Blog ekspercki – skuteczna kreacja profesjonalnego wizerunku firmy

Jedną z podstaw prowadzenia działalności gospodarczej we współczesnym świecie jest posiadanie internetowej strony firmowej, której ważną częścią stał się także blog firmowy. To on umożliwia nawiązanie właściwych relacji z klientami, reagowanie na ich ewentualne uwagi czy nawet słowa krytyki. Tego typu blog jest on jednym z elementów strony umożliwiającym uzyskanie cennej opinii eksperta w swojej branży, dzięki odpowiednim treściom, jakie możecie na nim publikować.

Warto w tym momencie zastanowić się, czy takiego charakteru nie powinien mieć cały nasz blog, czy nie warto prezentować na nim wyłącznie najwyższej jakości teksty, oparte na potwierdzonych, wiarygodnych i naukowych źródłach. Jeśli się na to zdecydujecie, to uczyniliście pierwszy krok do tego, aby częścią waszej strony firmowej został blog ekspercki.

Blog ekspercki – definicja pojęcia

Przeglądając wręcz nieograniczone zasoby globalnej sieci, z łatwością zauważymy stale rosnącą liczbę blogów, także firmowych, powstaje ich mnóstwo w każdej branży, prezentujących taką samą tematykę, chociaż najczęściej w różnoraki sposób. W pewnym stopniu może to utrudniać wyróżnienie się na tle silnej konkurencji, co jednak przy odrobinie wysiłku jest możliwe, a pomoże w tym właśnie prowadzenie bloga eksperckiego.

Z kolejnego wpisu opublikowanego na naszej stronie, możecie się dowiedzieć, jak ważny jest content marketing, regularne publikowanie treści o wysokiej jakości merytorycznej, wolnych od błędów, trafiających do docelowej grupy potencjalnych klientów i przynoszących im określone korzyści. To, co właśnie wymieniłem, to główne cechy bloga o charakterze eksperckim i jeśli spełnia te wymogi, to tak możemy go nazywać.

Blog ekspercki – jak pomaga stać się ekspertem w swojej dziedzinie

Blog ekspercki

Ilość stron internetowych dotyczących konkretnej branży jest ogromna i użytkownik ma niekiedy problem ze znalezieniem potrzebnych mu informacji. Kolejnym problemem jest ich częsta zbyt niska jakość, zbyt płytkie potraktowanie tematu, niewyjaśniające np. skomplikowanych pojęć lub opisanie ich w niezrozumiały sposób. W wielu przypadkach są one oparte na niewiarygodnych danych, uzyskanych z niesprawdzonych źródeł, a ich cykliczne wykorzystywanie odnosi efekt odwrotny do zamierzonego.

Droga do stania się ekspertem w swojej dziedzinie nie jest niestety prosta i zanim to się stanie, trzeba będzie poświęcić sporo wysiłku i niestety także środków na przygotowanie eksperckiego bloga, chętnie odwiedzanego i czytanego przez coraz więcej czytelników. Postaram się przedstawić to krok po kroku, łącznie z korzyściami, jakie firma odniesie z jego posiadania.

1. Przydatność w wielu, chociaż nie we wszystkich branżach

Blogi eksperckie stanowią doskonałe uzupełnienie stron firm działających w wielu branżach, przykładem mogą być te zajmujące się:

  • sprzedażą maszyn i wdrażaniem nowoczesnych rozwiązań technicznych;
  • sprzedażą produktów prozdrowotnych i służących do pielęgnacji urody;
  • pozycjonowaniem oraz optymalizacją stron internetowych;
  • doradztwem z różnych dziedzin np. prawa czy finansów;
  • content marketingiem, kampaniami reklamowymi, w tym i Google Ads.

To oczywiście tylko kilka przykładów działalności, gdzie taki blog może skutecznie wpłynąć na zwiększenie sprzedaży, wynikającej z większej konwersji generowanej przez czytelników zainteresowanych tym, co cyklicznie na nim publikujemy. Poprzez wplecione w treść odnośniki, mogą przejść do sklepu internetowego i zakupić produkt, o którym właśnie przeczytali.

2. Budowa bardziej profesjonalnego wizerunku niż w przypadku tradycyjnego blogu firmowego

Wiemy już, że każdy użytkownik Internetu odwiedzający witrynę danej firmy, jest jednocześnie jej potencjalnym klientem, szukającym na stronie konkretnego produktu czy usługi, jaka może rozwiązać jego problemy. W zalewie w gruncie rzeczy podobnych stron, w tym i wizualnie i nie ukrywam, że także pod względem niektórych treści, trzeba go jakoś przekonać do swojej oferty. Dobrym rozwiązaniem jest tu blog o charakterze eksperckim, pozwalający lepiej i szybciej stworzyć wizerunek godnego zaufania profesjonalisty.

Jeśli prezentowane treści, czyli po prostu tekst, spełnią wszystkie wymagania odbiorcy, będzie to skutkowało zbudowaniem z nim długotrwałych relacji biznesowych. Sprawi również, że zyskamy jego szacunek i umieści on linki do treści publikowanych na naszym blogu na swojej stronie czy profilach w mediach społecznościowych. Pierwszego wrażenia, jakie w ten sposób się zrobi, nie zastąpi żadna inna forma reklamy, a pamiętajmy, że robi się je tylko raz i od tego może zależeć nasze być lub nie być na rynku. Dzięki blogowi eksperckiemu od razu sprawimy wrażenie, że jesteśmy najwyższej klasy profesjonalistami, doskonale znającymi dziedzinę, w której działamy i to współpraca właśnie z naszą firmą będzie najbardziej owocna dla potencjalnych kontrahentów.

3. Pełne wykorzystanie swojej specjalizacji, niszy, w której prowadzimy działalność

Nie da się ukryć, że podstawą prowadzenia działalności w niektórych branżach jest wąska specjalizacja, klienci szukają najwyższej klasy specjalistów i tylko z ich pomocy chcąc skorzystać. Dotarcie do nich nie jest jednak tak proste, a narzędziem to ułatwiającym jest blog ekspercki, pod warunkiem, że umieścimy na nim wyczerpujące informacje, trafiające dokładnie do takich odbiorców, na jakich nam zależy. Przykładowo, jeśli naszą dziedziną jest wszystko, co wiąże się z pozycjonowaniem stron lub wspomnianymi kampaniami content marketingowymi, to na blogu muszą się znaleźć teksty wyczerpująco prezentujące tę tematykę. Jednocześnie wszystkie publikowane treści powinny stanowić pewnego rodzaju całość, będąc kolejno realizowanymi elementami większej kampanii marketingowej.

Postawmy wyłącznie na autorskie, unikalne treści, warto również poświęcić wystarczającą ilość czasu na znalezienie źródeł, a Wikipedia czy podobne jej strony nie są dobrym wyborem, lepiej oprzeć się o naukowe źródła, co szerzej opisałem poniżej. Nie zapomnijmy podać na końcu tekstu bibliografii oraz linków do stron, z których korzystaliśmy, co zwiększy naszą wiarygodność w oczach czytelników. Nie trzeba chyba nikomu przypominać, że niedozwolone jest kopiowanie cudzych treści bez zgody ich autora. Umieszczenie bibliografii automatycznie pokazuje, że to nasz autorski tekst, udowadnia też, że z podanych źródeł czerpaliśmy tylko niezbędną wiedzę i inspirację.

4. Ułatwienia procesu pozycjonowania witryny firmowej

Już sam fachowo prowadzony blog firmowy ułatwia proces pozycjonowania strony, dzięki któremu znajduje się wyżej w rankingu Google, będąc lepiej widoczną w sieci na tle witryn konkurencji. Jeśli zaś blog zyska charakter ekspercki, takie rezultaty uda się uzyskać szybciej, mogą one być trwalsze, dając pełną satysfakcję i wymierne korzyści właścicielowi. Niebagatelny wpływ na to ma sposób tworzenia treści, o wartości merytorycznej wysoko ocenianej zarówno przez Google, jak i samych czytelników.

Ci drudzy, korzystając z prezentowanej im fachowej i zweryfikowanej wiedzy, nie tylko zyskają potrzebne im informacje. Jeśli naprawdę okażą się dla nich cenne, to umieszczą linki do nich na swoich profilach społecznościowych czy stronach internetowych, a takiego wartościowego i naturalnego linkowania nie kupi się za żadne pieniądze. Wygenerowany duży ruch na stronie niemal automatycznie przekłada się na wymierne, finansowe zyski, szczególnie widoczne w przypadku firm zajmujących się handlem w sieci. Widoczność naszego bloga eksperckiego w sieci możemy zwiększyć także samodzielnie, umieszczając linki do niego prowadzące na swoim profilu np. Na Facebooku czy LinkedInie.

Jak pisać blog firmowy, aby można go było uznać za ekspercki

blog pomysł

O ile pisanie „zwykłego” bloga firmowego nie powinno nastręczać zbyt wielu trudności osobie zajmującej się tym zawodowo, takiej, jak copywriterzy, z którymi współpracujemy w SEOSPACE. Specjaliści od składania słów w logiczne, merytoryczne i jednocześnie zrozumiałe zdania, poradzą sobie także z prowadzeniem bloga eksperckiego. Ich praca opiera się na kilku solidnych podstawach, dających zamierzone efekty, którymi niewątpliwie są:

Reaserch, znalezienie i selekcja źródeł informacji

Czyli krótko mówiąc, znalezienie źródeł wiedzy, jaka będzie potrzebna do napisania fachowego artykułu. Powiedzmy sobie szczerze, że nie każdy ma wszechstronne wykształcenie w każdej dziedzinie, począwszy od przedmiotów humanistycznych aż po stricte techniczne. Jest to po prostu niemożliwe, co jednak nie oznacza, że osoba zajmująca się zawodowo tworzeniem treści nie jest w stanie napisać tekstu na dowolny temat. Wszystko tak naprawdę zależy od umiejętności szybkiego wyszukiwania informacji oraz przeprowadzania jej selekcji pod kątem wiarygodności i przydatności.

Warto korzystać przy tym nie tylko z Internetu, ale sięgnąć też do bardziej wartościowych pozycji książkowych czy artykułów w popularnych periodykach naukowych. Obowiązuje tu prosta zasada, ilość i jakość znalezionych źródeł bezpośrednio przekłada się na jakość tekstu, znacznie ułatwiając jego napisanie. Po raz kolejny muszę też wspomnieć o zadbaniu o unikalność treści, a mile widziane jest podpisanie jej imieniem i nazwiskiem przez autora.

Analiza konkurencji działań konkurencji

Z silną konkurencją stykamy się praktycznie w każdej branży i musimy liczyć się także z tym, że ona również planuje lub już prowadzi swoje blogi eksperckie. Powinno się przed rozpoczęciem pisania dokonać analizy tego, co publikuje na swoich stronach, ocenić wartość merytoryczną i po prostu zrobić to jeszcze lepiej. Ma to szczególne znaczenie w momencie, gdy chcemy wprowadzić na rynek podobny produkt, który będzie wymagał odpowiedniego zareklamowania. Nie wystarczy tylko umieszczenie jego krótkiego opisu np. na stronach prowadzonego sklepu internetowego.

Mimo że zaprezentujemy w ten sposób najważniejsze cechy, to taki opis może nie zainteresować odbiorcy, dlatego warto go rozszerzyć w postaci stosownego wpisu na blogu. W ten sposób wyczerpująco opiszemy go o wiele dokładniej, podkreślając zalety i uczulając przyszłego użytkownika na ewentualne wady. W treści podstawowego opisu wystarczy tylko umieścić link do artykułu, a spora liczba użytkowników kliknie w odnośnik i zapozna się z interesująco napisaną treścią.

Znalezienie i dotarcie do określonej grupy docelowej odbiorców

Jedną z charakterystycznych cech i zdaniem specjalistów od marketingu, również zalet bloga eksperckiego jest jego pewnego rodzaju elitarność. Nie jest on bowiem przeznaczony dla szerokiego grona odbiorców, lecz trochę węższej ich grupy zainteresowanej tematyką, jaką prezentuje. Znalezienie takiej grupy i skuteczne dotarcie do niej nie jest proste, lecz skutkuje wyższą konwersją, sprzedażą produktów lub usług reklamowanych i prezentowanych na blogu.

Dobrym sposobem dotarcia do użytkowników jest dokładne dopasowanie fraz kluczowych użytych w pisanych tekstach. O ich doborze zgodnie z zasadą „długiego ogona” nie trzeba już chyba przypominać, jak i o tym, że zastosowane frazy muszą jak najdokładniej odpowiadać zapytaniom użytkowników wpisywanym w wyszukiwarkę. O tym, jak stosować te zasady w praktyce dowiecie się z tego wpisu. O faktycznych potrzebach odbiorcy można dowiedzieć się także bezpośrednio od niego, umożliwiając mu zostawianie komentarzy pod każdym wpisem, czy udostępniając formularz kontaktowy.

Właściwe formatowanie publikowanych treści

Czytając blogi o różnej tematyce, z pewnością zauważamy, że większość osób je prowadzących ma problem z właściwym formatowaniem tekstu, co często wręcz utrudnia ich czytanie. Zdarzają się również sytuacje, gdy treść jest tak nieczytelna, że natychmiast opuszczamy taką stronę, nie zwracają uwagi na to, co chce nam przekazać autor. Właśnie dlatego tak istotne, świadczące jednocześnie o szacunku i dostosowaniu się do potrzeb odbiorcy, jest zwiększenie czytelności treści, które trzeba odpowiednio sformatować.

W tej kwestii także obowiązują pewne zasady, istotne także z punktu widzenia optymalizacji i pozycjonowania bloga. Tekst należy podzielić na krótsze, łatwiejsze do przeczytania akapity, ułatwiające przyswojenie sobie nawet najbardziej skomplikowanych pojęć. Akapity, jak już wiecie z poprzednich wpisów, trzeba rozdzielić nagłówkami h2 – h6, zadbajmy też o ewentualne wypunktowanie i pogrubienie najistotniejszych informacji. Całość treści przed publikacją trzeba sprawdzić pod kątem błędów, ortograficznych, stylistycznych i interpunkcyjnych, tak samo utrudniających odbiór tekstu. Roboty wyszukiwania Google także wyżej oceniają artykuły pisane poprawnym, bezbłędnym językiem..

Profesjonalny, lecz jednocześnie zrozumiały język

Pisanie o skomplikowanych rzeczach wiąże się zazwyczaj ze stosowaniem równie skomplikowanego i niestety nie dla wszystkich zrozumiałego języka. Prowadzenie bloga eksperckiego stawia przed autorami pewne wymagania, trzeba jednak znaleźć tzw. „złoty środek”, równowagę pomiędzy zachowaniem profesjonalizmu, a użyciem języka łatwiejszego w odbiorze. Trzeba sobie zdać sprawę, ze blog będzie czytany nie tylko przez specjalistów z danej branży, ale i zwykłych czytelników, nie do końca obeznanych z fachową terminologią. Warto ułatwić im odbiór publikowanych treści, tłumacząc w zrozumiały sposób bardziej skomplikowane pojęcia, wyjaśniając je w przejrzysty, obrazowy sposób. Dobrym pomysłem jest ich prezentacja w postaci graficznej, a najlepiej nadają się do tego coraz powszechniej używane infografiki, łączące w sobie rysunki bądź zdjęcia oraz tekst.

Szukasz wsparcia w Copywritingu?

Zamów bezpłatną wycenę.

Piotr Płucienniczak

Content Manager

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *