Opisy kategorii w sklepach internetowych – jak napisać dobry opis kategorii pod SEO

Jednym z najważniejszych elementów pozwalających odpowiednio pozycjonować sklep internetowyopisy kategorii produktów, jakie w nim sprzedajemy. Jest to niezwykle ważny element kampanii marketingowej mającej na celu wypromowanie swojego sklepu, a ich prawidłowe tworzenie wchodzi również w zakres pracy każdego copywritera. Z tego wpisu dowiecie się, w jaki sposób napisać dobre opisy kategorii, zoptymalizowane i zgodne z zasadami SEO, przynoszące określone korzyści nie tylko właścicielowi sklepu internetowego, ale i użytkownikom, z których każdy jest przecież potencjalnym klientem.

Czym właściwie są opisy kategorii w e-sklepie?

zakupy w sieci

Wśród użytkowników sieci krąży opinia, że opisów kategorii tak naprawdę nikt nie czyta, więc można na tej podstawie wysnuć błędny wniosek, że właściwie nie trzeba ich pisać, nie mają żadnego znaczenia i przez to traktowane są po macoszemu. Jest jednak całkowicie przeciwnie, są wręcz niezbędne w procesie pozycjonowania strony internetowej, umożliwiając jej między innymi znalezienie się na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania Google, najczęściej używanej na świecie wyszukiwarce stron.

Definicja określa opisy kategorii (category description), jako specjalnie sporządzony, unikalny tekst o znaczeniu informacyjnym i sprzedażowym, istotny także z punktu widzenia SEO, dlatego powinien być nasycony odpowiednio dobranymi słowami kluczowymi, trzeba pamiętać także o zastosowaniu linków wewnętrznych. Należy umieścić opis kategorii na danej podstronie nad lub pod listą produktów, które sklep oferuje, a jego głównym zadaniem jest przekazanie użytkownikowi informacji właśnie o nich, co może ułatwić mu podjęcie decyzji o zakupie.

Jakie kluczowe funkcje w sklepie internetowym pełni dobry opis kategorii SEO?

Powiedzmy sobie szczerze, że prowadzenie działalności w branży e-commerce, mającej przynieść określone zyski, nie jest obecnie możliwe bez profesjonalnie przygotowanego sklepu internetowego, nie tylko wysoce funkcjonalnego oraz przyjaznego dla klienta, ale i ułatwiającego mu wyszukanie i bezpieczny zakup produktu czy usługi. Powinien także spełniać wszystkie wymogi stawiane przez roboty wyszukiwania Google, pozwalając w ten sposób zwiększyć liczbę odwiedzin i co za tym idzie, sprzedaż i zyski swoim właścicielom.

Nie należy więc bagatelizować znaczenia odpowiednio napisanych opisów kategorii, tego typu content powinien bezdyskusyjnie znaleźć się na stronie, a najważniejsze funkcje, jakie ma do spełnienia w naszym sklepie opis przygotowany pod kątem wymagań SEO to:

  • korzystne zaprezentowanie asortymentu sklepu dostępnego w ramach danej podstrony kategorii, dla której przygotowujemy także opisy produktów, co razem daje użytkownikowi dokładne informacje, jakich poszukuje i ułatwia podjęcie właściwego wyboru co do zakupu;
  • przekazanie klientom wszystkich danych o konkretnej grupie produktów, które pojawiają się na odwiedzanej przez nich podstronie sklepu, o tym, jakie dokładnie produkty czy usługi mogą na niej znaleźć. Właściwie przygotowany opis kategorii powinien także wyczerpująco odpowiadać na zadawane przez nich pytania;
  • zyskanie cennego ruchu z organicznych wyników wyszukiwania w postaci bezpłatnych linków do stron internetowych, wynikających z dokładnego dopasowania witryny za pomocą odpowiednio dobranych fraz kluczowych, także znajdujących się na niej opisów kategorii, do zapytań użytkowników wpisywanych w oknie wyszukiwarki;
  • skuteczna reklama będąca elementem długofalowej kampanii marketingowej mającej na celu promowanie sklepu za pomocą tzw. fraz długiego ogona, najlepiej odpowiadających tym, które do wyszukiwania produktów w sklepie stosują użytkownicy;
  • wygodniejsze szukanie potrzebnych informacji dzięki prostszemu nawigowaniu w ramach strony, co ułatwia odpowiednio zastosowany i rozmieszczony układ linkowania wewnętrznego, odnośniki prowadzące do poszczególnych podkategorii w obrębie danej kategorii.

Podstawowe zasady pisania skutecznych opisów kategorii zoptymalizowanych pod SEO?

Profesjonalne tworzenie opisów kategorii pod kątem SEO to jedna z umiejętności, którą musi opanować każdy copywriter. Wbrew pozorom nie jest to aż takie trudne i wystarczy tylko przestrzegać kilku zasad znacznie przyspieszających ten proces. Podstawową i zdecydowanie najważniejszą, jest dokładne zapoznanie się z ofertą sklepu internetowego, dla którego będziemy je pisać, poznanie jej nie tylko ogólnie, ale i zyskanie informacji na temat konkretnych, danych produktów.

Jeśli nasza praca ma jednocześnie wspierać prowadzone działania SEO, to konieczna również będzie znajomość zasad pozycjonowania i optymalizacji dotyczących treści przygotowywanych na stronę sklepu, w przeciwnym razie to, co robimy, nie będzie miało praktycznie żadnej wartości. Dlatego, kiedy piszemy opisy kategorii, to musimy pamiętać o:

  • właściwym doborze słów kluczowych dających najwyższy stopień konwersji, najlepiej dopasowanych zgodnie z zasadą „długiego ogona”;
  • skutecznym linkowaniu wewnętrznym w ramach produktów wchodzących w zakres danej kategorii, co razem z odpowiednimi frazami kluczowymi jest istotne z punktu widzenia mechanizmów wyszukiwarki Google indeksujących optymalizowaną stronę.

Jak napisać dobre opisy kategorii pozwalające zwiększyć skuteczność SEO?

opisy kategorii infografika

Jeśli chcemy pisać opisy kategorii faktycznie przynoszące korzyści dla danego sklepu internetowego, to musimy uwzględnić w swojej pracy jeszcze kilka tak samo istotnych czynników umożliwiających przeprowadzenia optymalizacji SEO stworzonych tekstów. Specjaliści od tej, co tu nie mówić trudnej gałęzi copywritingu, wskazują przede wszystkim na:

Napisanie unikalnej treści

Na temat unikalności tworzonych treści na strony WWW, blogi i sklepy internetowe napisano już całe tomy, ale zawsze musimy pamiętać, że stanowczo zabronione jest kopiowanie tekstów z innych sklepów internetowych, również opisów kategorii i wklejanie ich jako własne bez zgody autora. Należy tego bezwzględnie unikać, jest to bowiem złamanie obowiązującego w naszym kraju prawa, co może skończyć się poważną karą i to nie tylko finansową.

Roboty Google także bardzo szybko wykrywają zduplikowaną treść, co niekorzystnie odbija się na pozycji strony w rankingu, a jeśli autor tekstu zgłosi jego bezprawne wykorzystanie, może się to skończyć nawet tzw. banem, czyli usunięciem strony z indeksu wyszukiwania, co w przypadku e-sklepu może powodować poważne straty finansowe.

Właściwą długość opisów kategorii

Bardzo często copywriter słyszy pytanie, jak długie powinny być opisy kategorii przynoszące najlepsze efekty. Z punktu widzenia pozycjonowania witryny sklepu lepiej zdecydować się na nieco dłuższy opis pozwalający w pełni wyczerpać temat, lecz bez zbędnego lania wody mogącego zniechęcać do zapoznania się z treścią. Unikajmy raczej pisania opisów kategorii na kilkanaście tysięcy znaków ze spacjami, bardzo często wystarczy nawet 3000 znaków, aby zamieścić wszystkie istotne informacje, jednak zależy to od tematu, jaki opisujemy albo od wytycznych zleceniodawcy. Nie za długi, ale treściwy opis pozytywnie wpływa też na to, aby strona, na której został zamieszczony, znajdowała się jak najwyżej w rankingu Google.

Zawarcie w tekście odpowiednich słów kluczowych

O zastosowaniu słów kluczowych mogących zapewnić jak najwyższy współczynnik konwersji warto wspomnieć jeszcze raz, dodając, że nie mogą to być przypadkowo dobrane frazy, jakie w danym momencie przyjdą nam do głowy. Koniecznie musimy starać się dopasować je do tematyki, jakiej dotyczy dany opis kategorii, sprawdzając również, jaką mają ilość wyszukiwań, a najlepiej nadaje się do tego program Ahrefs. Jeśli zaś zależy nam na opisie jak najlepiej spełniającym niełatwe wymagania SEO w kwestii doboru fraz kluczowych, to cały tekst można napisać w edytorze online Neuron Writer, który sam najlepiej dobierze potrzebne frazy, podpowiadając jednocześnie, w jakiej ilości i gdzie należy ich użyć.

Odpowiednie formatowanie tekstu z punktu widzenia SEO

Samo napisanie tekstu, także z pomocą Neuron Writera czy innego edytora tekstu, jaki używamy, to za mało, aby uzyskać zamierzone rezultaty SEO. Zarówno długie opisy kategorii zgodne z wymaganiami Google, jak i te krótsze, powinny zostać odpowiednio sformatowane, co nie tylko sprawia, że są bardziej czytelne. W każdym tekście, do którego publikacji używa się przeważnie systemu obsługi treści CMS WordPress z rozszerzeniem WooCommerce dla sklepów internetowych, warto stosować:

  • nagłówki, H1 dla tytułu danego opisu, H2 dla śródtytułów rozdzielających poszczególne akapity, a pomiędzy nimi można wyróżniać fragmenty treści z pomocą nagłówków H3, pamiętając o ich właściwej, hierarchicznej strukturze, od H1, poprzez H2 aż do H3, H4 lub H5;
  • pogrubienia fragmentów tekstu mających przekazać najistotniejsze informacje o produktach opisywanych na danej stronie kategorii;
  • wypunktowania lub listę numerowaną pozwalające uporządkować prezentowane informacje, co znacznie ułatwia ich przyswojenie.

Stosowanie języka korzyści

Pisząc opisy kategorii, warto stosować w nich język korzyści, zdecydowanie lepszy niż tylko suche prezentowanie faktów, które na pewno nie zainteresuje docelowego odbiorcę tekstu. Język korzyści, zgodny z zasadami komunikacji danej marki czy oferującej ją firmy, powinien się znaleźć praktycznie w każdym fragmencie opisu kategorii, nawet tym niedługim, co da zamierzone efekty handlowe i SEO. Musimy wyróżnić i podkreślić wszystkie zalety opisywanych produktów lub usług, przedstawić je także ze strony praktycznej, jakie korzyści klient zyska po ich kupieniu, co pozwoli przekonać go do zakupu nawet przy istniejącej silnej konkurencji w danej branży.

Umieszczenie opisu kategorii we właściwym miejscu na stronie

Warto jeszcze raz przypomnieć, w jakim miejscu strony powinno się zamieszczać gotowe opisy kategorii, przygotowane zgodnie z powyższymi zasadami. Muszą znaleźć się zawsze na górze strony, na wysokości oczu czytelnika, stając się dla niego natychmiast widoczne po wejściu na stronę i nie trzeba będzie jej przewijać, aby dotrzeć do faktycznej treści, co mogłoby być zniechęcające dla odbiorcy i jednocześnie potencjalnego klienta sklepu.

Szukasz wsparcia w Copywritingu?

Zamów bezpłatną wycenę.

Piotr Płucienniczak

Content Manager

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *