Technical writer – wąska specjalizacja copywritingu

Copywriter, pragnący osiągnąć sukces i przede wszystkim zarabiać na swojej pracy, powinien opanować tworzenie wielu rodzajów tekstów. Nie obce muszą mu być typowe wpisy na blogi firmowe, bardziej skomplikowane artykuły sponsorowane albo proste, lecz treściwe i przekazujące istotne informacje opisy produktów. To, co tworzy, musi także spełniać surowe wymagania nie tylko klientów czy grupy docelowych odbiorców, ale i Google, ułatwiając w ten sposób pozycjonowanie strony, na której tekst zostanie opublikowany.

Istnieje jednak specyficzna odmiana tego pasjonującego zawodu, wymagająca jeszcze większych umiejętności i bezpośrednio związana z burzliwym rozwojem technologicznym, którego świadkami jesteśmy od lat. Spowodowało to potrzebę przygotowania wyspecjalizowanych tekstów opisujących i tłumaczących np. obsługę coraz bardziej skomplikowanych urządzeń, jakie nas otaczają, czym zajmuje się technical writer.

Technical writer – czym dokładnie jest

Komputer i telefon

Trudno byłoby znaleźć w naszym kraju człowieka, który nie styka się z jakimiś instrukcjami, zarówno w codziennej pracy zawodowej, jak i w życiu prywatnym. Kupujemy przecież coraz to nowszy sprzęt, telewizory, pralki, lodówki i oczywiście komputery oraz urządzenia mobilne, bez których wiele osób nie jest w stanie się obejść.

Do każdego z tych urządzeń są dołączane instrukcje obsługi, dzięki którym dowiemy się, w jaki sposób je obsługiwać, chociaż nie zawsze mamy ochotę się z nimi zapoznać, woląc mało skuteczną metodę „prób i błędów”. Przygotowaniem między innymi takich instrukcji zajmuje się właśnie technical writer, nazywany także potocznie techwriterem, copywriterem technicznym albo pisarzem technicznym.

Technical writer – jakie rodzaje tekstów przygotowuje

Powiedzmy sobie szczerze, że większość copywriterów nie lubi pisać treści ściśle technicznych, oznaczających konieczność żmudnego „przekopywania się” przez tomy dokumentacji, aby wyciągnąć z nich to, co najważniejsze. Drugą, tak samo ważną kwestią mogącą ich do tego zniechęcać, jest nabycie wiedzy pozwalającej zrozumieć to, co przyjdzie im opisać, a tłumaczenie niezrozumiałych pojęć również może zająć sporo czasu.

Oczywiście opanowanie takich umiejętności jest jak najbardziej realne, dlatego też coraz więcej osób decyduje się uprawiać trudny, lecz jednocześnie opłacalny zawód technical writera, opracowując i przygotowując między innymi takie rodzaje treści jak:

  • wspomniane instrukcje obsługi, nie tylko urządzeń technicznych, ale i instalacji;
  • tworzenie dokumentacji opisującej obsługę i tworzenie oprogramowania, przydatnej dla programistów i właśnie dlatego praca technical writera jest aż tak ściśle powiązana z branżą IT;
  • pomoc kontekstowa spotykana na stronach internetowych czy w oprogramowaniu, opisująca i wyjaśniająca aktualnie wykonywane czynności;
  • procedury wewnętrzne określające np. zasady postępowania obowiązujące w danej firmie lub przy danym procesie produkcyjnym;
  • różnego rodzaju materiały szkoleniowe, przy których tworzeniu także będzie konieczne korzystanie ze skomplikowanej dokumentacji technicznej,
  • interfejsy użytkownika, a tym zajmuje się ux writer, specjalizujący się właśnie w tej dziedzinie, ściśle współpracujący z programistami i grafikami.

Technical writer – zdolności i umiejętności, które powinien posiadać

technical writer infografika

Powyższa lista to oczywiście tylko część zadań, z jakimi będzie musiał się zmierzyć pretendent do zawodu technical writera. Przydadzą się mu także umiejętności przekazywania wiedzy nie tylko w postaci słowa pisanego, ale i w formie graficznej np. coraz popularniejszej i łatwo zrozumiałej infografiki lub e-booków, plików w formacie PDF, EPUB lub MOBI. Jest to jednak tylko podstawa, osoba chcąca z czystym sumieniem nazwać siebie copywriterem technicznym, musi nabyć pewne umiejętności, a najważniejsze spośród nich to:

Duże zdolności komunikacyjne

To jedna z podstaw zawodu copywritera, zdolność „dogadywania” się z klientami, mającymi niekiedy bardzo dużo uwag co do tworzonych treści. W przypadku pracy technical writera będzie to z kolei komunikacja z ekspertami, współuczestniczącymi w pisaniu tekstu, pozwalająca uzyskać od nich niezbędne informacje. W zależności od tematyki mogą to być inżynierowie, projektanci danego urządzenia, czy programiści, których oprogramowanie wymaga stworzenia do niego pomocy kontekstowej.

Nawiązanie ścisłej współpracy owocuje mniejszą ilością błędów, a wszystkie ewentualne poprawki można wprowadzać na bieżąco. Dlatego ważne jest też opanowanie specyficznego języka, technicznego stylu, jakim posługują się ci specjaliści.

Sprawne posługiwanie się językiem angielskim

Kolejna niezbędna umiejętność, bez której można zapomnieć o wykonywaniu tego zawodu, ponieważ przeważająca większość tekstów źródłowych, z jakich będzie korzystał technical writer, jest właśnie w języku angielskim. Samo tworzenie dokumentacji także często odbywa się po angielsku i to nie w jego potocznej, używanej na co dzień odmianie, lecz wspomnianym specyficznym języku związanym z daną tematyką.

Ideałem byłoby oczywiście poznanie także innych języków obcych, lecz sama znajomość angielskiego pozwoli poradzić sobie prawie z każdym zleceniem. Niezbędną umiejętnością będzie też tzw. podwójne tłumaczenie, płynne przechodzenie z języka obcego na polski i odwrotnie.

Dopasowanie języka do odbiorcy

Trzecią umiejętnością, jaką bezwzględnie musi opanować przyszły techwriter, jest poznanie terminologii stricte technicznej, zróżnicowanej w zależności od danej branży, IT, budownictwa, czy AGD RTV. Ten trudny i zazwyczaj niezrozumiały „żargon” trzeba będzie przełożyć na język ogólny, często potoczny, biorąc zwłaszcza pod uwagę niechęć naszych rodaków do czytania wszelkiego rodzaju instrukcji.

Informacje trzeba im przekazać w prosty i przystępny sposób, poprowadzić ich krok po kroku, tak, aby bezproblemowo opanowali obsługę urządzenia lub używanego oprogramowania. Przyda się tutaj tzw. lekkie pióro, zdolność, którą nabiera się po prostu pisząc duże ilości tekstów.

Dociekliwość i ciekawość

Mimo że większość dokumentacji, potrzebnej technical writerowi do napisania tekstu, powinien dostarczyć zleceniodawca, to bardzo często okazuje się to niewystarczające i trzeba samemu poszukać brakujących źródeł. Od razu pragnę zaznaczyć, że wiarygodności dostępnych w Internecie można bardzo dużo zarzucić, dlatego przed wykorzystaniem należy je dokładnie zweryfikować, korzystając np. z publikacji naukowych na ten temat.

Przeprowadzenie researchu nie powinno nastręczać trudności żadnemu doświadczonemu copywriterowi. Podanie na końcu gotowego tekstu bibliografii, źródeł, papierowych czy internetowych, z których korzystał, podniesie wiarygodność jego, jako autora i przede wszystkim zleceniodawcy. Jakiekolwiek błędy, nawet najmniejsze, są tu absolutnie wykluczone, w przypadku np. sporządzania instrukcji obsługi mogą mieć poważne konsekwencje, z wypadkami włącznie, jeśli użytkownik zostanie wprowadzony w błąd.

Umiejętność edycji, formatowania i publikacji tekstów

Jak z pewnością już wiecie z moich poprzednich wpisów, praca copywritera, w tym i technical writera, nie ogranicza się tylko do wyszukiwania wiarygodnych źródeł i pisania lub tłumaczenia na ich podstawie tekstu. Zgodnie z obowiązującymi obecnie zasadami, są oni zobowiązani także do przygotowania go do publikacji i umieszczenia np. na stronie czy blogu eksperckim zleceniodawcy.

Samo, wielokrotnie wspominane na tym blogu, formatowanie treści sprowadza się do ujęcia jej w czytelne akapity rozdzielone nagłówkami zawierającym słowa kluczowe oraz wypunktowania i wyróżnienia najważniejszych fragmentów tekstu. Jeśli zaś chodzi o publikację, to najczęściej do obsługi stron internetowych czy blogów są używane systemy obsługi treści CMS (Content Management System), na czele oczywiście z najpopularniejszym WordPress. Opanowanie jego obsługi, chociaż w stopniu podstawowym, jest po prostu niezbędne, a w jaki sposób umieszczać z jego pomocą swoje teksty, dowiecie się z tego wpisu.

Technical writer – w jaki sposób rozpocząć pracę w tym zawodzie

laptop i notes

Umiejętności, jakie trzeba opanować, zanim, zaczniemy wykonywać trudny zawód techwritera, jest sporo, przydadzą się też pewne predyspozycje znacznie ułatwiające pracę. Już samo zostanie copywriterem nie jest proste, a w zawodzie pisarza technicznego największe szanse mają autorzy, którzy ukończyli filologię angielską. Oczywiście nie jest to wymóg konieczny, wiele osób opanowało język Szekspira samodzielnie, bez studiów, a jeśli dodatkowo ich pasją jest pisanie i poznawanie nowoczesnych technologii, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby chwycić za pióro i stworzyć swój pierwszy arcyciekawy tekst o tematyce technicznej.

Szukasz wsparcia w Copywritingu?

Zamów bezpłatną wycenę.

Piotr Płucienniczak

Content Manager

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *