Prowadzenie w艂asnej strony firmowej w globalnej sieci, zw艂aszcza sklepu internetowego, to 偶mudna praca wymagaj膮ca po艣wi臋cenia jej bardzo du偶o czasu, kt贸rego zazwyczaj nam brakuje. Jednym z bardziej pracoch艂onnych zaj臋膰 jest z pewno艣ci膮 ci膮g艂e odpowiadanie na pytania, zadawane najcz臋艣ciej drog膮 mailow膮, przez u偶ytkownik贸w. Po pewnym czasie zauwa偶ymy, 偶e wiele z nich si臋 powtarza, a my ci膮gle na nie odpisujemy. W takim momencie warto zastanowi膰 si臋 nad wprowadzeniem do swojej witryny jeszcze jednego elementu, kt贸ry pozwoli nam tego unikn膮膰, czyli FAQ.

Co to jest FAQ?

Z tym skr贸tem zetkn膮艂 si臋 chyba ka偶dy u偶ytkownik Internetu, spotykamy go bowiem prawie na ka偶dej stronie internetowej maj膮cej co艣 wsp贸lnego z og贸lnie poj臋tym handlem w sieci, chocia偶 nie tylko. Skr贸t FAQ to akronim od angielskiego zwrotu Frequently Asked Questions, czyli w艂a艣nie cz臋sto zadawane pytania. Ka偶dy w艂a艣ciciel czy administrator witryny ma z pewno艣ci膮 ca艂y ich zbi贸r, dotycz膮cy oferowanych towar贸w i us艂ug, sposobu ich u偶ycia, dostawy i form p艂atno艣ci za ni膮, czy obs艂ugi samej witryny.

Po co wi臋c traci膰 czas na ci膮g艂e odpowiedzi na nie, lepiej stworzy膰 odr臋bn膮 sekcj臋 na swojej stronie, w kt贸rej zawrzemy je wszystkie, nadaj膮c im jednocze艣nie atrakcyjn膮 form臋, zach臋caj膮c膮 do zapoznania si臋 z przedstawionymi tam informacjami.

Korzy艣ci z umieszczenia FAQ na stronie

FAQ

Posiadanie takiej sekcji to nie tylko wygoda dla w艂a艣cicieli czy u偶ytkownik贸w strony, dobrze przygotowane FAQ mo偶na 艣mia艂o nazwa膰 skutecznym w dzia艂aniu narz臋dziem marketingowym, Mimo 偶e jego przygotowanie zajmie troch臋 czasu, czym oczywi艣cie mog膮 si臋 zaj膮膰 copywriterzy w SEOSPACE, przyniesie jednak konkretne korzy艣ci, kt贸rych naprawd臋 nie da si臋 zbagatelizowa膰, mi臋dzy innymi takie jak:

Oszcz臋dno艣膰 czasu

To pierwsza zaleta, kt贸ra przychodzi na my艣l i kt贸r膮 na pewno doceni膮 wszyscy pracownicy firmy odpowiedzialni za kontakt z klientami. Zamiast przez kilka godzin dziennie odpowiada膰 na te same pytania, lepiej je spisa膰, odpowiednio opracowa膰 i po prostu opublikowa膰 na stronie, tak, aby 艂atwo mo偶na si臋 by艂o z nimi zapozna膰. Pracownicy dzia艂u obs艂ugi klienta b臋d膮 z kolei mogli po艣wi臋ci膰 wi臋cej czasu na pomoc osobom, kt贸re faktycznie jej potrzebuj膮. Przeprowadzane badania marketingowe jasno wykazuj膮, 偶e klienci wol膮 tak膮 form臋 komunikacji, znalezienie wszystkich potrzebnych im informacji w jednym miejscu, zamiast d艂ugotrwa艂ej rozmowy telefonicznej, czy wymiany dziesi膮tk贸w maili.

Profesjonalny wizerunek firmy i zwi臋kszenie sprzeda偶y

Bez kt贸rego nie ma mowy o zaistnieniu na coraz bardziej konkurencyjnym rynku, a jednym z element贸w odpowiadaj膮cych za to, jest wzorowy kontakt z klientem i natychmiastowe rozwi膮zywanie jego problem贸w. W艂a艣nie dlatego sekcja FAQ, umieszczona na stronie, ma takie samo znaczenie, jak profesjonalny blog firmowy, pokazuj膮c, 偶e sprawy klient贸w traktujemy zawsze z nale偶yt膮 powag膮 i nigdy nie zostawimy ich bez pomocy. W ich oczach mo偶emy sta膰 si臋 ekspertami w danej dziedzinie, zwi臋kszaj膮c jednocze艣nie zaufanie do firmy i tworz膮c jej pozytywnie odbierany profesjonalny wizerunek.

Dobrze przygotowane Frequently Asked Questions mog膮 te偶 w istotny spos贸b wp艂ywa膰 na wy偶sz膮 sprzeda偶 w sklepie internetowym, niezale偶nie od bran偶y, w kt贸rej dzia艂a. Jest to mo偶liwe dzi臋ki temu, 偶e spora grupa u偶ytkownik贸w od razu znajdzie potrzebne im informacje i nie musi kontaktowa膰 si臋 w inny spos贸b w celu ich uzyskania, na co r贸wnie偶 zazwyczaj brakuje im czasu.

Efektywniejsze pozycjonowanie strony

W艂a艣ciwie przygotowana sekcja FAQ nie tylko zaspokoi potrzeby klient贸w, mo偶e tak偶e zwi臋kszy膰 efektywno艣膰 procesu pozycjonowania strony, kt贸rej jest cz臋艣ci膮. Pozwoli to witrynie na znalezienie si臋 na wy偶szej pozycji w rankingu Google, mi臋dzy innymi dzi臋ki temu, 偶e w tej sekcji mo偶na umie艣ci膰 du偶o link贸w wewn臋trznych kieruj膮cych u偶ytkownik贸w do innych podstron danego serwisu.

Umieszczane w niej tre艣ci warto w艂a艣ciwie sformatowa膰 i zadba膰 o ich wysok膮 warto艣膰 merytoryczn膮, co r贸wnie偶 jest istotne z punktu widzenia mechanizm贸w wyszukiwarki. Teksty publikowane w FAQ bezwzgl臋dnie musz膮 by膰 unikatowe i odpowiednio, bez zbytniej przesady, nasycone frazami kluczowymi. Takie podej艣cie z pewno艣ci膮 prze艂o偶y si臋 na wi臋kszy ruch organiczny, czyli uzyskiwany za po艣rednictwem wynik贸w wyszukiwania wy艣wietlanych przez wyszukiwark臋 i nieb臋d膮cych reklam膮.

Jak napisa膰 FAQ 鈥 zasady, kt贸rych warto si臋 trzyma膰

Do napisania Frequently Asked Questions trzeba podej艣膰 tak samo profesjonalnie, jak do pisania ka偶dego innego tekstu na strony internetowe, opisu produktu, tre艣ci na blogi eksperckie, czy evergreen content. Copywriterzy, z kt贸rymi na co dzie艅 wsp贸艂pracujemy w SEOSPACE, poradz膮 sobie r贸wnie偶 z tym zadaniem i zdecydowanie warto skorzysta膰 z ich us艂ug.

Przygotowuj膮c si臋 do stworzenia FAQ, warto wcze艣niej zapozna膰 si臋 z zasadami, jakimi w swojej pracy kieruj膮 si臋 specjali艣ci i krok po kroku uda si臋 stworzy膰 now膮 sekcj臋 strony dok艂adnie tak膮, jakiej oczekuj膮 od nas u偶ytkownicy i pozwalaj膮c膮 osi膮gn膮膰 wszystkie wy偶ej wymienione korzy艣ci.

Krok 1 鈥 znalezienie najcz臋艣ciej zadawanych pyta艅

Jest to najtrudniejsze zadanie, rzutuj膮ce w przysz艂o艣ci na ca艂y komfort obs艂ugi FAQ, a znalezienie i wypisanie sobie wszystkich mo偶liwych pyta艅 dotycz膮cych strony firmowej i zadawanych przez u偶ytkownik贸w mo偶e zaj膮膰 sporo czasu. Najlepiej zaanga偶owa膰 do tego wszystkich pracownik贸w zwi膮zanych z obs艂ug膮 klienta, warto te偶 dok艂adnie przeanalizowa膰 zawarto艣膰 firmowej skrzynki mailowej, gdzie r贸wnie偶 u偶ytkownicy zostawiaj膮 swoje zapytania.

Stanowi to podstaw臋 do wyodr臋bnienia najcz臋艣ciej powtarzaj膮cych si臋 temat贸w i to w艂a艣nie, w wi臋kszo艣ci przypadk贸w, b臋d膮 pytania, na kt贸re nale偶y odpowiedzie膰 w tworzonym Frequently Asked Questions. Dobrym 藕r贸d艂em poszukiwania niezb臋dnych informacji s膮 te偶 strony konkurencji prowadz膮cej dzia艂alno艣膰 w tej samej bran偶y, mo偶na wi臋c podejrze膰, jak ona poradzi艂a sobie z tym problemem. Oczywi艣cie m贸wimy tu tylko o szukaniu inspiracji, stanowczo niedozwolone jest kopiowanie jakichkolwiek tre艣ci bez zgody ich autora lub w艂a艣ciciela witryny, takie praktyki mog膮 spowodowa膰 konsekwencje prawne, nie s膮 te偶 dobrze widziane przez Google.

Krok 2 鈥 pogrupowanie tematyczne publikowanych tre艣ci

Nie da si臋 ukry膰, 偶e typowe FAQ sk艂ada si臋 co najmniej z kilku, a czasami nawet i wi臋kszej ilo艣ci pyta艅, kt贸re nie powinny by膰 publikowane w spos贸b przypadkowy. Nale偶y zachowa膰 ich w艂a艣ciw膮 kolejno艣膰, podzia艂 na odr臋bne sekcje dopasowane np. do poszczeg贸lnych dzia艂贸w informacji prezentowanych na stronie. Odpowiedzi na najcz臋艣ciej zadawane pytania zawsze musz膮 znajdowa膰 si臋 na g贸rze sekcji, w przypadku sklepu internetowego powinny obejmowa膰 nast臋puj膮ce zagadnienia:

  • rejestracja w sklepie;
  • oferowane produkty;
  • spos贸b ich zam贸wienia;
  • wysy艂ka i dostawa;
  • p艂atno艣ci i koszty dostawy;
  • reklamacje;
  • wymiana towaru i mo偶liwo艣膰 jego zwrotu.

Dzi臋ki takiemu podzia艂owi uda si臋 zachowa膰 pe艂n膮 przejrzysto艣膰 i czytelno艣膰 tej cz臋艣ci strony, a u偶ytkownicy nie b臋d膮 mieli 偶adnych problem贸w z szybkim znalezieniem potrzebnych im informacji. Co wi臋cej, aby nie zajmowa膰 miejsca na samym FAQ i nadmiernie go nie rozbudowywa膰, mo偶na odwo艂ywa膰 si臋 na nim do pasuj膮cych tematycznie wpis贸w na blogu firmowych, umieszczaj膮c po prostu linki do nich.

Kolejnym elementem, kt贸rego nie powinno si臋 pomija膰, jest wezwanie do wykonania konkretnego dzia艂ania (call to action), kt贸re r贸wnie偶 warto umie艣ci膰 w 鈥瀋z臋sto zadawanych pytaniach鈥. Mo偶e to by膰 nienachalna zach臋ta do wype艂nienia formularza kontaktowego, zgoda na newsletter alb bardziej oczywista zach臋ta do dokonania zakup贸w, prezentuj膮ca aktualn膮 promocyjn膮 ofert臋. Wszystkie informacje trzeba te偶 regularnie aktualizowa膰.

Krok 3 鈥 j臋zyk przyjazny dla u偶ytkownik贸w

Dopasowanie j臋zyka tworzonych tre艣ci do wymaga艅 odbiorc贸w to temat niejednokrotnie prezentowany r贸wnie偶 na tym blogu i ma to tak偶e znaczenie w przypadku FAQ. Na wielu stronach mo偶emy zetkn膮膰 si臋 z t膮 sekcj膮 pisan膮 skomplikowanym i najcz臋艣ciej niezrozumia艂ym 偶argonem technicznym, co jest powa偶nym b艂臋dem. Pami臋tajmy, 偶e piszemy dla zwyk艂ego czytelnika, a nie dla wysokiej klasy specjalisty w dziedzinie, jak膮 zajmuje si臋 sklep lub dana firma.

U偶ytkownicy nie maj膮 przecie偶 czasu zastanawia膰 si臋 nad znaczeniem u偶ytych skomplikowanych poj臋膰 albo szuka膰 ich wyja艣nienia w Internecie. Chc膮 informacji podanej w jak najbardziej przyst臋pnej formie, nie za d艂ugiej i od razu w stu procentach zrozumia艂ej. Ma to by膰 odpowied藕 na ich pytanie, informacja, kt贸rej potrzebuj膮, a nie kolejna zagadka do rozwi膮zania. Nic oczywi艣cie nie stoi na przeszkodzie, aby w tekst wple艣膰 reklam臋, chocia偶 niezbyt nachalne oraz frazy kluczowe maj膮ce korzystny wp艂yw dla wspomnianego procesu SEO.

Krok 4 鈥 w艂a艣ciwe formatowanie tre艣ci

Nic tak nie denerwuje czytelnika dowolnych tre艣ci, tak偶e Frequently Asked Questions, jak jednolita, zbita bry艂a tekstu, bez 偶adnego podzia艂u na mniejsze fragmenty, akapity 艂atwiejsze do przeczytania i przyswojenia sobie zawartych w nich informacji. Poszczeg贸lne akapity musz膮 by膰 rozdzielone nag艂贸wkami h2 鈥 h6, je艣li za艣 chcemy w tej sekcji umie艣ci膰 grafik臋, to trzeba do niej doda膰 atrybut Alt. Wi臋kszo艣膰 prezentowanych danych warto przedstawi膰 w postaci wypunktowa艅, a najbardziej istotne wyr贸偶ni膰, pogrubiaj膮c je.

Krok 5 鈥 estetyczny wygl膮d

Nie da si臋 ukry膰, 偶e wi臋kszo艣膰 ludzi to wzrokowcy, warto wi臋c zadba膰 tak偶e o stron臋 estetyczn膮 sekcji FAQ. Musi ona w pe艂ni komponowa膰 si臋 pod wzgl臋dem wizualnym z innymi elementami graficznymi zawartymi na stronie oraz jej kolorystyk膮. Odpowiedzi na pytania mo偶na wzbogaci膰 grafik膮, doskonale sprawdzaj膮 si臋 tu popularne infografiki, a w przypadku np. informacji o obs艂udze danego produktu najlepiej zamie艣ci膰 poradnik w formie filmu video.

Leave a Comment

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *