Jak napisa─ç FAQ krok po kroku

Jak napisa─ç FAQ krok po kroku

6 marca 2021

Prowadzenie w┼éasnej strony firmowej w globalnej sieci, zw┼éaszcza sklepu internetowego, to ┼╝mudna praca wymagaj─ůca po┼Ťwi─Öcenia jej bardzo du┼╝o czasu, kt├│rego zazwyczaj nam brakuje. Jednym z bardziej pracoch┼éonnych zaj─Ö─ç jest z pewno┼Ťci─ů ci─ůg┼ée odpowiadanie na pytania, zadawane najcz─Ö┼Ťciej drog─ů mailow─ů, przez u┼╝ytkownik├│w. Po pewnym czasie zauwa┼╝ymy, ┼╝e wiele z nich si─Ö powtarza, a my ci─ůgle na nie odpisujemy. W takim momencie warto zastanowi─ç si─Ö nad wprowadzeniem do swojej witryny jeszcze jednego elementu, kt├│ry pozwoli nam tego unikn─ů─ç, czyli FAQ.

Co to jest FAQ?

Z tym skr├│tem zetkn─ů┼é si─Ö chyba ka┼╝dy u┼╝ytkownik Internetu, spotykamy go bowiem prawie na ka┼╝dej stronie internetowej maj─ůcej co┼Ť wsp├│lnego z og├│lnie poj─Ötym handlem w sieci, chocia┼╝ nie tylko. Skr├│t FAQ to akronim od angielskiego zwrotu Frequently Asked Questions, czyli w┼éa┼Ťnie cz─Östo zadawane pytania. Ka┼╝dy w┼éa┼Ťciciel czy administrator witryny ma z pewno┼Ťci─ů ca┼éy ich zbi├│r, dotycz─ůcy oferowanych towar├│w i us┼éug, sposobu ich u┼╝ycia, dostawy i form p┼éatno┼Ťci za ni─ů, czy obs┼éugi samej witryny.

Po co wi─Öc traci─ç czas na ci─ůg┼ée odpowiedzi na nie, lepiej stworzy─ç odr─Öbn─ů sekcj─Ö na swojej stronie, w kt├│rej zawrzemy je wszystkie, nadaj─ůc im jednocze┼Ťnie atrakcyjn─ů form─Ö, zach─Öcaj─ůc─ů do zapoznania si─Ö z przedstawionymi tam informacjami.

Korzy┼Ťci z umieszczenia FAQ na stronie

FAQ

Posiadanie takiej sekcji to nie tylko wygoda dla w┼éa┼Ťcicieli czy u┼╝ytkownik├│w strony, dobrze przygotowane FAQ mo┼╝na ┼Ťmia┼éo nazwa─ç skutecznym w dzia┼éaniu narz─Ödziem marketingowym, Mimo ┼╝e jego przygotowanie zajmie troch─Ö czasu, czym oczywi┼Ťcie mog─ů si─Ö zaj─ů─ç copywriterzy w SEOSPACE, przyniesie jednak konkretne korzy┼Ťci, kt├│rych naprawd─Ö nie da si─Ö zbagatelizowa─ç, mi─Ödzy innymi takie jak:

Oszcz─Ödno┼Ť─ç czasu

To pierwsza zaleta, kt├│ra przychodzi na my┼Ťl i kt├│r─ů na pewno doceni─ů wszyscy pracownicy firmy odpowiedzialni za kontakt z klientami. Zamiast przez kilka godzin dziennie odpowiada─ç na te same pytania, lepiej je spisa─ç, odpowiednio opracowa─ç i po prostu opublikowa─ç na stronie, tak, aby ┼éatwo mo┼╝na si─Ö by┼éo z nimi zapozna─ç. Pracownicy dzia┼éu obs┼éugi klienta b─Öd─ů z kolei mogli po┼Ťwi─Öci─ç wi─Öcej czasu na pomoc osobom, kt├│re faktycznie jej potrzebuj─ů. Przeprowadzane badania marketingowe jasno wykazuj─ů, ┼╝e klienci wol─ů tak─ů form─Ö komunikacji, znalezienie wszystkich potrzebnych im informacji w jednym miejscu, zamiast d┼éugotrwa┼éej rozmowy telefonicznej, czy wymiany dziesi─ůtk├│w maili.

Profesjonalny wizerunek firmy i zwi─Ökszenie sprzeda┼╝y

Bez kt├│rego nie ma mowy o zaistnieniu na coraz bardziej konkurencyjnym rynku, a jednym z element├│w odpowiadaj─ůcych za to, jest wzorowy kontakt z klientem i natychmiastowe rozwi─ůzywanie jego problem├│w. W┼éa┼Ťnie dlatego sekcja FAQ, umieszczona na stronie, ma takie samo znaczenie, jak profesjonalny blog firmowy, pokazuj─ůc, ┼╝e sprawy klient├│w traktujemy zawsze z nale┼╝yt─ů powag─ů i nigdy nie zostawimy ich bez pomocy. W ich oczach mo┼╝emy sta─ç si─Ö ekspertami w danej dziedzinie, zwi─Ökszaj─ůc jednocze┼Ťnie zaufanie do firmy i tworz─ůc jej pozytywnie odbierany profesjonalny wizerunek.

Dobrze przygotowane Frequently Asked Questions mog─ů te┼╝ w istotny spos├│b wp┼éywa─ç na wy┼╝sz─ů sprzeda┼╝ w sklepie internetowym, niezale┼╝nie od bran┼╝y, w kt├│rej dzia┼éa. Jest to mo┼╝liwe dzi─Öki temu, ┼╝e spora grupa u┼╝ytkownik├│w od razu znajdzie potrzebne im informacje i nie musi kontaktowa─ç si─Ö w inny spos├│b w celu ich uzyskania, na co r├│wnie┼╝ zazwyczaj brakuje im czasu.

Efektywniejsze pozycjonowanie strony

W┼éa┼Ťciwie przygotowana sekcja FAQ nie tylko zaspokoi potrzeby klient├│w, mo┼╝e tak┼╝e zwi─Ökszy─ç efektywno┼Ť─ç procesu pozycjonowania strony, kt├│rej jest cz─Ö┼Ťci─ů. Pozwoli to witrynie na znalezienie si─Ö na wy┼╝szej pozycji w rankingu Google, mi─Ödzy innymi dzi─Öki temu, ┼╝e w tej sekcji mo┼╝na umie┼Ťci─ç du┼╝o link├│w wewn─Ötrznych kieruj─ůcych u┼╝ytkownik├│w do innych podstron danego serwisu.

Umieszczane w niej tre┼Ťci warto w┼éa┼Ťciwie sformatowa─ç i zadba─ç o ich wysok─ů warto┼Ť─ç merytoryczn─ů, co r├│wnie┼╝ jest istotne z punktu widzenia mechanizm├│w wyszukiwarki. Teksty publikowane w FAQ bezwzgl─Ödnie musz─ů by─ç unikatowe i odpowiednio, bez zbytniej przesady, nasycone frazami kluczowymi. Takie podej┼Ťcie z pewno┼Ťci─ů prze┼éo┼╝y si─Ö na wi─Ökszy ruch organiczny, czyli uzyskiwany za po┼Ťrednictwem wynik├│w wyszukiwania wy┼Ťwietlanych przez wyszukiwark─Ö i nieb─Öd─ůcych reklam─ů.

Jak napisa─ç FAQ ÔÇô zasady, kt├│rych warto si─Ö trzyma─ç

Infografika FAQ 1

Do napisania Frequently Asked Questions trzeba podej┼Ť─ç tak samo profesjonalnie, jak do pisania ka┼╝dego innego tekstu na strony internetowe, opisu produktu, tre┼Ťci na blogi eksperckie, czy evergreen content. Copywriterzy, z kt├│rymi na co dzie┼ä wsp├│┼épracujemy w SEOSPACE, poradz─ů sobie r├│wnie┼╝ z tym zadaniem i zdecydowanie warto skorzysta─ç z ich us┼éug.

Przygotowuj─ůc si─Ö do stworzenia FAQ, warto wcze┼Ťniej zapozna─ç si─Ö z zasadami, jakimi w swojej pracy kieruj─ů si─Ö specjali┼Ťci i krok po kroku uda si─Ö stworzy─ç now─ů sekcj─Ö strony dok┼éadnie tak─ů, jakiej oczekuj─ů od nas u┼╝ytkownicy i pozwalaj─ůc─ů osi─ůgn─ů─ç wszystkie wy┼╝ej wymienione korzy┼Ťci.

Krok 1 ÔÇô znalezienie najcz─Ö┼Ťciej zadawanych pyta┼ä

Jest to najtrudniejsze zadanie, rzutuj─ůce w przysz┼éo┼Ťci na ca┼éy komfort obs┼éugi FAQ, a znalezienie i wypisanie sobie wszystkich mo┼╝liwych pyta┼ä dotycz─ůcych strony firmowej i zadawanych przez u┼╝ytkownik├│w mo┼╝e zaj─ů─ç sporo czasu. Najlepiej zaanga┼╝owa─ç do tego wszystkich pracownik├│w zwi─ůzanych z obs┼éug─ů klienta, warto te┼╝ dok┼éadnie przeanalizowa─ç zawarto┼Ť─ç firmowej skrzynki mailowej, gdzie r├│wnie┼╝ u┼╝ytkownicy zostawiaj─ů swoje zapytania.

Stanowi to podstaw─Ö do wyodr─Öbnienia najcz─Ö┼Ťciej powtarzaj─ůcych si─Ö temat├│w i to w┼éa┼Ťnie, w wi─Ökszo┼Ťci przypadk├│w, b─Öd─ů pytania, na kt├│re nale┼╝y odpowiedzie─ç w tworzonym Frequently Asked Questions. Dobrym ┼║r├│d┼éem poszukiwania niezb─Ödnych informacji s─ů te┼╝ strony konkurencji prowadz─ůcej dzia┼éalno┼Ť─ç w tej samej bran┼╝y, mo┼╝na wi─Öc podejrze─ç, jak ona poradzi┼éa sobie z tym problemem. Oczywi┼Ťcie m├│wimy tu tylko o szukaniu inspiracji, stanowczo niedozwolone jest kopiowanie jakichkolwiek tre┼Ťci bez zgody ich autora lub w┼éa┼Ťciciela witryny, takie praktyki mog─ů spowodowa─ç konsekwencje prawne, nie s─ů te┼╝ dobrze widziane przez Google.

Krok 2 ÔÇô pogrupowanie tematyczne publikowanych tre┼Ťci

Nie da si─Ö ukry─ç, ┼╝e typowe FAQ sk┼éada si─Ö co najmniej z kilku, a czasami nawet i wi─Ökszej ilo┼Ťci pyta┼ä, kt├│re nie powinny by─ç publikowane w spos├│b przypadkowy. Nale┼╝y zachowa─ç ich w┼éa┼Ťciw─ů kolejno┼Ť─ç, podzia┼é na odr─Öbne sekcje dopasowane np. do poszczeg├│lnych dzia┼é├│w informacji prezentowanych na stronie. Odpowiedzi na najcz─Ö┼Ťciej zadawane pytania zawsze musz─ů znajdowa─ç si─Ö na g├│rze sekcji, w przypadku sklepu internetowego powinny obejmowa─ç nast─Öpuj─ůce zagadnienia:

  • rejestracja w sklepie;
  • oferowane produkty;
  • spos├│b ich zam├│wienia;
  • wysy┼éka i dostawa;
  • p┼éatno┼Ťci i koszty dostawy;
  • reklamacje;
  • wymiana towaru i mo┼╝liwo┼Ť─ç jego zwrotu.

Dzi─Öki takiemu podzia┼éowi uda si─Ö zachowa─ç pe┼én─ů przejrzysto┼Ť─ç i czytelno┼Ť─ç tej cz─Ö┼Ťci strony, a u┼╝ytkownicy nie b─Öd─ů mieli ┼╝adnych problem├│w z szybkim znalezieniem potrzebnych im informacji. Co wi─Öcej, aby nie zajmowa─ç miejsca na samym FAQ i nadmiernie go nie rozbudowywa─ç, mo┼╝na odwo┼éywa─ç si─Ö na nim do pasuj─ůcych tematycznie wpis├│w na blogu firmowych, umieszczaj─ůc po prostu linki do nich.

Kolejnym elementem, kt├│rego nie powinno si─Ö pomija─ç, jest wezwanie do wykonania konkretnego dzia┼éania (call to action), kt├│re r├│wnie┼╝ warto umie┼Ťci─ç w ÔÇ×cz─Östo zadawanych pytaniachÔÇŁ. Mo┼╝e to by─ç nienachalna zach─Öta do wype┼énienia formularza kontaktowego, zgoda na newsletter alb bardziej oczywista zach─Öta do dokonania zakup├│w, prezentuj─ůca aktualn─ů promocyjn─ů ofert─Ö. Wszystkie informacje trzeba te┼╝ regularnie aktualizowa─ç.

Krok 3 ÔÇô j─Özyk przyjazny dla u┼╝ytkownik├│w

Dopasowanie j─Özyka tworzonych tre┼Ťci do wymaga┼ä odbiorc├│w to temat niejednokrotnie prezentowany r├│wnie┼╝ na tym blogu i ma to tak┼╝e znaczenie w przypadku FAQ. Na wielu stronach mo┼╝emy zetkn─ů─ç si─Ö z t─ů sekcj─ů pisan─ů skomplikowanym i najcz─Ö┼Ťciej niezrozumia┼éym ┼╝argonem technicznym, co jest powa┼╝nym b┼é─Ödem. Pami─Ötajmy, ┼╝e piszemy dla zwyk┼éego czytelnika, a nie dla wysokiej klasy specjalisty w dziedzinie, jak─ů zajmuje si─Ö sklep lub dana firma.

U┼╝ytkownicy nie maj─ů przecie┼╝ czasu zastanawia─ç si─Ö nad znaczeniem u┼╝ytych skomplikowanych poj─Ö─ç albo szuka─ç ich wyja┼Ťnienia w Internecie. Chc─ů informacji podanej w jak najbardziej przyst─Öpnej formie, nie za d┼éugiej i od razu w stu procentach zrozumia┼éej. Ma to by─ç odpowied┼║ na ich pytanie, informacja, kt├│rej potrzebuj─ů, a nie kolejna zagadka do rozwi─ůzania. Nic oczywi┼Ťcie nie stoi na przeszkodzie, aby w tekst wple┼Ť─ç reklam─Ö, chocia┼╝ niezbyt nachalne oraz frazy kluczowe maj─ůce korzystny wp┼éyw dla wspomnianego procesu SEO.

Krok 4 ÔÇô w┼éa┼Ťciwe formatowanie tre┼Ťci

Nic tak nie denerwuje czytelnika dowolnych tre┼Ťci, tak┼╝e Frequently Asked Questions, jak jednolita, zbita bry┼éa tekstu, bez ┼╝adnego podzia┼éu na mniejsze fragmenty, akapity ┼éatwiejsze do przeczytania i przyswojenia sobie zawartych w nich informacji. Poszczeg├│lne akapity musz─ů by─ç rozdzielone nag┼é├│wkami h2 ÔÇô h6, je┼Ťli za┼Ť chcemy w tej sekcji umie┼Ťci─ç grafik─Ö, to trzeba do niej doda─ç atrybut Alt. Wi─Ökszo┼Ť─ç prezentowanych danych warto przedstawi─ç w postaci wypunktowa┼ä, a najbardziej istotne wyr├│┼╝ni─ç, pogrubiaj─ůc je.

Krok 5 ÔÇô estetyczny wygl─ůd

Nie da si─Ö ukry─ç, ┼╝e wi─Ökszo┼Ť─ç ludzi to wzrokowcy, warto wi─Öc zadba─ç tak┼╝e o stron─Ö estetyczn─ů sekcji FAQ. Musi ona w pe┼éni komponowa─ç si─Ö pod wzgl─Ödem wizualnym z innymi elementami graficznymi zawartymi na stronie oraz jej kolorystyk─ů. Odpowiedzi na pytania mo┼╝na wzbogaci─ç grafik─ů, doskonale sprawdzaj─ů si─Ö tu popularne infografiki, a w przypadku np. informacji o obs┼éudze danego produktu najlepiej zamie┼Ťci─ç poradnik w formie filmu video.

Piotr Plucienniczak3

Zostaw odpowied┼║

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczy─ç spam. Dowiedz si─Ö wi─Öcej jak przetwarzane s─ů dane komentarzy.