Teksty pod SEO z użyciem słów kluczowych

Zawód copywritera wymaga nabycia wielu, często bardzo specyficznych umiejętności, chociaż większość z nich jest bezpośrednio związana z pisaniem. Osoba się tym zajmująca musi być w pewnym sensie wszechstronna, wiedzieć, w jaki sposób stworzyć praktycznie każdy rodzaj tekstu, od prostych opisów produktów aż po dłuższe teksty blogowe, poradnikowe czy reklamowe. Spotykamy je praktycznie na każdej stronie internetowej, również na stronach firmowych, a wszystkie powinno się pisać w ściśle określony sposób, zgodnie z zasadami SEO ułatwiającymi późniejsze pozycjonowanie takiej witryny.

Czym jest SEO copywriting i dlaczego warto stosować go w swojej firmie?

Zanim jednak zajmiemy się dokładnym opisem, w jaki sposób stworzyć tekst mile widziany przez roboty wyszukiwania Google, powinniśmy wiedzieć, czym jest ta odmiana copywritingu i dlaczego warto zastosować ją w swojej firmie. Pod pojęciem SEO, będącym skrótem od angielskiego zwrotu „Search Engine Optimization”, rozumiemy ogół działań podejmowanych w celu optymalizacji strony mającej zapewnić jej wysokie miejsce w rankingu wyszukiwarki. Na osiągnięcie takiej pozycji wpływa wiele istotnych czynników, również natury technicznej, a kolejnym z nich jest właśnie napisanie tekstu zgodnie z pewnymi zasadami, które szerzej opiszemy w tym artykule.

Na tym właśnie polega SEO copywrtiting, umiejętność, jaką powinien nabyć każdy, kto chce efektywnie pisać do internetu, a to, co stworzy, ma spełniać wszystkie wymagania Google i zleceniodawcy. Skuteczniejsze pozycjonowanie strony, będącej wyżej na liście wyszukiwania, przekłada się na wymierne korzyści, pozwalając dotrzeć do konkretnej, docelowej grupy odbiorców i skutecznie promować daną markę albo produkt. W przypadku firm, zwłaszcza z branży handlowej lub usługowej, jest to wręcz niezbędne, dlatego można powiedzieć, że zdecydowana większość treści tworzonych na ich witryny, jest pisana właśnie pod SEO.

Jak napisać dobry tekst pod SEO – podstawowe zasady, których warto przestrzegać

Laptop telefon i notes

Już na wstępie pragnę zaznaczyć, że nie każdy, kto pisze na strony internetowe, może nazwać się SEO copywriterem. Jest to jedna z najbardziej specyficznych odmian tego zawodu, wymagająca wcześniejszego przygotowania i nabycia wspomnianej specjalistycznej wiedzy, zwłaszcza o sposobach działania mechanizmów Google.

Na szczęście internet pełen jest przydatnych informacji, warto również używać w swojej pracy ułatwiającego ją oprogramowania, takiego jak content edytory czy programy typu Surfer SEO. Pierwsze wręcz prowadzą autora za rękę, pokazując mu, jak ma wyglądać tekst, pokazując np. ilość słów kluczowych, nagłówków, czy innych elementów formatowania.

My w swojej pracy stosujemy właśnie Surfer SEO, dający podstawowe wskazówki co do ilości słów całego tekstu, ilości słów w nagłówkach, elementów strong, czyli pogrubień, oraz ilości nagłówków i fraz kluczowych, jakie można użyć. Jeśli chodzi o edytory, to większość autorów, z którymi współpracujemy woli korzystać ze standardowych, ale to oczywiście kwestia ich indywidualnych preferencji i przyzwyczajenia. Wróćmy jednak do samego pisania tekstu pod SEO, przy którego tworzeniu warto kierować się zasadami wielokrotnie sprawdzonymi przez najlepszych w tej branży:

