SEO Copywriting — co to jest i jak pisać teksty zgodne z jego zasadami

Praca copywritera, również w SEOSPACE, polega nie tylko na pisaniu typowych artykułów sponsorowanych, recenzji produktów, czy wpisów na blogi. Wymaga także zdobycia wielu specyficznych i często unikalnych umiejętności, przede wszystkim związanych z procesem pozycjonowania stron internetowych, czyli SEO (Search Engine Optimization). Tekst napisany zgodnie z pewnymi zasadami, które szerzej przedstawię poniżej, ma większe szanse zostać „zauważonym” przez roboty Google, dzięki czemu zajmie wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

SEO copywriting – czym właściwie jest

Zanim jednak dowiemy się jak pisać teksty pod SEO, powinniśmy wiedzieć, czym jest SEO copywriting. Pod tym pochodzącym z języka angielskiego pojęciem rozumiemy tworzenie treści na strony internetowe mających wydatnie wspomóc ich późniejsze pozycjonowanie. Mówiąc szczerze, nie jest to proste zadanie, nie chodzi tutaj bowiem tylko o spełnienie wymogów Google, ilości słów, nagłówków, czy pogrubień. Tekst musi nieść ze sobą również pewną wartość merytoryczną, ciekawą z punktu widzenia grupy docelowej odbiorców, a jednocześnie trzeba w nim umieścić starannie dobrane słowa kluczowe, najlepiej zgodnie z zasadą tzw. długiego ogona, istotne z kolei dla robotów wyszukiwarki.

SEO copywriting – jakie korzyści niesie ze sobą jego stosowanie

Można śmiało zaryzykować twierdzenie, że obecnie praktycznie każdy tekst pisany na stronę firmową, na landing page, blog, opisy produktów czy nawet wpisy w mediach społecznościowych, musi spełniać reguły stawiane przez wyszukiwarki, na czele oczywiście z Google. SEO copywriting jest jednocześnie istotną częścią content marketingu, a najważniejsze korzyści, jakie dają odpowiednio przygotowane treści to:

  • skuteczna pomoc w procesie promocji danej firmy lub oferowanej przez nią marki;
  • budowa ich pozytywnego wizerunku w oczach klientów, wzrasta też zaufanie do nich;
  • dostarczenie docelowej grupie odbiorców dokładnie takich treści, jakich poszukują i potrzebują;
  • zwiększony ruch organiczny na stronie, mający zazwyczaj jednoczesny wpływ na większą sprzedaż.

SEO copywriting – najważniejsze zasady pisania tekstów

SEO Copywriting

Pisanie tekstów pod SEO zdecydowanie różni się od tworzenia innych treści, w tym przypadku copywriter nie może kierować się tylko swoją inwencją twórczą, dostając temat i po prostu rozwijając go zgodnie ze swoją wiedzą i potrzebami klienta. Tak napisany tekst spełni tylko niektóre z wymagań, będzie na pewno miał wysoką wartość merytoryczną, być może zainteresuje czytelnika, lecz może nie mieć znaczenia dla procesu optymalizacji i pozycjonowania strony, na której zostanie opublikowany. Sprawdzone przez profesjonalistów zasady SEO z pewnością ułatwią pracę i warto w niej trzymać się następującej kolejności działań:

Znalezienie interesującego tematu tekstu i analiza działań konkurencji

Podstawą napisania dobrych tekstów SEO jest znalezienie odpowiedniego tematu, który z już od pierwszych słów zainteresuje czytelników. Tę zasadę należy stosować praktycznie w każdej branży, bo nawet o wtryskarkach czy mechanicznych dojarkach można pisać w pasjonujący sposób, tworząc wciągającą historię i dobrze sprawdzi się tu często stosowany storytelling.

Szukanie ciekawego tematu odpowiadającego profilowi działalności klienta, czy założeniom zaplanowanej wcześniej kampanii content marketingowej, warto poprzedzić analizą działań konkurencji w tym samym zakresie. Po raz kolejny zaznaczam, że jej witryny i prezentowane na nich treści mają być wyłącznie inspiracją, nie wolno ich kopiować w całości lub we fragmentach. Stanowią przecież czyjąś własność i robiąc to bez zgody właściciela, narażamy się na poważne konsekwencje prawne.

Research pozwalający znaleźć wiarygodne źródła informacji potrzebnych do pisania

Znalezienie właściwego tematu powstającego tekstu to trudne zadanie, ale jeszcze trudniejsze i niestety jednocześnie niezbędne, jest wyszukanie najbardziej wartościowych źródeł informacji, na podstawie których będziemy pisać. Właściwie wykonany research znacznie ułatwi późniejszą pracę, stworzenie treści o najwyższej wartości merytorycznej dającej zleceniodawcy możliwość zyskania cennej opinii eksperta w danej dziedzinie.

Szukając źródeł, nie warto opierać się wyłącznie na tym, co jest publikowane na innych stronach internetowych, bo zamieszczane tam informacje często okazują się mało wiarygodne. Niekiedy trzeba będzie skorzystać z bardziej tradycyjnych książek albo artykułów prasowych, czyli po prostu odwiedzić najbliższą bibliotekę. Takie podejście do pisania jest korzystne i dla copywritera, stosują je na co dzień ci, z którymi współpracujemy w SEOSPACE, Google także wyróżnia treści dające jakąś konkretną wartość użytkownikom, umieszczając stronę wyżej w swoim rankingu.

Znalezienie odpowiednich fraz kluczowych zgodnych z tematyką tworzonych treści

Bez właściwie dobranych słów kluczowych nie ma mowy o treściach mających korzystny wpływ na proces SEO. Jeszcze do niedawna powszechnie stosowano przypadkowo dobrane pojedyncze słowa, które nie dawały jednak pożądanej konwersji. Wraz ze zmianą algorytmów wyszukiwania Google zmieniło się też podejście do tej kwestii, stosowana jest zasada „długiego ogona”, czyli używanie rozbudowanych, wieloczłonowych fraz, których znalezienie wymaga przeprowadzenia ich wcześniejszej analizy.

Ahrefs

Powiedzmy sobie szczerze, że ręczne znalezienie takich fraz kluczowych jest praktycznie niemożliwe albo co najmniej utrudnione, dlatego właśnie powstało wiele praktycznych i prostych w użyciu narzędzi znacznie to ułatwiających. Jednym z lepszych i najczęściej używanych jest Ahrefs, który wykorzystujemy również w SEOSPACE. Oczywiście skorzystanie z niego nie zwalnia nas z uprzedniego sporządzenia sobie listy słów związanych z tematyką, na jaką będziemy pisać i dopiero wtedy analizujemy je z użyciem tego narzędzia, uzyskując wszystkie potrzebne informacje, między innymi takie jak:

  • spis tzw. organicznych fraz kluczowych, pokazujący, na jakie spośród nich dana strona jest indeksowana w konkretnym kraju, a w większości przypadków dla nas będzie istotna oczywiście Polska;
  • trudność użytego słowa kluczowego, współczynnik pokazujący stopień trudności zajęcia miejsca w pierwszej dziesiątce listy wyników wyszukiwania zwracanej przez Google;
  • pełną historię oraz statystyki wyszukiwania konkretnej frazy w dokładnie ustawionym przedziale czasowym;
  • potrzebną analizę słów kluczowych używanych na konkurencyjnych stronach z tej samej branży, czyli to, na czym najbardziej na zależy.

Właściwe rozmieszczenie fraz kluczowych w różnych miejscach tekstu

Jeśli przygotowywane dla klienta treści mają spełniać wszystkie wymagania SEO, tak samo, jak znalezienie i analiza słów kluczowych, ważne jest ich rozmieszczenie. Z ich ilością w tekście nie należy przesadzać, powinien być nimi w miarę równomiernie nasycony, nie tylko w jednej odmianie, ale i w innych np. „szampon przeciwłupieżowy”, „szamponu przeciwłupieżowego”, „szamponem przeciwłupieżowym”. Niedozwolone jest upychanie słów kluczowych na siłę, taki tekst nie tylko wygląda nienaturalnie, staje się także nieczytelny. Tego typu działanie, nazywane keyword stuffing, jest źle widziane przez Google, a stosująca je strona może zostać nawet zbanowana, czyli usunięta czasowo lub na stałe z rankingu wyszukiwania.

Pozostałe istotne miejsca tekstu, w których warto umieścić słowa kluczowe to:

  • tytuł tekstu;
  • adres URL podstrony, na której został opublikowany;
  • nagłówki od h1 do h6, w zależności, jakie użyliśmy w tekście. Najważniejszy jest tu h1, ale i w pozostałych pełnią funkcję informującą czytelnika i roboty wyszukiwania o zawartej poniżej treści;
  • opisy alternatywne zastosowanych na stronie obrazków, czyli atrybuty ALT.

Uzyskanie wytycznych Google co do pisanego tekstu

Zanim zaczniemy pisać, konieczne jest wcześniejsze uzyskanie dokładnych informacji co do wymogów Google, a my w SEOSPACE używamy do tego programu Surfer SEO. Logując się do niego i wpisując główną frazę kluczową, w przypadku tego tekstu było to „seo copywriting”, po chwili otrzymujemy kompletne wytyczne. Zabierając się do pracy, copywriter musi uwzględnić następujące dane:

  • ilość słów, z których bezwzględnie musi składać się tekst, tzw. widełki od minimum do maksimum. Możemy wybierać spośród dwóch opcji: „words in body” albo „words in paragraphs”, lecz preferowana jest głównie ta pierwsza, chociaż ilość słów do napisania może czasami przerażać;
  • ilość słów, z których musi się składać łączna liczba nagłówków, także wybór od-do;
  • ilość samych nagłówków, jaką znajdziemy w opcji „number of elements”;
  • ilość pogrubień, jakie można zastosować w tekście, również w postaci „widełek”;
  • słowa kluczowe, które muszą zostać użyte, znajdujące się w rozwijanej liście „true density”, wraz z ich zalecaną ilością.

To właściwie wszystkie wytyczne obowiązujące copywritera tworzącego ten rodzaj treści, jeśli jednocześnie zajmuje się on ich publikowaniem, warto ponownie zajrzeć do opcji „number of elements”, gdzie przedstawiono także, ile obrazków musi znaleźć się na stronie z ukończonym tekstem.

Surfer SEO

Wysoka jakość i wartość merytoryczna pisanego tekstu

Każdy, kto zawodowo zajmuje się tworzeniem tekstów na strony internetowe, również SEO copywriter, musi pamiętać, że mimo konieczności przestrzegania powyższych zasad, pisze nie dla siebie czy robotów Google, ale przede wszystkim dla czytelnika. Trzeba tu od razu jasno podkreślić, że nie dla przypadkowego, lecz docelowej grupy, zainteresowanej informacjami przekazywanymi w treściach, które będą czytać.

Trzeba więc ich w jakiś sposób zachęcić do lektury, pozostania na stronie, a nie natychmiastowego przejścia na następną. Pierwszym elementem, na który potencjalny odbiorca zwraca uwagę, jest chwytliwy tytuł, który powinien zachęcać do wyjścia poza lead, czyli tzw. zajawkę i dalsze czytanie. Rozwijając zawartą w temacie tezę, należy odwołać się do wspomnianych wiarygodnych źródeł, bo to właśnie one gwarantują wymaganą wartość merytoryczną tekstu.

Odpowiednie formatowanie i długość tekstu

Nic tak nie zniechęca do czytania dowolnego tekstu, jak jego niewłaściwe formatowanie. Niestety nadal na wielu stronach możemy spotkać treści opublikowane jako jedna zbita bryła wyrazów bez ich wyraźnego podziału na odrębne akapity. Drugim poważnym błędem jest niestosowanie nagłówków rozdzielających akapity, bezwzględnie wymaganych, jeśli chodzi o SEO, w których, jak już wiemy, powinna znajdować się fraza kluczowa.

Dla ułatwienia czytania i jednocześnie indeksacji informacji znajdujących się w treści warto jej najbardziej istotne fragmenty wyróżnić pogrubieniem, a same informacje poszeregować w postaci wyliczeń lub wypunktowań. Nie tylko Google, ale i użytkownicy lubią taki porządek, co może przełożyć się na zdobycie wielu wartościowych linków, kiedy umieszczą odnośnik do tekstu na swoich stronach lub profilach na portalach społecznościowych.

Jeśli chodzi o długość, to warto trzymać się wytycznych podanych przez Surfer SEO, ale nie aż tak sztywno. Czasami warto znaleźć „złoty środek”, zwłaszcza kiedy wartość „words in body” każe nam napisać bardzo długi tekst. Zanim zaczniemy, zastanówmy się, czy ktoś będzie miał ochotę czytać 20, czy 30 tysięcy znaków na jakiś nudny temat. W takiej sytuacji można kierować się wartością „words in paragraphs”, a tekst napisany według tego powinien być krótszy.

Wdrożenie linkowania wewnętrznego

Równie ważne jest zastosowanie linkowania wewnętrznego pomiędzy poszczególnymi tekstami w ramach tego samego serwisu, zwłaszcza do miejsca, gdzie szczególnie chcielibyśmy skierować czytelników. Ułatwi im to jednocześnie znalezienie niezbędnego uzupełnienia albo rozszerzenia informacji, o których aktualnie czytają. Odpowiednio wdrożone linkowanie wewnętrzne ma także znaczenie dla efektywniejszego indeksowania strony przez roboty wyszukiwania, tworząc jakby „drogę” łączącą słowa kluczowe i kolejne podstrony.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *