Nie da się zbagatelizować znaczenia posiadania firmowej strony internetowej, niezbędnej obecnie praktycznie w każdej branży. Jeśli ma pomóc odnieść sukces prowadzonej działalności, to powinna zawsze znajdować się wysoko w rankingu wyszukiwarek stron, na czele z najczęściej używanym Google.
Typowa witryna firmowa ma nie tylko w odpowiedni sposób zareklamować oferowane za jej pomocą towary lub usługi, musi jednocześnie przekazywać istotne informacje dla użytkowników. Powinno się ją jednocześnie dostosować do zmieniających trendów w tworzeniu stron oraz regularnie aktualizować zamieszczane na niej treści. Warto więc poznać, dlaczego należy dokonywać regularnej aktualizacji i modernizacji strony i jakie korzyści to ze sobą niesie.
Spis treści
Dlaczego trzeba pamiętać o regularnej aktualizacji strony WWW?

Wielu właścicieli stron internetowych, a nawet ich administratorzy, bardzo często nie przywiązują wagi do aktualizacji witryny, niezdają sobie sprawy, jakie zagrożenie to może stwarzać. Można śmiało powiedzieć, że brak aktualizacji wszystkich elementów strony po prostu jej szkodzi, wpływając negatywnie na takie aspekty jak:
Bezpieczeństwo strony
Przede wszystkim użytkowników odwiedzających stronę, która przez zaniedbanie np. aktualizacji wtyczek w WordPress, staje się bardziej narażona na atak wirusów, czy innego złośliwego oprogramowania i jednocześnie bardziej podatna na włamania, co ma szczególne znaczenie w przypadku sklepów internetowych.
Pozycjonowanie strony
Czyli możliwość zajęcia jak najwyższej pozycji w rankingu wyszukiwarki Google, którego algorytmy wyszukiwania analizują również częstotliwość zmian na stronie, a jeśli są one zbyt rzadkie, to mogą uznać ją za mało interesującą dla użytkowników.
Wygląd i obsługa strony
Mamy tu na myśli dostosowanie jej do najnowszych technologii i trendów w dziedzinie projektowania stron i sklepów. Niepodążanie za nimi niesie ze sobą między innymi takie konsekwencje, jak przestarzały, nieatrakcyjny dla odbiorców design witryny, niewygodna, nieintuicyjna nawigacja, czy trudności ze znalezieniem informacji.
Jak często należy przeprowadzać aktualizację strony WWW?
Trudno jest jednoznacznie określić częstotliwość aktualizacji strony, jest to raczej kwestia odpowiedzialności i poważnego potraktowania tej sprawy przez administratora danej witryny. Powinien on na bieżąco monitorować wszelkie zmiany w wyżej wymienionych kwestiach, śledzić nowe trendy, sprawdzać liczbę odwiedzin na stronie i jakie zmiany zachodzą na witrynach konkurencji.
Za optymalną i zalecaną przyjmuje się aktualizację co najmniej raz w miesiącu, ale lepiej wyrobić sobie nawyk sprawdzania poprawek WordPress raz w tygodniu i natychmiastowej instalacji zaktualizowanych wtyczek, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa.
Które elementy strony internetowej należy regularnie aktualizować?
Typowa strona internetowa składa się z wielu ściśle ze sobą współpracujących elementów, a stopień skomplikowania jeszcze bardziej wzrasta w przypadku rozbudowanych sklepów e-commerce. Właśnie dlatego, dokonując audytu strony, przed rozpoczęciem jej modernizacji i aktualizacji, należy uwzględnić je wszystkie, a najbardziej kluczowe, których w żadnym wypadku nie wolno pominąć, to:
Elementy techniczne strony
Bezpośrednio decydujące o jej prawidłowym działaniu, a dokonując aktualizacji, bezwzględnie powinniśmy zadbać o:
- szybkość ładowania witryny, zwłaszcza na powszechnie używanych urządzeniach mobilnych. Skrócenie czasu ładowania może zwiększyć ilość odwiedzin na stronie i pozostanie na niej użytkownika przez dłuższy czas, ma także wpływ na jej indeksację przez roboty wyszukiwania Google, czyli proces pozycjonowania;
- wspomniane bezpieczeństwo, czyli aktualizacja wszystkich wtyczek za to odpowiedzialnych, zachowanie ciągłości ochrony przed wirusami i przede wszystkim możliwością kradzieży danych użytkowników dokonujących transakcji w sklepie internetowym;
- responsywność, czyli pełne dostosowanie strony do sprzętu mobilnego, prawidłowe wyświetlanie, prosta obsługa i pełna funkcjonalność niezależnie od rozdzielczości ekranu, na którym będzie wyświetlana.
Oprogramowanie strony
Kiedy patrzymy na stronę internetową, to często nie zdajemy sobie sprawy, że stoi za nią potężne i zróżnicowane oprogramowanie, które także należy regularnie aktualizować, przede wszystkim takie jak:
- wtyczki używanego systemu CMS, czyli obsługi treści, a większość stron opiera się na WordPress, dlatego należy dbać, aby zawsze były aktualne, zwłaszcza te, dotyczące bezpieczeństwa;
- szablon graficzny strony, dzięki czemu będzie zawsze aktualna z najnowszymi trendami i przyjazna dla użytkowników;
- optymalizacja baz danych, mająca wpływ na czas ładowania i wydajność witryny;
- aktualizacja oprogramowania po stronie serwera, PHP czy MySQL, bez którego także nie ma mowy o pełnej funkcjonalności i wydajności strony.
Treści publikowane na stronie
Ich znaczenia również nie wolno bagatelizować, są istotne nie tylko z punktu widzenia użytkowników strony, szukających potrzebnych im informacji. Takie samo znaczenie mają dla algorytmów Google, dlatego powinny być wolne od błędów, ortograficznych, stylistycznych i interpunkcyjnych, o wysokiej wartości merytorycznej.
Muszą się w nich też znaleźć równomiernie rozmieszczone frazy kluczowe zgodne z zapytaniami użytkowników, teksty należy też odpowiednio sformatować z użyciem hierarchicznie ułożonych nagłówków, H1, H2, H3 i H4. Pamiętajmy też, że teksty muszą być unikalne i oryginalne, aby uniknąć zjawiska duplikacji treści oraz posądzenia o plagiat.
Elementy wizualne strony
Wiele stron, zwłaszcza tych niemodernizowanych od dłuższego czasu, wręcz razi swoim archaicznym wyglądem, zniechęcającym do korzystania z nich. Dlatego warto regularnie aktualizować design witryny, podążać za aktualnymi trendami, także w kwestii nawigacji ułatwiającej poruszanie się po stronie.
Poprawie powinna też ulec kolorystyka poszczególnych elementów, musimy też zadbać o optymalizację grafiki i zdjęć, mających wpływ na szybkość ładowania. Warto także dodać elementy multimedialne, takie jak filmy video, szczególnie w formie praktycznych poradników, oraz interaktywne formularze.
W jaki sposób dokonać aktualizacji strony krok po kroku?

Powiedzmy sobie szczerze, że aktualizacja i modernizacja strony wymaga odpowiedniej wiedzy w tej dziedzinie. Jeśli jej nie mamy, to lepiej nie przeprowadzać niezbędnych prac samodzielnie, tylko zlecić to zadanie specjalistom z SEOSPACE. Przeprowadzą oni aktualizację w kilku kolejnych krokach:
Krok 1 – kompleksowy audyt strony
Obejmujący dokładny audyt strony, poszczególnych tworzących ją elementów, przede wszystkim pod kątem czynników mogących negatywnie wpływać na jej funkcjonalność i szybkość ładowania.
Krok 2 – backup danych ze strony i usunięcie ich duplikatów
Tego kroku absolutnie nie wolno pominąć, chyba że chcemy stracić wszystkie dane, nie tylko treści umieszczane na stronie, ale i dane objęte RODO, czyli użytkowników i klientów sklepu internetowego. Konieczne będzie też usunięcie wszystkich duplikatów danych, tekstów czy zdjęć, niepotrzebnie zajmujących miejsce i mogących negatywnie wpływać na szybkość działania strony.
Krok 3 – aktualizacja oprogramowania i CMS
Dzięki czemu używany CMS, czyli najczęściej WordPress, będzie działał ze stuprocentową wydajnością i najwyższym, zalecanym poziomem bezpieczeństwa. To samo dotyczy pozostałego, wymienionego wyżej oprogramowania.
Krok 4 – aktualizacja designu strony
Wspomniane dostosowane jej wyglądu do panujących trendów i wymagań użytkowników. Zadbajmy od spójną, przyjemną dla oka kolorystykę oraz odpowiednią rozdzielczość zdjęć i grafiki zwiększającą ich czytelność.
Krok 5 – optymalizacja strony pod SEO
Nie da się ukryć, że każda, nawet najatrakcyjniejsza graficznie strona, z aktualnymi treściami i wysokim poziomem bezpieczeństwa, musi przejść proces pozycjonowania. Bez tego nie będzie mogła wyróżnić się na tle konkurencyjnych witryn firm działających w tej samej branży.
Pozycjonowanie, czyli optymalizacja pod SEO, obejmuje praktycznie wszystkie elementy witryny, jej stronę techniczną, graficzną, publikowane treści, czy linkowanie wewnętrzne. Dzięki temu może zwiększyć się pozycja w wynikach wyszukiwania Google, lecz ponownie jest to zadanie dla ekspertów, na których usługi możecie liczyć w SEOSPACE.

Content Manager w SEOSPACE
Miłośnik słowa, dla którego pisanie i czytanie to nie pasja, lecz styl życia. Czyta wszystko i wszędzie, a natłok myśli uwielbia przelewać na papier lub ekran komputera. Regularnie zgłębia też tajniki SEO, po to, aby to co pisze było zgodne z obowiązującymi zasadami pozycjonowania stron. Specjalizuje się w tekstach blogowych i stara się, aby to co wychodzi spod jego pióra spełniało wszystkie wymagania czytelnika, zyskując jednocześnie jak najwyższe pozycje w Google. Prywatnie miłośnik literatury fantasy, przed którym światy wykreowane przez autorów tego gatunku nie mają żadnych tajemnic. Jednocześnie wielki miłośnik pisma ręcznego, najlepszej metody pozwalającej rozwinąć swoją kreatywność, ułatwiającej panowanie nad każdym słowem.
Potrzebujesz pozycjonowania lub Google Ads?
Skorzystaj z bezpłatnej wyceny.
Wiemy jak ważny jest czas.
Odpowiadamy na każde zapytanie
w mniej niż 24h.
