Prowadzenie jakiejkolwiek firmy, także działalności copywritera, wiąże się z dużą odpowiedzialnością, jeśli chcemy osiągnąć sukces na coraz bardziej konkurencyjnym rynku, a jedną z podstaw to umożliwiających jest zaufanie klientów. Jeśli będą zadowoleni z oferowanych im towarów lub usług, to chętnie powrócą na naszą stronę firmową albo do sklepu internetowego, jednocześnie polecając go innym użytkownikom.
W tym momencie warto sobie zadać pytanie, w jaki sposób umożliwić im polecenie danej firmy już na jej stronie internetowej? Odpowiedź jest prosta, na etapie jej projektowania należy stworzyć właśnie dla nich np. oddzielną zakładkę, nazwać ją „opinie klientów” i w tym miejscu będziemy zbierać opinie klientów dzielących się swoimi doświadczeniami z innymi internautami.
Spis treści
Opinie klientów – dlaczego trzeba je zbierać
Pozytywne opinie klientów, gromadzone i publikowane na stronie firmowej, mają olbrzymie znaczenie marketingowe. Warto wziąć tu pod uwagę badania mówiące, że ponad 95% klientów szuka w sieci recenzji danego produktu przed jego zakupem, a aż 85% ma do nich zaufanie. Sprawa jest więc oczywista, jeśli chcemy zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowym to naprawdę warto, aby jego częścią stały się opinie klientów.
Wystawianie opinii np. pod każdym produktem, jaki oferujemy, niesie ze sobą także inne korzyści, spośród których warto podkreślić:
1. Wyróżnienie się na tle konkurencji
Przede wszystkim tej, która nie przywiązuje wagi do tego, co myślą o niej klienci i nie docenia skuteczności działania takich narzędzi marketingowych. Konieczność znalezienia się o ten przysłowiowy krok przed konkurencją dotyczy każdej branży, nawet profesjonalnego pisania tekstów czy pozycjonowania stron.
2. Budowa wiarygodności i rozpoznawalności marki
A tego zdecydowanie nie da się zlekceważyć przy ilości nowych produktów codziennie pojawiających się na rynku. Kluczową rolę odgrywa więc zbudowanie wiarygodnego wizerunku marki w oczach potencjalnych klientów, a to właśnie ich opinia jednocześnie buduje zaufanie, tzw. social proof, społeczny dowód słuszności. Dana marka i oferująca ją firma stają się lepiej widoczne w globalnej sieci, a jeśli dobrze zapadną w pamięć odbiorcy, zwiększy się świadomość ich istnienia i natychmiastowa rozpoznawalność pośród wielu podobnych.
3. Pomoc w podjęciu decyzji zakupowych
Każdemu przedsiębiorcy prowadzącemu sprzedaż towarów lub usług w sieci zależy na jak największym jej zwiększeniu. Może w tym wydatnie pomóc np. wystawianie recenzji online, przez klientów odwiedzających sklep, wypowiadających się na temat produktu, jaki właśnie zakupili. Czytają je potencjalni klienci, którzy dopiero co weszli na stronę, a wypowiedzi innych użytkowników, zamieszczane przy opisach produktów, wpływają pozytywnie na ich decyzje zakupowe.
4. Skuteczniejsze pozycjonowanie strony
Zamieszczanie opinii klientów na stronie sklepu internetowego ma również niebagatelne znaczenie dla procesu jego pozycjonowania, dla algorytmów wyszukiwania Google indeksujących daną stronę. Patrząc na ilość treści publikowanych w typowym sklepie w sieci, od razu zauważymy, że nie ma jej za dużo, a opinie bardzo często stanowią wysoko oceniany, wartościowy content.
Jest on przeważnie ściśle powiązany z tematyką witryny, oryginalny i unikalny, a zamieszczane opinie bardzo często zawierają słowa kluczowe, na które jest pozycjonowana strona. Może zwiększać współczynnik klikalności (CTR – Click-through rate) pozwalając sprawdzić, czy zastosowane słowa mają wysoką skuteczność. Opinie zmniejszają również współczynnik odrzuceń, a roboty wyszukiwania są informowane o stałej aktualizacji zamieszczanych treści.
Opinie klientów – w jaki sposób je gromadzić
Skoro skuteczności narzędzia marketingowego, którym są opinie klientów, nie da się wiele zarzucić, trzeba dowiedzieć się, w jaki sposób można je gromadzić. Zadowoleni klienci to przecież połowa naszego sukcesu, a najlepsze sposoby, aby dowiedzieć się, co myślą o firmie i jej ofercie, to:
- zamieszczenie na stronie elementów umożliwiających wystawianie opinii, w przypadku witryn stawianych z pomocą systemu CMS WordPress będzie to tylko instalacja dodatkowej wtyczki. Dzięki temu każdy, kto odwiedzi stronę i dokona zakupu, będzie mógł podzielić się swoimi przemyśleniami i wystawić ocenę;
- zwrócenie się bezpośrednio do klienta z prośbą o wyrażenie opinii i podzielenie się swoimi doświadczeniami, co robimy dopiero po pewnym czasie od sfinalizowania zakupu, wysyłając do niego maila na adres, jaki zostawił, rejestrując swoje konto w sklepie. Sam mail nie może być zbyt nachalny, lepiej zwrócić się do odbiorcy ze spersonalizowaną, uprzejmą prośbą;
- zadawanie im pytań poprzez media społecznościowe, a posiadanie firmowego konta na Facebooku jest wręcz wymogiem obecnych czasów, bez którego komunikacja z klientami będzie co najmniej utrudniona.
To tylko trzy metody, jakie można wykorzystać, warto także zachęcić klientów do dzielenie się swoimi przemyśleniami. Dobrym sposobem jest np. zaoferowanie im korzystnych promocji cenowych, kiedy zdecydują się napisać komentarz co do dokonanych zakupów, rabatów działających tylko przez określony czas.
Spore utrudnienia ze zdobyciem pozytywnych opinii czy recenzji produktów mogą mieć firmy dopiero rozpoczynające działalność i nieposiadające jeszcze rozbudowanej bazy klientów. W takiej sytuacji warto zwrócić się np. do znajomych, którzy znają ofertę i ich poprosić o wyrażenie swojego zdania na jej temat. Pamiętajmy także, że w naszym kraju obowiązuje RODO, a umieszczenie i wykorzystanie opinii klienta w innym miejscu, niż on sam ją zamieścił, będzie wymagało uzyskania od niego odrębnej, pisemnej zgody.
Opinie klientów – gdzie powinny się znaleźć
Równie istotne, jak samo pozyskanie rekomendacji osób kupujących w sklepie internetowym, jest miejsce, w jakim zostaną opublikowane, a zazwyczaj jest to:
1. Firmowa strona internetowa
Jej posiadanie w obecnych czasach także można uznać za obowiązkowe, warto bowiem wykorzystać globalny zasięg Internetu pozwalającego dotrzeć do największej grupy docelowej odbiorców. Przyciągająca wzrok, efektownie zaprojektowana, lecz jednocześnie czytelna strona, z opiniami klientów umieszczonymi w eksponowanym, widocznym miejscu, trafia do blisko 86% odbiorców.
Właśnie tam poszukują potrzebnych im opinii i rekomendacji, szczególnie jeśli te ostatnie zamieszczają eksperci w dziedzinie związanej z profilem działalności firmy, z którymi warto podjąć współpracę.
2. Profile w mediach społecznościowych
Nie tylko na wspomnianym wyżej Facebooku, których niewątpliwe cieszy się największą popularnością, ale i takich social mediach, jak LinkedIn, Instagram czy Twitter. One również mają wręcz nieograniczony zasięg, a zamieszczane tam opinie klientów pomogą w budowaniu świadomości marki i otwarciu działalności na całkiem nowe rynki, także zagraniczne.
3. Portale branżowe
Dotyczące praktycznie każdej branży, od budownictwa, poprzez ogólnie pojęty handel w sieci aż po content marketing, SEO oraz copywriting i zawsze znajdą się ludzie, chcący w ten sposób zareklamować to, czym się zajmują. Z kolei ich klienci dzielą się opiniami na temat usług czy zakupów właśnie na specjalistycznych stronach powiązanych tematycznie z profilem działalności firmy, z której usług właśnie skorzystali.
4. Wizytówka Google Moja Firma
Element prowadzenia działalności pozwalający wydatnie zwiększyć widoczność firmy w Internecie, kolejny, który można uznać za obowiązkowy. Google Moja Firma umożliwia proste stworzenie wizytówki zawierającej najważniejsze dane, adres firmy, numery kontaktowe, adres mailowy, link do strony WWW.
Warto zadbać, aby znalazły się tam także opinie klientów, którzy mogą dodać je sami, po prostu klikając opcję „Dodaj opinię” i opisując swoje wrażenia z kontaktu, czy zakupów dokonanych w sklepie internetowym.
Opinie klientów- nie tylko pozytywne
Decydując się na publikowanie opinii klientów na stronie lub profilach w social mediach, musimy liczyć się również z tym, że nie zawsze będą one pozytywne. Oczywiście administrator strony ma możliwości decydowania o tym, jakie będą widoczne, jednak negatywne nie zawsze wpływają w taki sam sposób na wizerunek firmy.
Trzeba dokładnie przeanalizować każde zdanie na temat prowadzonej działalności, sprawdzić, czy negatywna opinia jest uzasadniona i czy nie powinna stanowić bodźca do wprowadzenia pewnych zmian, poprawek popełnionych przez nas błędów. Powiedzmy sobie szczerze, że klienci są największymi cenzorami, z których zdaniem zawsze musimy się liczyć, a jeśli weźmiemy pod uwagę ich krytyczne uwagi, to mogą z czasem stać się wartościowymi kontrahentami.
Content Manager w SEOSPACE
Miłośnik słowa, dla którego pisanie i czytanie to nie pasja, lecz styl życia. Czyta wszystko i wszędzie, a natłok myśli uwielbia przelewać na papier lub ekran komputera. Regularnie zgłębia też tajniki SEO, po to, aby to co pisze było zgodne z obowiązującymi zasadami pozycjonowania stron. Specjalizuje się w tekstach blogowych i stara się, aby to co wychodzi spod jego pióra spełniało wszystkie wymagania czytelnika, zyskując jednocześnie jak najwyższe pozycje w Google. Prywatnie miłośnik literatury fantasy, przed którym światy wykreowane przez autorów tego gatunku nie mają żadnych tajemnic. Jednocześnie wielki miłośnik pisma ręcznego, najlepszej metody pozwalającej rozwinąć swoją kreatywność, ułatwiającej panowanie nad każdym słowem.
Szukasz wsparcia w Copywritingu?
Zamów bezpłatną wycenę.