Opisy produktów do sklepów internetowych, w jaki sposób mogą zwiększyć sprzedaż

Jedną z form prowadzenia działalności gospodarczej jest sklep internetowy oferujący klientom rozmaite produkty za pośrednictwem globalnej sieci. Można śmiało powiedzieć, że ta odmiana handlu jest obecna na rynku od początków istnienia Internetu, jednakże obecnie przeżywa swój kolejny okres burzliwego rozwoju. Związane jest to między innymi z nękającą świat pandemią, która całkowicie zmieniła nasz sposób robienia zakupów. Jeśli jeszcze rok temu robiliśmy je przeważnie w sklepach stacjonarnych, to teraz, w dobie zagrożenia koronawirusem, większość tych samych rzeczy kupujemy w sieci, z dostawą do domu lub bezpieczniejszą, do paczkomatu.

Coraz więcej firm planuje lub już przeniosło swoją działalność handlową do Internetu, stając jednocześnie przed kolejnym poważnym problemem, jak zainteresować potencjalnego klienta i przekonać go do zakupu w swoim, a nie innym sklepie. Oprócz sprawnie działającej strony, estetycznej, charakteryzującej się dużą funkcjonalnością i łatwością obsługi, ważne jest też odpowiednie zareklamowanie swojej oferty, także zachęcające do zakupu. Towar musi zostać właściwie zaprezentowany na stronie, a służą do tego profesjonalnie przygotowane opisy produktów.

Profesjonalne opisy produktów w sklepie internetowym – czym są i dlaczego są takie ważne

para robi zakupy w sieci

Zanim zajmiemy się zalecanymi metodami tworzenia takich opisów, co jest zadaniem dla copywriterów, a Ci, z którymi współpracujemy w SEOSPACE, także się tym zajmują, musimy wiedzieć, czym one są i jakie mają znaczenie dla prowadzenia działalności handlowej w sieci.

Pod tym pojęciem opisów produktów, z angielskiego product description, rozumiemy krótką, zwięźle napisaną treść, której jednym zadaniem jest właśnie przekonanie potencjalnego nabywcy do dokonania zakupu. Właśnie w tej krótkości i zwięzłości tkwi haczyk, bo niezwykle trudne jest trafienie do konkretnego, docelowego odbiorcy z takim niedługim tekstem. Można to porównać do sytuacji z „normalnego” sklepu stacjonarnego, gdzie sprzedawca podchodzi do klienta i rozmawiając z nim, prezentuje najważniejsze cechy tego, co sprzedaje.

Funkcję sprzedawcy na stronie sklepu spełniają właśnie opisy produktów, dlatego w żadnym razie nie mogą być przypadkowe, a do ich przygotowania trzeba się będzie solidnie przyłożyć, sprawiając, aby nie były nudne, wzbudzały zainteresowanie i od razu przyciągały wzrok użytkowników. Oprócz tego mają niebagatelne znaczenie dla procesu pozycjonowania strony, miejsca, jakie dzięki temu może osiągnąć w rankingu wyszukiwarki Google, przywiązującego dużą wagę do jakości treści opisu, który czasami warto nieco rozbudować.

Jak pisać opisy produktów aby zwiększały sprzedaż sklepu internetowego

opisy produktow - infografika

Dobrą praktyką, stosowaną przez wielu copywriterów, którzy chcą tworzyć opisy produktów, jest odwiedzanie renomowanych sklepów internetowych, gdzie można podejrzeć, jak inni podeszli do rozwiązania tego problemu, Oczywiście nie wolno jest bezmyślnie kopiować ich pracy i jednocześnie własności intelektualnej, chronionej obowiązującymi przepisami prawa. Przygotowując konkretne teksty, opisujące ofertę firmy zlecającej tę usługę, warto trzymać się kilku zasad, dzięki którym przyciągniemy do sklepu rekordową liczbę użytkowników i jednocześnie nowych klientów.

1. Zebranie niezbędnych informacji o potencjalnych klientach sklepu

Jest to krok, którego nie można pominąć, dający autorowi najważniejsze informacje o potencjalnych klientach mogących odwiedzać stronę sklepu. Poznanie użytkowników pozwala lepiej wczuć się w ich sposób myślenia, dając możliwość dopasowania publikowanych treści, w tym i opisów, do ich potrzeb, prezentując im dokładnie takie informacje, jakich w danej chwili poszukują.

Tworząc sobie obraz potencjalnego klienta, nazywanego czasem avatarem, trzeba uwzględnić następujące informacje o nim, które można zdobyć z powszechnie dostępnych źródeł np. stron internetowych prezentujących otwarte raporty branżowe:

  • dane demograficzne, wiek, stan cywilny, wielkość miejscowości, w której mieszka, ewentualnie również uzyskiwane przez niego dochody;
  • zainteresowania, mające zazwyczaj przełożenie na zakupy, jakich dokonują w sieci;
  • informacje o tym, jak często robią zakupy w Internecie i ile czasu nad tym spędzają.

Wszystkie te dane posłużą do stworzeniu wirtualnego modelu docelowego odbiorcy, do którego będziemy chcieli poprzez opisy produktów dotrzeć z ofertą sklepu. Będzie on zróżnicowany w zależności od asortymentu, lecz w pewnym stopniu zautomatyzuje też pracę, a stworzony w ten sposób schemat postępowania znacznie ją przyspieszy.

2. Zachowanie unikalności i oryginalności wszystkich tworzonych opisów

Unikalność oraz oryginalność to dwie najważniejsze cechy, które powinny zawsze charakteryzować nie tylko opisy produktów, ale praktycznie każdy tekst wychodzący spod pióra lub klawiatury profesjonalnego copywritera. Jak już wspomniałem, stanowczo zabronione i nieetyczne jest kopiowanie treści innych autorów bez ich zezwolenia, a niewielkie fragmenty można publikować jedynie w postaci cytatów, choć i tu lepiej wcześniej uzyskać na to ich zgodę. Te dwie cechy pozwolą również korzystnie wyróżnić się na tle tego, co prezentuje konkurencja, bo w każdej dziedzinie handlu możemy spotkać setki sklepów oferujących praktycznie taki sam towar. Unikalne opisy to połowa naszego sukcesu, dobrze widziana też przez roboty wyszukiwania Google.

3. Optymalizacja opisów pod kątem SEO, pozycjonowania całej strony e sklepu

Biorąc pod uwagę konieczność zajęcia przez stronę, czyli w tym przypadku sklep internetowy, jak najwyższej pozycji w rankingu wyszukiwania Google, każdy publikowany na niej tekst, w tym i opisy produktów musi być robiony z myślą o optymalizacji pod SEO. Tworzenie opisu ułatwiającego późniejsze pozycjonowanie nie jest trudne i wystarczy tylko, że będziemy przestrzegać zasad, dzięki którym wzrośnie efektywność działań SEO:

  • należy w nim umieścić odpowiednio dobrane słowa kluczowe, odpowiadające nie tylko branży, w której działa firma zleceniodawcy, ale i samemu produktowi, ułatwiające jego szybką identyfikację. Warto przeanalizować wcześniej słowa używane przez konkurencję, co można zrobić, korzystając z popularnych, płatnych lub darmowych narzędzi, takich jak Ahrefs czy Google Analytics;
  • nie należy z kolei przesadzać z nasyceniem tekstu słowami kluczowymi, sprawiającymi w nadmiarze, że wygląda nienaturalnie i staje się trudniejszy w odbiorze. Słów kluczowych trzeba używać zgodnie z zasadą „długiego ogona”, czyli nie pojedyncze, ale rozbudowane i wieloczłonowe, bardziej odpowiadające zapytaniom wpisywanym w wyszukiwarkę przez jej użytkowników;
  • długości opisu nie wolno obecnie ograniczać do jednego zdania, utrudniającego lub wręcz uniemożliwiającego zaprezentowanie informacji istotnych z punktu widzenia odbiorcy. Im dłuższy i wyczerpujący opis, tym bardziej wzrasta też jego wartość dla procesu pozycjonowania witryny;
  • także w przypadku opisów warto zastosować linkowanie wewnętrzne, dzięki któremu roboty wyszukiwania będą mogły lepiej zindeksować całą stronę sklepu. Linki wewnętrzne ułatwiają jednocześnie użytkownikom poruszanie się w obrębie witryny, prowadząc od produktu do produktu albo do bloga eksperckiego pokazującego np. sposób ich użycia;
  • konieczne jest odpowiednie formatowanie opisu, w którym bezwzględnie muszą znaleźć się śródtytuły, czyli nagłówki od h2 do h6, gdzie dodatkowo umieszczamy słowa kluczowe. Śródtytuły nie tylko ułatwiają szybkie znalezienie informacji, ale i zwiększają czytelność tekstu, rozdzielając jego poszczególne akapity;
  • użyte w tekście obrazki muszą posiadać alternatywne opisy, wyświetlane w momencie, kiedy nie zostaną prawidłowo wyświetlone, opisujące w kilku słowach to, co przedstawia obrazek, a w treść „altów” dobrze jest wpleść słowo kluczowe.

4. Przystępny i łatwy w odbiorze język korzyści dostosowany do odbiorcy

zakupy online

Przeglądają różne strony sklepów internetowych, na wielu z nich zauważymy, że opisy produktów są pisane „suchym” językiem zdecydowanie niezachęcającym do zapoznania się z nimi. Podawane są tylko najważniejsze, z punktu widzenia sprzedawcy, a nie odbiorcy, informacje, dane techniczne itp. Są one z pewnością potrzebne, lecz należy je zaprezentować tzw. językiem korzyści, od razu pokazującym odbiorcy to, co może zyskać, jeśli zdecyduje się kupić dany produkt. Najważniejsze informacje, czyli cechy produktu, przedstawione w postaci konkretnej wartości dodanej znacznie zwiększają prawdopodobieństwo sfinalizowania transakcji.

Odbiór treści ułatwia także wspomniane sformatowanie tekstu, nagłówki i wyróżnianie najistotniejszych jego fragmentów w postaci pogrubień. Cechy opisywanego produktu najlepiej jest wymienić w postaci wypunktowania, podobnie jak jego parametry techniczne i zawsze dobrze wyglądają zwroty takie jak: unikalny, wyjątkowy, skuteczny w działaniu itp. Język nie może też być nasycony fachową i najczęściej niezrozumiałą terminologią, bo mało komu będzie się chciało szukać jej wyjaśnienia na zewnętrznych stronach internetowych. Dobrze jest pisać krótkimi zdaniami, łatwiej zrozumiałymi dla większości odbiorców, ale starajmy się unikać nadmiaru równoważników zdań. Właściwie dobrany język jest także podstawą komunikacji, kontaktu z klientem, należy więc dopasować go również do grupy wiekowej, jaka będzie korzystać z usług danego sklepu.

5. Opis produktu odpowiadający wszystkim potrzebom przyszłego klienta

Klienci odwiedzający stronę sklepu internetowego mają zazwyczaj w głowie całą listę przygotowanych wcześniej pytań, a szukając produktu, szukają jednocześnie odpowiedzi. Przekazanie dokładnych informacji jest więc obowiązkiem copywritera, który tworząc opis produktu, musi odpowiedzieć między innymi na takie pytania, jak:

  • co zyskam, kupując ten produkt;
  • jakie korzyści odniosę jako klient tego sklepu;
  • czemu właśnie ten produkt jest lepszy od tego, co ma konkurencja;
  • czy mogę liczyć na pomoc w jego użytkowaniu.

Odpowiedzi muszą bezwzględnie znaleźć się w opisach produktów twojego sklepu, sprawiając, że usatysfakcjonowany nimi klient nie tylko ten jeden raz zrobi zakupy, ale zawsze będzie chętnie wracał, szukając czegoś nowego. Może też polecać sklep innym użytkownikom, a linki do zakupionych rzeczy umieszczać na swojej stronie, albo profilach na portalach społecznościowych.

6. Korzystne wyróżnienie się na tle konkurencji

Wyróżnianie swojej oferty na tle podobnej, oferowanej przez konkurencję, nie polega tylko na opisywanej powyżej unikalności i oryginalności przygotowywanych opisów produktów. Niestety, klienci zazwyczaj nie zwracają na to zbyt dużej uwagi, dlatego najlepszym sposobem, aby ich przyciągnąć i zachęcić do zakupu jest pokazanie im dodatkowych korzyści. Najczęściej są to organizowane cyklicznie sezonowe wyprzedaże, wiążące się z dużymi obniżkami cen, dzięki którym mogą kupić upragnione rzeczy znacznie taniej niż u konkurencji.

7. Zdjęcia i filmy video podnoszące atrakcyjność opisu

zakupy w sieci

Większość opisów produktów, jakie znajdziemy w niemal każdym sklepie internetowym, ma postać tekstową i warto trzymać się tej sprawdzonej przez lata formuły, którą można dodatkowo urozmaicić zdjęciami przedstawiającymi sprzedawany produkt. Najczęściej jest to tzw. zdjęcie profesjonalne, ale lepiej jest je zastąpić blogowym, czyli pokazującym np. sposób korzystania z produktu, czy nawet wyjmowanie go z opakowania, niosącym ze sobą jakąś przydatną informację.

Ostatnio w sposobie przygotowywania opisów można zaobserwować nowy, interesujący trend w postaci zastępowania statycznych zdjęć materiałem video. Krótkie filmiki są o wiele lepszym środkiem przekazu, znacznie skuteczniej trafiającym do świadomości odbiorcy. Filmik może być jednocześnie pewnego rodzaju poradnikiem, którego znaczenia praktycznego nie da się przecenić.

Właściwie i zgodnie z zasadami przygotowane wysokiej jakości opisy oferty są podstawą działalności każdego podmiotu gospodarczego prowadzącej sprzedaż w Internecie i to niezależnie od branży, w której działa. Nasi copywriterzy przygotują dla Waszej firmy najlepsze opisy produktów cennik wykonania takiej usługi prześlemy po ustaleniu szczegółów na adres e mail.

Szukasz wsparcia w Copywritingu?

Skorzystaj z bezpłatnej wyceny.

Piotr Płucienniczak

Content Manager

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *