Banner image

Content Premium – Czym Jest i Jak go Przygotować?

Content Premium – Czym Jest i Jak go Przygotować?

29 stycznia 2021

Powiedzenie „content is king” z pewnością znane jest każdemu, kto zajmuje się tworzeniem treści niezbędnych do przeprowadzenia zakończonej pełnym sukcesem kampanii marketingowej. Z ich niepodważalnych zalet korzysta codziennie wiele firm, ale dla niektórych stereotypowe teksty, nawet evergreen content, jakie możemy spotkać na stronach internetowych, to za mało i chcą więcej. Mówimy tu przede wszystkim o podmiotach gospodarczych oferujące swoim klientom produkty klasy premium, wymagające odpowiedniej reklamy, trafiającej w gusta wyjątkowo wyrafinowanej i wymagającej grupy odbiorców. To dla nich trzeba stworzyć zupełnie nowe treści, content premium, dający im wyczerpującą i właściwie podaną wiedzę o produktach, jakie w przyszłości zamierzają kupić i to często za bajeczną wręcz cenę.

Dlaczego “zwykły” content przestaje wystarczać odbiorcom

Wraz z rozwojem globalnej sieci zmieniają się także gusta internautów, którzy zawsze chcą być traktowani w indywidualny sposób. Badania, przeprowadzone w tym właśnie celu, pokazują, że chcą dla siebie lepszej jakości treści, skierowanych nie do szerszej liczby odbiorców, ale precyzyjnie i tylko do nich, choćby nawet mieli zapłacić za ten dostęp. Umożliwia to im uzyskanie starannie wyselekcjonowanych informacji, przesyłanych bezpośrednio na podany wcześniej adres e-mail, przygotowanych w atrakcyjny sposób, praktycznych poradników, case study, artykułów eksperckich czy też coraz chętniej czytanych e-booków. Zgodę na udostępnienie do tego swojego adresu poczty elektronicznej, poprzez system newsletter, deklaruje już ponad 60% internautów, a ponad 20% nie widzi żadnego problemu w płaceniu za przesyłane teksty.

Content premium – cechy go wyróżniające

Content Premium

Skoro takie są wymagania odbiorców, to pisane teksty trzeba dokładnie dopasować do ich aktualnych potrzeb w tym zakresie. Jednoznaczne zdefiniowanie pojęcia content premium, nazywanego także high quality content, nie jest proste, lepiej przedstawić go za pomocą cech, jakimi odróżnia się od innych rodzajów contentu, który na co dzień przygotowują copywriterzy w SEOSPACE. Podstawowe i bezdyskusyjne warunki, jakie musi spełniać, to:

Wartość merytoryczna

Użytkownik, czytając taki tekst, a wcześniej płacąc za niego, ma pełne prawo wymagać informacji dających mu pewną wartość np. edukacyjną. Nie należy więc ograniczać się do „suchych” faktów, lecz ubrać je w naukową i jednocześnie atrakcyjną dla odbiorcy formę, dokładnie wyjaśniając ewentualne niezrozumiałe pojęcia lub zagadnienia, najlepiej jako precyzyjnie rozpisane studium przypadku, czyli case study. Dzięki temu ten, kto je publikuje, czyli firma zlecająca napisanie tekstu, będzie niejako automatycznie postrzegana jako ekspert w pewnej dziedzinie, a takiej reklamy nie da się kupić za żadne pieniądze.

Unikalność

O której już nie raz wspominaliśmy, ale będziemy powtarzać, jak przysłowiową buddyjską mantrę. Unikalność i oryginalność tekstu to dwie podstawy wiarygodności zarówno jego autora, jak i podmiotu publikującego go na swojej stronie. W przypadku content premium jeszcze bardziej trzeba zwrócić uwagę na to, czy choćby fragmenty tekstu nie są przez kogoś nielegalnie kopiowane, bo pojęcie unikalności natychmiast traci na znaczeniu. Jak już pewnie wiecie z poprzednich wpisów, Google także sprawdza, czy teksty nie są duplikowane, co może mieć wpływ na pozycję strony w rankingu wyszukiwania.

Wiarygodność

Decydując się na skorzystanie z oferty contentu premium, odbiorca ma prawo wymagać także stuprocentowej wiarygodności czytanych treści. Naszym zdaniem zasada ta powinna obowiązywać zawsze, niezależnie od tego, czy płacimy za tekst. Nie warto opierać go wyłącznie o informacje pochodzące z popularnej encyklopedii internetowej, których rzetelności w niektórych przypadkach niestety wiele można zarzucić.

Lepiej poszukać bardziej wiarygodnych źródeł, nawet poza siecią, korzystając z naukowych opracowań książkowych, które uda się znaleźć w pobliskiej bibliotece albo księgarni. W dobie Internetu może to brzmieć nieco dziwnie, ale każdy profesjonalny i szanujący swoich klientów copywriter, nie może ograniczać się tylko do pomocy Google.

Specjalizacja

Skoro odbiorca oczekuje wiarygodności treści przesyłanych mu na adres e-mail, to kolejnym krokiem jest zadbanie o ich specjalizację, nadanie im eksperckiego charakteru. Łączy się to bezpośrednio z poprzednim podpunktem, czyli wiarygodnością, bo tworząc tekst specjalistyczny, również trzeba wykonać dokładny research, „przekopać się” przez tony źródeł, wybierając spośród nich wyłącznie te najlepsze i sprawdzone.

Jeśli w zakres tworzonego contentu premium wchodzą właśnie tego typu teksty, należy również pisać je językiem dopasowanym do oczekiwań czytelników. Opisywanie rzeczy stricte naukowych wymaga niestety opanowania emocji i operowania wyłącznie niepodważalnymi faktami, chociaż należy zachować pewien umiar w stosowaniu skomplikowanej, naukowej terminologii. Lepiej zastosować tzw. złoty środek, czyli używać języka zrozumiałego także dla laików w danej dziedzinie, wyjaśniając im na bieżąco co trudniejsze pojęcia.

Reakcja odbiorcy

Jedną z podstaw pracy copywritera jest błyskawiczne reagowanie na uwagi odbiorcy odnośnie tworzonych treści i wprowadzanie w nich oczekiwanych przez niego modyfikacji. Najczęściej wykorzystywane do tego narzędzia to system komentarzy, który warto dołączyć do bloga stanowiącego część strony firmowej, gdzie publikujemy wszystkie teksty, jakie można zaliczyć do contentu premium, dzięki czemu możliwa będzie interakcja z użytkownikami.

Budowa opinii eksperta i wizerunku marki

Reagując na wszystkie wnoszone uwagi, również te negatywne i obiektywnie odpowiadając na nie, zyskujemy jakże cenną opinię eksperta, a kiedy użytkownik może aktywnie uczestniczyć w przygotowaniu treści, czuje się tym dowartościowany. Przekłada się to na nawiązanie obustronnie korzystnych relacji biznesowych, pomaga jednocześnie w budowie pozytywnego wizerunku firmy i marki oraz powoduje wzrost zaufania do nich. Strona będzie teraz częściej odwiedzana nie tylko w celu zrobienia zakupów, ale i sprawdzenia oferowanych nowości, czy znalezienia nowych, interesujących informacji branżowych.

Pomoc w pozycjonowaniu strony

Kolejnym zadaniem, jakie ma do wykonania content premium, zresztą tak, jak i każdy inny fachowo napisany tekst, jest pomoc w pozycjonowaniu strony, na której jest publikowany. Właśnie dlatego należy przyłożyć się do jego przygotowania, nie tylko przestrzegając przedstawionych powyżej zasad. Tekst musi mieć nie tylko wartość merytoryczną, powinien być też właściwie sformatowany, tak aby użytkownik nie miał żadnego problemu z jego przeczytaniem i odbiorem, a Google wyżej promuje tak uporządkowane treści.

Użycie odrębnych akapitów, rozdzielonych nagłówkami informującymi o ich zawartości, poprawia czytelność, ułatwiając jednocześnie uporządkowanie wiedzy zdobywanej w trakcie czytania. Sprzyja temu także wielokrotnie przez nas wspominane wypunktowanie i pogrubienie istotnych fragmentów. Nie zapominajmy również o doborze słów kluczowych, bez których niemożliwa jest optymalizacja tekstu pod kątem SEO, robiona przecież po to, aby strona znalazła się wysoko na liście wyszukiwania.

Content premium – jak wygląda jego przygotowanie

Content premium

Skoro wiemy już, czym jest content premium i co go charakteryzuje, czas więc dowiedzieć się, w jaki sposób tworzymy w SEOSPACE ten rodzaj treści. Nie jest to tak proste tak, jak w przypadku wielu innych rodzajów tekstów, dlatego robimy to w kilku kolejnych krokach, których kolejności bezwzględnie trzeba przestrzegać:

1. Zapoznanie się z branżą klienta

Kompleksowo wykonany research zaczynamy zawsze od zapoznania się z branżą, w jakiej działa firma zleceniodawcy oraz produktami, jakie oferuje. Dopiero znajomość jego biznesu oraz działań prowadzonych przez konkurencję stanowi podstawę do dalszego poszukiwania informacji, wspomnianych wyżej tekstów źródłowych.

2. Treści jako część kampanii marketingowej

Każdy tekst publikowany na stronie lub blogu firmowym ma do wykonania określone zadanie, promocję firmy czy sprzedawanej przez nią marki, w tym przypadku klasy premium. Dlatego należy, przed rozpoczęciem pisania, zaplanować, jaką część większej kampanii marketingowej ma stanowić.

W jej skład mogą wchodzić różne rodzaje tekstów, które po właściwym przygotowaniu zaliczymy w zaszczytny poczet contentu premium i są to między innymi:

  • wspomniane e-booki, poradniki i case study;
  • white papers, precyzyjne raporty np. na temat działań prowadzonych przez firmę mające charakter naukowych opracowań;
  • artykuły naukowe z różnych dziedzin;
  • webinaria, coraz popularniejsze szkolenia prowadzone online;
  • infografiki, łączące tekst z elementami graficznymi;
  • rekomendacje, wręcz niezbędne dla marki premium, którą mogą polecać znane osoby ze świata biznesu czy rozrywki;
  • recenzje produktów klasy premium, które również mogą być sporządzane przez autorytety w danej dziedzinie.

3. Struktura i samo pisanie tekstów

Jak już przedstawiliśmy w jednym z wcześniejszych akapitów, tak samo ważna, jak treść, jest struktura tworzonego tekstu, jak najbardziej przejrzysta, w której informacje przekazuje się według hierarchii wartości, od najmniej do najbardziej istotnych. Jest to trochę podobne do szkolnej rozprawki, zawsze zaczynamy od wprowadzenia, przedstawiamy najważniejsze tezy tematu, które następnie rozwijamy, szczegółowo i wyczerpująco opisując poszczególne założenia.

Jakość tego, co piszemy w zakresie premium content, zależy od zdolności przelewania słów na papier, czy też zdolności językowej copywritera. Ci, na których pomoc możecie liczyć, korzystając z usług SEOSPACE, są profesjonalistami, niemającymi problemów z pisaniem dowolnych tekstów i znalezieniem do nich właściwych słów kluczowych dających wysoką konwersję.

4. Optymalizacja pod SEO

Tak przygotowany content premium, czyli teksty na stronę zleceniodawcy, wymaga jeszcze przejścia procesu optymalizacji SEO dostosowującej go do niemałych wymagań robotów wyszukiwarek, oczywiście na czele z Google. Nie rozpatrujemy tu aspektów technicznych witryny, co nie oznacza, że nie warto jej sprawdzić także po tym kątem, ale samą treść, która musi przejść proces:

  • sprawdzenia i usunięcia wszystkich znalezionych błędów ortograficznych, interpunkcyjnych oraz stylistycznych;
  • wstawienia linków wewnętrznych, odnośników będących słowami kluczowymi odnoszącymi się do innych tekstów w obrębie danej witryny, powiązanych z tematyką tego, który aktualnie linkujemy;
  • dodania na końcu listy źródeł, z których korzystaliśmy, linków do stron internetowych i bibliografii książek lub artykułów prasowych;
  • promocji, do czego wykorzystuje się między innymi kampanie Google Ads, reklamy w poczcie Gmail oraz popularne portale społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram czy Twitter. Na rosnącą liczbę odwiedzin na stronie wpływa też samo zainteresowanie odbiorców, chętnie polecających wysokiej jakości premium content swoim znajomym i innym użytkownikom Internetu.

Zostaw odpowiedź

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.