10 najczęściej popełnianych błędów w kampaniach Google Ads

W dobie rosnącej konkurencji w przestrzeni cyfrowej, skuteczne prowadzenie kampanii reklamowych jest kluczowe dla sukcesu każdej firmy. Google Ads, jako jedna z najpopularniejszych platform reklamowych, daje szerokie możliwości dotarcia do potencjalnych klientów. Niemniej jednak, wielu marketerów daje się złapać na najczęstsze błędy popełniane w trakcie zarządzania kampaniami, które mogą zniweczyć nawet najlepszą strategię.

1. Brak jasno określonych celów Twojej firmy – duży błąd reklamowy

Wielu reklamodawców zaczyna swoją przygodę z kampaniami Google Ads nie mając jasno określonych celów biznesowych. Brak precyzyjnie zdefiniowanych, docelowych osiągnięć sprawia, że kampanie reklamowe stają się chaotyczne i, przede wszystkim, niewydajne. 

Taki stan rzeczy bardzo łatwo doprowadzi Cię do nieefektywnego wydawania budżetu reklamowego; nie będziesz wiedzieć ani na co wydawane są pieniądze, ani czy przynoszą pożądane rezultaty. Nie będziesz mógł obserwować mierzalnych wyników, a Twoje decyzje mogą stać się nieoptymalne. Brak strategii prowadzi do zaburzenia całokształtu kampanii, a co za tym idzie – do niższych wyników.

Jak temu zapobiec?

Zastanów się, co chcesz osiągnąć. Poprawić swoją pozycję w sieci wyszukiwania? Zwiększyć liczbę kliknięć? Zachęcić ludzi do odwiedzenia Twojego sklepu internetowego? Określaj cele na podstawie SMART (Specyficzne, Mierzalne, Osiągalne, Realistyczne, Terminowe) – pozwala to na stworzenie klarownych i łatwych do śledzenia celów.

2. Zbyt szerokie dopasowanie słów kluczowych w kampaniach Google Adwords 

Kolejnym najczęstszym błędem jest stosowanie zbyt szerokiego dopasowania słów kluczowych, co może prowadzić do wyświetlania reklam na zapytania, które nie są istotne dla Twojej oferty. Co za tym idzie – ciężej będzie przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta. Podobnie działa dobranie całkowicie nieodpowiednich słów kluczowych.

Jeśli Twoje reklamy Google będą wyświetlać się na frazy, które nie są związane z Twoimi produktami lub usługami, na znaczne obniżenie narażony będzie współczynnik CTR (Click-Through Rate). W konsekwencji zapłacisz za kliknięcia, które mogą nie przynosić wartościowych konwersji. Przyciąganie użytkowników niezainteresowanych Twoją ofertą, może obniżyć również wskaźnik jakości (Quality Score).

Oto dwa, proste rozwiązania, które pomogą Ci uniknąć tych negatywnych skutków na Twoim koncie Google Ads:

  • Użycie bardziej precyzyjnych dopasować – skorzystaj z dopasowania fraz (phrase match) i dopasowania ścisłego (exact match) zamiast dopasowania szerokiego.
  • Regularne przeglądanie wyszukiwanych terminów – monitorowanie rzeczywistych zapytań, na które wyświetlają się Twoje reklamy, pozwoli na wykluczenie nieistotnych fraz. O nich natomiast porozmawiamy w kolejnym punkcie.

3. Niewłaściwe wykorzystanie wykluczających słów kluczowych 

Niewłaściwe zarządzanie negatywnymi słowami kluczowymi jest jednym z najbardziej szkodliwych, a zarazem jednym z najczęściej popełnianych błędów przy optymalizacji kampanii. Może doprowadzić do wyświetlania reklam na zapytania, które są nieistotne lub wręcz szkodliwe dla Twojej kampanii w Google Ads. 

To kolejny, podstawowy błąd, który narazić Cię może na zwiększone koszty i obniżony wskaźnik jakości – niska trafność reklam w stosunku do zapytań użytkowników może wpłynąć na ogólną jakość kampanii.

Prawdopodobnie dotknie Cię również zmniejszona liczba konwersji. Przyciąganie ruchu niskiej jakości oznacza mniej potencjalnych klientów i obniżony współczynnik CTR. Aby temu zapobiec, koniecznym jest stworzenie listy wykluczających słów kluczowych. Później, podczas regularnej analizy raportu wyszukiwanych zapytań, dodaj do niej zidentyfikowane, nieistotne terminy.

4. Zbyt niski budżet dzienny

Ustalanie zbyt niskiego budżetu dziennego jest kolejnym, najczęściej popełnianym błędem w Google. Znacząco może wpłynąć na skuteczność kampanii w Google. W sytuacji, w której budżet jest zbyt niski, treści reklam mogą się nie wyświetlać tak często, jak by mogły. Ograniczona widoczność w wynikach wyszukiwania ogranicza ich zasięg i potencjalną liczbę konwersji. Dodatkowo, system Google Ads może tymczasowo przekraczać budżet dzienny, co może doprowadzić do nieprzyjemnych niespodzianek finansowych. 

Jeśli chcesz dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów, nie powinieneś ograniczać budżetu kampanii do minimum. W znalezieniu złotego środka może Ci pomóc analiza konkurencji, testowanie, czy optymalizacja. 

Przy optymalizacji kampanii Google często mogą nam pomóc przydatne narzędzia i funkcje, oferowane przez Google. Alerty budżetowe pomogą Ci ustawić powiadomienia, które w porę poinformują cię o zbliżaniu się do wyczerpania dziennego budżetu, co pozwoli Ci na szybką interwencję i dostosowanie strategii. Planer słów kluczowych (Google Keyword Planner) pomoże Ci oszacować koszty związane z kampanią na podstawie wybranych słów kluczowych. Google Analytics natomiast ułatwi monitorowanie danych w czasie rzeczywistym, tak jak i działań w systemie Google.

5. Brak testów A/B

Popełnianych błędów w Google Ads jest pełno. Brak przeprowadzania testów A/B (split testing) jest jednym z powszechniejszych.

Na czym właściwie polegają testy A/B? To metoda równoczesnego porównywania dwóch wersji reklam (lub innych elementów kampanii) w celu zidentyfikowania, która z nich pozwala na generowanie lepszych wyników.

Nie jest ona obowiązkowa, ale pomijanie jej może oznaczać, że kampanie nie będą osiągać pełnego potencjału i nie będą przyciągać użytkownika do Twoich stron docelowych. Będzie się to wiązało z mniejszą efektywnością reklam w Google i zmniejszoną konwersją, a przecież zależy Ci na tym, żeby poprawić współczynnik konwersji w Google Ads. 

Stracisz również dane do optymalizacji – bez regularnego testowania trudniej będzie zdobyć cenne informacje, które mogą pomóc w długoterminowej optymalizacji kampanii i kierowaniu reklam.

Jakie mogą być przykładowe testy A/B?

1. Nagłówki – testuj różne wersje nagłówków, aby zobaczyć, których z nich przyciąga więcej kliknięć.

2. Opisy – porównuj treści, aby znaleźć najbardziej perswazyjny, zachęcający komunikat.

3. Call to Action (CTA) – sprawdzaj, które CTA generuje więcej konwersji. (np. „Kup teraz” vs „Dowiedz się więcej”).

4. Rozszerzenia reklam – testuj różnorodne rozszerzenia, takie jak linki do podstron, numery telefonu, czy lokalizacje.

6. Błędne ustawienia lokalizacji

Niewłaściwe ustawienia geolokalizacji w kampaniach Google Ads to błąd, który może prowadzić do wyświetlania reklam w nieodpowiednich miejscach geograficznych. Warto tego unikać, jeśli nie chcesz zmarnować budżetu na kliknięcia od użytkowników zupełnie niezainteresowanych Twoją ofertą, produktami lub usługami.

Łatwo wywołać w ten sposób frustrację klienta – użytkownicy klikający w reklamy, które nie są dla nich dostępne, mogą odczuć niezadowolenie i stworzyć negatywny obraz Twojej firmy.

Chcąc uniknąć takiego stanu rzeczy, wystarczy zadbać o precyzyjne ustawienia lokalizacji. Wybierz dokładny obszar, dla którego chcesz wyświetlać swoje reklamy. Możesz to zrobić na poziomie kraju, regionu, miasta, a nawet kodu pocztowego. Jeśli oferujesz swoje usługi jedynie na terenie Wrocławia, wyklucz niechciane lokalizacje, takie jak Warszawa, Gdańsk, Radom, czy Kraków – oszczędzisz czas użytkownika, a przy okazji swój budżet.

Google Ads ma do zaoferowania kilka narzędzi i funkcji, będących w stanie ułatwić Ci proces ustawienia i analizy dobrej lokalizacji.

  • Raporty lokalizacyjne – używaj raportów dostępnych w Google Ads, aby ocenić skuteczność kampanii w różnych miejscach.
  • Zaawansowane ustawienia lokalizacji – Google Ads oferuje zaawansowane opcje lokalizacji, takie jak „Ludzie w moich docelowych lokalizacjach” i „Ludzie szukający moich docelowych lokalizacji”.
  • Mapy cieplne – narzędzia takie jak Heatmaps mogą pomóc wizualizować, gdzie Twoje reklamy są najbardziej efektywne. 

7. Ignorowanie strategii remarketingowych

Z wielu błędów popełnianych błędów przy kampanii reklamowej Google, o tym łatwo zapomnieć. Tymczasem nie wykorzystując remarketingu, zamykasz sobie drogę dotarcia do użytkownika, który już miał interakcję z Twoją stroną, ale nie dokonał konwersji. 

Jeśli chcesz uniknąć wyższych kosztów pozyskiwania potencjalnych klientów, niższego zwrotu z inwestycji (ROI), czy straconych szans na konwersję, warto skorzystać z nowych rozwiązań. 

Stworzenie list remarketingowych to kluczowy krok. Ważne jest również dostosowanie swoich reklam remarketingowych do specyficznych grup użytkowników, oferując na przykład specjalne promocje dla tych, którzy porzucili swój koszyk zakupowy. Dodatkowo, dynamiczny remarketing umożliwia wyświetlanie spersonalizowanych reklam z produktami lub usługami, które użytkownicy wcześniej oglądali na Twojej stronie, co zwiększa szanse na konwersję

8. Brak optymalizacji dla urządzeń mobilnych

W dobie dzisiejszych czasów to niemal jak strzał w kolano dla naszej sieci reklamowej. Wielu potencjalnych klientów korzysta ze smartfona. Reklamy Google Ads, które nie są optymalizowane dla urządzeń mobilnych, mogą generować znacznie niższe wskaźniki klikalności i konwersji. 

Warto pamiętać o tym, że reklamy i strony docelowe, które nie są responsywne, mogą frustrować użytkowników mobilnych i napędzać współczynnik odrzuceń. To zaś dodatkowo wspomaga straty na konkurencyjności. 

Rozwiązaniem może być Responsiv Design – podejście do projektowania stron internetowych, zapewniające optymalne wyświetlenia i funkcjonowanie na różnych urządzeniach, niezależnie od rozmiaru ich ekranu. Skorzystaj również z mobilnych rozszerzeń reklam, takich jak rozszerzenia połączeń. Analizuj wyniki kampanii mobilnych, w oparciu o dane możesz dojść do ważnych wniosków. 

9. Niewłaściwe ustawienia harmonogramu reklam

Nieoptymalne pory wyświetlania różnych grup reklam, znacznie wpłynie na ich skuteczność – zmniejszy ją, tym samym powodując marnowanie części budżetu. Analizuj dane historyczne z kont Google Ads i Analytic, aby zidentyfikować w jakich godzinach i dniach Twoje reklamy są najskuteczniejsze. Regularnie przeglądaj w panelu Google wydajność Twojej kampanii. Tylko w ten sposób będziesz mógł wprowadzać niezbędne korekty.

10. Brak połączenia Google Analytics 4 z Google Ads

Brak połączenia kont Google Ads i Analytics uniemożliwia nam pełne wykorzystanie potencjału obu narzędzi. Integracja tych platform pozwala na lepsze śledzenie, analizę zachowań użytkowników i uzyskanie dodatkowych informacji – wszystko to jest kluczowe dla optymalizacji kampanii reklamowych.

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, nie zastanawiaj się – połącz swoje konto Google Analytics z kontem Google Ads. Możesz to zrobić w sekcji „Ustawienia konta” w panelu Google Ads lub „Administracja” w Google Analytics. 

Warto wiedzieć, jakie są Twoje błędy w Google Ads i jak ich uniknąć. System reklamowy Google, choć wydaje się zawiły, jest możliwy do całkowitego opanowania.

Potrzebujesz pozycjonowania lub Google Ads?

Skorzystaj z bezpłatnej wyceny.

Wiemy jak ważny jest czas.
Odpowiadamy na każde zapytanie
w mniej niż 24h.

rafał kita

Rafał Kita

SEO & SEM Specialist

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

My Agile Privacy
Ta strona używa plików cookie technicznych i profilujących. Możesz zaakceptować, odrzucić lub dostosować pliki cookie, naciskając odpowiednie przyciski. Zamykając tę informację, będziesz kontynuować bez akceptacji.