Banner image

Artykuły sponsorowane – Jak pisać? Czym są? Jak Pomagają Twojej Firmie?

Artykuły sponsorowane – Jak pisać? Czym są? Jak Pomagają Twojej Firmie?

1 lutego 2021

Każdy, kto prowadzi jakąkolwiek działalność gospodarczą, firmę w dowolnej branży, powinien wiedzieć, jakie znaczenie ma reklama, zwłaszcza w dzisiejszych, nie da się ukryć, że ciężkich czasach. Prawda jest taka, że jak mówi powiedzenie „pieniądze bez reklamy robi się tylko w mennicy” i warto w biznesie kierować się tą sprawdzoną zasadą. Istnieje wiele, mniej lub bardziej skutecznych, metod pozwalających zaistnieć na coraz bardziej trudnym rynku i znaleźć się, chociaż o ten przysłowiowy krok, przed silną konkurencją. Można stosować bardziej tradycyjne sposoby, reklamując się w popularnych mediach, papierowej prasie lub telewizji, jednakże trzeba sobie zdać sprawę z faktu, że zasięg takiej reklamy, zwłaszcza w pierwszym przypadku, będzie ograniczony.

Trzeba więc znaleźć inny jej nośnik pozwalający dotrzeć do najszerszej grupy docelowych odbiorców, wcześniej dokładnie sprecyzowanych, spośród których każdy może stać się wartościowym potencjalnym klientem firmy. To właśnie jemu należy w najkorzystniejszy sposób zaprezentować swoją ofertę, a najlepiej wykorzystać do tego potęgę globalnej sieci spinającej cały świat. Pod względem zasięgu nic nie jest w stanie zastąpić reklam prezentowanych w Internecie, a jedną z jej często wykorzystywanych form są artykuły sponsorowane, które przedstawimy tu nieco szerzej.

Artykuły sponsorowane — co to jest, najczęściej spotykane rodzaje

Wpis sponsorowany

Pod pojęciem artykułów sponsorowanych rozumiemy rodzaj pisemnej reklamy natywnej, która na strony internetowe trafiła z gazet, gdzie używano jej od dawna. Tego typu treści, tworzone również przez copywriterów z SEOSPACE, mają na celu zareklamowanie produktu lub usługi w nienachalny, nieodpychający z punktu widzenia odbiorcy sposób. Artykuł sponsorowany może mieć różną postać, przyjętym kryterium podziału jest to, co chcemy z jego pomocą uzyskać i dzielimy go na trzy zasadnicze rodzaje:

1. Artykuły eksperckie

Zaczniemy od najtrudniejszej kategorii artykułów sponsorowanych, z którą jednakże bez problemu poradzą sobie copywriterzy, z którymi współpracuje SEOSPACE. Ten rodzaj artykułów charakteryzuje się wysoką wartością merytoryczną, wyczerpująco i szczegółowo opisując dane zagadnienie. Wymaga to odpowiedniego przygotowania, przede wszystkim znalezienia naprawdę wiarygodnych, wartościowych źródeł, dzięki czemu wszystkie podawane tezy będzie można poprzeć np. wynikami naukowych badań prowadzonych w tej dziedzinie.

Artykuły tego typu są publikowany głównie na stronach eksperckich, profesjonalnych serwisach branżowych, często niszowych i odwiedzanych przez określonych odbiorców, nierzadko specjalistów od opisywanej tematyki. Niezwykle cenne mogą okazać się ich opinie wyrażane w postaci komentarzy, jeśli oczywiście na stronie będzie taka usługa, albo linki prowadzące do artykułu na ich witrynach lub profilach w portalach społecznościowych. Jest link building, którego nie da się kupić za żadne pieniądze, a strona może dzięki temu znacznie zyskać w rankingu Google.

2. Artykuły nawiązujące

W tym przypadku mamy na myśli delikatne nawiązanie w treści opisujące firmę zleceniodawcy, tego, co oferuje. Musi to być naprawdę subtelne wtrącenie, niebędące narzucającą się wprost reklamą, mogącą zniechęcić, a nie zachęcić czytelnika i zarazem klienta. Artykuł nawiązujący raczej nie powinien mieć zbyt eksperckiego charakteru, a nadmierne nasycenie go niezrozumiałymi i co najgorsze, niewytłumaczonymi pojęciami, sprawi, że prawie na pewno nie zostanie przeczytany do końca i właściwie odebrany.

3. Artykuły reklamowe

Jak sama nazwa wskazuje, typowe artykuły reklamowe, wprost chwalące wszystkie zalety opisywanego produktu czy usługi. W takim tekście umieszcza się zazwyczaj linki prowadzące do strony zleceniodawcy, często nie w postaci anchorów będących jednocześnie branżowymi słowami kluczowymi, lecz jako bezpośrednie adresy URL.

Artykuły sponsorowane – znaczenie w content marketingu

Artykuły sponsorowane, publikowane w różnych miejscach w sieci, są nierozłącznie związane z działaniami content marketingowymi, stanowiąc istotną część takiej kampanii, gdzie profesjonalnie stworzone treści mają pierwszorzędne znaczenie. Zleceniodawca zyskuje dzięki nim konkretne korzyści, a spośród najważniejszych warto wymienić:

Poprawę wizerunku i budowę świadomości marki

Artykuł sponsorowany stał się obecnie narzędziem marketingowym pozwalającym zbudować od podstaw albo poprawić nadwerężony dotychczas pozytywny wizerunek marki, czy oferującej go firmy. Dobry artykuł sponsorowany publikowany na prestiżowych portalach pozwala jednocześnie zbudować świadomość marki w oczach wyselekcjonowanej grupy odbiorców. Szybko i trwale zapada im w pamięć, staje się łatwo rozpoznawalna oraz polecana na stronach i profilach na popularnych portalach społecznościowych innym użytkownikom, wzrasta też zaufanie i przywiązanie do niej.

Warto także przemyśleć możliwość pozostawiania komentarzy pod wpisem. Czytelnicy mogą dzięki temu wyrażać swoje uwagi, dzielić się przemyśleniami czy odczuciami, jakie mieli po przeczytaniu profesjonalnie przygotowanych artykułów sponsorowanych. Jest to jednak możliwe, jeśli ma on dla nich konkretną wartość, przekazując dokładnie takie informacje z danej dziedziny, jakich w danym momencie poszukują.

Wsparcie procesu sprzedaży

Skoro artykuł sponsorowany ma reklamować coś, co można kupić, wchodząc na stronę oferującej to firmy, to odpowiednio napisany stanowi skuteczne wsparcie procesu sprzedaży. Zakupy w sieci robi stale rosnąca grupa naszego społeczeństwa, szacunkowo już blisko 60%, tego typu treści mogą więc im ułatwić decyzję co do ewentualnego zakupu.

Pozycjonowanie stron internetowych

Jedną z charakterystycznych cech niemal każdego artykułu sponsorowanego są dyskretnie lub całkiem otwarcie umieszczone linki prowadzące do strony firmowej zleceniodawcy. Publikowanie go na popularnych witrynach pomaga więc generować naturalny ruch, zwiększa widoczność strony w wyszukiwarce i liczbę odwiedzin, stając się ważną częścią prowadzonych działań SEO.

Podobne efekty można uzyskać, umieszczając w tekstach odpowiednio dobrane słowa kluczowe, nie przesadzając oczywiście z ich ilością, a dobrym rozwiązaniem jest anchor zaliczany jednocześnie do słów kluczowych, zgodnych tematycznie z adresem URL i to on będzie odnośnikiem do witryny firmowej.

Artykuły sponsorowane – najlepsze miejsce publikacji

Równie ważnym aspektem, którego w żadnym wypadku nie można pominąć, jest sama publikacja artykułów sponsorowanych, znalezienie i dobór strony internetowej zgodnej z ich tematyką, dzięki czemu można liczyć na zainteresowanie konkretnych grup odbiorców. Szukając właściwej strony czy portalu, należy zwrócić uwagę na liczbę odwiedzających je czytelników, o czym może między innymi świadczyć jakość prowadzących do nich linków, tworzących link building, oraz używane przez internautów słowa kluczowe.

W sieci istnieją najróżniejsze strony WWW, na których za opłatą jest możliwa publikacja artykułów sponsorowanych, jakie napisaliśmy, ale spośród nich najlepsze będą portale branżowe bezpośrednio powiązane z tematyką wpisu. Dobrym i często stosowanym rozwiązaniem są portale lokalne, miejskie, gminne, czy wojewódzkie, a zamieszczenie na nich artykułu sponsorowanego może okazać się pomocne w otwarciu firmy na całkiem nowe rynki.

Artykuły sponsorowane – jak się za nie zabrać

Tekst sponsorowany na teblecie

Zanim jednak zabierzemy się za artykuły sponsorowane, jak pisać je najefektywniej, to pytanie, które powinien na wstępie zadać sobie każdy copywriter, który ma zamiar się tym zająć. Napisanie dobrego tekstu mającego zareklamować to, co chce klient, tylko pozornie przypomina tworzenie np. typowego wpisu na blogu. Pisanie artykułów sponsorowanych to tak naprawdę wyższa szkoła jazdy, wymagająca przygotowania się przed rozpoczęciem pracy, ale zdobycie tych niezwykle przydatnych umiejętności na pewno zaprocentuje większą liczbą nowych klientów i zleceń w przyszłości.

Tak, jak zawsze, w tym przypadku także warto kierować się wskazówkami autorów, których specjalnością jest właśnie ten rodzaj tekstów. Wielu z nich chętnie dzieli się swoim doświadczeniem, udzielając praktycznych porad jak napisać sponsorowany artykuł o dowolnej tematyce. Zamawiając go, trzeba co prawda liczyć się z pewnymi kosztami, lecz uzyskane dzięki temu zyski są zdecydowanie warte ich poniesienia.

Sam proces pisania, jak praktycznie w każdym rodzaju tekstu, sprowadza się do przestrzegania kilku zasad, które jak zawsze przyspieszą i ułatwią pracę, a poszczególne kroki do wykonania to:

1. Rozpoznanie potrzeb klienta

Artykuł sponsorowany jest tekstem pisanym zgodnie z potrzebami zleceniodawcy, dlatego pierwsze, co trzeba zrobić, to poznać wszystkie jego potrzeby w tym zakresie. Powinien on przekazać autorowi informacje na temat tego, co zamierza przedstawić odbiorcom i jednocześnie potencjalnym klientom, cechy produktu, jego przeznaczenie, sposób użycia, a nawet dane dotyczące profilu firmy i branży, w której prowadzi działalność.

2. Znalezienie celu artykułu i docelowej grupy odbiorców

Informacje przekazane przez zleceniodawcę ułatwiają zaplanowanie treści przyszłego artykułu sponsorowanego oraz reakcji, jakie ma wywołać. Dlatego powinien w pewnym stopniu odwoływać się do emocji odbiorców, wzbudzać w nich określone odczucia, prawidłowo rozpoznawać ich potrzeby i odpowiadać na nie, dając konkretne rozwiązanie. Duże znaczenie ma także wartość merytoryczna tekstu, nie powinien być to zbiór przypadkowych faktów, ale wyłącznie wartościowej wiedzy.

Dlatego tak istotny jest właściwie wykonany research, znalezienie wiarygodnych źródeł, na podstawie których napiszemy tekst i muszą to być materiały najwyższej jakości z informacjami mającymi naukowe, potwierdzone badaniami podstawy. Grupa odbiorców także nie może być przypadkowa, tylko zainteresowana tym, co się jej oferuje, nie można przecież zaplanować publikacji artykułów sponsorowanych dotyczących np. maszyn rolniczych na portalu o kosmetykach, co nie ma żadnego sensu.

3. Zastosowanie przystępnego, łatwego w odbiorze języka korzyści

Do grupy docelowej trzeba będzie dostosować również język, innego używa się w tekstach pisanych dla nastolatków, a innego do szacownych biznesmenów prowadzących firmy z segmentu premium. Oczywiście nie wolno używać slangu czy języka potocznego, rażącego praktycznie w każdej sytuacji. Język nie może też być nasycony nadmiarem skomplikowanych, niezrozumiałych pojęć, ale trzeba stosować zwroty typowe dla branży, której dotyczy tworzony artykuł sponsorowany. Zalecane jest stosowanie brzmiącej naturalniej strony czynnej, czasu teraźniejszego oraz, w przeciwieństwie do wpisów blogowych, bezosobowej formy zwracania się do czytelników.

4. Dokładne zaplanowanie treści artykułów sponsorowanych

Skoro wiemy już, jakie wymagania ma osoba, która chce, aby dla niej napisać artykuł sponsorowany, i do kogo ma być on skierowany, nadszedł czas na jego treść. Jej forma nie może być przypadkowa, powinna nie tylko ułatwiać czytanie, ale i przyswojenie sobie dużych ilości nowych informacji. Aby zainteresować czytelnika, nie warto przedstawiać mu wyłącznie suchych faktów, chociaż wymaganą w przypadku artykułów eksperckich. Odbiorcę i jednocześnie potencjalnego klienta, bardziej zainteresują:

  • storytelling, czyli opowiadanie o prozaicznych rzeczach w pasjonujący, wciągający sposób, a nawet pisząc o gatunkach betonu czy zbiornikach na ścieki, czyli szambach, można stworzyć ciekawą historię od razu wzbudzającą zainteresowanie czytelników;
  • recenzje produktów czy usług, ale także pisane w interesujący sposób i przede wszystkim wiarygodne, dzięki czemu artykuł sponsorowany stanie się wartościowym źródłem wiedzy. Nie ma więc co przesadzać ze zbytnim chwaleniem, a czasem i wręcz wyolbrzymianiem zalet, lepiej uczciwie opisać najważniejsze cechy i korzyści, jakie daje używanie np. tego konkretnego modelu kosiarki do trawy;
  • case study, studium przypadku, forma mogąca całkowicie odmienić typowy tekst sponsorowany, należąca też do evergreen content, szczegółowo przedstawiająca jakieś zagadnienie, łącznie z opisanym krok po kroku rozwiązaniem ewentualnych problemów, z jakimi może zetknąć się czytelnik.

5. Zgodne z zasadami pisanie artykułów sponsorowanych

Dokładne planowanie nie sprowadza się tylko do wyboru rodzaju treści przed napisaniem i publikacją artykułu. Trzeba już na wstępie zainteresować odbiorcę, zmuszając go do otwarcia całego wpisu, do czego służy odpowiednio skomponowana „zajawka”, czyli krótko mówiąc lead. Składa się zazwyczaj z kilku linijek tekstu, dlatego od razu powinna prezentować, o czym będzie dany artykuł sponsorowany, krótko wprowadzając we właściwą treść.

Sam proces pisania powinien bazować na wielokrotnie sprawdzonej regule AIDA, stosowanej nie tylko przez copywriterów pracujących w SEOSPACE. Jest to model znany już od początków XX wieku, a rozwinięcie tego skrótu to:

  • A (Attention), zwrócenie uwagi odbiorcy, do czego służy opisana powyżej „zajawka”, lead całego artykułu;
  • I (Interest), zainteresowanie czytelnika, czemu sprzyja wartość merytoryczna, wysoka wiarygodność tekstu i brak w nim jakichkolwiek błędów ortograficznych, interpunkcyjnych i stylistycznych, zaburzających proces czytania;
  • D (Desire), co można wytłumaczyć jako „wzbudzenie pożądania”, lecz mamy tu na myśli przekonanie odbiorcy, że zakup reklamowanego produktu przyniesie mu dokładnie takie korzyści, jakich oczekuje;
  • A (Action), działanie, czyli zachęta do kliknięcia w link prowadzący do sklepu internetowego i dokonanie zakupu, co jednocześnie jest oczekiwaną przez właściciela strony konwersją.

6. Zaplanowanie układu i formatowanie tekstu

Warto trzymać się modelu AIDA przy pisaniu każdej odmiany tekstu sponsorowanego, ale zanim dojdzie do publikacji artykułu, należy go podzielić na odrębne sekcje i właściwie sformatować. Jak już wspomnieliśmy, ma to dwojakie znaczenie, z jednej strony ułatwia jego przeczytanie i odbiór, a z drugiej taka optymalizacja jest korzystna dla działań SEO. Najważniejsze sekcje, z których powinien się składać taki tekst to:

  • tytuł, chwytliwy, wpadający w oko i od razu wzbudzający zainteresowanie;
  • lead, który powinien nie tylko zachęcać do czytania, ale i zawierać starannie dobrane słowa kluczowe, odpowiadające tematyce całego artykułu;
  • wstęp, w którym zawarto najważniejsze tezy stanowiące wprowadzenie w dalszą część tekstu;
  • rozwinięcie, właściwa część artykułu, odpowiadająca wyczerpująco na wszystkie pytania zadawane we wstępie;
  • zakończenie, zamykające tekst, będące miejscem na końcowe wnioski i podsumowania.

Formatując napisane artykuły sponsorowane na blogach czy stronach do tego przeznaczonych, trzeba pamiętać o tym, aby nie były jedną zbitą bryłą słów, konieczny jest ich wyraźny podział na krótsze akapity poprzedzone nagłówkami. Długość artykułów sponsorowanych nie powinna przekraczać 8 – 10 tysięcy znaków ze spacjami, warto jednak zmieścić się w 4 -5 tysiącach, dłuższych treści czytelnicy często nie mają ochoty czytać. W zasadniczej części tekstu muszą znaleźć się wypunktowania, z których pomocą można np. wymienić najważniejsze cechy lub zalety reklamowanego produktu oraz pogrubienia, podkreślające to, co chcemy wyróżnić.

Jeśli masz pytania odnośnie do oferty SEOSPACE w zakresie pisania czy publikacji artykułów sponsorowanych, skontaktuj się z nami, pisząc do nas na podany na stronie adres e mail albo dzwoniąc na umieszczony tam numer telefonu. Zapoznamy się z profilem działalności, jaką prowadzisz, dopasujemy do niej tematykę przyszłych tekstów i doradzimy gdzie publikować artykuły sponsorowane tak, aby przyniosły wymierne, finansowe korzyści.

Zostaw odpowiedź

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.