Banner image

Content marketing w social media – jak przeprowadzić i co można zyskać na takiej kampanii reklamowej

Content marketing w social media – jak przeprowadzić i co można zyskać na takiej kampanii reklamowej

16 listopada 2020

Pojęcie social media, czyli w tłumaczeniu na polski media społecznościowe, słyszał chyba każdy, kto na co dzień korzysta z Internetu. Większość z nas zresztą posiada swoje konto, chociaż zazwyczaj prywatne, na którymś z takich portali, a najczęściej korzystamy z pewnością z Facebooka. Spędzamy na nim długie godziny, zazwyczaj całkowicie bezproduktywnie, nie wiedząc nawet, że można go wykorzystać po to, aby skutecznie przyciągnąć klientów do swojej firmy. Jego znaczenia naprawdę nie da się zlekceważyć, jeśli chcemy zaistnieć na coraz bardziej konkurencyjnym rynku, gdzie każdy, kto chce zyskać pozycję lidera, wykorzystuje tego typu narzędzia marketingowe.

Social media – dlaczego zyskały aż tak duże znaczenie

laptop, tablet i telefon an stole

Od czasu gwałtownego i nadal trwającego rozwoju globalnej sieci, stała się ona nieodłączną częścią naszego życia, przede wszystkim miejscem wyszukiwania potrzebnych informacji i sposobem komunikacji z innymi ludźmi. Przez pewien czas umożliwiały to popularne komunikatory, lecz użytkownicy chcieli więcej, zależało im na możliwości szerszego zaprezentowania swojej osoby, zainteresowań, a nawet zdjęć. Pierwszą stroną to umożliwiającą był serwis społecznościowy MySpace założony w 2003 roku, na którym w szczytowym okresie jego rozwoju konta posiadało ponad ćwierć miliarda użytkowników i przez wiele lat był on potentatem na rynku tego typu stron. Wydawało się, że nic nie jest w stanie odebrać mu palmy pierwszeństwa, ale liczba użytkowników jednak zaczęła spadać, na co niebagatelny wpływ miały źle prowadzone kampanie reklamowe w obrębie tego serwisu.

Kolejnym, przysłowiowym gwoździem do trumny okazał się student Uniwersytetu Harvarda, Mark Zuckerberg, który w 2004 roku wraz z kolegami stworzył serwis społecznościowy, znany obecnie jako Facebook. Tworząc go, nie popełnił błędów konkurencji z MySpace, oferując prostą obsługę połączoną ze starannym doborem reklam, dbając o ich wysoką wartość, chociaż podejście do użytkowników nadal wzbudza sporo kontrowersji. Liczba kont na Facebooku jednak stale się zwiększa, zarówno prywatnych, jak i firmowych, a posiadanie konta na tym portalu społecznościowym ma swoje zalety, spośród których warto wyróżnić:

  • możliwość utrzymywania kontaktu z rodziną i znajomymi, z którymi z różnych powodów nie możemy spotykać się osobiście. Jeszcze większego znaczenia nabrało to teraz, kiedy musimy żyć w dobie pandemii, znacznie ograniczającej normalne kontakty międzyludzkie. Dzięki portalom społecznościowym możemy nawiązywać je bez konieczności wychodzenia z domu, korzystając nie tylko z komputera, ale i urządzeń mobilnych podłączonych do Internetu;
  • odnalezienie dawno niewidzianych osób i odświeżenie z nimi kontaktu, także z tymi z lat dziecięcych, wystarczy tylko znać nazwisko takiej osoby, a w po wpisaniu go razem z nazwą miejscowości zazwyczaj udaje się ją znaleźć, o ile oczywiście ma swoje konto w tym samym serwisie co my. Nic nie stoi również na przeszkodzie, aby z jego pomocą poznawać nowych ludzi, stale rozszerzając krąg swoich znajomych;
  • rozmowy z nimi bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów, co umożliwiają różnego rodzaju komunikatory internetowe będące zazwyczaj nieodłączną częścią portalu społecznościowego, takie jak np. Facebook Messenger;
  • wiele korzyści dla firm, które szerzej przedstawię w dalszej części tego wpisu.

Niestety, korzystając z serwisów społecznościowych, musimy także zaakceptować wady takiej formy komunikacji, a najpoważniejsze negatywne zjawiska, z jakimi można się zetknąć to:

  • uzależnienie od tego typu serwisów, zagrożenie, którego absolutnie nie wolno lekceważyć. Wskazują na to naukowcy z najpoważniejszych ośrodków badawczych całego świata, a użytkownicy potrafią spędzać przed ekranami swoich komputerów czy smartfonów nawet po kilka lub kilkanaście godzin dziennie. Z czasem zaczynają gorzej radzić sobie w sytuacjach stresowych, stają się nerwowi, nadpobudliwi, a na próby perswazji, prośby o ograniczenie korzystania z social mediów, potrafią zareagować agresją;
  • coraz częstsze pojawianie syndromu FoMO (Fear of Missing Out), wszechogarniającego, paraliżującego lęku przed oderwaniem od informacji, przegapieniem czegoś ciekawego, co dzieje się w sieci, niekiedy aż tak silnego, że uniemożliwia normalne funkcjonowanie;
  • stalking, czyli nagminne, długotrwałe nękanie i oczernianie poprzez publikowanie treści mających na celu ośmieszenie i zdyskredytowanie osoby prywatnej lub firmy.

Social media i content marketing – połączenie niemal idealne

Jak widać, decydując się na założenie konta np. na Facebooku, musimy liczyć się zarówno z plusami, jaki i minusami jego posiadania. Większość negatywnych zjawisk można na szczęście stosunkowo prosto wyeliminować, zgłaszając je do administratora serwisu, co kończy się zablokowaniem, a nawet usunięciem takiego użytkownika. Każdy rozsądny człowiek jest też w stanie odpowiednio sterować czasem spędzanym w social mediach, bez ryzyka dla swojego zdrowia.

Jednakże znaczenie Facebooka czy innego portalu społecznościowego dla prowadzonej działalności gospodarczej jest tak duże, że zalety znacznie przewyższają ewentualne wady. Powiedzmy sobie szczerze, że konta zwłaszcza na tym pierwszym posiada większość firm i dlatego, jeśli jeszcze go nie macie, to czas założyć. Pomyślcie, ile sami spędzacie czasu na swoim prywatnym Facebooku, to zrozumiecie, że inni robią to samo, a zjawisko to można przekuć w korzyści i zyski dla tego, czym się zawodowo zajmujecie.

Prowadzenie konta firmowego niesie ze sobą praktycznie tyle samo zalet co bloga firmowego, z czym możecie zapoznać się w jednym z poprzednich wpisów. Połączenie social mediów z kampanią reklamową, zwłaszcza z content marketingiem, można śmiało uznać za wręcz idealne, a Internetu, jako nośnika reklamy, nie da się po prostu nie docenić. Dlatego właśnie SEOSPACE oferuje swoim klientom również taką usługę, przygotowanie profesjonalnych treści gotowych do publikacji na social mediach, stuprocentowo zgodnych z założeniami planowanej kampanii content marketingowej.

Facebook w firmie – jak stworzyć swój profil firmowy

Facebook na ekranie laptopa

Przeglądając profile na tym zdecydowanie najpopularniejszym serwisie społecznościowym, zauważymy, że zakładają je zarówno osoby prywatne, jak i publiczne oraz firmy i to nawet najwięksi gracze na rynku. Bez problemu znajdziemy tu tzw. fanpage takich gigantów jak Microsoft, Apple czy twórca najlepszej przeglądarki stron, czyli Google. Nadszedł więc czas założyć swoje konto firmowe, a jest to bardzo proste i sprowadza się do wykonania kilku kolejnych kroków.

1. Założenie swojego profilu osobistego

Profil firmowy, nazywany także fanpage, bo dotyczy nie tylko podmiotów gospodarczych i równie często jest zakładany przez ludzi kultury, zespoły muzyczne, czy artystów, wymaga wcześniejszego posiadania konta prywatnego na Facebooku. Jeśli jeszcze go nie macie, to wystarczy wejść na stronę i dokonać rejestracji postępując zgodnie ze wskazówkami, ważne jednak, aby było to prawdziwe, a nie fikcyjne konto. Wiarygodność firmy jest tu na pierwszym miejscu, a sam Facebook dokładnie weryfikuje użytkowników, sprawdzając ich autentyczność przed rejestracją.

2. Proste stworzenie konta firmowego

Po zalogowaniu wybieramy opcję „Utwórz stronę”, a następnie „Rozpocznij” pod opcją „Firma lub marka”. Wpisujemy nazwę swojej firmy i wybieramy branżę, w jakiej działamy, z rozwijanej listy dostępnych kategorii, a następnie uzupełniamy wszystkie dane teleadresowe, wybierając jednocześnie, które z nich mają być wyświetlane, czyli publiczne. Uczciwe uzupełnienie podnosi wiarygodność profilu nie tylko w oczach użytkowników, ma także znaczenie przy weryfikacji przez Facebooka.

Ostatnie, co musimy zrobić, to dopasowanie wyglądu strony do naszych potrzeb, co można wykonać, korzystając z szablonów udostępnianych przez serwis. Kiedy już znajdziemy najbardziej nam odpowiadający, pozostaje tylko dodać logo firmy oraz zdjęcie w tle, najlepiej dopasowane do profilu działalności np. w przypadku internetowej księgarni mogą to być książki.

3. Zlecane opcje konfiguracji konta

Mamy również szerokie możliwości dostosowania innych opcji naszego nowo utworzonego profilu, takich jak widoczność dla użytkowników, konkretnych i sprecyzowanych grup odbiorców. To tylko jedna z zasad, jakich warto przestrzegać, aby nasze działania były efektywne, przynosząc dokładnie takie rezultaty, na których najbardziej nam zależy.

Zadbajmy również o właściwą moderację strony, szczególnie pod kątem zamieszczanych tam postów i komentarzy innych użytkowników. Bardzo często możemy się spotkać z nieuczciwą konkurencją, która komentuje nasze wpisy w sposób wulgarny, przekazując nieprawdziwe informacje, co na szczęście szybko zablokujemy, zaznaczając właściwe opcje w ustawieniach. Działania prowadzone z pomocą Facebooka można też na bieżąco monitorować, sprawdzając statystki dotyczące między innymi liczby czytelników poszczególnych postów.

4. Zasady tworzenia i publikacji treści

Prowadząc swoje konto firmowe w popularnych social mediach, musimy publikować na nich interesujące i wartościowe treści. Istnieje kilka kolejnych zasad, których wdrożenie pozwoli nam na długo przyciągnąć uwagę użytkowników, mówiących że:

  • podobnie, jak przy innych treściach, nie piszemy ich dla siebie tylko dla odbiorcy, odpowiadając jego potrzebom i wymaganiom w tej kwestii. Odbiorca wchodząc na nasz profil nie szuka „suchych” informacji np. o ofercie już prezentowanej na stronie firmowej, lecz jej uzupełnienia, rozszerzenia pokazującego mu korzyści, jakie zyska po zakupie danego produktu;
  • należy natychmiast reagować na wszelkie zmiany zachodzące w tematyce naszego profilu. Użytkownicy są wręcz spragnieni najnowszych, najświeższych informacji, dlatego musimy na bieżąco śledzić trendy w naszej branży. Nowe, aktualne posty, bogato zdobione zdjęciami czy infografikami, sprawią, że liczba odbiorców będzie rosła każdego dnia;
  • trzeba zaangażować samych użytkowników, aktywować ich do określonego działania, co jednocześnie pozwoli uzyskać informacje, w jaki sposób widzą nasz profil i tym samym naszą firmę. Najlepszym sposobem są ankiety, które mogą dotyczyć produktów z oferty, albo zadowolenia ze sposobów, w jaki firma obsługuje klientów. Podobne efekty uzyskamy, organizując konkursy z nagrodami, co zawsze przyciąga sporo zainteresowanych nimi osób, skutecznie promując nasz fanpage. Nie zapominajmy także o wspomnianym komentowaniu postów, a im komentarzy będzie więcej, tym większy będzie zasięg posta;
  • podstawą są regularne publikacje nowych treści, może niekoniecznie codziennie, bo, jak mówi przysłowie, co za dużo, to niezdrowo, ale 2 – 3 razy w tygodniu to już koniecznie musi się coś pojawić.

Reklama w social media – realne korzyści

napis social media marketing ułożony z klocków

Skoro wiemy już, w jaki sposób założyć swój profil na Fecebooku i jak go prawidłowo prowadzić, nadszedł czas, aby zapoznać się z tym, co to daje dla prowadzonej działalności gospodarczej. Także w przypadku firm prawdziwe jest powiedzenie, że jak cię nie ma w Internecie, to nie istniejesz. Firma, decydując się na wykorzystanie potęgi tego medium i nośnika reklamy, może liczyć na takie profity jak:

Wymierne oszczędności finansowe

Tradycyjne formy reklamy, w prasie albo telewizji, generują dosyć wysokie koszty, na które wiele firm, zwłaszcza rozpoczynających działalność, nie może sobie pozwolić. Jednym ze sposobów ich ograniczenia, jest właśnie kampania content marketingowa prowadzona w social mediach, trafiająca do największej liczby odbiorców, przy niskim koszcie w przeliczeniu na jedną osobę.

Dotarcie do ogromnej liczby sprecyzowanych odbiorców

Każdy z nich jest jednocześnie potencjalnym klientem firmy, a jeśli sam nie dokona zakupu, to może dalej rozpowszechnić wpis o danym produkcie, umieszczając odnośnik do reklamującego go postu na swoim profilu. Wynika to między innymi z popularności samego Facebooka, z którego codziennie korzystają ludzie na całym świecie, a ich liczba sięgnęła już blisko 3 miliardów.

Podejmują oni rozmaite działania, a jednym z nich jest przeszukiwanie profili firmowych pod kątem znalezienia w nich produktów, jakie zamierzają kupić lub polecić innym użytkownikom, jak robią np. influencerzy, mający istotny wpływ na kształtowanie obowiązujących trendów zakupowych. Samo określenie docelowej grupy odbiorców reklam także jest prostsze, a wiele opcji ich zawężenia udostępnia Facebook.

Budowa pozytywnego wizerunku marki i zaufania do niej

Nawiązanie długotrwałych relacji z odbiorcą niesie ze sobą jeszcze jedną zaletę nie do podważenia, jaką jest skuteczna pomoc w budowie pozytywnego wizerunku marki. Jeśli będzie ona we właściwy sposób pokazywana, opisywana językiem korzyści z podkreśleniem jej zalet dla użytkownika, to nabierze on do niej zaufania, a reklamując ją dalej sprawi, że stanie się znana szerszemu gronu odbiorców i natychmiast rozpoznawalna.

Szybkie efekty prowadzonej kampanii i uruchomienie jej w dowolnym momencie

Jeśli prowadzona kampania reklamowa, w tym i content marketingowa, ma być efektywna, musi zacząć działać praktycznie w momencie jej uruchomienia. Taką możliwość dają właśnie social media, łącznie z uprzednim planowaniem wszystkich działań. Nasze posty są widoczne natychmiast po opublikowaniu, najczęściej publiczne, co oznacza, że mogą dotrzeć do każdego użytkownika Facebooka, niezależnie od kraju, w którym mieszka.

W przeciwieństwie do pozycjonowania strony firmowej, przynoszącego efekty po pewnym czasie, ta forma reklamy może zostać uruchomiona w dowolnym momencie prowadzenia działalności. Najlepiej sprawdza się w sytuacjach kryzysowych albo newralgicznych, takich jak spadek sprzedaży czy promocja nowej marki, a jej wielkość dostosujemy także do aktualnych możliwości finansowych.

Elastyczność wyboru typu reklamy

Dla ułatwienia planowania kampanii reklamowej Facebook daje możliwość umieszczenia na profilu kilku typów reklamy, nie tylko tekstu ozdobionego zdjęciem czy innym obrazem. Bardziej dynamiczne i zróżnicowane treści lepiej trafiają do odbiorców, a dostępne są ich następujące formaty:

  • sam obraz, najczęściej stosowany i nie bez konkretnej przyczyny. Ludzie są w większości przypadków wzrokowcami, dlatego reklama w postaci zdjęcia będącego jednocześnie linkiem np. do strony sklepu internetowego, dobrze do nich przemawia;
  • film video, publikowany we wszystkich popularnych formatach, a jego maksymalna długość to 240 minut, chociaż zalecana to kilkadziesiąt sekund i materiał video można połączyć z informacją tekstową;
  • kolekcje, stworzone z myślą o użytkownikach przeglądających Facebooka na urządzeniach mobilnych, przede wszystkim smartfonach. Kolekcja to sposób na oryginalne zaprezentowanie swojej oferty w postaci przesuwanych zdjęć produktów wraz z ceną i krótkim opisem;
  • karuzela, w której treści umieszcza się w postaci kwadratów zawierających statyczne obrazy albo klipy video oraz linki, przesuwana podobnie jak kolekcja. Pozwala zaprezentować asortyment produktów lub usług, które chcemy szczególnie wyróżnić, służy też budowaniu pozytywnego wizerunku marki i potrafi wygenerować większy ruch na stronie, zwiększając go nawet o 70%;
  • pokaz slajdów, złożony podobnie jak karuzela, maksymalnie z 10 obrazów z efektownymi efektami przejścia między nimi, trwający do 50 sekund i odtwarzany jako pętla.

Zostaw odpowiedź

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.