1. Analiza konkurencji i dogłębny research

Nie da się ukryć, że silna konkurencja istnieje obecnie w każdej branży i cały czas trzeba dbać o to, aby zawsze być o przysłowiowy krok przed nią. Jedną z rzeczy to umożliwiających jest strona firmowa, a konkretnie zamieszczane na niej treści, korzystnie wyróżniające się na tle tego, co prezentują nasi konkurenci. Dlatego przed rozpoczęciem pisania tekstu zgodnie z wymogami SEO, warto dokładnie przeanalizować jej działania, tak jak i całego rynku, na którym firma prowadzi swoją działalność. Pozwoli to przede wszystkim na dobór właściwych słów i fraz kluczowych dających właśnie nam największą konwersję i pozwalając napisać tekst w znacznym stopniu odpowiadający temu, co wyszukują w sieci użytkownicy.

2. Wysoka wartość merytoryczna, unikalność i poprawność gramatyczna

Każdy tekst na stronę internetową trzeba pisać nie dla siebie, lecz dla osoby, która będzie go czytała. Warto więc zadbać o jego wysoką wartość merytoryczną, umieszczenie w nim informacji istotnych z punktu widzenia odbiorcy, dających mu dokładnie taką wiedzę, jakiej poszukuje. Trzeba przy tym bezwzględnie korzystać z wiarygodnych źródeł, a jeśli jest to tekst naukowy, to również tych, potwierdzonych odpowiednimi badaniami.

Unikajmy tworzenia pseudonaukowych wpisów, nafaszerowanych frazami kluczowymi bez ładu i składu, co zresztą może skutecznie zniechęcić do czytania i jest ponadto źle widziane przez Google. Dlatego warto przed rozpoczęciem pracy poświęcić trochę czasu na solidny research, a tak przygotowani szybciej napiszemy nawet bardzo długi tekst, na którego końcu warto umieścić bibliografię w postaci tytułów opracowań książkowych albo linków do źródeł, z jakich korzystaliśmy.

To, co publikujemy, musi również być unikalnym autorskim tekstem, a nie skopiowanym z innej strony, co jest poważnym naruszeniem ustawy o ochronie praw autorskich. Ostatnią rzeczą, o którą musimy zadbać, jest sprawdzenie treści pod kątem ewentualnych błędów ortograficznych, stylistycznych i interpunkcyjnych. Tak napisany, unikalny tekst, bez zbędnego upiększania czy stosowania oklepanych, uniwersalnych zwrotów, ma szansę na naprawdę wysokie miejsce w rankingu, a Google najwyżej ceni sobie oryginalność i nowatorskie podejście do tematu, łącznie z jego kompleksowym wyczerpaniem.

3. Właściwa struktura tekstu ułatwiająca czytanie i pozycjonowanie

Tworzone przez copywritera treści mogą mieć różną długość, sięgającą niekiedy nawet kilkunastu lub kilkudziesięciu tysięcy znaków. Publikowane ich jako jednej zbitej bryły tekstu nie jest dobrym pomysłem, zaburzającym czytelność i utrudniającym odbiór. Właśnie dlatego wspomniany Surfer SEO czy inne programy tego typu, wyraźnie pokazują, w jaki sposób należy sformatować nasze dzieło, co ma także niebagatelne znaczenie dla procesu pozycjonowania. Formatowanie, nadanie odpowiedniej struktury nie jest trudne i polega na:

  • zastosowaniu dla tytułu podstrony nagłówka h1 i to jest jedyny tej wielkości nagłówek, jaki może być na niej użyty;
  • wyraźnym podziale tekstu na odrębne akapity, a pierwszym jest zawsze tzw. lead, występujący bezpośrednio pod tytułem i już w nim powinna pojawić się najlepiej konwersująca fraza kluczowa;
  • rozdzieleniu tekstu nagłówkami h2, h3 czy h4, lecz z jednoczesnym zachowaniem ich właściwej hierarchii pozwalającej uzyskać strukturę strony ułatwiającą jej indeksację przez roboty wyszukiwarki. Trzeba także przestrzegać łącznej ilości słów, z jakich mają się składać nagłówki, zgodnej z uzyskanymi wcześniej wytycznymi;
  • stosowaniu pogrubień wyróżniających najistotniejsze dla odbiorcy fragmenty treści. Ich użycie jest w pełni uzasadnione, wynikające z faktu, że tak naprawdę użytkownicy wchodząc na stronę, nie czytają całego tekstu. Przeglądają go tylko pod kątem istotnych dla nich informacji, dlatego warto je wyróżnić, a te pogrubienia w miarę możliwości powinny obejmować frazy kluczowe zgodne z ich zapytaniami. Równie istotne są wypunktowania, ułatwiające poszeregowanie ważnych informacji, które dzięki temu łatwiej jest zapamiętać;
  • właściwym użyciu tych fraz, równomiernie rozmieszczonych w tekście i w różnych odmianach np. mysz komputerowa, myszy komputerowej, myszą komputerową, oczywiście z zachowaniem logicznego sensu zdania. W jaki sposób dobierać słowa kluczowe i jakie są ich rodzaje pokażemy w dalszej części tekstu;
  • stosowaniu alternatywnych opisów umieszczanych na stronie zdjęć i obrazków, widocznych dla użytkownika w sytuacji, gdy z różnych przyczyn nie zostały one załadowane. Taki opis nie może być zbyt długi, najlepiej, aby składał się maksymalnie z 5 – 15 wyrazów, musi wyglądać naturalnie i można tu, w przeciwieństwie do nazw plików, używać polskich znaków diakrytycznych;
  • użyciu linków wewnętrznych, prowadzących do innych wpisów w obrębie tej samej strony, a w roli anchorów najlepiej sprawdzają się ponownie frazy i słowa kluczowe. Z takich linków korzystają zarówno użytkownicy, co ułatwia im znalezienie informacji, jak i roboty wyszukiwania Google.

Rodzaje fraz kluczowych wykorzystywanych podczas pisania tekstu pod SEO

Frazy kluczowe

Znalezienie i użycie w tekście fraz kluczowych nie jest łatwym zadaniem, dlatego chcemy opisać ten problem trochę szerzej. Można zaryzykować twierdzenie, że stanowią one najistotniejszy element treści z punktu widzenia pozycjonowania strony, ale od razu zaznaczamy, że pisząc, nie należy skupiać się wyłącznie na nich.

Wyboru odpowiednio skutecznych słów nie można jednak pozostawić przypadkowi, bo to dzięki nim uda się skutecznie wypromować firmę lub jej ofertę, dlatego zawsze powinny być dopasowane do branży, w której działa. Zanim jednak zajmiemy się ich wyszukiwaniem, powinniśmy wiedzieć, czym są i z jakimi ich rodzajami możemy zetknąć się w swojej pracy.

Definiując pojęcie słowa lub frazy kluczowej, chociaż są one tożsame, nazywanych z angielskiego keywords, mówimy o słowach opisujących treść prezentowaną na danej stronie internetowej. Tego typu frazy naturalnie rozmieszczamy w tekście, także w tytule h1, dzielących go na akapity nagłówkach od h3 do h5, dbając o to, aby nie umieszczać ich za dużo, ponieważ Google weryfikuje stopień nasycenia nimi strony. Copywriterzy wykorzystują kilka najbardziej przydatnych rodzajów fraz kluczowych, takich jak:

1. Ogólne frazy kluczowe

Najprostsze, złożone zazwyczaj z jednego, maksymalnie trzech wyrazów np. dysk, dysk zewnętrzny, dysk twardy i można o nich powiedzieć, że używa ich większość użytkowników wyszukiwarki Google. Poszukują oni przede wszystkim produktów albo usług, lecz nie mają jeszcze dokładnie sprecyzowanych wymagań, jakie tak naprawdę mają one być. Najpoważniejszą wadą tego typu fraz jest ich zbytnia ogólność, co utrudnia pozycjonowanie ze względu na istniejącą w sieci bardzo silną konkurencję. Mogą one co prawda generować ruch na stronie, lecz nie niosący ze sobą wymaganej konwersji, a pozycjonowanie z ich wykorzystaniem jest nie tylko kosztowne, czasami wręcz nieopłacalne, ale i długotrwałe.

2. Frazy z „długiego ogona” (Long Tail)

Ten rodzaj fraz kluczowych zdecydowanie warto używać zamiast ogólnych i, jak ich nazwa wskazuje, są dłuższe, składając się z większej ilości wyrazów, od trzech do nawet sześciu, siedmiu. Pozwalają więc na dokładniejsze określenie potrzeb użytkownika, który konkretnie wie, czego szuka w sieci, co przekłada się na sposób zadawania pytań wpisywanych w Google np. dysk twardy zewnętrzny 1 TB, dysk twardy zewnętrzny USB, dysk twardy USB, dysk twardy 1 TB.

Jak widać, wiele wariantów takiej rozbudowanej frazy pozwala na pełniejsze opisanie produktu, a odpowiadając precyzyjniej zadanemu w Google pytaniu, umożliwi dotarcie do poszukującego go klienta. Zastosowanie ich w tekstach ułatwia wydatne zwiększenie wartościowego ruchu na stronie i większą konwersję, związane z tym, że trafią na nią osoby nie przypadkowe, ale zainteresowane prezentowaną treścią. Praca copywritera ułatwia więc zadanie specjaliście od pozycjonowania, a podsumowując, ten sposób użycia słów kluczowych niesie ze sobą następujące korzyści dla klienta:

  • szybsze efekty pozycjonowania, w niektórych przypadkach widoczne nawet już po kilku tygodniach;
  • niższe koszty wykonania takiej usługi;
  • jednoczesny wpływ na zwiększenie konwersji zastosowanych fraz ogólnych;
  • większą liczbę odwiedzin na stronie, wynikająca z mniejszej konkurencji użytych fraz;
  • lepsze indeksowanie takiej strony przez Google.

3. Frazy brandowe

Będące odmianą fraz „długiego ogona”, tak samo, jak one składające się z co najmniej 2 wyrazów, lecz jednocześnie bezpośrednio powiązane z daną marką lub produktem. We frazie umieszcza się ich nazwę np. content marketing Seospace, reklamy Google Ads Seospace lub pozycjonowanie stron Seospace i dzięki temu użytkownik, wpisując podobne zapytanie, może trafić od razu na naszą stronę. Stosując słowa brandowe, można uzyskać najwyższy współczynnik konwersji i wartościowy ruch, dlatego warto zadbać, aby znalazły się one jak najwyżej w rankingu Google. Niebagatelne znaczenie ma tu więc odpowiednie ich dobranie i rozmieszczenie w treściach publikowanych na stronie. Pozwala także na skuteczną budowę wizerunku marki czy firmy, wydatnie wpływając na zwiększenie sprzedaży i co za tym idzie, wymierne finansowe zyski.

4. Frazy regionalne (lokalne)

Kolejną odmianą słów/fraz kluczowych, jaką musi umieć zastosować copywriter, są frazy regionalne, nazywane też lokalnymi. Jak sama nazwa wskazuje, są one związane z regionem, w którym działalność prowadzi promowany z ich pomocą podmiot gospodarczy. Dobierając je, należy kierować się przede wszystkim potrzebami odbiorców z tej okolicy, dlatego są zazwyczaj połączeniem nazwy poszukiwanego produktu lub usługi z nazwą miejscowości, powiatu bądź województwa np. komputery Radom, usługi hydrauliczne mazowieckie, pozycjonowanie stron Radom. Użycie takich fraz w tekstach i oparcie na nich całego procesu SEO jest zalecane dla firm, którym zależy na dotarciu wyłącznie do klientów z najbliższej okolicy, nieplanujących w danym momencie szerszej ekspansji na inne rynki.

5. Frazy w formie pytań albo opinii

Specyficzna odmiana słów kluczowych, która powinna odpowiadać pytaniom wpisywanym przez użytkowników Google w formie pytań np. jak pisać teksty pod SEO, jak zostać copywriterem lub z dopiskiem opinie np. firma Seospace opinie. Stanowią one korzystne uzupełnienie użytych fraz long tail, sprawdzają się zwłaszcza przy prowadzeniu bloga firmowego, co również wchodzi w zakres pracy wielu copywriterów. Takim słowom kluczowym warto poświęcić więcej uwagi, pozwalają bowiem na bieżąco zapoznawać się z faktycznymi potrzebami odbiorców i dostosowywać do nich treści znajdujące się na stronie.

W jaki sposób dobrać potrzebne nam frazy kluczowe

Powyżej przedstawiliśmy najczęściej wykorzystywane typy fraz kluczowych, zajmiemy się więc teraz sposobami ich właściwego doboru, czym często zajmują się sami copywriterzy, otrzymując od zleceniodawcy zazwyczaj tylko temat tekstu, jaki mają napisać. Wyszukiwanie odpowiednich fraz o wysokiej konwersji nie jest trudne i można przy tym korzystać z wielu praktycznych narzędzi ułatwiających tę pracę. Wcześniej jednak trzeba będzie dokładnie przeanalizować sam zlecony temat przyszłego artykułu oraz to, co już znajduje się na stronie firmowej zleceniodawcy, profil prowadzonej przez niego działalności, ofertę, czy region, w którym działa. Stanowi to podstawę do znalezienia najbardziej prawdopodobnych fraz, wpisywanych w Google przez klientów firmy, stworzenia listy tych, jakie potencjalnie wykorzystamy w pisanym tekście, pasujących do tematyki, którą będziemy opisywać. Pracę ułatwią nam również wspomniane narzędzia, takie jak:

  • Google Search Console, stosowany do analizy wyświetleń w wyszukiwarce istniejącej strony klienta. Warto skorzystać tu przede wszystkim z opcji „Skuteczność”, dzięki której uzyskamy informacje, poprzez jakie słowa kluczowe użytkownicy trafili właśnie na tę stronę oraz ich faktyczną popularność i aktualnie zajmowaną pozycję;
  • Google Keyword Planner, kolejne narzędzie od króla wyszukiwarek, używane zwłaszcza przy planowaniu szeroko zakrojonej i dłuższej kampanii Google Ads. Dzięki niemu sprawnie wyszukamy potrzebne nam słowa kluczowe, uporządkujemy je w praktyczną listę i zapoznamy się z aktualizowanymi statystykami pokazującymi, jakie frazy są najczęściej wyszukiwane w sieci;
  • funkcja podpowiedzi Google, z którą stykamy się przy wpisywaniu dowolnego słowa w okno wyszukiwarki, rozwijająca się poniżej w postaci listy innych propozycji związanych z tym, co wpisaliśmy;
  • Surfer SEO, wspomniane już potężne, płatne narzędzie, z którego korzystamy na co dzień, stosowane zarówno przez specjalistów od pozycjonowania, jak i przez copywriterów. Daje kompleksowe informacje co do wymagań stawianych przez Google, łącznie z propozycjami fraz kluczowych, które warto wykorzystać w tworzonym tekście;
  • Ahrefs, kolejne rozbudowane narzędzie, płatne, lecz zdecydowanie warte swojej ceny, bez którego nie wyobrażamy sobie pracy. Umożliwia między innymi analizę strony pod kątem jej widoczności w sieci, a dla autorów tekstów przydaje się opcja „Wyszukiwanie organiczne”. W tej zakładce znajdziemy listę organicznych fraz kluczowych, czyli takich, przy których użyciu strona jest indeksowana w danym kraju w pierwszej setce listy wyników, połączoną ze statystykami i historią wyszukiwań.

Szukasz wsparcia w Copywritingu?

Zamów bezpłatną wycenę.

Piotr Płucienniczak

Content Manager

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *