Linkowanie wewnętrzne – kompletny poradnik, jakie ma znaczenie dla SEO i w jaki sposób wykonać je prawidłowo

Nawet najlepiej zrobiona strona internetowa, nowoczesna, funkcjonalna, spełniająca wszystkie aktualnie obowiązujące standardy, atrakcyjna wizualnie i prezentująca ciekawe treści, nie będzie widoczna pośród innych w globalnej sieci, dopóki nie przejdzie skomplikowanego procesu pozycjonowania. Nie będziemy się tu szczegółowo rozwodzić nad wszystkimi elementami planowania strategii kampanii SEO, zajmiemy się tylko jej jednym, lecz niezwykle ważnym aspektem, linkowaniem wewnętrznym, nazywanym z angielskiego internal linking.

Wielu specjalistów od pozycjonowania nadal lekceważy tkwiący w nim potencjał, mając jednocześnie problem z właściwym i przynoszącym pozytywne efekty wdrożeniem linków wewnętrznych na swojej stronie internetowej. Ten tekst zaprezentuje najważniejsze korzyści, jakie niosą ze sobą dla danej strony oraz zalecane zasady, których powinno się przestrzegać przy ich umieszczaniu.

Czym właściwie są linki wewnętrzne?

Zanim zajmiemy się umieszczeniem linków wewnętrznych na pozycjonowanej stronie, powinniśmy dowiedzieć się, czym właściwie są. Najprostsza i ogólnie zrozumiała definicja określa je jako hiperłącza, odnośniki, które prowadzą do poszczególnych podstron w ramach tej samej domeny, a nie, tak jak linki zewnętrzne, do innych stron WWW.

Z punktu widzenia programisty, link wewnętrzny ma postać odsyłacza HTML do danej podstrony z adresem URL. Musi również zawierać tzw. anchor, czyli tekst lub obrazek wyświetlany użytkownikowi strony, który trzeba kliknąć. Kod linku wewnętrznego może wyglądać następująco:

<a href=”https://seospace.pl/grupa-docelowa/”>grupy docelowej odbiorców</a>

Linki wewnętrzne umieszcza się w wielu miejscach strony, w samych tekstach, w rozdzielających je nagłówkach, w kategoriach, jako element graficzny np. logo firmy, dzięki czemu znacznie upraszczamy nawigację, ułatwiając tym samym obsługę użytkownikom witryny.

Jakie znaczenie dla SEO mają odpowiednio użyte linki wewnętrzne?

Znaczenia odpowiednio użytych linków wewnętrznych nie da się zlekceważyć, szczególnie ważne są z punktu widzenia SEO, a najważniejsze korzyści, jakie można zyskać z ich zastosowania to:

1. Pomoc dla wyszukiwarek lepiej indeksujących strukturę strony

Celem pozycjonowania stron jest ich dostosowanie do wymagań robotów wyszukiwania Google i pozostałych używanych na świecie wyszukiwarek. Bez linków wewnętrznych prowadzących do podstron w ramach jednej domeny, roboty wyszukiwania nie będą wiedziały o ich istnieniu, czyli po prostu ich nie znajdą.

Można to zobrazować w prosty sposób, w momencie, gdy publikujemy nowy wpis na swojej witrynie lub blogu, to automatycznie pojawia się on na stronie głównej i będzie zawierał linki wewnętrzne. Jeśli strona główna jest już zindeksowana przez Google, to roboty wyszukiwania będą się kierowały linkiem wewnętrznym, aby zindeksować ten nowy wpis i jednocześnie będą wiedziały, jakie podstrony witryny mają szczególne znaczenie.

2. Regulacja i wspomaganie przepływu mocy SEO strony

Mówimy tutaj przede wszystkim o Page Rank, algorytmie stworzonym przez Google w celu ustalania, jaką pozycję zajmie strona w rankingach wyszukiwania. Duża ilość linków wewnętrznych, lecz tylko wysokiej jakości i stworzonych według określonych zasad, wpływa na podwyższenie Page Rank strony.

3. Ułatwienie użytkownikom poruszania się po stronie

Jednym z najważniejszych aspektów oceny strony przez użytkowników i przez Google, jest jej UX (User Experience), oznaczający wygodę poruszania się po stronie. Duży wpływ na to mają linki wewnętrzne umieszczone w strategicznych miejscach. Jeśli tematyką naszej witryny są buty sportowe, a użytkownik poszukuje dokładniejszych informacji na ich temat, to można na stronie umieścić linki wewnętrzne przekierowujące go do sklepu z takimi butami, czy innych powiązanych treści np. o rodzajach takiego obuwia czy sposobach jego konserwacji.

W ten sposób linkowanie wewnętrzne pozwoli zatrzymać dłużej użytkownika na stronie, a nawet przekonać go do wykonania określonego działania, wypełnienia formularza kontaktowego, zapisania się do newslettera i przede wszystkim do dokonania zakupu, jeśli jest to sklep internetowy.

4. Mniejszy współczynnik odrzuceń

Problemem wielu stron internetowych jest wysoki współczynnik odrzuceń (bounce rate), oznaczający procentowo, ile odwiedzin na stronie kończy się wyjściem z niej bez wykonania żadnych, opisanych powyżej czynności. Skoro jednym z celów stosowania linkowania wewnętrznego jest przekonanie odwiedzających stronę do wykonania określonych działań, to może jednocześnie wpływać na zmniejszenie samego współczynnika odrzuceń.

5. Pozostałe korzyści ze stosowania linkowania wewnętrznego

Wymienione wyżej korzyści to nie jedyne, co zyskamy, wdrażając na swojej stronie linkowanie wewnętrzne, eksperci od SEO wskazują także na:

  • większe uporządkowanie struktury witryny;
  • przeciwdziałanie kanibalizacji słów kluczowych, czyli niekorzystnej z punktu widzenia SEO sytuacji, gdy na to samo słowo lub frazę kluczową jednocześnie pozycjonuje się kilka podstron, co może obniżać pozycję witryny w rankingu wyszukiwania;
  • korzystny wpływ na końcowe efekty pozycjonowania słów kluczowych, dzięki czemu witryna może uzyskać zamierzoną, wysoką pozycję w rankingu Google, co z pewnością przełoży się na rosnącą liczbę odwiedzin.

Jakie typy linków wewnętrznych rozróżniamy?

Istnieje kilka typów linków wewnętrznych, które nie tylko możemy, lecz wręcz powinniśmy zastosować na swojej stronie, jeśli chcemy uzyskać przedstawione wyżej efekty takiego działania. Często popełnianym błędem jest umieszczanie linków w dowolnym miejscu, bez dokładnego przemyślenia strategii naprawdę przynoszącej określone korzyści. Spośród wielu stosowanych i rozróżnianych typów linków wewnętrznych, na naszej stronie zdecydowanie powinny się znaleźć:

Linki wewnętrzne nawigacyjne

Uważane za jedne z najważniejszych, umieszczone na stałe w głównym menu strony i odpowiedzialne między innymi za tworzenie jej struktury nawigacyjnej. Mogą być na pasku górnym czy bocznym, w zależności od projektu witryny, a ich podstawowym zadaniem jest ułatwienie użytkownikom znalezienia potrzebnych informacji. W przypadku sklepu internetowego mogą to być kategorie produktów, a w przypadku agencji SEO oferta, jaką ma dla klientów oraz przydatne informacje o samej firmie czy linki do profilów w popularnych portalach społecznościowych, co widać na poniższym obrazku:

linki nawigacyjne

Linki wewnętrzne w stopce strony

Umieszczone na samym dole strony, bardzo często pomijane, lecz jest to błędem mogącym negatywnie wpływać na proces pozycjonowania witryny. Wbrew pozorom odwiedzający stronę bardzo często zaglądają aż na sam jej dół, szukając tam najczęściej informacji typu: o firmie, kontakt, czy niezwykle ważna polityka prywatności. W stopce można również ponownie umieścić linki do oferty, dzięki czemu nie trzeba będzie ponownie przewijać strony do góry, a przykładowo wygląda to tak:

linki w stopce strony

Linki wewnętrzne śródtekstowe

Najczęściej stosowane i tak samo mające niebagatelne znaczenie dla SEO oraz dla użytkowników. Są to odnośniki, które umieszczamy w tekstach publikowanych na stronie, kierujące użytkownika do powiązanych z nimi innych treści. Zwyczaj umieszcza się link śródtekstowy z użyciem anchora, czyli tzw. kotwicy, którą najczęściej jest konkretne słowo kluczowe przekierowujące do powiązanej z nim tematycznie treści. Anchorami może również być:

  • tytuł podstrony, do której prowadzi dany link wewnętrzny;
  • nazwa brandu, czyli firmy będącej właścicielem witryny lub promowanej przez nią marki i odnośnik prowadzi w tym przypadku do strony głównej;
  • adres URL, czyli bezpośredni link do danej podstrony np. informacje znajdziesz pod adresem https://seospace.pl/strony-internetowe/;
  • frazy typu Zero Match np. Sprawdź tutaj, Czytaj więcej, nie mające jednak większego praktycznego znaczenia dla robotów Google, nie przekazujące im istotnych informacji o stronie, dlatego lepiej za często ich nie używać.

Linki śródtekstowe, z tym jednym wyjątkiem, mają jednak znaczenie z punktu widzenia robotów wyszukiwarki i dzięki nim np. Google może lepiej orientować się w strukturze strony. W poniższym przykładzie linki kontekstowe są wyróżnione w kolorze niebieskim:

linki kontekstowe

Linki wewnętrzne w breadcrumbs

Angielskie słowo breadcrumbs, które tłumaczymy jako „okruszki chleba” to rodzaj linkowania wewnętrznego, jaki również warto zastosować na swojej stronie. Ma niebagatelne znaczenie dla użytkowników, którzy mogą dzięki niemu lepiej orientować się, w jakim miejscu strony aktualnie się znajdują. Ten typ linku ma postać ścieżki, jaką dotychczas przebył odwiedzający stronę:

Strona główna / Kategoria / Produkt lub Strona główna / Kategoria / Podstrona 1 .

Inne rodzaje linków wewnętrznych

Na swojej stronie internetowej warto także zastosować inne rodzaje linków oprócz wyżej wymienionych, mające znaczenie zarówno dla użytkowników, jak i Google:

  • pasek boczny, czyli tzw. sidebar, stosowany najczęściej w sklepach internetowych, umieszcza się w nim np. linki wewnętrzne, przeważnie w postaci obrazków, prowadzące do ostatnio odwiedzanych podstron produktowych lub zakupionych produktów;
  • linki wewnętrzne w mapie witryny, dzięki czemu można szybko przejść do wszystkich podstron wchodzących w jej skład;
  • nawigacja w bok, czyli odnośnik, którego zadaniem jest łatwe przeniesienie użytkownika do poprzedniego albo następnego wpisu czy artykułu na stronie, zazwyczaj mająca postać graficznych strzałek skierowanych w lewo lub prawo, albo po prostu tekstu następny artykuł lub poprzedni artykuł;
  • linki wewnętrzne w postaci kart produktowych mające przeważnie postać modułów graficznych, zdjęć produktów zgrupowanych pod wspólnym tytułem o treści typu „najczęściej kupowane produkty” czy też „klienci kupują przede wszystkim te produkty”;
  • graficzne linki wewnętrzne, jak sama nazwa wskazuje w postaci zdjęć lub innych elementów graficznych. Niezwykle istotne jest zastosowanie w ich przypadku opisów alternatywnych, zwięzłe opisanie tagów alt i title obrazka ułatwiające pracę robotom wyszukiwania.

Linkowanie wewnętrzne – planowanie strategii przeprowadzenia linkowania wewnętrznego

Linków tego typu nie wolno umieszczać w przypadkowy, nieprzemyślany sposób, trzeba wcześniej opracować dokładną strategię takiego działania, po to, aby przyniosła określone wyżej korzyści, przede wszystkim dla pozycjonowania danej strony. Jest to najistotniejsze z punktu widzenia Google, który dzięki odpowiednio skonstruowanym i użytym linkom wewnętrznym może umieścić witrynę wysoko w swoim rankingu. Planowanie strategii warto przeprowadzić, trzymając się kilku sprawdzonych zasad i w kolejnych, następujących po sobie krokach:

1. Określenie najkorzystniejszej struktury strony

Pierwszym krokiem jest znalezienie idealnej struktury swojej strony, mogącej przypominać piramidę, w której na poszczególnych piętrach, licząc od góry, umieszczamy poszczególne sekcje wchodzące w skład witryny, idąc w dół wraz ze spadającą hierarchią ich ważności, najważniejsze u góry, mniej istotne na niższych poziomach.

Przykładowa struktura strony, na której chcemy wdrożyć skuteczne linkowanie przynoszące efekty dla SEO, może wyglądać następująco:

  • na górze piramidy umieszczamy zawsze stronę główną strony, home page;
  • na drugim poziomie można umieścić np. kategorie produktów oraz poszczególne podstrony produktowe;
  • na trzecim poziomie powinny się znaleźć opisy usług, podstrona „o nas” i blog firmowy;
  • na czwartym poziomie umieszczamy strony produktowe, landing page na poszczególne miasta oraz wpisy blogowe.

Tak zaplanowana struktura linkowania powinna być jednocześnie zgodna z menu strony, ułatwiającym i upraszczającym poruszanie się po niej.

Linkowanie piramida strategii

2. Stworzenie odpowiedniej ilości zróżnicowanych treści

Przez pojęcie odpowiedniej ilości treści rozumiemy pisanie ich dużych ilości, pozwalających cyklicznie i na bieżąco rozbudowywać swoją stronę. Oczywiście nie mogą to być przypadkowe teksty, muszą odpowiadać całej tematyce witryny, a przede wszystkim warto zadbać o:

  • stworzenie wysokiej jakości opisów produktów na poszczególne podstrony ofertowe, łącznie z oddzielnymi landing page dotyczącymi miast, w których firma prowadzi działalność;
  • wysokiej jakości opisy kategorii produktów, z nich również można efektywnie linkować wewnętrznie;
  • wysokiej jakości teksty blogowe przekazujące wartościowe informacje, także powiązane z tematyką witryny.

Jeśli nie potrafimy sami pisać tego rodzaju treści, lepiej zlecić ich stworzenie profesjonalnym copywriterom, którzy zadbają przede wszystkim o ich unikalność, dzięki czemu uda się uniknąć duplikacji treści. Często zdarza się to w opisach produktów, w których niekiedy trudno jest zachować unikalność, jeśli ten sam produkt jest w ofercie wielu firm. Niekorzystnie odbija się to na pozycjonowaniu strony, zmniejszając jej widoczność, obniżając miejsc w rankingu wyszukiwania i powodując spadek ruchu na stronie.

3. Zdecydowanie, jakie treści mają największe znaczenie

Podstawę każdej strony, nazywaną potocznie jej „kamieniem węgielnym”, stanowią najważniejsze treści, które powinny jednocześnie znaleźć się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. To właśnie do nich powinno prowadzić najwięcej linków wewnętrznych, lecz trzeba wcześniej dokładnie określić, które teksty to mają być. Jeśli jest to strona sklepu, to najważniejsze stają się teksty pozytywnie wpływające na sprzedaż oferowanych towarów lub usług, będących podstawą działalności, jaką firma prowadzi w danej branży.

Precyzyjne określenie, które treści będą najistotniejsze, jeśli chodzi o linkowanie wewnętrzne, ułatwi program Ahrefs. Logujemy się do niego, wybieramy najpierw opcję Site Explorer (1), a potem w oknie (2), wpisujemy adres URL, jaki chcemy sprawdzić.

site ahrefs

4. Dodanie linków kontekstowych

Linki kontekstowe łączą ze sobą treści o takiej samej lub zbliżonej tematyce, dzięki czemu roboty wyszukiwania Google oraz użytkownicy przeglądający stronę, będą wiedzieli, że są ze sobą powiązane. Dla przykładu, jeśli piszemy o znaczeniu linkowania wewnętrznego dla pozycjonowania strony, możemy w tekście umieścić odnośniki do treści o pozycjonowaniu, co zwiększa szansę, że czytelnika zainteresuje również ten temat i w nie kliknie, przechodząc do kolejnej podstrony.

5. Ograniczenie ilości linków do strony głównej i niestosowanie linków nofollow

Nadal powszechnie stosowaną praktyką jest dodawanie dużej ilości odnośników wewnętrznych kierujących użytkownika do strony głównej. Warto jednak ograniczyć ich ilość, jedynie do podstron czy wpisów na firmowych blogu najważniejszych z punktu widzenia prowadzonej działalności albo nowo zamieszczonych postów. Umieszczając na stronie tego typu linki, należy pamiętać, że nie powinny mieć one atrybutu nofollow, stosowanego przeważnie w przypadku linków zewnętrznych, w tym przypadku niemającego dużego wpływu na przepływ link juice, czyli przekazywanej wartości linku.

6. Linkowanie wewnętrzne wyłącznie do tematycznie powiązanych treści

Jeśli zaplanowana strategia linkowania wewnętrznego ma przynieść określone korzyści, należy zadbać także o zachowanie spójności tematycznej pomiędzy linkiem a tematyką podstrony, do której prowadzi. Jeśli sprzedajemy wspomniane buty sportowe, to w treściach na ten temat możemy umieścić odnośniki prowadzące do strony np. o zastosowaniu czy rodzajach takiego obuwia, a nie do strony o obuwiu typu casual czy wizytowym.

7. Właściwa ilość linków wewnętrznych na stronie

Trudno jest jednoznacznie określić, jaką ilość tego typu odnośników powinno się umieszczać na stronie, lecz zachowanie umiaru w tej kwestii jest jak najbardziej wskazane. Niektórzy specjaliści określają je np. na 100, lecz zawsze trzeba je dopasować do konkretnej strony, jej struktury czy rodzaju publikowanych treści.

Przyjmuje się jednak, że na tekst mający 14-15 tysięcy znaków ze spacjami, stosujemy od 2 do 5 linków wewnętrznych, czyli umieszczamy je średnio co 3 tysiące znaków. Powinny także przekazywać istotne informacje dla użytkowników i być rozmieszczone w strategicznych miejscach witryny.

8. Stosowanie zasady SEO Silo Structure

Jest to kolejna, często stosowana i uznawana za jedną z najlepszych metoda pozwalająca uporządkować strukturę witryny i jednocześnie ułatwiająca przeprowadzenie procesu linkowania wewnętrznego. To rozwiązanie jest zalecane szczególnie dla firm mających w ofercie dużą liczbę produktów lub usług, których wyszukiwanie przez roboty Google może być utrudnione. Właściwie przeprowadzone uporządkowanie strony zgodnie ze strukturą silosu daje konkretne korzyści, takie jak:

  • szybka indeksacja nowych i aktualizowanie indeksacji już istniejących stron, jednocześnie efektywniejszy tzw. budżet indeksowania;
  • możliwość uzyskania wyższej pozycji w rankingu wyszukiwania;
  • efektywniejsza optymalizacja strony z pomocą odpowiednio dobranych tematycznie fraz kluczowych, co jest możliwe właśnie dzięki logicznej, uporządkowanej i hierarchicznej strukturze witryny;
  • szybsze znalezienie przez użytkowników informacji, a w przypadku sklepów internetowych dotarcie do szukanego asortymentu i łatwiejsze poruszanie się pomiędzy poszczególnymi podstronami;
  • uporządkowana struktura zachęca użytkowników do dłuższego pozostania na stronie i podjęcia konkretnego działania, dokonania zakupu, wypełnienia formularza kontaktowego, czy zapisania się do newslettera;
  • strony nadrzędne będą budować duży autorytet witryny, zwiększać jej współczynnik Page Rank;
  • zapewnia odpowiednie powiązanie ze sobą podstron wchodzących w skład tej samej witryny, ich połączenie kontekstowe, co niesie ze sobą wartość nie tylko dla użytkowników;
  • umożliwienie robotom wyszukiwania lepsze zrozumienie wewnętrznej architektury strony.

Sposób stworzenia SEO Silo Structure wymaga określenia strony nadrzędnej i podporządkowanych jej stron podrzędnych, powiązanych z nią pod względem tematycznym, a przykładowa schematyczna struktura adresów URL witryny może wyglądać następująco:

SEO Sile Structure

9. Trzymanie się zasady trzech kliknięć

Jest to powszechnie stosowana zasada w SEO, która mówi, że do poszukiwanej na stronie informacji użytkownik powinien dostać się tylko przez 3 kliknięcia. Powinien przy tym przejść maksymalnie przez 3 kolejne podstrony danej witryny, a zasada ta ma jednocześnie pozytywny wpływ na jej indeksację przez roboty wyszukiwania. Jeśli kliknięć i podstron na drodze do celu będzie więcej, może to zniechęcić użytkowników do dalszego przeglądania strony.

10. Wyszukanie wszystkich nieistniejących linków i osieroconych stron

Które należy bezwzględnie wyszukać i wyeliminować, jeśli zależy nam na wysokiej pozycji w rankingu Google, czy przyjazności witryny dla użytkowników. Nieistniejące linki to po prostu odnośniki do podstron, których nie ma, trzeba je wyszukać i zastąpić poprawnymi albo usunąć. Przez pojęcie osieroconych stron (orphan pages), rozumiemy z kolei podstrony, do których nie ma linku, czyli nie prowadzi do nich żaden adres URL.

Najczęściej popełniane błędy sprawiające, że linkowanie wewnętrzne może okazać się nieskuteczne

Jeśli linkowanie wewnętrzne ma przynieść wszystkie korzyści określone w zaplanowanej wcześniej strategii, warto wiedzieć, jakie błędy można przy tym popełnić i o jakich czynnikach wpływających na skuteczność linkowania należy pamiętać. Najczęściej popełniane błędy, które warto jeszcze raz wypunktować i podkreślić, to:

  • za duża ilość odnośników na jednej podstronie, co może obniżać ich wartość i zostać uznane za bezwartościowy spam;
  • opisane wyżej nieistniejące linki i osierocone strony;
  • niewłaściwie dobrany frazy kluczowe, przeważnie zbyt ogólne, a lepiej stosować frazy zgodnie z zasadą „długiego ogona”. Przykładowo dla naszych butów sportowych nie używajmy ogólnikowej frazy „buty sportowe”, ale bardziej szczegółowej „buty sportowe dla biegaczy”;
  • brak analizy tych fraz kluczowych, niesprawdzenia ilości ich wyszukiwań np. w Ahrefs;
  • tworzenie nadmiernie rozbudowanego menu głównego strony i umieszczanie w nim olbrzymiej ilości linków wewnętrznych prowadzących do praktycznie każdej podstrony wchodzącej w skład danego serwisu. Może to zostać zakwalifikowane przez roboty wyszukiwania jako spam i negatywnie wpłynąć na pozycję strony w rankingu wyszukiwarki;
  • nieumieszczanie najważniejszych linków wewnętrznych wysoko na danej stronie, co zmniejsza, a nawet całkowicie blokuje możliwość ich zindeksowania jako pierwszych;
  • powtarzanie w obrębie jednej strony tych samych linków, co nie tylko może zostać uznane za spam, negatywnie wpływa też na user experience;
  • zbyt częste linkowanie do strony głównej, co jest przez Google przeważnie traktowane jako próby wymuszenia wyższej pozycji strony w rankingu;
  • zablokowanie niektórych stron wchodzących w skład danego serwisu np. za pomocą pliku robots.txt, co sprawia, że są niewidoczne dla robotów wyszukiwania i Google po prostu nie będzie ich indeksował;
  • brak atrybutów ALT w graficznych linkach wewnętrznych, opisujących ich treść w przypadku trudności z prawidłowym wyświetlaniem grafiki;
  • brak regularnego audytu linków wewnętrznych na stronie, sprawdzającego przede wszystkim możliwość wystąpienia linków uszkodzonych i osieroconych stron, co można przeprowadzać z pomocą bezpłatnych albo płatnych narzędzi, takich jak np. Ahfrefs.

Szukasz wsparcia w Copywritingu?

Skorzystaj z bezpłatnej wyceny.

Piotr Płucienniczak

Content Manager

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *