Blog ekspercki ÔÇô skuteczna kreacja profesjonalnego wizerunku firmy

Blog ekspercki ÔÇô skuteczna kreacja profesjonalnego wizerunku firmy

12 grudnia 2020

Jedn─ů z podstaw prowadzenia dzia┼éalno┼Ťci gospodarczej we wsp├│┼éczesnym ┼Ťwiecie jest posiadanie internetowej strony firmowej, kt├│rej wa┼╝n─ů cz─Ö┼Ťci─ů sta┼é si─Ö tak┼╝e blog firmowy. To on umo┼╝liwia nawi─ůzanie w┼éa┼Ťciwych relacji z klientami, reagowanie na ich ewentualne uwagi czy nawet s┼éowa krytyki. Tego typu blog jest on jednym z element├│w strony umo┼╝liwiaj─ůcym uzyskanie cennej opinii eksperta w swojej bran┼╝y, dzi─Öki odpowiednim tre┼Ťciom, jakie mo┼╝ecie na nim publikowa─ç.

Warto w tym momencie zastanowi─ç si─Ö, czy takiego charakteru nie powinien mie─ç ca┼éy nasz blog, czy nie warto prezentowa─ç na nim wy┼é─ůcznie najwy┼╝szej jako┼Ťci teksty, oparte na potwierdzonych, wiarygodnych i naukowych ┼║r├│d┼éach. Je┼Ťli si─Ö na to zdecydujecie, to uczynili┼Ťcie pierwszy krok do tego, aby cz─Ö┼Ťci─ů waszej strony firmowej zosta┼é blog ekspercki.

Blog ekspercki ÔÇô definicja poj─Öcia

Przegl─ůdaj─ůc wr─Öcz nieograniczone zasoby globalnej sieci, z ┼éatwo┼Ťci─ů zauwa┼╝ymy stale rosn─ůc─ů liczb─Ö blog├│w, tak┼╝e firmowych, powstaje ich mn├│stwo w ka┼╝dej bran┼╝y, prezentuj─ůcych tak─ů sam─ů tematyk─Ö, chocia┼╝ najcz─Ö┼Ťciej w r├│┼╝noraki spos├│b. W pewnym stopniu mo┼╝e to utrudnia─ç wyr├│┼╝nienie si─Ö na tle silnej konkurencji, co jednak przy odrobinie wysi┼éku jest mo┼╝liwe, a pomo┼╝e w tym w┼éa┼Ťnie prowadzenie bloga eksperckiego.

Z kolejnego wpisu opublikowanego na naszej stronie, mo┼╝ecie si─Ö dowiedzie─ç, jak wa┼╝ny jest content marketing, regularne publikowanie tre┼Ťci o wysokiej jako┼Ťci merytorycznej, wolnych od b┼é─Öd├│w, trafiaj─ůcych do docelowej grupy potencjalnych klient├│w i przynosz─ůcych im okre┼Ťlone korzy┼Ťci. To, co w┼éa┼Ťnie wymieni┼éem, to g┼é├│wne cechy bloga o charakterze eksperckim i je┼Ťli spe┼énia te wymogi, to tak mo┼╝emy go nazywa─ç.

Blog ekspercki ÔÇô jak pomaga sta─ç si─Ö ekspertem w swojej dziedzinie

Blog ekspercki

Ilo┼Ť─ç stron internetowych dotycz─ůcych konkretnej bran┼╝y jest ogromna i u┼╝ytkownik ma niekiedy problem ze znalezieniem potrzebnych mu informacji. Kolejnym problemem jest ich cz─Östa zbyt niska jako┼Ť─ç, zbyt p┼éytkie potraktowanie tematu, niewyja┼Ťniaj─ůce np. skomplikowanych poj─Ö─ç lub opisanie ich w niezrozumia┼éy spos├│b. W wielu przypadkach s─ů one oparte na niewiarygodnych danych, uzyskanych z niesprawdzonych ┼║r├│de┼é, a ich cykliczne wykorzystywanie odnosi efekt odwrotny do zamierzonego.

Droga do stania si─Ö ekspertem w swojej dziedzinie nie jest niestety prosta i zanim to si─Ö stanie, trzeba b─Ödzie po┼Ťwi─Öci─ç sporo wysi┼éku i niestety tak┼╝e ┼Ťrodk├│w na przygotowanie eksperckiego bloga, ch─Ötnie odwiedzanego i czytanego przez coraz wi─Öcej czytelnik├│w. Postaram si─Ö przedstawi─ç to krok po kroku, ┼é─ůcznie z korzy┼Ťciami, jakie firma odniesie z jego posiadania.

1. Przydatno┼Ť─ç w wielu, chocia┼╝ nie we wszystkich bran┼╝ach

Blogi eksperckie stanowi─ů doskona┼ée uzupe┼énienie stron firm dzia┼éaj─ůcych w wielu bran┼╝ach, przyk┼éadem mog─ů by─ç te zajmuj─ůce si─Ö:

  • sprzeda┼╝─ů maszyn i wdra┼╝aniem nowoczesnych rozwi─ůza┼ä technicznych;
  • sprzeda┼╝─ů produkt├│w prozdrowotnych i s┼éu┼╝─ůcych do piel─Ögnacji urody;
  • pozycjonowaniem oraz optymalizacj─ů stron internetowych;
  • doradztwem z r├│┼╝nych dziedzin np. prawa czy finans├│w;
  • content marketingiem, kampaniami reklamowymi, w tym i Google Ads.

To oczywi┼Ťcie tylko kilka przyk┼éad├│w dzia┼éalno┼Ťci, gdzie taki blog mo┼╝e skutecznie wp┼éyn─ů─ç na zwi─Ökszenie sprzeda┼╝y, wynikaj─ůcej z wi─Ökszej konwersji generowanej przez czytelnik├│w zainteresowanych tym, co cyklicznie na nim publikujemy. Poprzez wplecione w tre┼Ť─ç odno┼Ťniki, mog─ů przej┼Ť─ç do sklepu internetowego i zakupi─ç produkt, o kt├│rym w┼éa┼Ťnie przeczytali.

2. Budowa bardziej profesjonalnego wizerunku ni┼╝ w przypadku tradycyjnego blogu firmowego

Wiemy ju┼╝, ┼╝e ka┼╝dy u┼╝ytkownik Internetu odwiedzaj─ůcy witryn─Ö danej firmy, jest jednocze┼Ťnie jej potencjalnym klientem, szukaj─ůcym na stronie konkretnego produktu czy us┼éugi, jaka mo┼╝e rozwi─ůza─ç jego problemy. W zalewie w gruncie rzeczy podobnych stron, w tym i wizualnie i nie ukrywam, ┼╝e tak┼╝e pod wzgl─Ödem niekt├│rych tre┼Ťci, trzeba go jako┼Ť przekona─ç do swojej oferty. Dobrym rozwi─ůzaniem jest tu blog o charakterze eksperckim, pozwalaj─ůcy lepiej i szybciej stworzy─ç wizerunek godnego zaufania profesjonalisty.

Je┼Ťli prezentowane tre┼Ťci, czyli po prostu tekst, spe┼éni─ů wszystkie wymagania odbiorcy, b─Ödzie to skutkowa┼éo zbudowaniem z nim d┼éugotrwa┼éych relacji biznesowych. Sprawi r├│wnie┼╝, ┼╝e zyskamy jego szacunek i umie┼Ťci on linki do tre┼Ťci publikowanych na naszym blogu na swojej stronie czy profilach w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych. Pierwszego wra┼╝enia, jakie w ten spos├│b si─Ö zrobi, nie zast─ůpi ┼╝adna inna forma reklamy, a pami─Ötajmy, ┼╝e robi si─Ö je tylko raz i od tego mo┼╝e zale┼╝e─ç nasze by─ç lub nie by─ç na rynku. Dzi─Öki blogowi eksperckiemu od razu sprawimy wra┼╝enie, ┼╝e jeste┼Ťmy najwy┼╝szej klasy profesjonalistami, doskonale znaj─ůcymi dziedzin─Ö, w kt├│rej dzia┼éamy i to wsp├│┼épraca w┼éa┼Ťnie z nasz─ů firm─ů b─Ödzie najbardziej owocna dla potencjalnych kontrahent├│w.

3. Pe┼éne wykorzystanie swojej specjalizacji, niszy, w kt├│rej prowadzimy dzia┼éalno┼Ť─ç

Nie da si─Ö ukry─ç, ┼╝e podstaw─ů prowadzenia dzia┼éalno┼Ťci w niekt├│rych bran┼╝ach jest w─ůska specjalizacja, klienci szukaj─ů najwy┼╝szej klasy specjalist├│w i tylko z ich pomocy chc─ůc skorzysta─ç. Dotarcie do nich nie jest jednak tak proste, a narz─Ödziem to u┼éatwiaj─ůcym jest blog ekspercki, pod warunkiem, ┼╝e umie┼Ťcimy na nim wyczerpuj─ůce informacje, trafiaj─ůce dok┼éadnie do takich odbiorc├│w, na jakich nam zale┼╝y. Przyk┼éadowo, je┼Ťli nasz─ů dziedzin─ů jest wszystko, co wi─ů┼╝e si─Ö z pozycjonowaniem stron lub wspomnianymi kampaniami content marketingowymi, to na blogu musz─ů si─Ö znale┼║─ç teksty wyczerpuj─ůco prezentuj─ůce t─Ö tematyk─Ö. Jednocze┼Ťnie wszystkie publikowane tre┼Ťci powinny stanowi─ç pewnego rodzaju ca┼éo┼Ť─ç, b─Öd─ůc kolejno realizowanymi elementami wi─Ökszej kampanii marketingowej.

Postawmy wy┼é─ůcznie na autorskie, unikalne tre┼Ťci, warto r├│wnie┼╝ po┼Ťwi─Öci─ç wystarczaj─ůc─ů ilo┼Ť─ç czasu na znalezienie ┼║r├│de┼é, a Wikipedia czy podobne jej strony nie s─ů dobrym wyborem, lepiej oprze─ç si─Ö o naukowe ┼║r├│d┼éa, co szerzej opisa┼éem poni┼╝ej. Nie zapomnijmy poda─ç na ko┼äcu tekstu bibliografii oraz link├│w do stron, z kt├│rych korzystali┼Ťmy, co zwi─Ökszy nasz─ů wiarygodno┼Ť─ç w oczach czytelnik├│w. Nie trzeba chyba nikomu przypomina─ç, ┼╝e niedozwolone jest kopiowanie cudzych tre┼Ťci bez zgody ich autora. Umieszczenie bibliografii automatycznie pokazuje, ┼╝e to nasz autorski tekst, udowadnia te┼╝, ┼╝e z podanych ┼║r├│de┼é czerpali┼Ťmy tylko niezb─Ödn─ů wiedz─Ö i inspiracj─Ö.

4. Ułatwienia procesu pozycjonowania witryny firmowej

Ju┼╝ sam fachowo prowadzony blog firmowy u┼éatwia proces pozycjonowania strony, dzi─Öki kt├│remu znajduje si─Ö wy┼╝ej w rankingu Google, b─Öd─ůc lepiej widoczn─ů w sieci na tle witryn konkurencji. Je┼Ťli za┼Ť blog zyska charakter ekspercki, takie rezultaty uda si─Ö uzyska─ç szybciej, mog─ů one by─ç trwalsze, daj─ůc pe┼én─ů satysfakcj─Ö i wymierne korzy┼Ťci w┼éa┼Ťcicielowi. Niebagatelny wp┼éyw na to ma spos├│b tworzenia tre┼Ťci, o warto┼Ťci merytorycznej wysoko ocenianej zar├│wno przez Google, jak i samych czytelnik├│w.

Ci drudzy, korzystaj─ůc z prezentowanej im fachowej i zweryfikowanej wiedzy, nie tylko zyskaj─ů potrzebne im informacje. Je┼Ťli naprawd─Ö oka┼╝─ů si─Ö dla nich cenne, to umieszcz─ů linki do nich na swoich profilach spo┼éeczno┼Ťciowych czy stronach internetowych, a takiego warto┼Ťciowego i naturalnego linkowania nie kupi si─Ö za ┼╝adne pieni─ůdze. Wygenerowany du┼╝y ruch na stronie niemal automatycznie przek┼éada si─Ö na wymierne, finansowe zyski, szczeg├│lnie widoczne w przypadku firm zajmuj─ůcych si─Ö handlem w sieci. Widoczno┼Ť─ç naszego bloga eksperckiego w sieci mo┼╝emy zwi─Ökszy─ç tak┼╝e samodzielnie, umieszczaj─ůc linki do niego prowadz─ůce na swoim profilu np. Na Facebooku czy LinkedInie.

Jak pisać blog firmowy, aby można go było uznać za ekspercki

blog pomysł

O ile pisanie ÔÇ×zwyk┼éegoÔÇŁ bloga firmowego nie powinno nastr─Öcza─ç zbyt wielu trudno┼Ťci osobie zajmuj─ůcej si─Ö tym zawodowo, takiej, jak copywriterzy, z kt├│rymi wsp├│┼épracujemy w SEOSPACE. Specjali┼Ťci od sk┼éadania s┼é├│w w logiczne, merytoryczne i jednocze┼Ťnie zrozumia┼ée zdania, poradz─ů sobie tak┼╝e z prowadzeniem bloga eksperckiego. Ich praca opiera si─Ö na kilku solidnych podstawach, daj─ůcych zamierzone efekty, kt├│rymi niew─ůtpliwie s─ů:

Reaserch, znalezienie i selekcja źródeł informacji

Czyli kr├│tko m├│wi─ůc, znalezienie ┼║r├│de┼é wiedzy, jaka b─Ödzie potrzebna do napisania fachowego artyku┼éu. Powiedzmy sobie szczerze, ┼╝e nie ka┼╝dy ma wszechstronne wykszta┼écenie w ka┼╝dej dziedzinie, pocz─ůwszy od przedmiot├│w humanistycznych a┼╝ po stricte techniczne. Jest to po prostu niemo┼╝liwe, co jednak nie oznacza, ┼╝e osoba zajmuj─ůca si─Ö zawodowo tworzeniem tre┼Ťci nie jest w stanie napisa─ç tekstu na dowolny temat. Wszystko tak naprawd─Ö zale┼╝y od umiej─Ötno┼Ťci szybkiego wyszukiwania informacji oraz przeprowadzania jej selekcji pod k─ůtem wiarygodno┼Ťci i przydatno┼Ťci.

Warto korzysta─ç przy tym nie tylko z Internetu, ale si─Ögn─ů─ç te┼╝ do bardziej warto┼Ťciowych pozycji ksi─ů┼╝kowych czy artyku┼é├│w w popularnych periodykach naukowych. Obowi─ůzuje tu prosta zasada, ilo┼Ť─ç i jako┼Ť─ç znalezionych ┼║r├│de┼é bezpo┼Ťrednio przek┼éada si─Ö na jako┼Ť─ç tekstu, znacznie u┼éatwiaj─ůc jego napisanie. Po raz kolejny musz─Ö te┼╝ wspomnie─ç o zadbaniu o unikalno┼Ť─ç tre┼Ťci, a mile widziane jest podpisanie jej imieniem i nazwiskiem przez autora.

Analiza konkurencji działań konkurencji

Z siln─ů konkurencj─ů stykamy si─Ö praktycznie w ka┼╝dej bran┼╝y i musimy liczy─ç si─Ö tak┼╝e z tym, ┼╝e ona r├│wnie┼╝ planuje lub ju┼╝ prowadzi swoje blogi eksperckie. Powinno si─Ö przed rozpocz─Öciem pisania dokona─ç analizy tego, co publikuje na swoich stronach, oceni─ç warto┼Ť─ç merytoryczn─ů i po prostu zrobi─ç to jeszcze lepiej. Ma to szczeg├│lne znaczenie w momencie, gdy chcemy wprowadzi─ç na rynek podobny produkt, kt├│ry b─Ödzie wymaga┼é odpowiedniego zareklamowania. Nie wystarczy tylko umieszczenie jego kr├│tkiego opisu np. na stronach prowadzonego sklepu internetowego.

Mimo ┼╝e zaprezentujemy w ten spos├│b najwa┼╝niejsze cechy, to taki opis mo┼╝e nie zainteresowa─ç odbiorcy, dlatego warto go rozszerzy─ç w postaci stosownego wpisu na blogu. W ten spos├│b wyczerpuj─ůco opiszemy go o wiele dok┼éadniej, podkre┼Ťlaj─ůc zalety i uczulaj─ůc przysz┼éego u┼╝ytkownika na ewentualne wady. W tre┼Ťci podstawowego opisu wystarczy tylko umie┼Ťci─ç link do artyku┼éu, a spora liczba u┼╝ytkownik├│w kliknie w odno┼Ťnik i zapozna si─Ö z interesuj─ůco napisan─ů tre┼Ťci─ů.

Znalezienie i dotarcie do okre┼Ťlonej grupy docelowej odbiorc├│w

Jedn─ů z charakterystycznych cech i zdaniem specjalist├│w od marketingu, r├│wnie┼╝ zalet bloga eksperckiego jest jego pewnego rodzaju elitarno┼Ť─ç. Nie jest on bowiem przeznaczony dla szerokiego grona odbiorc├│w, lecz troch─Ö w─Ö┼╝szej ich grupy zainteresowanej tematyk─ů, jak─ů prezentuje. Znalezienie takiej grupy i skuteczne dotarcie do niej nie jest proste, lecz skutkuje wy┼╝sz─ů konwersj─ů, sprzeda┼╝─ů produkt├│w lub us┼éug reklamowanych i prezentowanych na blogu.

Dobrym sposobem dotarcia do u┼╝ytkownik├│w jest dok┼éadne dopasowanie fraz kluczowych u┼╝ytych w pisanych tekstach. O ich doborze zgodnie z zasad─ů ÔÇ×d┼éugiego ogonaÔÇŁ nie trzeba ju┼╝ chyba przypomina─ç, jak i o tym, ┼╝e zastosowane frazy musz─ů jak najdok┼éadniej odpowiada─ç zapytaniom u┼╝ytkownik├│w wpisywanym w wyszukiwark─Ö. O tym, jak stosowa─ç te zasady w praktyce dowiecie si─Ö z tego wpisu. O faktycznych potrzebach odbiorcy mo┼╝na dowiedzie─ç si─Ö tak┼╝e bezpo┼Ťrednio od niego, umo┼╝liwiaj─ůc mu zostawianie komentarzy pod ka┼╝dym wpisem, czy udost─Öpniaj─ůc formularz kontaktowy.

W┼éa┼Ťciwe formatowanie publikowanych tre┼Ťci

Czytaj─ůc blogi o r├│┼╝nej tematyce, z pewno┼Ťci─ů zauwa┼╝amy, ┼╝e wi─Ökszo┼Ť─ç os├│b je prowadz─ůcych ma problem z w┼éa┼Ťciwym formatowaniem tekstu, co cz─Östo wr─Öcz utrudnia ich czytanie. Zdarzaj─ů si─Ö r├│wnie┼╝ sytuacje, gdy tre┼Ť─ç jest tak nieczytelna, ┼╝e natychmiast opuszczamy tak─ů stron─Ö, nie zwracaj─ů uwagi na to, co chce nam przekaza─ç autor. W┼éa┼Ťnie dlatego tak istotne, ┼Ťwiadcz─ůce jednocze┼Ťnie o szacunku i dostosowaniu si─Ö do potrzeb odbiorcy, jest zwi─Ökszenie czytelno┼Ťci tre┼Ťci, kt├│re trzeba odpowiednio sformatowa─ç.

W tej kwestii tak┼╝e obowi─ůzuj─ů pewne zasady, istotne tak┼╝e z punktu widzenia optymalizacji i pozycjonowania bloga. Tekst nale┼╝y podzieli─ç na kr├│tsze, ┼éatwiejsze do przeczytania akapity, u┼éatwiaj─ůce przyswojenie sobie nawet najbardziej skomplikowanych poj─Ö─ç. Akapity, jak ju┼╝ wiecie z poprzednich wpis├│w, trzeba rozdzieli─ç nag┼é├│wkami h2 ÔÇô h6, zadbajmy te┼╝ o ewentualne wypunktowanie i pogrubienie najistotniejszych informacji. Ca┼éo┼Ť─ç tre┼Ťci przed publikacj─ů trzeba sprawdzi─ç pod k─ůtem b┼é─Öd├│w, ortograficznych, stylistycznych i interpunkcyjnych, tak samo utrudniaj─ůcych odbi├│r tekstu. Roboty wyszukiwania Google tak┼╝e wy┼╝ej oceniaj─ů artyku┼éy pisane poprawnym, bezb┼é─Ödnym j─Özykiem..

Profesjonalny, lecz jednocze┼Ťnie zrozumia┼éy j─Özyk

Pisanie o skomplikowanych rzeczach wi─ů┼╝e si─Ö zazwyczaj ze stosowaniem r├│wnie skomplikowanego i niestety nie dla wszystkich zrozumia┼éego j─Özyka. Prowadzenie bloga eksperckiego stawia przed autorami pewne wymagania, trzeba jednak znale┼║─ç tzw. ÔÇ×z┼éoty ┼ŤrodekÔÇŁ, r├│wnowag─Ö pomi─Ödzy zachowaniem profesjonalizmu, a u┼╝yciem j─Özyka ┼éatwiejszego w odbiorze. Trzeba sobie zda─ç spraw─Ö, ze blog b─Ödzie czytany nie tylko przez specjalist├│w z danej bran┼╝y, ale i zwyk┼éych czytelnik├│w, nie do ko┼äca obeznanych z fachow─ů terminologi─ů. Warto u┼éatwi─ç im odbi├│r publikowanych tre┼Ťci, t┼éumacz─ůc w zrozumia┼éy spos├│b bardziej skomplikowane poj─Öcia, wyja┼Ťniaj─ůc je w przejrzysty, obrazowy spos├│b. Dobrym pomys┼éem jest ich prezentacja w postaci graficznej, a najlepiej nadaj─ů si─Ö do tego coraz powszechniej u┼╝ywane infografiki, ┼é─ůcz─ůce w sobie rysunki b─ůd┼║ zdj─Öcia oraz tekst.

Piotr Plucienniczak3

Zostaw odpowied┼║

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczy─ç spam. Dowiedz si─Ö wi─Öcej jak przetwarzane s─ů dane komentarzy.