Infografika – dlaczego warto w taki sposób prezentować dane

Istnieje wiele sposób uczenia się i przyswajania sobie dużych ilości nowych informacji. Nie da się jednak ukryć, że większość z nas to tzw. wzrokowcy. Pod tym pojęciem rozumiemy osoby, dla których w tych procesach najważniejszy pozostaje zmysł wzroku. To właśnie on jest głównym narzędziem przekazu informacji do mózgu, które powinny być prezentowane w postaci graficznej, ewentualnie z niewielkim dodatkiem tekstu.

Przeprowadzane w tej kwestii badania wykazały, że ludzki mózg lepiej odbiera obraz, a nie tekst i aż 90 procent informacji, jakie przyswaja, to przekaz wizualny. Ta łatwa w odbiorze forma przekazu trafiła również do marketingu i na strony internetowe, gdzie coraz częściej ważne dane są prezentowane w postaci przyciągającej wzrok infografiki.

Infografika – czym właściwie jest

Z infografikami stykamy się praktycznie codziennie, nie tylko na odwiedzanych witrynach w Internecie, ale i w tradycyjnej prasie papierowej, czy książkach o różnorakiej tematyce. Zapoznając się z prezentowanymi z ich pomocą informacjami, nie zastanawiamy się nawet, czym są i w jaki sposób można je zdefiniować.

Infografika

Definicje, które znajdziemy w sieci, przedstawiają infografikę jako metodę pozwalającą przekazać informacje z wykorzystaniem ich wizualizacji, czyli formy najlepiej trafiającej do określonych wcześniej grup odbiorców. W ten sposób skutecznie przyciąga się ich uwagę, co w przypadku infografiki przygotowanej np. na stronę firmową może przełożyć się na zdobycie nowych klientów i wymierne, finansowe zyski. Przygotowując ją, warto wykorzystać w niej takie elementy, jak:

  • obrazy, zdjęcia i inne rysunki;
  • wypunktowania najważniejszych informacji;
  • przyciągającą wzrok, lecz jednocześnie ułatwiającą odbiór niezbyt krzykliwą kolorystykę;
  • tabele i wykresy;
  • czytelne diagramy;
  • czcionki ułatwiające czytanie, proste, bez zbędnych ozdobników.

Infografika – korzyści, jakie niesie jej zastosowanie

Znaczenia wykorzystania infografiki w biznesie nie da się zbagatelizować, korzyści, jakie to ze sobą niesie, są zbyt oczywiste. Warto więc umieścić je na swojej stronie czy firmowym blogu eksperckim, dzięki czemu w łatwy sposób ukażemy istotne, zwłaszcza z punktu widzenia odbiorcy i potencjalnego klienta, aspekty prowadzenia swojego biznesu.

Po zanudzać go samymi faktami, czy rozbudowanymi tabelami zawierającymi wyłącznie dane liczbowe, lepiej wstawić w ich miejsce efektowną infografikę, a jej niepodważalne zalety to:

1. Jasny, czytelny i przyciągający wzrok przekaz

Stare przysłowie mówi, że „jeden obraz jest więcej wart niż tysiąc słów” i jest w tym wiele prawdy. Skoro większość ludzi to wzrokowcy, warto więc dotrzeć do nich z czytelnym, graficznym i powszechnie zrozumiałym przekazem, obrazem w miejsce wspomnianych danych liczbowych. Infografiki lepiej oddziałują na wyobraźnię, pozwalając szybciej zapamiętać przekazywane z ich pomocą informacje, na dłużej przyciągając uwagę czytelników.

2. Zwiększenie ruchu na stronie firmowej

Kolejną zaletą, dla której warto wykorzystać odpowiednio przygotowane infografiki, jest zwiększenie ruchu na swojej witrynie firmowej, co korzystnie wpływa na jej proces pozycjonowania. Muszą być nie tylko efektowne i atrakcyjne pod względem wizualnym, ale i czytelne, a to wszystko razem sprawia, że czytelnicy chętniej udostępniają je na swoich stronach, blogach, czy profilach w popularnych serwisach społecznościowych. Jednak, aby uzyskać taki efekt i zyskać wartościowe, naturalne linki, trzeba przy ich tworzeniu zastosować kilka sprawdzonych zasad:

  • dobrać publikowane informacje dokładnie do potrzeb konkretnej grupy docelowych odbiorców;
  • zastosować przy tworzeniu treści wytyczne wyszukiwarek, przede wszystkim Google;
  • użyć odpowiednio dobranych słów kluczowych, jak najdokładniej odpowiadających pytaniom użytkowników zadawanym w sieci, tworzonych zgodnie z regułą „long tail”;
  • dostosować infografikę do konkretnych wymagań miejsca, w którym będzie publikowana, inne mogą być na blogach firmowych, a odmienne na portalach społecznościowych, warto je więc sprawdzić przed ostateczną publikacją, aby nie doszło do np. do „obcięcia” grafiki czy zmiany rozmiaru mogącego zmniejszyć czytelność;
  • umieścić w nich czytelne i rozpoznawalne logo firmy oraz jej adres URL.

3. Budowa i zwiększenie świadomości promowanej marki

Znaczenia profesjonalnie stworzonej strony firmowej nie trzeba nikomu tłumaczyć, a jednym z zadań, jakie ma do spełnienia, jest skuteczna promocja nie tylko samej firmy, lecz przede wszystkim oferowanej przez nią marki sprzedawanego produktu. Jednym z często używanych narzędzi to umożliwiających są właśnie infografiki, wykazujące wyjątkowo wysoką skuteczność.

Ich czytelny przekaz i łatwość odbioru sprawiają, że nazwa produktu, czy jego logo szybko zapadają w pamięć odbiorców i są przez nich bezbłędnie rozpoznawalne wśród wielu innych. Wzrasta jednocześnie zaufanie do nich, dlatego warto wykorzystać tę formę reklamy, otworzyć swoją firmę na nowe rynki i zdobyć dużą liczbę potencjalnych klientów, zainteresowanych prezentowaną ofertą. Mogą także wzbudzać u nich określone emocje, pozwalając nawiązać z nimi emocjonalną więź, przeradzającą się bardzo często w długotrwałe kontakty biznesowe.

4. Zyskanie cennego statusu eksperta w danej branży

Kolejną korzyścią, jaką niesie ze sobą zastosowanie na stronie infografik, jest pomoc w budowie wizerunku eksperta branży, w której firma prowadzi działalność. Można w ten sposób dzielić się swoją wiedzą z użytkownikami sieci, umieszczając infografiki w różnych częściach witryny firmowej. Najlepiej sprawdzą się jako uzupełnienie artykułów eksperckich na blogu czy sponsorowanych na innych stronach, ukazując najistotniejsze fragmenty treści, jakie warto wyróżnić, ułatwiają jednocześnie zrozumienie nawet najtrudniejszych zagadnień.

Infografika – oprogramowanie, którego warto użyć do jej zrobienia

Skoro wiemy już, jakie korzyści dla prowadzenia firmy dają infografiki, czas zabrać się za stworzenie własnej. Można to zrobić z pomocą typowego programu graficznego np. Photoshopa lub darmowego Gimpa, będzie to jednak wymagało pewnych umiejętności, może też zająć sporo cennego czasu. Na szczęście istnieje oprogramowanie, dzięki któremu w ciągu kilku minut przygotujemy efektowną wizualizację danych, zapiszemy ją w formacie PNG czy JPG i opublikujemy na swojej stronie internetowej. W sieci znajdziemy mnóstwo tego typu programów, jednak ja sam używam tylko jednego, Canva, dostępnego zarówno w wersji bezpłatnej, jak i płatnej, o znacznie większych możliwościach.

Największą zaletą jest w nim możliwość wyboru setek gotowych szablonów infografik, w których wystarczy tylko wstawić interesujące nas dane i gotowe. Same szablony także można w dużym stopniu modyfikować, zmieniać czcionki napisów, wstawiać niemal dowolne tło, obrazki, grafikę wektorową, zdjęcia czy inne ilustracje. Baza danych liczy ich blisko milion, możemy oczywiście dodać także swoje własne. Kolejną zaletą, dla której używam właśnie Canva, jest łatwość jej obsługi, wręcz intuicyjnej, niewymagającej długiego uczenia się oraz możliwość otwarcia w oknie przeglądarki, bez konieczności instalacji programu na dysku twardym komputera.

Infografika – zasady, według których powinno się ją tworzyć

infografika

Właściwie dobrane oprogramowanie to tylko połowa sukcesu, jedynie narzędzie wspomagające proces tworzenia infografik. Nauczenie się jego obsługi nie oznacza, że od razu zaprojektujemy takie, które dadzą chociaż jedną z wymienionych powyżej korzyści. Aby stworzyć infografikę niemal od razu przyciągającą zainteresowanie użytkowników odwiedzających stronę, należy przestrzegać kilku zasad:

1. Określenie docelowej grupy odbiorców

Tak, jak copywriter nie pisze tekstu wyłącznie dla siebie, tak samo projektując i przygotowując infografikę, tworzymy ją dla konkretnych odbiorców. Musimy przecież dokładnie dopasować prezentowane informacje do ich potrzeb i wymagań w tym zakresie. Stworzenie docelowej grupy odbiorców wymaga zebrania o nich rozmaitych danych, demograficznych, psychograficznych, czy behawioralnych.

Tylko w ten sposób infografika może wpłynąć na ich procesy decyzyjne, zachęcić do podjęcia określonej akcji, dokonania zakupu w sklepie internetowym, zapisania się do newslettera albo wypełnienia formularza kontaktowego na stronie firmowej.

2. Ustalenie tematyki, jaką ma przedstawiać

Jak już wspomniałem na początku tego wpisu, skończyły się czasy prezentacji „suchych” liczbowych danych, które mogą zainteresować wyłącznie wąską grupę specjalistów z danej branży. Infografika, podobnie jak tekst, musi opowiadać ciekawą historię, dlatego tak ważny jest dobór jej tematyki, po to, aby od razu zachęcała do zapoznania się z nią.

Na pewno nie jest to proste, ale przy odrobinie wysiłku, uda się z pomocą sugestywnych, przemawiających do wyobraźni obrazów, w połączeniu z minimalną ilością tekstu, stworzyć fascynującą opowieść. Może ona dotyczyć samej firmy, profilu jej działalności, czy innych informacji, które, naszym zdaniem, powinien poznać odbiorca. Warto jej nadać formę właśnie opowiadania, z wyodrębnionymi jego najważniejszymi częściami, wstępem, rozwinięciem i zakończeniem.

3. Znalezienie i selekcja podawanych danych

W każdej tworzonej infografice muszą się znaleźć informacje istotne dla użytkownika, starannie wyselekcjonowane dane, najlepiej związane z treścią, jakiej dotyczą. Prezentowane informacje powinny być nie tylko interesujące, lecz przede wszystkim wiarygodne, oparte na starannie wyselekcjonowanych i sprawdzonych źródłach. Jeśli podajemy w infografice dane naukowe, to warto wymienić pod nią bibliografię, z jakiej korzystaliśmy, co podniesie zaufanie odbiorcy do naszej strony.

4. Wybór konkretnego rodzaju infografiki

A naprawdę jest z czego wybierać, wystarczy, chociażby spojrzeć, na ilość szablonów, jakie znajdziemy w Canva, a najpopularniejsze rodzaje to:

  • infografika kołowa, bardziej znana pod nazwą wykresu kołowego, nadająca się zwłaszcza do prezentacji liczbowych danych procentowych np. statystycznych;
  • infografika punktowa, jak sama nazwa wskazuje, przedstawiająca informacje w postaci kolejnych wypunktowań lub listy numerowanej;
  • infografika statyczna, najczęściej w postaci łatwych do zrozumienia pionowych wykresów słupkowych;
  • linia czasu, idealnie nadająca się do zaprezentowania kolejno następujących po sobie wydarzeń np. ze wspomnianej historii firmy albo prezentacji poszczególnych, rozłożonych w czasie elementów procesu produkcyjnego;
  • infografika rysunkowa, w której albo całkiem nie ma tekstu, albo został on ograniczony do niezbędnego minimum, a wszystkie informacje są przekazywane w postaci graficznej.

5. Właściwe formatowanie obrazu i tekstu

Infografikę przed opublikowaniem należy odpowiednio sformatować, poprawiając jej czytelność, pamiętając zwłaszcza o takich jej elementach, jak:

  • kolorystyka, dotycząca tła, czcionek, przyciągająca wzrok, lecz jednocześnie niezbyt krzykliwa i niezakłócająca czytelności. Gamę kolorystyczną należy dobrać tak, aby wszystkie części składające się na infografikę stanowiły jedną kompozycyjną całość;
  • czcionki, których doborowi warto poświęcić nieco więcej czasu. Ich wybór, również darmowych, jest niezwykle szeroki, lecz przed zastosowaniem konkretnej warto sprawdzić, czy występuje w polskiej wersji. Użyte czcionki muszą być także w miarę proste, bez ozdobników, ogonków, zawijasów itp. znacznie zmniejszających czytelność tekstu;
  • nagłówki, również poprawiające czytelność i jednocześnie „chwytliwe”, od razu wpadające w oko, oddzielające poszczególne bloki informacji, ułatwiające użytkownikom nawigację pomiędzy nimi, wyróżniające istotne fragmenty treści;
  • zachowanie odpowiedniej proporcji pomiędzy grafiką a tekstem, który raczej nie powinien być dłuższy niż 200 – 300 słów.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *