniu odbiorców prezentowanymi na stronie treściami.

Pasjonujące, ciekawie napisane teksty, przekazujące istotne informacje i regularnie aktualizowane, skutkują umieszczeniem naturalnych linków na stronach lub profilach w mediach społecznościowych czytających je użytkowników. Takiej reklamy nie jest w stanie nic zastąpić i dlatego warto zawsze dbać o wysoka jakość tego, co chcemy opublikować na swojej stronie.

Linki partnerskie

Metoda pozyskiwania linków pozwalająca szybko rozszerzyć i uzupełnić istniejących już profil linków na naszej stronie. Najczęstszym sposobem ich pozyskania jest nawiązanie współpracy z firmami zainteresowanymi promocją oferowanych produktów, również posiadającymi swoje strony internetowe. Na nich można umieszczać linki do swojej witryny lub jej określonych podstron, odpowiadających tematycznie działalności partnerów.

Pozyskanie w ten sposób linków prowadzących do naszej strony może okazać się niezwykle korzystne, zwłaszcza gdy nasi partnerzy tak samo przywiązują dużą wagę do właściwej promocji swoich witryn firmowych. Cały czas aktualizują zamieszczane na nich treści, dbają o ich wysoką jakość i optymalizację, łącznie z innymi elementami strony, pod kątem pozycjonowania.

Komentarze

Umieszczane zarówno na tematycznych forach internetowych, jak i pod wpisami na blogach, także powiązanych tematycznie z profilem prowadzonej działalności. W zostawianych komentarzach możemy, oczywiście tylko, gdy regulamin na to pozwala, zamieścić link do konkretnego wpisu na swojej stronie, dającego np. rozwiązanie problemu, którego dotyczy dyskusja.

Stanowczo niedozwolone i jednocześnie źle widziane przez administratorów danego forum, jest umieszczanie komentarza w postaci samego linku, bez merytorycznego odniesienia się do treści artykułu. Takie postępowanie może zostać uznane za spamowanie i kończy się to zwykle usunięciem użytkownika z forum. Nie umieszczajmy też dużych ilości linków na przypadkowych stronach, trzeba raczej wybrać wartościowe witryny, generujące duży ruch i zajmujące wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Najczęściej stosowane metody pozyskania linków zewnętrznych z forów to:

  • umieszczenie linków w swoim profilu;
  • umieszczenie ich w podpisie, sygnaturze wyświetlanej automatycznie pod każdym postem;
  • posty z zamieszczonym w nich linkiem zewnętrznym.

Portale społecznościowe

Posiadanie konta na popularnych portalach społecznościowych stało się tak samo obowiązkowe, jak firmowej strony internetowej. Korzyści z przeprowadzenia kampanii content marketingowej w social mediach są oczywiste, a Facebook, Twitter, czy Instagram, pozwalają też na zamieszczanie linków prowadzących prosto do wpisów na stronie internetowej.

Linki umieszczane w tych miejscach mogą mieć różną formę, od najprostszych tekstowych, aż po graficzne albo filmy video. Dzięki nim można przeprowadzić naprawdę skuteczny link building umożliwiający:

  • podwyższenie miejsca witryny firmowej w rankingu Google, i to stosunkowo niskim kosztem;
  • dotarcie do docelowej grupy określonej wcześniej grupy odbiorców;
  • wygenerowanie większego ruchu na stronie firmowej.

Katalogi linków

Jeszcze do niedawna była to jedna z najczęściej używanych metod pozyskiwania linków i co za tym idzie, podniesienia pozycji strony w rankingu wyszukiwania, co jednak powodowało pewne nadużycia. Aby im zapobiec, Google zmieniło w 2012 roku sposób indeksacji stron, tworząc algorytm Pingwin, eliminujący nielegalne metody pozycjonowania stron.

Działanie Pingwina obejmowało również kontrolę profilu linków oraz źródeł ich pochodzenia, co spowodowało, że katalogi szybko straciły rację bytu, nie wpływając w znaczący sposób na podwyższenie miejsca na liście wyszukiwania. Część specjalistów od SEO wykorzystuje je jedynie po to, aby tworzony profil linków był bardziej naturalny i zróżnicowany, ale nie można ich już traktować, jako najważniejsze źródło ich pozyskania.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *