Opisy kategorii w sklepach internetowych – jak napisa膰 dobry opis kategorii pod SEO

Opisy kategorii w sklepach internetowych – jak napisa膰 dobry opis kategorii pod SEO

14 grudnia 2022

Jednym z najwa偶niejszych element贸w pozwalaj膮cych odpowiednio pozycjonowa膰 sklep internetowy s膮 opisy kategorii produkt贸w, jakie w nim sprzedajemy. Jest to niezwykle wa偶ny element kampanii marketingowej maj膮cej na celu wypromowanie swojego sklepu, a ich prawid艂owe tworzenie wchodzi r贸wnie偶 w zakres pracy ka偶dego copywritera. Z tego wpisu dowiecie si臋, w jaki spos贸b napisa膰 dobre opisy kategorii, zoptymalizowane i zgodne z zasadami SEO, przynosz膮ce okre艣lone korzy艣ci nie tylko w艂a艣cicielowi sklepu internetowego, ale i u偶ytkownikom, z kt贸rych ka偶dy jest przecie偶 potencjalnym klientem.

Czym w艂a艣ciwie s膮 opisy kategorii w e-sklepie?

zakupy w sieci

W艣r贸d u偶ytkownik贸w sieci kr膮偶y opinia, 偶e opis贸w kategorii tak naprawd臋 nikt nie czyta, wi臋c mo偶na na tej podstawie wysnu膰 b艂臋dny wniosek, 偶e w艂a艣ciwie nie trzeba ich pisa膰, nie maj膮 偶adnego znaczenia i przez to traktowane s膮 po macoszemu. Jest jednak ca艂kowicie przeciwnie, s膮 wr臋cz niezb臋dne w procesie pozycjonowania strony internetowej, umo偶liwiaj膮c jej mi臋dzy innymi znalezienie si臋 na jak najwy偶szej pozycji w wynikach wyszukiwania Google, najcz臋艣ciej u偶ywanej na 艣wiecie wyszukiwarce stron.

Definicja okre艣la opisy kategorii (category description), jako specjalnie sporz膮dzony, unikalny tekst o znaczeniu informacyjnym i sprzeda偶owym, istotny tak偶e z punktu widzenia SEO, dlatego powinien by膰 nasycony odpowiednio dobranymi s艂owami kluczowymi, trzeba pami臋ta膰 tak偶e o zastosowaniu link贸w wewn臋trznych. Nale偶y umie艣ci膰 opis kategorii na danej podstronie nad lub pod list膮 produkt贸w, kt贸re sklep oferuje, a jego g艂贸wnym zadaniem jest przekazanie u偶ytkownikowi informacji w艂a艣nie o nich, co mo偶e u艂atwi膰 mu podj臋cie decyzji o zakupie.

Jakie kluczowe funkcje w sklepie internetowym pe艂ni dobry opis kategorii SEO?

Powiedzmy sobie szczerze, 偶e prowadzenie dzia艂alno艣ci w bran偶y e-commerce, maj膮cej przynie艣膰 okre艣lone zyski, nie jest obecnie mo偶liwe bez profesjonalnie przygotowanego sklepu internetowego, nie tylko wysoce funkcjonalnego oraz przyjaznego dla klienta, ale i u艂atwiaj膮cego mu wyszukanie i bezpieczny zakup produktu czy us艂ugi. Powinien tak偶e spe艂nia膰 wszystkie wymogi stawiane przez roboty wyszukiwania Google, pozwalaj膮c w ten spos贸b zwi臋kszy膰 liczb臋 odwiedzin i co za tym idzie, sprzeda偶 i zyski swoim w艂a艣cicielom.

Nie nale偶y wi臋c bagatelizowa膰 znaczenia odpowiednio napisanych opis贸w kategorii, tego typu content powinien bezdyskusyjnie znale藕膰 si臋 na stronie, a najwa偶niejsze funkcje, jakie ma do spe艂nienia w naszym sklepie opis przygotowany pod k膮tem wymaga艅 SEO to:

  • korzystne zaprezentowanie asortymentu sklepu dost臋pnego w ramach danej podstrony kategorii, dla kt贸rej przygotowujemy tak偶e opisy produkt贸w, co razem daje u偶ytkownikowi dok艂adne informacje, jakich poszukuje i u艂atwia podj臋cie w艂a艣ciwego wyboru co do zakupu;
  • przekazanie klientom wszystkich danych o konkretnej grupie produkt贸w, kt贸re pojawiaj膮 si臋 na odwiedzanej przez nich podstronie sklepu, o tym, jakie dok艂adnie produkty czy us艂ugi mog膮 na niej znale藕膰. W艂a艣ciwie przygotowany opis kategorii powinien tak偶e wyczerpuj膮co odpowiada膰 na zadawane przez nich pytania;
  • zyskanie cennego ruchu z organicznych wynik贸w wyszukiwania w postaci bezp艂atnych link贸w do stron internetowych, wynikaj膮cych z dok艂adnego dopasowania witryny za pomoc膮 odpowiednio dobranych fraz kluczowych, tak偶e znajduj膮cych si臋 na niej opis贸w kategorii, do zapyta艅 u偶ytkownik贸w wpisywanych w oknie wyszukiwarki;
  • skuteczna reklama b臋d膮ca elementem d艂ugofalowej kampanii marketingowej maj膮cej na celu promowanie sklepu za pomoc膮 tzw. fraz d艂ugiego ogona, najlepiej odpowiadaj膮cych tym, kt贸re do wyszukiwania produkt贸w w sklepie stosuj膮 u偶ytkownicy;
  • wygodniejsze szukanie potrzebnych informacji dzi臋ki prostszemu nawigowaniu w ramach strony, co u艂atwia odpowiednio zastosowany i rozmieszczony uk艂ad linkowania wewn臋trznego, odno艣niki prowadz膮ce do poszczeg贸lnych podkategorii w obr臋bie danej kategorii.

Podstawowe zasady pisania skutecznych opis贸w kategorii zoptymalizowanych pod SEO?

Profesjonalne tworzenie opis贸w kategorii pod k膮tem SEO to jedna z umiej臋tno艣ci, kt贸r膮 musi opanowa膰 ka偶dy copywriter. Wbrew pozorom nie jest to a偶 takie trudne i wystarczy tylko przestrzega膰 kilku zasad znacznie przyspieszaj膮cych ten proces. Podstawow膮 i zdecydowanie najwa偶niejsz膮, jest dok艂adne zapoznanie si臋 z ofert膮 sklepu internetowego, dla kt贸rego b臋dziemy je pisa膰, poznanie jej nie tylko og贸lnie, ale i zyskanie informacji na temat konkretnych, danych produkt贸w.

Je艣li nasza praca ma jednocze艣nie wspiera膰 prowadzone dzia艂ania SEO, to konieczna r贸wnie偶 b臋dzie znajomo艣膰 zasad pozycjonowania i optymalizacji dotycz膮cych tre艣ci przygotowywanych na stron臋 sklepu, w przeciwnym razie to, co robimy, nie b臋dzie mia艂o praktycznie 偶adnej warto艣ci. Dlatego, kiedy piszemy opisy kategorii, to musimy pami臋ta膰 o:

  • w艂a艣ciwym doborze s艂贸w kluczowych daj膮cych najwy偶szy stopie艅 konwersji, najlepiej dopasowanych zgodnie z zasad膮 鈥瀌艂ugiego ogona鈥;
  • skutecznym linkowaniu wewn臋trznym w ramach produkt贸w wchodz膮cych w zakres danej kategorii, co razem z odpowiednimi frazami kluczowymi jest istotne z punktu widzenia mechanizm贸w wyszukiwarki Google indeksuj膮cych optymalizowan膮 stron臋.

Jak napisa膰 dobre opisy kategorii pozwalaj膮ce zwi臋kszy膰 skuteczno艣膰 SEO?

opisy kategorii infografika

Je艣li chcemy pisa膰 opisy kategorii faktycznie przynosz膮ce korzy艣ci dla danego sklepu internetowego, to musimy uwzgl臋dni膰 w swojej pracy jeszcze kilka tak samo istotnych czynnik贸w umo偶liwiaj膮cych przeprowadzenia optymalizacji SEO stworzonych tekst贸w. Specjali艣ci od tej, co tu nie m贸wi膰 trudnej ga艂臋zi copywritingu, wskazuj膮 przede wszystkim na:

Napisanie unikalnej tre艣ci

Na temat unikalno艣ci tworzonych tre艣ci na strony WWW, blogi i sklepy internetowe napisano ju偶 ca艂e tomy, ale zawsze musimy pami臋ta膰, 偶e stanowczo zabronione jest kopiowanie tekst贸w z innych sklep贸w internetowych, r贸wnie偶 opis贸w kategorii i wklejanie ich jako w艂asne bez zgody autora. Nale偶y tego bezwzgl臋dnie unika膰, jest to bowiem z艂amanie obowi膮zuj膮cego w naszym kraju prawa, co mo偶e sko艅czy膰 si臋 powa偶n膮 kar膮 i to nie tylko finansow膮.

Roboty Google tak偶e bardzo szybko wykrywaj膮 zduplikowan膮 tre艣膰, co niekorzystnie odbija si臋 na pozycji strony w rankingu, a je艣li autor tekstu zg艂osi jego bezprawne wykorzystanie, mo偶e si臋 to sko艅czy膰 nawet tzw. banem, czyli usuni臋ciem strony z indeksu wyszukiwania, co w przypadku e-sklepu mo偶e powodowa膰 powa偶ne straty finansowe.

W艂a艣ciw膮 d艂ugo艣膰 opis贸w kategorii

Bardzo cz臋sto copywriter s艂yszy pytanie, jak d艂ugie powinny by膰 opisy kategorii przynosz膮ce najlepsze efekty. Z punktu widzenia pozycjonowania witryny sklepu lepiej zdecydowa膰 si臋 na nieco d艂u偶szy opis pozwalaj膮cy w pe艂ni wyczerpa膰 temat, lecz bez zb臋dnego lania wody mog膮cego zniech臋ca膰 do zapoznania si臋 z tre艣ci膮. Unikajmy raczej pisania opis贸w kategorii na kilkana艣cie tysi臋cy znak贸w ze spacjami, bardzo cz臋sto wystarczy nawet 3000 znak贸w, aby zamie艣ci膰 wszystkie istotne informacje, jednak zale偶y to od tematu, jaki opisujemy albo od wytycznych zleceniodawcy. Nie za d艂ugi, ale tre艣ciwy opis pozytywnie wp艂ywa te偶 na to, aby strona, na kt贸rej zosta艂 zamieszczony, znajdowa艂a si臋 jak najwy偶ej w rankingu Google.

Zawarcie w tek艣cie odpowiednich s艂贸w kluczowych

O zastosowaniu s艂贸w kluczowych mog膮cych zapewni膰 jak najwy偶szy wsp贸艂czynnik konwersji warto wspomnie膰 jeszcze raz, dodaj膮c, 偶e nie mog膮 to by膰 przypadkowo dobrane frazy, jakie w danym momencie przyjd膮 nam do g艂owy. Koniecznie musimy stara膰 si臋 dopasowa膰 je do tematyki, jakiej dotyczy dany opis kategorii, sprawdzaj膮c r贸wnie偶, jak膮 maj膮 ilo艣膰 wyszukiwa艅, a najlepiej nadaje si臋 do tego program Ahrefs. Je艣li za艣 zale偶y nam na opisie jak najlepiej spe艂niaj膮cym nie艂atwe wymagania SEO w kwestii doboru fraz kluczowych, to ca艂y tekst mo偶na napisa膰 w edytorze online Neuron Writer, kt贸ry sam najlepiej dobierze potrzebne frazy, podpowiadaj膮c jednocze艣nie, w jakiej ilo艣ci i gdzie nale偶y ich u偶y膰.

Odpowiednie formatowanie tekstu z punktu widzenia SEO

Samo napisanie tekstu, tak偶e z pomoc膮 Neuron Writera czy innego edytora tekstu, jaki u偶ywamy, to za ma艂o, aby uzyska膰 zamierzone rezultaty SEO. Zar贸wno d艂ugie opisy kategorii zgodne z wymaganiami Google, jak i te kr贸tsze, powinny zosta膰 odpowiednio sformatowane, co nie tylko sprawia, 偶e s膮 bardziej czytelne. W ka偶dym tek艣cie, do kt贸rego publikacji u偶ywa si臋 przewa偶nie systemu obs艂ugi tre艣ci CMS WordPress z rozszerzeniem WooCommerce dla sklep贸w internetowych, warto stosowa膰:

  • nag艂贸wki, H1 dla tytu艂u danego opisu, H2 dla 艣r贸dtytu艂贸w rozdzielaj膮cych poszczeg贸lne akapity, a pomi臋dzy nimi mo偶na wyr贸偶nia膰 fragmenty tre艣ci z pomoc膮 nag艂贸wk贸w H3, pami臋taj膮c o ich w艂a艣ciwej, hierarchicznej strukturze, od H1, poprzez H2 a偶 do H3, H4 lub H5;
  • pogrubienia fragment贸w tekstu maj膮cych przekaza膰 najistotniejsze informacje o produktach opisywanych na danej stronie kategorii;
  • wypunktowania lub list臋 numerowan膮 pozwalaj膮ce uporz膮dkowa膰 prezentowane informacje, co znacznie u艂atwia ich przyswojenie.

Stosowanie j臋zyka korzy艣ci

Pisz膮c opisy kategorii, warto stosowa膰 w nich j臋zyk korzy艣ci, zdecydowanie lepszy ni偶 tylko suche prezentowanie fakt贸w, kt贸re na pewno nie zainteresuje docelowego odbiorc臋 tekstu. J臋zyk korzy艣ci, zgodny z zasadami komunikacji danej marki czy oferuj膮cej j膮 firmy, powinien si臋 znale藕膰 praktycznie w ka偶dym fragmencie opisu kategorii, nawet tym nied艂ugim, co da zamierzone efekty handlowe i SEO. Musimy wyr贸偶ni膰 i podkre艣li膰 wszystkie zalety opisywanych produkt贸w lub us艂ug, przedstawi膰 je tak偶e ze strony praktycznej, jakie korzy艣ci klient zyska po ich kupieniu, co pozwoli przekona膰 go do zakupu nawet przy istniej膮cej silnej konkurencji w danej bran偶y.

Umieszczenie opisu kategorii we w艂a艣ciwym miejscu na stronie

Warto jeszcze raz przypomnie膰, w jakim miejscu strony powinno si臋 zamieszcza膰 gotowe opisy kategorii, przygotowane zgodnie z powy偶szymi zasadami. Musz膮 znale藕膰 si臋 zawsze na g贸rze strony, na wysoko艣ci oczu czytelnika, staj膮c si臋 dla niego natychmiast widoczne po wej艣ciu na stron臋 i nie trzeba b臋dzie jej przewija膰, aby dotrze膰 do faktycznej tre艣ci, co mog艂oby by膰 zniech臋caj膮ce dla odbiorcy i jednocze艣nie potencjalnego klienta sklepu.

Piotr Plucienniczak3

Zostaw odpowied藕

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczy膰 spam. Dowiedz si臋 wi臋cej jak przetwarzane s膮 dane komentarzy.