Artykuły poradnikowe – przekazują odbiorcy potrzebne mu informacje

Istnieje wiele rodzajów treści, jakie zamieszczamy na stronach internetowych, mających wspólne zadanie, dotarcie do jak największej grupy docelowych odbiorców i przekazanie im dokładnie takich informacji, jakich aktualnie poszukują. Jeśli jednak dokładniej przeanalizujemy rodzaje tekstów cieszących się największym powodzeniem i najchętniej czytanych, to okażą się nimi między innymi artykuły poradnikowe. Dlatego każdy copywriter powinien wiedzieć, czym są i jak je napisać, w taki sposób, aby zainteresowały każdego czytelnika odwiedzającego publikującą je stronę.

Dlaczego tak chętnie czytamy poradniki

szukanie rozwiązania

Zanim zajmiemy się technicznymi aspektami tworzenia artykułów poradnikowych, powinniśmy wcześniej dowiedzieć się, czym właściwie są poradniki i dlaczego tak chętnie po nie sięgamy. Zalet samego czytania, podstawy pracy każdego copywritera, nie trzeba nikomu przedstawiać, lecz poradniki to specyficzna odmiana treści. Można je wręcz uznać za odrębny gatunek literacki, zyskujący w ostatnim czasie stale rosnącą popularność.

Artykuł poradnikowy jest uważany przez fachowców za typowy tekst użytkowy, często także przez nich tworzony, mający przynieść odbiorcom określone korzyści. Sięgając do tego typu tekstów, poszukują w nich informacji z różnych dziedzin, przeważnie w celu znalezienia rozwiązania problemu, który ich nurtuje. Poradniki mogą dotyczyć praktycznie każdej dziedziny, począwszy od spraw życia prywatnego, wychowania dzieci, urządzenia czy sprzątania domu, aż po skomplikowane dziedziny zawodowe, pokazując, w jaki sposób znaleźć pracę czy przejść rozmowę kwalifikacyjną.

Specyficzną, lecz chyba najczęściej czytaną odmianą, są poradniki medyczne, przekazujące informacje, w jaki sposób mamy zadbać o swoje zdrowie czy schudnąć. Pamiętajmy jednak, że nawet najlepiej napisany poradnik to tylko zbiór wskazówek, a nie zaleceń, jakimi powinno się kierować w życiu. Jednak z czystym sumieniem przyznaję, że może być doskonałym źródłem inspiracji, zachętą do działania, bodźcem, aby zmienić swoje życie na lepsze, ale czy to zrobimy, zależy już tylko od nas.

Dlaczego warto pisać i publikować artykuły poradnikowe

Jak napisałem w poprzednim akapicie, ten rodzaj artykułów ma przynieść korzyści odbiorcy, lecz może na tym także zyskać firma publikująca tego typu treści na swojej stronie internetowej albo blogu eksperckim stanowiącym jej integralną część. Najważniejsze zalety artykułów poradnikowych z punktu widzenia czytelnika to:

  • znalezienie w jednym miejscu wszystkich potrzebnych informacji;
  • przedstawienie ich w łatwej w odbiorze formie;
  • motywacja do podjęcia działania czy dalszego osobistego lub zawodowego rozwoju.

Korzyści dla podmiotu zlecającego napisanie i opublikowanie poradnika także jest sporo i warto podkreślić takie jak:

  • użycie go jako skutecznego narzędzia content marketingu ułatwiającego promocję firmy, zwłaszcza gdy tematyka artykułu jest ściśle powiązana z profilem jej działalności;
  • możliwość atrakcyjnego przedstawienia oferty, nie poprzez same opisy produktów, ale również pokazanie sposobów ich zastosowania i użytkowania;
  • pomoc w budowie wizerunku marki, jej pozytywnego odbioru, stworzenie wokół niej społeczności potencjalnych i faktycznych klientów, z którymi można nawiązać długotrwałe relacje;
  • zyskanie wizerunku eksperta w danej dziedzinie, co może jednocześnie stanowić zachętę dla użytkowników dzielenia się informacjami z poradnika poprzez umieszczenie prowadzącego do niego linku na swojej stronie albo profilu w mediach społecznościowych;
  • zwiększenie ruchu na stronie z jednoczesnym wzrostem współczynnika konwersji, wynikające z zamieszczenia wysokiej jakości, merytorycznych i poprawnych językowo treści, premiowanych przez algorytmy wyszukiwania Google.

Jak napisać poczytny artykuł poradnikowy

Artykuły poradnikowe infografika

Przeglądając poradniki w księgarniach, czy artykuły poradnikowe w sieci, w wielu z nich zauważymy pewną prawidłowość, chaotyczny sposób przekazywania informacji. Nie mówię tutaj o samej wartości merytorycznej tekstu, ale sposobie jego napisania, niekiedy wręcz utrudniającego odbiór i zrozumienie treści. Przecież poradnik to taki sam tekst, jak każdy inny, zazwyczaj tylko dłuższy, do którego pisania należy się odpowiednio przygotować, pamiętając o przestrzeganiu kilku zasad, takich jak:

Określenie docelowej grupy odbiorców

Autor, tworzący artykuły poradnikowe, powinien zawsze pamiętać, że nie pisze ich dla siebie, ale dla konkretnych czytelników, docelowej grupy odbiorców, którą powinien wcześniej precyzyjnie określić. W tym celu warto sobie stworzyć model czytelnika, uwzględniając wiele czynników pozwalających dokładnie go opisać:

  • jego wiek i płeć;
  • miejsce zamieszkania i wielkość miejscowości, w której mieszka;
  • sytuację materialną, wysokość dochodów całego gospodarstwa domowego oraz wydatków, jakie ponosi na utrzymanie siebie i ewentualnie swojej rodziny;
  • częstotliwość, miejsce i sposób robienia zakupów;
  • rodzaj i ilość produktów, które najczęściej kupuje;
  • sposób spędzania wolnego czasu, ewentualne hobby;
  • najbardziej odpowiadającą mu formę przekazu treści, ważne, aby nie była zbyt nachalna, co może go odstręczyć, a nie zachęcić do dalszej lektury poradnika;
  • rodzaj aktywności w sieci.

Znalezienie wiarygodnych źródeł

laptop i książka z wiedzą

Odpowiednio przeprowadzony research to kolejne ułatwienie, pozwalające bezproblemowo napisać nawet najtrudniejszy artykuł poradnikowy. Copywriter, szukając źródeł z danej tematyki, musi uwzględnić specyfikę danej branży i pracując, bazować wyłącznie na tych, których wiarygodności nie będzie można nic zarzucić. Od tego przecież zależy nie tylko wiarygodność jego, jako autora, ale i firmy, dla której zazwyczaj taki tekst przygotowuje.

Wbrew powszechnie panującym opiniom, wcale nie trzeba specjalizować się np. w budowlance, czy suplementach diety, aby stworzyć poczytny poradnik na niemal dowolny temat. Wszystko zależy, z czego przy pisaniu będziemy korzystać, oczywiście nie tylko z tego, co znajdziemy w Internecie, równie przydatne są tradycyjne źródła papierowe, artykuły prasowe i książki.

Przygotowując się np. do napisania poradnika naukowego, wartościowe informacje znajdziemy na stronach internetowych uczelni, bardzo często udostępniających materiały bezpłatnie, w postaci gotowych plików PDF do pobrania. Dobrą praktyką, jeśli oczywiście mamy taką możliwość, jest pokazanie gotowego tekstu specjaliście z danej dziedziny, który sprawdzi, czy nie ma w nim poważnych błędów merytorycznych.

Podanie gotowego, łatwo zrozumiałego rozwiązania

Znalezienie tego idealnego odbiorcy to jedno, a przekonanie go do przeczytania poradnika to zupełnie inna sprawa. Pomóc w tym może między innymi sposób, w jaki przekażemy mu informacje, dlatego bezwzględnie muszą być pisane zrozumiałym, łatwym w odbiorze językiem. Teksty najeżone techniczną czy każdą inną skomplikowaną terminologią przemawiają zazwyczaj tylko do specjalistów, a nie zwykłego czytelnika po prostu szukającego potrzebnej mu, przystępnie przekazanej wiedzy.

Aby pozostał dłużej na naszej stronie, czy też zdecydował się na pobranie artykułu poradnikowego w formie e-booka, należy zadbać o podanie mu gotowego rozwiązania na przysłowiowej tacy, w czym może pomóc:

  • wcześniejsze przygotowanie sobie konspektu tworzonego artykułu poradnikowego, punkt po punkcie opisującego zagadnienie, dzięki czemu uda się uniknąć chaosu, stworzyć spójny, wyczerpujący tekst w pełni odpowiadający wymaganiom i potrzebom odbiorców;
  • przedstawienie prezentowanego rozwiązania problemu w postaci konkretnych, praktycznych przykładów i wskazówek, a nie tylko „suchej” podręcznikowej teorii;
  • właściwe, czytelne sformatowanie tekstu, ułatwiające jego przeczytanie i przyswojenie sobie zawartych tam informacji.

Zadbanie o unikalność treści

Pisząc dowolny tekst, w tym i artykuł poradnikowy, trzeba zadbać o jego unikalność, nie wolno w żadnym przypadku kopiować treści innych autorów, co jest nie tylko przestępstwem karanym zgodnie z obowiązującym prawem. Także roboty wyszukiwania Google nieustannie sprawdzają, czy w sieci nie są publikowane duplikowane treści, a samo zjawisko duplicate content niezwykle niekorzystnie wpływa na proces pozycjonowania takiej strony.

Nikt oczywiście nie podejrzewa, że copywriter, szanujący siebie i przede wszystkim swoich klientów, będzie stosował tego typu praktyki. Warto jednak zadbać, aby tekst poradnika spełniał wszystkie wymogi unikalności, a użytkownicy odwiedzający stronę będą w pełni usatysfakcjonowani, znajdując na niej wyłącznie wartościowy content. Odpowie on na wszystkie ich pytania, nie zmuszając do szukania odpowiedzi w innych miejscach, czyli na konkurencyjnych witrynach. Google także promuje unikalne treści, co może wydatnie wpłynąć na podniesienie pozycji strony w jego rankingu wyszukiwania.

Szukasz wsparcia w Copywritingu?

Zamów bezpłatną wycenę.

Piotr Płucienniczak

Content Manager

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *