Recykling treści – dlaczego warto odświeżać to, co już zostało napisane

Prowadzenie jakiejkolwiek strony internetowej, firmowej czy prywatnej, to trudne zadanie, a jedną z jego istotniejszych części jest ciągłe zamieszczanie nowych, aktualnych treści. To właśnie artykuły eksperckie, wpisy na blogu firmowym, czy zaktualizowane informacje publikowane na portalach społecznościowych generują ruch na stronie. Jednocześnie ten wartościowy content jest potężnym narzędziem marketingowym, pozwalającym dotrzeć do określonych docelowych grup odbiorców.

Konieczne więc będzie tworzenie unikalnych tekstów, co zazwyczaj zleca się profesjonalnym copywriterom, generujące niestety spore koszty dla zamawiającej je firmy. Czasami również trudno jest znaleźć nowe pomysły na teksty mające przyciągnąć czytelników, warto więc pomyśleć nad odświeżeniem tych już istniejących na stronie, czyli wykonać tzw. recykling treści, nazywany także recyklingiem contentu.

Recykling treści – co kryje się pod tym pojęciem

copywriter przy pracy

Pod tym na pewno nowym pojęciem kryje się możliwość użycia jeszcze raz już wykorzystanych treści, najczęściej opublikowanych tekstów, po ich gruntownym zmodyfikowaniu. Oczywiście nie mówimy tutaj o zjawisku „duplicate content”, czyli ponownym opublikowaniu takiego samego tekstu. Jest źle widziane przez roboty Google i może negatywnie wpłynąć na pozycję strony w wyszukiwarce, a druga kwestia, o której także trzeba pamiętać, to unikalność treści.

Należy o to bezwzględnie zadbać, w czym pomogą dopiero gruntowne zmiany, a nie tylko „powierzchowna” modyfikacja. Roboty wyszukiwania szybko wychwycą ewentualne podobieństwa między dwoma tekstami i jeden z nich może zostać potraktowany jako plagiat.

Recykling treści – dlaczego warto go stosować

Napisanie nowego tekstu przez copywritera tylko pozornie może wydawać się prostsze, równie duże korzyści uzyskamy, dogłębnie modyfikując już istniejący, a spośród nich zdecydowanie warto podkreślić:

Dokładne dopasowanie do wymagań Google

Nie da się ukryć, że większość tego, co publikujemy na stronie czy blogu, musi spełniać konkretne, z góry określone wymagania i to nie tylko zleceniodawcy. Jeśli tekst ma przynieść założone efekty, powinien być również dopasowany do niezwykle surowych i ciągle zmieniających się wymagań algorytmów Google, najczęściej używanej na świecie wyszukiwarki stron.

Można je uzyskać, dokonując analizy wybranego przez siebie słowa kluczowego np. w programie SurferSEO, a w szczegółowych wynikach otrzymamy następujące wytyczne dotyczące tekstu, jaki zamierzamy napisać, między innymi takie, jak:

  • lista fraz kluczowych, jakie należy zastosować, łącznie z ich ilością;
  • łączna ilość słów, z których powinien składać się tekst, w postaci „widełek” od minimalnej do maksymalnej;
  • ilość słów, jakie trzeba pogrubić np. w celu wyróżnienia najistotniejszych informacji;
  • ilość słów, z których mają się składać nagłówki od h2 do h6;
  • ilość samych nagłówków od h2 do h6 rozdzielających akapity tekstu;
  • ilość obrazków do umieszczenia w tekście.

Możliwość zyskania nowych użytkowników

Powiedzmy sobie szczerze, że większość tego, co znajduje się na stronie, z czasem „opatrzy” się czytelnikom, którzy już zapoznają się z umieszczonymi tam informacjami i bardzo rzadko do nich wracają. W tym właśnie momencie warto postawić na fachowo przeprowadzony recykling treści, dogłębne modyfikacje, z których pomocą uda się skutecznie przyciągnąć docelową grupę nowych użytkowników. Jednocześnie tymi nowościami mogą się zainteresować stali odbiorcy, którzy również znajdą w nich coś ciekawego pozwalającego uzupełnić zdobytą już wiedzę. Wzmocnieniu ulegną dotychczasowe więzi biznesowe oraz uzyskany już wcześniej wizerunek eksperta w swojej branży.

Skuteczniejsze pozycjonowanie strony

Każdy, kto posiada własną stronę internetową, czy choćby tylko blog, wie, że nie da się zaistnieć w globalnej sieci bez profesjonalnie wykonanego pozycjonowania witryny, pozwalającego jej wyróżnić się na tle wielu podobnych. Trzeba jej w tym celu zapewnić jak najwyższą pozycję w rankingu Google, znalezienie się co najmniej w pierwszej dziesiątce wyświetlanej listy wyszukiwania po wpisaniu określonego słowa kluczowego.

Pozycjonowanie to skomplikowany proces obejmujący praktycznie wszystkie elementy strony, także znajdujące się na niej treści. Oprócz wspomnianego dostosowania do wytycznych wyszukiwarki trzeba zadbać jeszcze o:

  • odpowiednie sformatowanie, podział na krótsze, łatwiejsze do przeczytania akapity;
  • rozdzielenie ich równie czytelnymi nagłówkami, w których warto zawrzeć słowa kluczowe;
  • dobór właściwej ilości słów kluczowych i ich nienachalne rozmieszczenie w tekście, a skuteczność, czyli konwersję, jaką mogą przynieść, warto wcześniej sprawdzić w programie Ahrefs, pokazującym między innymi liczbę wyszukiwań w danym kraju i czasie;
  • zastosowanie linkowania wewnętrznego, niezwykle istotnego z punktu widzenia skutecznego SEO czy altów w obrazkach.

Recykling treści – co może obejmować

Planując prawidłowe przeprowadzenie recyklingu treści, należy wcześniej przeanalizować, które spośród nich warto odświeżyć, nadać im nowej wartości mogącej przynieść określone korzyści dla czytającego je użytkownika. Dobrym pomysłem jest wybranie mających największą liczbę odwiedzin, cieszących się największą popularnością, co można ustalić między innymi z pomocą narzędzia Google Analytics.

Infografika recykling

Myślę, że mogą śmiało zaryzykować stwierdzenie, że praktycznie każda treść nadaje się do modyfikacji na inną, nawet z pozoru zwykły wpis na bloga firmowego da się całkowicie zmienić, nadając mu nową, atrakcyjniejszą formę. Idąc z przysłowiowym duchem czasu, warto zamienić statyczne słowo pisane na bardziej dynamiczne środki przekazu, albo chociaż sprawić, że stanie się łatwiejsze w odbiorze. Prawidłowo przeprowadzony recykling contentu obejmuje:

Aktualizację istniejących artykułów

Planując aktualizację wpisów na swojej stronie lub blogu firmowym, powinniśmy przede wszystkim zmodyfikować opublikowane już artykuły. Wiele z nich było z pewnością pisane bez wcześniejszej analizy w SurferSEO, dlatego warto ją teraz przeprowadzić i rozbudować albo skrócić tekst zgodnie z uzyskanymi wytycznymi.

Można także pomyśleć o przerobieniu ich na evergreen content, zawsze aktualne treści przydatne użytkownikom, których nie trzeba będzie już dogłębnie modyfikować, tylko od czasu do czasu wprowadzać niewielkie poprawki. Dobrą i często stosowaną praktyką jest umieszczanie w nowo publikowanych tekstach wypowiedzi czytelników w postaci ich opinii wyrażanych wcześniej w komentarzach, które jako cytaty wplatamy w treść.

E-booki

Najczęściej z praktycznymi poradami, w którym można umieścić dużą ilość informacji, wiedzy do wykorzystania przez użytkowników, łącząc ze sobą w jedną całość artykuły z danej dziedziny publikowane na blogu w pliku PDF, MOBI lub EPUB. Zalet tej właśnie formy publikacji jest wiele, spośród których warto podkreślić:

  • dostępność w dużej liczbie formatów;
  • możliwość odczytu praktycznie na dowolnym urządzeniu, w tym i smartfonach, jakie nosimy zawsze przy sobie;
  • natychmiastowa dostępność, odpowiedni plik wystarczy tylko pobrać ze strony;
  • ochrona środowiska, brak druku oznacza brak użycia papieru;
  • łatwość znalezienia i zaznaczenia potrzebnych fragmentów tekstu;
  • ułatwienia dla osób niepełnosprawnych np. proste zwiększenie rozmiaru i widoczności czcionki.

Materiał video albo podcast

Film łatwo można opublikować np. w popularnym serwisie YouTube lub na profilu w mediach społecznościowych. Sam materiał bez problemu nagramy nawet kamerą zamontowaną w telefonie, a w trakcie obróbki można wzbogacić obraz o efektowne przejścia, animacje czy włączyć do niego prezentacje.

Równie efektowną i często wybieraną formą aktualizacji contentu jest stworzenie podcastu, czyli pliku audio, w różnych formatach, formy przypominającej tak popularne audiobooki. Można go następnie udostępnić w serwisach z tego typu plikami, dobrym miejscem są też social media, a to wszystko daje odbiorcy możliwość słuchania podcastu praktycznie wszędzie, na urządzeniach mobilnych, w tym i wspomnianych smartfonach.

Prezentacje, także multimedialne

Nie tylko złożone ze statycznych slajdów z obrazkami i tekstem, lecz także w wersji multimedialnej, a ich atrakcyjność odbioru z pewnością podniosą zdjęcia lub filmy video, także mogące mieć charakter poradnikowy. Bardzo ciekawą opcją jest prezentacja z lektorem na bieżąco komentującym i wyjaśniającym zagadnienia pojawiające się na ekranie, dzięki czemu odbiorca odnosi wrażenie, że ogląda reklamę telewizyjną, co jeszcze bardziej przykuwa jego uwagę.

To, w jaki sposób zrobimy prezentację, zależy tylko od naszych inwencji twórczych, a ciekawe podpowiedzi i wzory do wykorzystania bez problemu znajdziemy w sieci. Pamiętajmy tylko, że nie wolno bezmyślnie kopiować dzieła innych, bo tego typu formy przekazu w wielu przypadkach podlegają pod ustawę o ochronie praw autorskich.

Szczegółowy, lecz nie nudny raport

Dzięki którym można zaprezentować np. historię działalności swojej firmy, nie tylko w postaci „suchego”, trudnego w odbiorze tekstu nafaszerowanego nudnymi, czy równie trudnymi w odbiorze wykresami i niezrozumiałą terminologią. Raport firmowy może być przecież prezentacją, a nawet filmem video wręcz naszpikowanym animacjami w przystępny sposób tłumaczącymi wszystkie trudne tematy.

Dobrym pomysłem na urozmaicenie raportu są infografiki, przekazanie wiedzy poprzez ich efektowną, lecz jednocześnie czytelną wizualizację. Spójna kolorystycznie z całością strony, wzbogacona o grafikę, wypunktowanie najważniejszych informacji czy tabele i wykresy, niesie ze sobą liczne korzyści:

  • skuteczniej i na dłużej przyciąga uwagę odbiorcy;
  • przyczynia się do zwiększenia ruchu na stronie;
  • pomaga promować markę i zyskać status eksperta w danej branży lub dziedzinie.

Webinar

Czyli seminarium szkoleniowe przeprowadzane w Internecie zazwyczaj w czasie rzeczywistym, obecnie jedna z najpopularniejszych metod przekazywania wiedzy, odpowiadająca coraz większej liczbie odbiorców. Inne jego zalety to zwiększenie autorytetu firmy, efektowna prezentacja oferowanych produktów lub usług, skuteczna pomoc w promocji marki.

Jak widać na powyższych przykładach, istnieje wiele możliwości, aby ponownie zainteresować odbiorców, zaprezentować im całkiem nowy punkt widzenia na dany temat, czy nowe rozwiązanie starego problemu, mniej kosztowne czy pracochłonne. Najważniejsze zalety, jakie daje stworzenie profesjonalnego webinaru, to:

  • wyższa liczba użytkowników i potencjalnych klientów;
  • podwyższenie autorytetu firmy w ich oczach;
  • efektowna prezentacja oferty firmy;
  • jej skuteczna promocja;
  • dotarcie do przewidzianej grupy docelowej;
  • możliwość uzyskania odpowiedzi na wszystkie pytania nurtujące uczestnika szkolenia.

Szukasz wsparcia w Copywritingu?

Zamów bezpłatną wycenę.

Piotr Płucienniczak

Content Manager

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *