Słowa kluczowe (ang. keywords) to frazy, które wpisywane są w wyszukiwarkę Google przez użytkowników poszukujących informacji, czy też zainteresowanych poszczególnymi produktami lub usługami. Kiedy Twoja reklama pojawia się w odpowiedzi na konkretne zapytanie, istnieje większe prawdopodobieństwo, że przyciągniesz potencjalnych klientów. Dobór odpowiednich słów kluczowych ma więc bezpośredni wpływ na to, kto zobaczy Twoją reklamę, co z kolei przekłada się na skuteczność kampanii.
W pigułce:
- Słowa kluczowe to frazy wpisywane w Google przez użytkowników,
- Główne rodzaje słów kluczowych to: ogólne, long-tail, brandowe, informacyjne i lokalne,
- Frazy długiego ogona mają niższy ruch ale wyższą konwersję,
- Dobór słów kluczowych musi być zgodny z celami biznesowymi i grupą docelową,
- Regularna analiza i optymalizacja to klucz do sukcesu kampanii,
- Planer Słów Kluczowych Google to bezpłatne, istotne narzędzie. Pomoże Ci przeanalizować słowa kluczowe i wybrać te, które będą najefektywniejsze.
- Wykluczające słowa kluczowe są bardzo istotne. Dodając regularnie frazy do wykluczeń, zaoszczędzisz nie tylko budżet, ale i czas przeznaczany na optymalizację.
Spis treści
Jakie są rodzaje słów kluczowych w Google Ads?
Zanim przystąpisz do tworzenia propozycji słów kluczowych, warto poznać ich różne rodzaje. Kiedy będą już dla Ciebie w pełni zrozumiałe, będziesz mógł wykorzystać je w kampaniach. Każdy typ frazy kluczowej pełni inną rolę i ma inne zadanie w strategii reklamowej.
Słowa kluczowe ogólne

Ogólne słowa kluczowe to szerokie, niesprecyzowane terminy. Są one często wyszukiwane, co oznacza, że mogą przyciągać dużą liczbę użytkowników. Ze względu na swoją ogólność, nie zawsze doprowadzą jednak do konwersji. Często są bardzo konkurencyjne, co oznacza wyższy koszt za kliknięcie.
Przykładowo: „buty”, „siłownia”, „restauracje„
Zalety: większa miesięczna liczba wyszukiwań, szerokie dotarcie do użytkowników,
Wady: Wysoka konkurencyjność, niska precyzja w dotarciu do odpowiedniej grupy docelowej,
Frazy kluczowe długiego ogona (long-tail)
Frazy kluczowe długiego ogona (ang. long tail-keywords) to istotny element strategii SEO. Ich zastosowanie wymaga jednak starannego planowania i regularnych aktualizacji. Są to bardziej szczegółowe, mniej popularne frazy, składające się z kilku precyzyjnych słów. W przeciwieństwie do ogólnych, krótkich słów kluczowych, te z długiego ogona są bardziej detaliczne, często odzwierciedlają specyficzne zapytania użytkowników. Co za tym idzie, mają niższą liczbę wyszukiwań, ale wyższy współczynnik konwersji,
Przykładowo: „skórzane buty zimowe damskie”, „zimowy płaszcz z białym futerkiem damski”, „sukienka na wiosnę 2025„.
Zalety: mniejsza konkurencyjność, wyższa konwersja, lepsza trafność, zróżnicowanie ruchu,
Wady: mniejszy wolumen wyszukiwania, większa liczba fraz do zarządzania, zmieniające się trendy.
Słowa kluczowe brandowe (brand keywords)
Czyli frazy zawierające nazwę firmy, marki, usługi lub produktu. Są nieodłącznym elementem reklam Google Ads, szczególnie dla firm znanych i godnych zaufania. Wpisują je głównie użytkownicy o wysokiej intencji zakupowej, świadomi istnienia danej marki. Dzięki temu takie poszczególne słowa kluczowe mogą przynieść wysoką wartość.
Przykładowo: „buty do biegania Nike”, „Huawei MateBookd16 specyfikacja”, „coca-cola skład”
Zalety: wysoka intencja zakupowa, budowanie lojalności, zwiększona widoczność, ochrona przed konkurencją.
Wady: Niska różnorodność ruchu, ograniczona liczba wyszukiwań, kosztowna ochrona marki, zmniejszona efektywność SEO.
Frazy kluczowe informacyjne (informational keywords)
Słowa kluczowe dostarczające informacji odnoszą się do zapytań, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarki internetowe, aby znaleźć informacje na konkretny temat. Zazwyczaj nie mają one bezpośrednio związku z intencją zakupową, ale są używane przez osoby poszukujące edukacji, porad, odpowiedzi na pytania lub dodatkowej wiedzy. Nie muszą prowadzić bezpośrednio do konwersji, ale z pewnością tworzą solidną podstawę do budowania długotrwałych relacji z klientami i edukowania rynku.
Przykładowo: „jak przygotować ciasto na pizzę?”, „czym jest panel Google Ads?”, „najlepsze sposoby na bezsenność”
Zalety: duży zasięg, budowanie autorytetu, zwiększenie zaangażowania, lejki sprzedażowe, wartość edukacyjna.
Wady: niska intencja zakupowa, wysoka konkurencyjność, konieczność tworzenia zweryfikowanej treści, potrzeba stałej aktualizacji.
Słowa kluczowe lokalne (local keywords)
Odnoszą się do zapytań wpisywanych przez użytkowników, aby znaleźć informacje związane z określoną lokalizacją. Są nieocenione dla firm działających na określonym obszarze geograficznym. Często zawierają nazwy miast, dzielnic lub regionów. Jeśli działasz na konkretnym terenie, słowa tego rodzaju ułatwią potencjalnemu klientowi dotarcie do Twoich produktów lub usług.
Przykładowo: „Wegańska restauracja w Kielcach”, „Siłownia Warszawa Mokotów”, „Najlepszy Barber Kraków„.
Zalety: wyższa trafność, mniejsza konkurencyjność, zwiększenie liczby konwersji, zwiększenie widoczności w mapach Google.
Wady: ograniczony zasięg, konieczność optymalizacji lokalnej, zmieniające się trendy lokalne, potrzeba fizycznej obecności, konkurencja w popularnych miejscach.

Jak wybrać odpowiednie słowa kluczowe do kampanii?
Aby Twoja kampania Google Ads była skuteczna, musisz starannie dobrać słowa kluczowe — o tym już wiesz. W końcu to dzięki nim Twoja witryna będzie wyświetlać się użytkownikom wpisującym konkretne frazy w sieci wyszukiwania. Poniżej znajdziesz kroki, które z pewnością pomogą Ci przejść przez ten proces.
Zdefiniuj swoje cele reklamowe
Przed przystąpieniem do wyboru zestawu słów kluczowych, powinieneś dowiedzieć się, co tak właściwie byś chciał osiągnąć. Co konkretnie powinno się wyświetlić Twojemu potencjalnemu klientowi w wynikach wyszukiwania? Zupełnie inne frazy będą odpowiednie dla kampanii budujących świadomość marki, a inne dla tych nastawionych na sprzedaż.
Rzućmy na to okiem raz jeszcze.
- Chcesz zwiększyć sprzedaż online — skoncentruj się na frazach z intencją zakupową.
- Chcesz zwiększyć ruch na stronie — wybierz słowa kluczowe o dużym wolumenie wyszukiwań, nawet jeśli są mniej precyzyjne.
- Chcesz zbudować świadomość marki — użyj słów kluczowych brandowych oraz fraz związanych z Twoją branżą.
Poznaj swojego klienta
Zrozumienie swojej grupy docelowej jest priorytetowe dla efektywnej analizy słów kluczowych. Musisz wiedzieć kim są potencjalni klienci. Czego poszukują? Jakiego języka używają, chcąc wpisać konkretną frazę w Google?
Jak więc zapoznać się lepiej z osobą, do której chcesz trafić? Dam Ci kilka wskazówek.

- Analizuj dane demograficzne — wykorzystaj narzędzia takie jak Google Analytics, aby dowiedzieć się więcej o wieku, płaci, lokalizacji i zainteresowaniach użytkowników. Weź pod uwagę również własne doświadczenie i obserwacje.
- Poznaj ich intencję wyszukiwania — poszukują wiedzy, porównania produktów, czy są już zdecydowani na zakup?
- Analizuj konkurencje — zwróć uwagę na to, w jaki sposób Twoi konkurencji kierują swoje kampanie, jakie grupy docelowe wybierają.
- Zrozum swoje produkty i usługi — musisz wiedzieć, jakie problemy rozwiązuje Twoja usługa lub produkt, aby określić, kto z użytkowników może z nich skorzystać.
- Analizuj zachowania online — tutaj również przyda Ci się GA4. Sprawdzaj, które z Twoich stron są najczęściej odwiedzane. Skąd pochodzi ruch? Jakie są wskaźniki odrzuceń?
- Przeprowadzaj ankiety — bo kto pyta, nie błądzi. Przeprowadzanie ankiet wśród obecnych klientów lub odwiedzających Twój serwis, może dostarczyć Ci wielu cennych informacji na temat ich potrzeb i intencji.
- Segmentuj i personalizuj — podziel swoją grupę docelową na mniejsze segmenty na podstawie ich cech demograficznych, psychograficznych i zachowań. Stosuj treści reklam do każdej z grup indywidualnie.
Wykluczające słowa kluczowe — czym są, dlaczego są istotne?
Słowa wykluczające — czyli jakie?
Wykluczające słowa kluczowe (ang. Negative Keywords) to frazy, na które nie chcesz, aby Twoje reklamy były wyświetlane. Dzięki nim możesz precyzyjnie sterować tym, jakie zapytania użytkowników będą uruchamiać Twoje reklamy. To pozwoli Ci na optymalizację budżetu oraz zwiększenie skuteczności kampanii.
Przykładowo, jeśli sprzedajesz luksusowe, markowe zegarki, nie chciałbyś aby algorytm Google wyświetlał Twoje reklamy osobom wpisującym frazę „tanie zegarki” lub „używane zegarki”.
Jak znaleźć słowa kluczowe do wykluczenia?
- Analizuj raporty kampanii — regularne przeglądanie raportów na koncie Google Ads to podstawowy sposób na identyfikację nowych słów kluczowych, mogących być potencjalnymi kandydatami do wykluczenia. W raportach możesz zobaczyć jakie zapytania spowodowały wyświetlenia Twoich reklam, jak i które z nich generują kliknięcia. Jeśli zauważysz, że niektóre frazy przyciągają dużo kliknięć, ale nie prowadzą do konwersji, również możesz dodać je do słów wykluczających.
- Wykorzystaj narzędzie do analizy słów kluczowych w kampaniach Google — narzędzia takie jak Google Keyword Planner, Ahrefs, czy SEMrush mogą pomóc w identyfikacji słów, które są warte wykluczenia.
- Analizuj wyniki z kampanii długiego ogona — są często szczegółowe i precyzyjne, ale niektóre mogą zawierać elementy, które nie są związane z Twoimi produktami. Co za tym idzie, nie są istotne dla Twojego biznesu i Twojej grupy reklam. Przykładowo, jeśli reklamujesz płatne kursy online, słowa kluczowe typu: „darmowy kurs online” lub „czym jest kurs online” mogą być zupełnie zbędne. Co ważne, nie wykluczaj całej frazy, a jedynie element zbędny, w tym przypadku „darmowy” i „czym”.
- Po prostu pomyśl, bez pośpiechu — kiedy zaczynasz nową kampanię, warto poświęcić trochę czasu na burzę mózgów i zastanowić się, jakie zapytania mogą być nieodpowiednie dla danego słowa i doboru słów kluczowych. Możesz skonsultować się z zespołem marketingowym lub specjalistami od Google Ads, aby wspólnie ustalić potencjalną listę odpowiednich fraz.

Korzyści z dodawania wykluczających słów kluczowych do kampanii w Google Ads
Dodanie słów wykluczających przynosi szereg korzyści mogących bezpośrednio wpłynąć na skuteczność Twojej reklamy. Oto najważniejsze z nich:
- Optymalizacja budżetu reklamowego — pomaga uniknąć marnowania budżetu na kliknięcia, które nie przynoszą wartościowej konwersji. Dzięki temu możesz skupić swoje zasoby finansowe na tym, co ma większy potencjał przekształcania się w sprzedaż lub inne pożądane działanie.
- Zwiększenie trafności reklam — kiedy reklamy są wyświetlane w kontekście, który jest bardziej trafny dla użytkowników, wzrasta ich skuteczność. Słowa wykluczające eliminują nieodpowiednie, wyszukiwane frazy, co oznacza że Twoje reklamy trafiają do zainteresowanej grupy odbiorców. To z kolei prowadzi do wyższych wskaźników CTR oraz lepszej jakości ruchu na stronie.
- Poprawa wyników — Google nagradza reklamy, które są bardziej adekwatne dla użytkowników.
- Oszczędność czasu na optymalizację — regularne dodawanie słów wykluczających znacznie zmniejsza potrzebę ciągłego monitorowania kampanii na poziomie tworzenia listy słów kluczowych w celu eliminowania nieodpowiednich kliknięć. Im wcześniej zidentyfikujesz i wyeliminujesz niechciane frazy, tym szybciej Twoja kampania zacznie generować lepsze wyniki.
Planer słów kluczowych Google Ads
Google Keyword Planner to jedno z najważniejszych narzędzi w Twoim arsenale. I, co więcej, jest całkowicie darmowe. Umożliwia skuteczne planowanie kampanii reklamowych, optymalizację treści pod kątem SEO oraz pozyskiwanie wartościowych danych na temat każdej, pojedynczej frazy. Ułatwi Ci także prognozowanie kosztów i wydajności. Nie stracisz również archiwalnych danych. Dalej będziesz mógł je analizować, podobnie jak będziesz mógł tworzyć listy słów kluczowych, gotowe do użycia w kolejnych reklamach.
Jak skorzystać z planera słów kluczowych?
- Zaloguj się do Google Ads. korzystanie z tego narzędzia wymaga zalogowania się do platformy Google Ads. Jeśli jeszcze nie posiadasz takiego konta, musisz je założyć. Po zarejestrowaniu się i wejściu na panel, planer słów kluczowych znajdziesz w menu, w zakładce „narzędzia i ustawienia”.
- Wybierz funkcję „znajdź nowe słowa kluczowe”. Znajdziesz ją po wejściu w keyword planner. Tam będziesz mógł wpisać frazy kluczowe lub adres URL, aby uzyskać listę nowych propozycji.
- Przeglądaj i analizuj sugerowane stawki CPC (cost-per-click), czy liczby wyszukiwań.
- Twórz i dostosowuj plany kampanii, dodając do swojego planu frazy i prognozując koszty kampanii, czy liczby kliknięć.
- Eksperymentuj i wykorzystuj dane po zakończeniu pracy w planerem słów kluczowych. Będziesz mógł wyeksportować swoje plany do arkusza kalkulacyjnego. To ułatwi dalszą analizę oraz integracje z innymi narzędziami marketingowymi.

Studentka czwartego roku psychologii, pragnąca zgłębiać ludzkie umysły i spojrzenia na świat. Od najmłodszych lat pochłonięta zamiłowaniem do pisania, obecnie skupiona na kształtowaniu swojego warsztatu i efektywnym prowadzeniu kampanii reklamowych w SEOSPACE.
Potrzebujesz pozycjonowania lub Google Ads?
Skorzystaj z bezpłatnej wyceny.
Wiemy jak ważny jest czas.
Odpowiadamy na każde zapytanie
w mniej niż 24h.
