Banner image

Prowadzenie bloga firmowego ÔÇô jak zacz─ů─ç i jakie korzy┼Ťci mo┼╝na z tego mie─ç

Jedn─ů z podstaw prowadzenia praktycznie ka┼╝dej dzia┼éalno┼Ťci gospodarczej jest dotarcie ze swoj─ů ofert─ů do jak najwi─Ökszej grupy odbiorc├│w. Jeszcze do niedawna stosowano w tym celu bardziej tradycyjne kana┼éy komunikacji, najcz─Ö┼Ťciej reklamy prasowe czy w popularnych mediach, telewizji lub radiu. Dziesi─Ö─ç czy pi─Ötna┼Ťcie lat temu nie doceniano jednak znaczenia Internetu, najwa┼╝niejszego obecnie no┼Ťnika reklamy, kt├│rego jedn─ů z zalet jest nieograniczony, globalny zasi─Ög. Stopniowo dociera┼éo to do ┼Ťwiadomo┼Ťci w┼éa┼Ťcicieli firm, decyduj─ůcych si─Ö na posiadanie swoich witryn w sieci, a teraz warto do nich do┼é─ůczy─ç r├│wnie┼╝ blog firmowy, umo┼╝liwiaj─ůcy nie tylko rozszerzenie tego, co prezentujemy na stronie. Dzi─Öki niemu uda si─Ö lepiej dotrze─ç do potencjalnych klient├│w, a nawi─ůzanie z nim bardziej osobistych relacji mo┼╝e skutkowa─ç wieloletni─ů owocn─ů dla obu stron wsp├│┼éprac─ů biznesow─ů.

Blog firmowy ÔÇô nowoczesne i skuteczne narz─Ödzie marketingowe

blog pomysł na prowadzenie bloga firmowego

Znaczenia do┼é─ůczenia bloga do swojej firmowej strony nie warto lekcewa┼╝y─ç, zrobi┼éo to ju┼╝ wiele firm, czerpi─ůc z tego naprawd─Ö sporo korzy┼Ťci. Nie bez powodu jest uwa┼╝any z jedno z najskuteczniejszych dzia┼éa┼ä, jakie mo┼╝na podj─ů─ç, prowadz─ůc kampani─Ö content marketinu, a jego znaczenie docenia ju┼╝ blisko 90% klient├│w z sektora B2B. Badania rynku w r├│┼╝nych bran┼╝ach pokazuj─ů te┼╝, ┼╝e ponad 80% u┼╝ytkownik├│w Internetu regularnie czytuje jakie┼Ť blogi, odnotowano te┼╝ znaczne wzrosty zysk├│w firm, kt├│re zdecydowa┼éy si─Ö na ich prowadzenie.

Mo┼╝na wi─Öc ┼Ťmia┼éo powiedzie─ç, ┼╝e jest to jedna z najlepszych form reklamy, chocia┼╝ za┼éo┼╝enie bloga b─Ödzie wymaga┼éo pewnego wysi┼éku. Oczywi┼Ťcie nie trzeba robi─ç tego samemu, lepiej zleci─ç to zadanie naszym specjalistom, a decyduj─ůc si─Ö prowadzi─ç bloga, trzeba zadba─ç o wiele jego aspekt├│w, zar├│wno technicznych, jak i przygotowanie wysokiej jako┼Ťci, merytorycznej tre┼Ťci.

Korzy┼Ťci, jakie mo┼╝na osi─ůgn─ů─ç decyduj─ůc si─Ö na posiadanie bloga firmowego

Decyduj─ůc si─Ö na blog firmowy, trzeba przede wszystkim pami─Öta─ç, ┼╝e prowadzimy go nie dla siebie, lecz dla os├│b, kt├│re b─Öd─ů go czyta┼éy. Istotny jest te┼╝ fakt, ┼╝e wiele z nich to potencjalni klienci, warto wi─Öc w pe┼éni wykorzysta─ç szans─Ö nawi─ůzania z nimi d┼éugotrwa┼éej, obustronnie korzystnej biznesowej relacji.

Zyskanie zaufania czytelnik├│w i jednocze┼Ťnie potencjalnych klient├│w

Blog daje szerokie mo┼╝liwo┼Ťci pozwalaj─ůce na zyskanie zaufania u czytelnik├│w poprzez przekazywanie im takich informacji, jakich dok┼éadnie poszukuj─ů, a badania pokaza┼éy, ┼╝e jest to a┼╝ 82 procent internaut├│w. Tre┼Ťci oparte na wiarygodnych, sprawdzonych ┼║r├│d┼éach, pe┼éne cennych wskaz├│wek to r├│wnie┼╝ zach─Öta do interakcji.

Czytelnicy mog─ů czynnie uczestniczy─ç w ich tworzeniu poszczeg├│lnych wpis├│w dzi─Öki komentarzom, jakie pod nimi umieszczaj─ů. Zalecamy zapoznawanie si─Ö z nimi dok┼éadnie i szybkie odpowiadanie na wszystkie zadawane pytania, nawet te najtrudniejsze. Dzi─Öki czemu zyskamy jednocze┼Ťnie pe┼éne zaufanie u┼╝ytkownik├│w, kt├│re trudno by┼éoby zdoby─ç w inny spos├│b. Pami─Ötajmy te┼╝ o bezwzgl─Ödnym usuwaniu z listy komentarzy wszelkich wulgaryzm├│w, spamu, nachalnych reklam mog─ůcych negatywnie rzutowa─ç na odbi├│r ca┼éego bloga, a je┼Ťli nie mamy czasu sami si─Ö tym zaj─ů─ç, to koniecznie wyznaczmy osob─Ö, do kt├│rej obowi─ůzk├│w b─Ödzie to nale┼╝a┼éo.

Pokazanie swojej firmy od wewn─ůtrz, jej historii oraz pracownik├│w

Jednym ze sposob├│w nawi─ůzania g┼é─Öbszych i d┼éugotrwa┼éych relacji biznesowych z potencjalnymi klientami, jest pokazanie im, jak dzia┼éa firma, jej histori─Ö i pracownik├│w. Takie dzia┼éanie marketingowe ma ju┼╝ nawet swoj─ů nazw─Ö, storytelling, czyli t┼éumacz─ůc opowiadanie historii, w tym przypadku o firmie oraz ludziach, kt├│rzy ja tworz─ů. Wykorzystuje si─Ö tu naturaln─ů cech─Ö ludzkiego charakteru, ciekawo┼Ť─ç i ch─Ö─ç s┼éuchania, a w tym przypadku czytania interesuj─ůcych tekst├│w. Marketing narracyjny, bo z t─ů nazw─ů r├│wnie┼╝ mo┼╝na si─Ö zetkn─ů─ç, buduje i skutecznie utrwala wi─Ö┼║ odbiorcy/klienta z dan─ů mark─ů albo produktem poprzez opowiedzenie o nim w nietypowy spos├│b. Nie wystarczy tylko przedstawienie danych technicznych czy sk┼éadu chemicznego, trzeba stworzy─ç o nim pasjonuj─ůc─ů opowie┼Ť─ç, maj─ůc─ů wp┼éyw na emocje czytelnika, odwo┼éuj─ůc─ů si─Ö do jego sfery uczuciowej oraz wyobra┼║ni.

Oczywi┼Ťcie to, co piszemy, musi by─ç prawdziwe, niedozwolony jest fa┼ész i ubarwianie opowie┼Ťci faktami niemaj─ůcymi odbicia w rzeczywisto┼Ťci, bo skutek takiego dzia┼éania b─Ödzie odwrotny do zamierzonego. Do takich dzia┼éa┼ä warto zach─Öci─ç swoich pracownik├│w, niech sami, oczywi┼Ťcie, je┼Ťli maj─ů do tego talent, opisuj─ů do┼Ťwiadczenia ze swojej pracy. Je┼Ťli nie czuj─ů si─Ö dobrze w pisaniu, to mog─ů opowiedzie─ç swoj─ů histori─Ö profesjonalnemu copywriterowi, kt├│ry ubierze j─ů we w┼éa┼Ťciwe s┼éowa, tworz─ůc nawet z tak pozornie prozaicznych temat├│w pasjonuj─ůc─ů i wzbudzaj─ůc─ů zainteresowanie opowie┼Ť─ç.

Budowa ┼Ťwiadomo┼Ťci i lepsza rozpoznawalno┼Ťci marki

Prowadzenie firmy, zw┼éaszcza z bran┼╝y handlowej, wi─ů┼╝e si─Ö ze sprzeda┼╝─ů produkt├│w okre┼Ťlonej marki lub marek, kt├│re trzeba skutecznie wypromowa─ç. Opr├│cz r├│┼╝nych form reklamy, takiej jak np. Google Ads, wysok─ů skuteczno┼Ť─ç wykazuje w┼éa┼Ťnie blog firmowy. To na nim mo┼╝na dok┼éadniej zaprezentowa─ç poszczeg├│lne produkty, nie w formie suchej oferty, lecz wyczerpuj─ůcych opis├│w pokazuj─ůcych ich zalety, ewentualne wady czy zalecany spos├│b wykorzystania.

Tutaj ponownie korzystna okazuje si─Ö mo┼╝liwo┼Ť─ç komentowania wpis├│w i w ten spos├│b u┼╝ytkownicy na bie┼╝─ůco dziel─ů si─Ö swoimi do┼Ťwiadczeniami czy wymieniaj─ů opiniami. W ten spos├│b marka lepiej utrwala si─Ö w ich ┼Ťwiadomo┼Ťci, wzrasta zaufanie do niej i staje si─Ö bardziej rozpoznawalna. Blog firmowy sprawdzi si─Ö te┼╝ w roli solidnej podstawy do planowania oraz przeprowadzenia d┼éu┼╝szej kampanii content marketingowej. Pozwala na przyci─ůgni─Öcie grupy klient├│w, kt├│rzy dotychczas nie byli zainteresowani oferowan─ů mark─ů i otwarcie ca┼ékiem nowych, niedost─Öpnych wcze┼Ťniej rynk├│w zbytu.

Zyskanie opinii eksperta w swojej bran┼╝y

Je┼Ťli nawet jeste┼Ťmy ekspertami w dziedzinie, kt├│r─ů si─Ö zajmujemy, to zazwyczaj nie wie o tym nikt poza ograniczon─ů liczb─ů naszych klient├│w. Czuj─ůc si─Ö pewnie, nale┼╝y to pokaza─ç, podzieli─ç si─Ö posiadan─ů wiedz─ů, dzi─Öki czemu zyskamy du┼╝e uznanie w oczach czytelnik├│w, korzystnie wyr├│┼╝niaj─ůc si─Ö na tle konkurencji istniej─ůcej przecie┼╝ w ka┼╝dej bran┼╝y. Sprzyja to jednocze┼Ťnie wykreowaniu wizerunku profesjonalnej firmy, dbaj─ůcej o wszystkie potrzeby klienta.

Mo┼╝na tu zaobserwowa─ç interesuj─ůcy, ale korzystny trend polegaj─ůcy na rezygnacji ze stricte naukowych tre┼Ťci, pe┼énych skomplikowanych zwrot├│w, kt├│rych zrozumienie wymaga zazwyczaj fachowej wiedzy. W ich miejsce lepiej publikowa─ç teksty w przejrzysty spos├│b wyja┼Ťniaj─ůce dane zagadnienie, pisane zrozumia┼éym dla wszystkich j─Özykiem, pokazuj─ůce praktyczne, a nie czysto teoretyczne rozwi─ůzania.

Mo┼╝liwo┼Ť─ç badania potrzeb rynku, na kt├│rym dzia┼éamy

Koszty zlecenia takiej us┼éugi zewn─Ötrznej firmie s─ů zazwyczaj bardzo wysokie, jednak samodzieln─ů analiz─Ö rynku, oczywi┼Ťcie w pewnym ograniczonym zakresie, umo┼╝liwia w┼éa┼Ťnie blog firmowy, a konkretnie b─Öd─ůcy jego cz─Ö┼Ťci─ů system komentarzy. Czytelnicy, wyra┼╝aj─ůc swoje opinie, pozytywne oraz negatywne, daj─ů nam obraz tego, co s─ůdz─ů np. o opisywanym na blogu produkcie, sposobie jego u┼╝ycia czy poradach, jakie tam umieszczamy. Analizuj─ůc ich wypowiedzi, zyskujemy za darmo informacj─Ö, jakie s─ů ich potrzeby, co im si─Ö podoba, a co nie i jakie zmiany musimy natychmiast wprowadzi─ç, aby to zmieni─ç. Sami r├│wnie┼╝ mamy mo┼╝liwo┼Ť─ç zadawania im pyta┼ä, co wydatnie u┼éatwi prowadzenie dzia┼éalno┼Ťci, dostosowuj─ůc j─ů do aktualnych i rzeczywistych potrzeb klient├│w.

Prowadzenie bloga firmowego ÔÇô o co trzeba zadba─ç zak┼éadaj─ůc go

planowanie bloga

Za┼éo┼╝enie bloga to nie tylko wybranie dla niego jakiej┼Ť platformy i od razu publikowanie na nim tekst├│w, wszystko to wymaga wcze┼Ťniejszego przygotowania, je┼Ťli ma przynie┼Ť─ç pozytywne i oczekiwane efekty. Nie ma on by─ç przecie┼╝ miejscem prezentacji przypadkowych tre┼Ťci niezwi─ůzanych z profilem czy bran┼╝─ů, w kt├│rej dzia┼éa firma albo osobistych przemy┼Ťle┼ä jej w┼éa┼Ťciciela. Skoro ma by─ç uzupe┼énieniem i rozszerzeniem witryny firmowej, trzeba dok┼éadnie zaplanowa─ç, co b─Ödziemy na nim publikowa─ç i w jakiej formie, uwzgl─Ödniaj─ůc r├│wnie┼╝ takie czynniki jak:

1. Cel prowadzenia bloga, dostosowanie do potrzeb odbiorcy

Okre┼Ťlenie celu prowadzenia bloga firmowego i jego rodzaju, to pierwszy krok, lecz taki, kt├│rego nie mo┼╝na pomin─ů─ç. Wybrana forma b─Ödzie bezpo┼Ťrednio rzutowa┼éa na spos├│b jego odbioru przez czytelnika, musi wi─Öc spe┼énia─ç wszystkie jego wymagania w tym zakresie. Odwiedzaj─ůc stron─Ö, przegl─ůda prezentowan─ů na niej ofert─Ö, je┼Ťli jednak informacje o niej s─ů dla niego niezadowalaj─ůce, to zaczyna ich szuka─ç gdzie indziej. Uzupe┼éni─ç je mo┼╝e w┼éa┼Ťnie blog i taka jest jego g┼é├│wna funkcja, rozszerzenie oferty i zaprezentowanie np. najwa┼╝niejszych cech sprzedawanych produkt├│w, wad, zalet czy sposobu u┼╝ycia. W takim przypadku zwi─Ökszaj─ů si─Ö szanse pozostania u┼╝ytkownika i jednocze┼Ťnie klienta na stronie, a uzyskawszy wiedz─Ö, jakiej poszukiwa┼é, mo┼╝e przej┼Ť─ç do sklepu i dokona─ç zakupu.

Czasami pomys┼éu na bloga szukamy godzinami, a czasami jest to ol┼Ťnienie i ju┼╝ wiemy, o czym b─Ödziemy pisa─ç. W przypadku bloga firmowego lepiej nie poddawa─ç si─Ö impulsom chwili tylko dok┼éadnie zastanowi─ç si─Ö, jak─ů ma mie─ç form─Ö, a najcz─Ö┼Ťciej spotykane to:

  • blog o charakterze informacyjnym, jak jego sama nazwa wskazuje, przekazuj─ůcy konkretne, starannie wyselekcjonowane informacje z danej dziedziny, zgodnej z profilem firmy i przydatne dla jej klient├│w;
  • blog poradnikowy, a publikowane na nim teksty maj─ů tak lubian─ů posta─ç poradnik├│w, pokazuj─ůcych w praktyczny spos├│b np. wspomnian─ů obs┼éug─Ö i spos├│b u┼╝ycia sprzedawanych przez firm─Ö towar├│w. Ten typ blog├│w sprawdza si─Ö r├│wnie┼╝ ┼Ťwietnie w przypadku firm z bran┼╝y budowlanej, nie tylko sprzedaj─ůcych materia┼éy czy sprz─Öt, ale i oferuj─ůcych tego typu us┼éugi. Takie porady specjalist├│w zawsze s─ů ch─Ötnie czytane, zw┼éaszcza kiedy przygotowuj─ů je osoby doskonale zorientowane w tej tematyce;
  • blogi pomagaj─ůcy w kreacji i utrzymaniu pozytywnego wizerunku marki, produktu oraz samej oferuj─ůcej go firmy.

2. Zarz─ůdzanie blogiem firmowym, wyb├│r serwisu blogowego lub systemu CMS

Blog firmowy to nic innego, jak strona internetowa i wielu przedsi─Öbiorc├│w rezygnuje z niego, my┼Ťl─ůc, ┼╝e b─Öd─ů musieli pozna─ç wszystkie tajniki ich tworzenia, w tym programowanie w j─Özykach HTML, JavaScript czy PHP. O ile pierwszy nie jest trudny i uda si─Ö go opanowa─ç w stosunkowo kr├│tkim czasie, to dwa pozosta┼ée wymagaj─ů po┼Ťwi─Öcenia du┼╝o czasu na nauk─Ö. Mo┼╝na na szcz─Ö┼Ťcie sobie tego zaoszcz─Ödzi─ç, chocia┼╝ podstawy HTML z pewno┼Ťci─ů si─Ö przydadz─ů, a do stworzenia i zarz─ůdzania blogiem wykorzysta─ç og├│lnodost─Öpne serwisy blogowe albo system zarz─ůdzania tre┼Ťci─ů, czyli CMS.

Serwisy blogowe, to odmiana platform blogowych, czyli po prostu strony umo┼╝liwiaj─ůcych szybkie za┼éo┼╝enie bloga i wygodne zarz─ůdzanie nim. W wi─Ökszo┼Ťci przypadk├│w s─ů one darmowe, jednak┼╝e decyduj─ůc si─Ö na korzystanie z nich, trzeba jednocze┼Ťnie zaakceptowa─ç pewne ograniczenia narzucane przez ich w┼éa┼Ťcicieli. Najpopularniejsz─ů platform─ů blogow─ů jest obecnie blogger.com, wchodz─ůcy w sk┼éad medialnego imperium Google, z kt├│rego korzystaj─ů miliony u┼╝ytkownik├│w na ca┼éym ┼Ťwiecie, przyci─ůgaj─ůcy ich nast─Öpuj─ůcymi zaletami:

  • brak koszt├│w, a za┼éo┼╝enie konta, rejestracja, za┼éo┼╝enie bloga i korzystanie z niego jest ca┼ékowicie darmowe;
  • darmowy hosting, czyli miejsce na serwerze przeznaczone dla plik├│w tworz─ůcych blog;
  • wysoki poziom bezpiecze┼ästwa, wynikaj─ůcy mi─Ödzy innymi z zastosowania certyfikatu SSL szyfruj─ůcego wszystkie przesy┼éane przez u┼╝ytkownik├│w dane, a korzystanie z niego r├│wnie┼╝ jest darmowe;
  • proste za┼éo┼╝enie bloga i zarz─ůdzanie nim poprzez intuicyjny i r├│wnie ┼éatwy obs┼éudze panel sterowania, daj─ůcy dosy─ç du┼╝e mo┼╝liwo┼Ťci formatowania tekstu, dodawanie zdj─Ö─ç, dodatk├│w czy szablon├│w zmieniaj─ůcych wygl─ůd;
  • integracja z innymi us┼éugami oferowanymi przez Google w ramach posiadanego konta;
  • ┼éatwe tworzenie kopii zapasowych, chroni─ůce przed utrat─ů danych.

Korzystanie z serwis├│w blogowych ma jednak pewne wady, cz─Ö┼Ťciowo dyskwalifikuj─ůce je, jako platform─Ö dla bloga firmowego, a najwa┼╝niejsze, jakie warto rozwa┼╝y─ç to:

  • ograniczone mo┼╝liwo┼Ťci samodzielnej konfiguracji, ilo┼Ť─ç wtyczek mniejsza ni┼╝ w p┼éatnych systemach CMS;
  • w┼éa┼Ťcicielem platformy jest zewn─Ötrzna firma, wi─Öc de facto nigdy nie b─Ödziemy w stu procentach w┼éa┼Ťcicielem swojego bloga, musimy wi─Öc si─Ö liczy─ç z tym, ┼╝e je┼Ťli likwidacji ulegnie sama platforma, to zniknie tak┼╝e nasz blog. Mo┼╝e on zosta─ç te┼╝ zamkni─Öty lub wy┼é─ůczony, kiedy serwis uzna, ┼╝e to, co publikujemy, w jakikolwiek spos├│b narusza regulamin;
  • serwisy, w tym i blogger, narzucaj─ů u┼╝ytkownikom ko┼äc├│wk─Ö adresu URL i w tym przypadku b─Ödzie on mia┼é posta─ç: nazwa_bloga.blogspot.com;
  • ma┼éo funkcjonalny system komentarzy.

CMS (Content Management System), kompleksowe, rozbudowane, ale jednocze┼Ťnie prosty w obs┼éudze systemy zarz─ůdzania tre┼Ťci─ů, daj─ůce u┼╝ytkownikom mo┼╝liwo┼Ťci o wiele szersze ni┼╝ wi─Ökszo┼Ť─ç popularnych platform blogowych. Wed┼éug specjalist├│w jest to najlepsze rozwi─ůzanie, jakie warto zastosowa─ç nie tylko do obs┼éugi swojego bloga, ale i ca┼éej strony firmowej. Dost─Öpnych jest wiele CMS ÔÇô ├│w, Drupal czy Joomla, lecz najcz─Ö┼Ťciej u┼╝ywany to WordPress i naszym zdaniem w pe┼éni zas┼éu┼╝enie, chocia┼╝ nie jest wolny od pewnych wad.

Cz─Östo spotykamy si─Ö z pytaniem, dlaczego w SEOSPACE wi─Ökszo┼Ťci─ů blog├│w czy stron zarz─ůdzamy w┼éa┼Ťnie z jego pomoc─ů, a najlepsz─ů odpowiedzi─ů s─ů oczywiste zalety tego systemu:

  • wyj─ůtkowa ┼éatwo┼Ť─ç obs┼éugi, z czym poradz─ů sobie nawet pocz─ůtkuj─ůcy u┼╝ytkownicy. Jego obs┼éuga jest wr─Öcz intuicyjna, a du┼╝a spo┼éeczno┼Ť─ç skupiona wok├│┼é tego projektu open-sourceÔÇÖowego sprawia, ┼╝e zawsze znajdziemy w sieci rozwi─ůzanie ka┼╝dego problemu. Interfejs systemu jest wr─Öcz wzorcowy, bez wysi┼éku znajdziemy te┼╝ wszystkie potrzebne opcje, a wprowadzony jaki┼Ť czas temu system blok├│w znacznie u┼éatwia umieszczanie i edycj─Ö wpis├│w;
  • olbrzymia ilo┼Ť─ç motyw├│w, w tym wiele dost─Öpnych bezp┼éatnie, dzi─Öki kt├│rym uzyskamy dok┼éadnie taki wygl─ůd bloga, na jakim nam zale┼╝y. Motywy mo┼╝na r├│wnie┼╝ w pewnym stopniu samodzielnie modyfikowa─ç, chocia┼╝ w tym przypadku pewna wiedza o programowaniu b─Ödzie niezb─Ödna, zw┼éaszcza znajomo┼Ť─ç HTML, CSS i PHP;
  • r├│wnie du┼╝a ilo┼Ť─ç wspomnianych wtyczek;
  • pe┼éna responsywno┼Ť─ç strony tworzonej przy u┼╝yciu tego CMS ÔÇô a, jej dostosowanie do wy┼Ťwietlania na urz─ůdzeniach mobilnych, co jest wr─Öcz wymagane przez Google, kt├│ry nie indeksuje stron niespe┼éniaj─ůcych tych regu┼é;
  • praktycznie natychmiastowa gotowo┼Ť─ç do pracy, mamy bowiem mo┼╝liwo┼Ť─ç od razu skorzystania z hostingu oferowanego przez sam WordPress. Zak┼éadamy po prostu swoje konto na stronie WordPress.com i ju┼╝ mo┼╝emy dzia┼éa─ç, chocia┼╝ w nieco ograniczonym zakresie. Dostajemy pe┼éen dost─Öp do panelu administracyjnego, ale bez mo┼╝liwo┼Ťci dodawania w┼éasnych szablon├│w, modyfikacji ich kodu i dodawania wielu darmowych wtyczek. Lepiej wi─Öc zainstalowa─ç ten CMS na swoim w┼éasnym przystosowanym do tego serwerze i zyska─ç w ten spos├│b jego pe┼én─ů, niczym nieograniczon─ů funkcjonalno┼Ť─ç, albo skorzysta─ç z us┼éug zaufanej firmy hostingowej.

Wady, jak ju┼╝ wspomnieli┼Ťmy, te┼╝ istniej─ů i wybieraj─ůc WordPress, powinni┼Ťcie wiedzie─ç, ┼╝e:

  • ten CMS jest niestety podatny na ataki hakerskie czy dzia┼éanie wirus├│w, dlatego bezwzgl─Ödnie nale┼╝y pami─Öta─ç o jego regularnej aktualizacji, instalacji oficjalnych rozszerze┼ä zwi─Ökszaj─ůcych poziom bezpiecze┼ästwa;
  • darmowa, podstawowa wersja WordPress ma niestety pewne ograniczenia, a dost─Öp do pe┼énej funkcjonalno┼Ťci zyskujemy dopiero po zakupie p┼éatnej wersji. Dosy─ç kosztowny b─Ödzie r├│wnie┼╝ zakup wtyczek albo szablon├│w decyduj─ůcych o stronie graficznej bloga;
  • wyst─Öpuj─ůce niekiedy problemy z wydajno┼Ťci─ů systemu, objawiaj─ůce si─Ö mi─Ödzy innymi spadkiem pr─Ödko┼Ťci ┼éadowania strony, co jest zwi─ůzane z ilo┼Ťci─ů zainstalowanych wtyczek, kt├│re mog─ů stanowi─ç nadmierne obci─ů┼╝enie.

3. Hosting, najlepsze miejsce na pliki tworz─ůce blog firmowych

Nast─Öpnym krokiem zak┼éadania naszego bloga firmowego, jest znalezienie dobrego hostingu, lecz zanim go wybierzemy, powinni┼Ťmy wiedzie─ç, co to jest. Mianem hostingu okre┼Ťlamy po prostu serwer maj─ůcy sta┼ée pod┼é─ůczenie do globalnej sieci, na kt├│rym b─Ödziemy przechowywa─ç wszystkie pliki sk┼éadaj─ůce si─Ö na nasz blog. Wydaje si─Ö to proste, jednak w rzeczywisto┼Ťci hosting dla stron opartych na systemie WordPress musi spe┼énia─ç kilka istotnych wymaga┼ä i trzeba zwr├│ci─ç szczeg├│ln─ů uwag─Ö na takie jego parametry jak:

  • oferowana pojemno┼Ť─ç, czyli miejsce na dysku, kt├│re b─Ödzie musia┼éo pomie┼Ťci─ç wszystkie teksty, zdj─Öcia i multimedia, pozostawiaj─ůc jednocze┼Ťnie bezpieczny zapas dost─Öpnej wolnej przestrzeni dyskowej. Decyduj─ůc si─Ö na hosting bez ograniczonej ilo┼Ťci miejsca, sprawd┼║my, czy przypadkiem nie ma jednocze┼Ťnie innych ogranicze┼ä, a najcz─Ö┼Ťciej mo┼╝emy si─Ö zetkn─ů─ç np. z limitem ilo┼Ťci plik├│w, jakie mo┼╝emy przes┼éa─ç na serwer. Z takiej oferty lepiej od razu zrezygnowa─ç i znale┼║─ç korzystniejsz─ů, bez ogranicze┼ä utrudniaj─ůcych prac─Ö;
  • transfer, rozliczany zazwyczaj w cyklach miesi─Öcznych i oznaczaj─ůcy jak─ů ilo┼Ť─ç danych b─Ödziemy mogli w tym czasie wys┼éa─ç do u┼╝ytkownik├│w. Trudno jest tu okre┼Ťli─ç g├│rn─ů granic─Ö, zale┼╝y ona od ilo┼Ťci go┼Ťci odwiedzaj─ůcych nasz blog, ale je┼Ťli firma hostingowa oferuje nam nielimitowany transfer, to zdecydowanie warto skorzysta─ç z takiej oferty;
  • konta pocztowe tworzone w ramach domeny bloga, kt├│rych ilo┼Ť─ç r├│wnie┼╝ powinna by─ç nielimitowana. Mo┼╝e jest to dzia┼éanie nieco na wyrost, jednak┼╝e wi─Ökszo┼Ť─ç dostawc├│w oferuje to w standardzie, podobnie jak mo┼╝liwo┼Ť─ç po┼é─ůczenia konta z domeny z posiadanym ju┼╝ kontem Gmail;
  • prosta obs┼éuga, najlepiej, aby by┼éa tak samo intuicyjna, jak systemu WordPress, szczeg├│lnie wyboru interesuj─ůcych nas opcji, czy ich p├│┼║niejszej zmiany, jednoznacznie pokazuj─ůcych, jakich modyfikacji dokonali┼Ťmy i jakie b─Öd─ů ich ewentualne koszty;
  • bezpiecze┼ästwo i mamy tu na my┼Ťli zar├│wno w┼éa┼Ťciwe zabezpieczenie serwera przed nieautoryzowanym dost─Öpem os├│b niepowo┼éanych, jak i regularne robienie kopii przechowywanych na nim danych. Dostawca musi zastosowa─ç skuteczny firewall, oprogramowanie skanuj─ůce dyski i poszukuj─ůce na nich z┼éo┼Ťliwego kodu czy te┼╝ takie, kt├│re blokuje tzw. niebezpieczne ┼╝─ůdania. Oczywi┼Ťcie my r├│wnie┼╝ nie powinni┼Ťmy sprowadza─ç zagro┼╝enia na stron─Ö, klikaj─ůc bezmy┼Ťlnie w odno┼Ťniki przychodz─ůce razem z mailami. Kwestia backupu danych, najlepiej robionego codziennie, to kolejny czynnik podnosz─ůcy zaufanie do wybranej firmy hostingowej. Kopia powinna obejmowa─ç du┼╝y zakres danych, si─Öga─ç co najmniej kilku dni wstecz, tak samo wa┼╝ny jest spos├│b jej przechowywania, do czego powinno si─Ö wykorzystywa─ç zabezpieczone macierze dyskowe. Zalecamy tak┼╝e samodzielne, cykliczne robienie kopii na no┼Ťnikach zewn─Ötrznych, bo inaczej odtworzenie utraconych danych, zw┼éaszcza tekst├│w mo┼╝e okaza─ç si─Ö co najmniej trudne, a zazwyczaj wr─Öcz niemo┼╝liwe;
  • baza danych MySQL, bez kt├│rej nie mo┼╝na prawid┼éowo korzysta─ç z WordPress i wielu innych system├│w CMS;
  • pe┼éne wsparcie i dost─Öpna ca┼éodobowa pomoc techniczna, usuwanie ewentualnych awarii praktycznie natychmiast po ich wyst─ůpieniu, tak, aby nasz blog ca┼éy czas by┼é dost─Öpny dla czytaj─ůcych go u┼╝ytkownik├│w;
  • ewentualna pomoc w pozycjonowaniu bloga.

4. Chwytliwa, łatwa do zapamiętania nazwa domeny

Wyb├│r hostingu odznaczamy jako za┼éatwiony, zabieramy si─Ö wi─Öc za domen─Ö, tak samo wa┼╝n─ů, kt├│rej wyboru nie zostawiajmy losowi. Domena to jednocze┼Ťnie nazwa naszego bloga, chocia┼╝ w przypadku jego wersji firmowej jest zwi─ůzana z nazw─ů firmy. Musi by─ç unikalna, stanowczo niedozwolone i niemile widziane jest u┼╝ywanie zarezerwowanych ju┼╝ nazw, zw┼éaszcza tych, stosowanych przez konkurencj─Ö. Je┼Ťli chodzi o rozszerzenie domeny, raczej nie wybierajmy egzotycznych, ale pozosta┼ämy przy ko┼äc├│wce .pl, jednoznacznie okre┼Ťlaj─ůcej, ┼╝e funkcjonujemy na terenie naszego kraju, ewentualnie europejskiej .eu.

Wracaj─ůc do nazwy domeny, to bezwzgl─Ödnie musi ona pasowa─ç do profilu prowadzonej dzia┼éalno┼Ťci, ┼é─ůcz─ůc si─Ö r├│wnie┼╝ z prezentowan─ů tematyk─ů i oferowan─ů mark─ů. Dobrze wybrana domena niesie ze sob─ů wymierne korzy┼Ťci, pozwalaj─ůc na dotarcie do takiej grupy klient├│w docelowych, na kt├│rej najbardziej nam zale┼╝y, szukaj─ůcych na blogu w┼éa┼Ťnie tych informacji, jakie prezentujemy.

5. Wygl─ůd, efektowny, lecz jednocze┼Ťnie nie przyt┼éaczaj─ůcy

Z racji, ┼╝e ludzie w wi─Ökszo┼Ťci s─ů estetami, powinni┼Ťmy tak┼╝e zadba─ç o w┼éa┼Ťciw─ů opraw─Ö graficzn─ů bloga, przyci─ůgaj─ůc─ů wzrok, ale nie nachaln─ů i nadmiernie krzykliw─ů. Zastosowana kolorystyka czy elementy graficzne np. menu musz─ů idealnie wsp├│┼égra─ç z wygl─ůdem ca┼éej strony firmowej, a pasuj─ůcy nam szablon na pewno znajdziemy w┼Ťr├│d tysi─Öcy dost─Öpnych dla WordPress. W┼éa┼Ťciwie dobrana szata graficzna w po┼é─ůczeniu z odpowiednim formatowaniem tekstu u┼éatwia czytanie i wr─Öcz zach─Öca, aby to na naszym blogu zatrzyma─ç si─Ö na d┼éu┼╝ej, staj─ůc si─Ö z czasem jego wiernym czytelnikiem.

Prowadzenie bloga firmowego ÔÇô co sprawia, ┼╝e jest ch─Ötnie czytany

pisanie bloga firmowego na laptopie

Jak wida─ç na powy┼╝szych przyk┼éadach, za┼éo┼╝enie firmowego bloga nie powinno nastr─Öcza─ç zbyt du┼╝o problem├│w, jednaj┼╝e dla pewno┼Ťci poprawno┼Ťci wykonania wszystkich krok├│w, lepiej zleci─ç to specjalistom w tej dziedzinie. Daje to stuprocentow─ů pewno┼Ť─ç, ┼╝e blog natychmiast po uruchomieniu b─Ödzie dzia┼éa┼é prawid┼éowo, a zamieszczane wpisy przyci─ůgn─ů du┼╝─ů liczb─Ö u┼╝ytkownik├│w. Aby jednak tak si─Ö sta┼éo, trzeba w odpowiedni spos├│b go przygotowa─ç, ponownie nie na zasadzie przypadku, lecz dok┼éadnie planuj─ůc ca┼é─ů zwi─ůzan─ů z tym strategi─Ö marketingow─ů.

Tym tak┼╝e powinni zaj─ů─ç si─Ö fachowcy, kt├│rzy z ka┼╝dego tekstu zrobi─ů profesjonalne narz─Ödzie, przek┼éadaj─ůce s┼éowa na zyski, a to przecie┼╝ o nie chodzi w prowadzeniu dowolnej firmy. Tutaj r├│wnie┼╝ obowi─ůzuj─ů pewne nienaruszalne zasady i kiedy zastosujemy si─Ö do nich, to sukces naprawd─Ö b─Ödzie w zasi─Ögu r─Öki. Ludzie, kt├│rym uda┼éo si─Ö to osi─ůgn─ů─ç, dziel─ů si─Ö nast─Öpuj─ůcymi radami:

1. Co nasz blog daje u┼╝ytkownikowi, czyli u┼╝yteczno┼Ť─ç

Ilo┼Ť─ç blog├│w znajduj─ůcych si─Ö w sieci przyprawia o b├│l g┼éowy, jednak na temat u┼╝yteczno┼Ťci wielu z nich przez grzeczno┼Ť─ç nie b─Ödziemy si─Ö wypowiada─ç. A jednym z najwa┼╝niejszych cel├│w prowadzenia bloga jest przecie┼╝ jego u┼╝yteczno┼Ť─ç, to, co lektura daje u┼╝ytkownikowi, korzy┼Ťci z czasu po┼Ťwi─Öconego na jego czytanie. Uzyskanie takiej oczekiwanej u┼╝yteczno┼Ťci jest mo┼╝liwe dzi─Öki publikowaniu warto┼Ťciowych tre┼Ťci, przekazuj─ůcych istotne informacje w lekkiej, przyst─Öpnej formie. O tym r├│wnie┼╝ nie wolno zapomina─ç, bo ÔÇ×ci─Ö┼╝kiÔÇŁ, trudny w odbiorze tekst prze┼éadowany fachow─ů terminologi─ů odstraszy, a nie zach─Öci do lektury.

2. Regularne publikowanie nowych wpis├│w

Tutaj obowi─ůzuje prosta zasada, nieaktualizowany blog, to martwy blog, kt├│rego nikt nie czyta, dlatego tak wskazana jest systematyczno┼Ť─ç i obowi─ůzkowo┼Ť─ç w jego prowadzeniu. Najlepiej ustali─ç sobie jaki┼Ť dzie┼ä lub dwa w tygodniu na publikowanie wpis├│w, bo mniejsza cz─Östotliwo┼Ť─ç naprawd─Ö nie ma sensu. Na blogu musi pojawi─ç si─Ö co najmniej jeden tekst tygodniowo, w przeciwnym razie zaobserwujemy ca┼ékowity brak zainteresowania tym, co piszemy.

3. Przygotowanie wysokiej jako┼Ťci tre┼Ťci

Powiedzmy sobie szczerze, ┼╝e pisanie tekst├│w na blog firmowy nie jest proste. Stworzenie unikalnego i merytorycznego artyku┼éu zajmuje sporo czasu, wymagaj─ůc jednocze┼Ťnie du┼╝ej wiedzy o samym procesie pisania czy poszukiwaniu niezb─Ödnych ┼║r├│de┼é. Je┼Ťli nie mamy do tego talentu, to nawet nie pr├│bujmy, bo Google preferuje tre┼Ťci wysokiej jako┼Ťci i pisane bez ┼╝adnych b┼é─Öd├│w. Nie pr├│bujmy tak┼╝e kopiowa─ç tego, co wcze┼Ťniej stworzyli inni, plagiaty s─ů prawie natychmiastowo wychwytywane, a stosuj─ůcej je stronie grozi zbanowanie, czyli usuni─Öcie z indeksu wyszukiwania. Brak talentu pisarskiego to nie pow├│d do wstydu, wystarczy tylko skorzysta─ç z pomocy profesjonalnych copywriter├│w zajmuj─ůcych si─Ö tym na co dzie┼ä.

Wi─Ökszo┼Ť─ç z nich ┼é─ůczy sw├│j zaw├│d z pasj─ů, mo┼╝emy wi─Öc by─ç pewni, ┼╝e to, co napisz─ů, zainteresuje odbiorc─Ö, spe┼éniaj─ůc jednocze┼Ťnie wymogi Google co do pozycjonowania. Efekty ich pracy pe┼éne s─ů ┼Ťwie┼╝ych pomys┼é├│w, prezentacji nawet najbardziej skomplikowanych zagadnie┼ä w zrozumia┼éy i pozytywny w odbiorze spos├│b, poprawne gramatycznie i sk┼éadniowo. Wsp├│┼épraca z copywriterem powoduje te┼╝, ┼╝e wszystkie teksty publikowane na blogu s─ů ze sob─ů sp├│jne i od razu wida─ç, ┼╝e pisane w tym samym, unikalnym dla danego tw├│rcy stylu. Zanim jednak zabierze si─Ö on do pracy, musi wiedzie─ç, czego szukaj─ů czytelnicy, przewidywa─ç wpisywane przez nich zapytania i pod tym k─ůtem dobiera─ç frazy kluczowe u┼╝yte w tek┼Ťcie, dopasowuj─ůc wcze┼Ťniej przygotowan─ů list─Ö temat├│w kolejnych wpis├│w do ich rzeczywistych wymaga┼ä i potrzeb.

4. Optymalizacja bloga, wyeliminowanie błędów i skuteczna promocja w sieci

Wa┼╝nym, lecz cz─Östo bagatelizowanym elementem prowadzenia bloga firmowego jest jego regularna optymalizacja. Je┼Ťli za┼éo┼╝yli┼Ťmy go przy u┼╝yciu CMS ÔÇô a to zazwyczaj odpadaj─ů nam typowe problemy techniczne, zwi─ůzane np. z kodem strony czy wy┼Ťwietlaniem na urz─ůdzeniach mobilnych. Instaluj─ůc odpowiednie wtyczki, zoptymalizujemy r├│wnie┼╝ obrazki, sprawiaj─ůc, ┼╝e b─Öd─ů wy┼Ťwietla┼éy si─Ö szybciej i nie obci─ů┼╝a┼éy sprz─Ötu u┼╝ytkownika. Jednak┼╝e optymalizacj─Ö publikowanych tekst├│w musimy wykona─ç samodzielnie lub zlecaj─ůc to copywriterowi, z kt├│rego us┼éug korzystamy.

Profesjonali┼Ťci, stosuj─ůc specjalne narz─Ödzia, takie jak np. Surfer SEO, przygotuj─ů tre┼Ťci zgodne z aktualnymi wymaganiami stawianymi przez wyszukiwark─Ö Google, co do ilo┼Ťci s┼é├│w, paragraf├│w czy nag┼é├│wk├│w. Tak napisany i sformatowany tekst mo┼╝na lepiej i skuteczniej pozycjonowa─ç, dzi─Öki czemu wzro┼Ťnie r├│wnie┼╝ pozycja ca┼éego bloga w rankingu stron. R├│wnie istotna jest promocja w sieci, ┼é─ůcz─ůca si─Ö zreszt─ů z optymalizacj─ů prezentowanych tre┼Ťci. Aby nasz blog szybko zyska┼é popularno┼Ť─ç w┼Ťr├│d u┼╝ytkownik├│w, musimy przede wszystkim zadba─ç o:

  • opisan─ů powy┼╝ej optymalizacj─Ö tre┼Ťci, co u┼éatwi jej zindeksowanie przez mechanizmy Google;
  • jako┼Ť─ç tekst├│w, kt├│r─ů po raz kolejny podkre┼Ťlamy, poruszanie ciekawej tematyki, wysok─ů warto┼Ť─ç merytoryczn─ů i brak b┼é─Öd├│w utrudniaj─ůcych czytanie. Pami─Ötajmy te┼╝ o zastosowaniu linkowania wewn─Ötrznego, pozwalaj─ůcego odwo┼éywa─ç si─Ö do wcze┼Ťniejszych wpis├│w poruszaj─ůcych podobn─ů tematyk─Ö;
  • promocj─Ö w social mediach, wsz─Ödzie tam, gdzie posiadamy konto, nie pomijaj─ůc tak wa┼╝nych medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych, jak Twitter, Linkedin, Facebook czy Instagram;
  • udzielanie si─Ö na forach tematycznych odpowiadaj─ůcych bran┼╝y, w kt├│rej dzia┼éamy;
  • stosowanie systemu newsletter, powiadamiania czytelnik├│w o ka┼╝dym nowym wpisie. Wbrew wielu twierdzeniom, system ten ma si─Ö nadal bardzo dobrze, pozwalaj─ůc wysy┼éa─ç u┼╝ytkownikom informacje dok┼éadnie o takich tre┼Ťciach, jakimi mog─ů by─ç zainteresowani;
  • publikowanie zwiastun├│w, nazywanych potocznie zajawkami, wszystkich pojawiaj─ůcych si─Ö na blogu wpis├│w w Google Twoja Firma;
  • ewentualne wykupienie p┼éatnych reklam, oferowanych mi─Ödzy innymi na wielu portalach bran┼╝owych czy te┼╝ w samej wyszukiwarce Google.

Zalety prowadzenia bloga firmowego s─ů niepodwa┼╝alne, dlatego czas, aby sta┼é si─Ö elementem r├│wnie┼╝ Waszej strony. Je┼Ťli nie czujecie si─Ö na si┼éach, aby samodzielnie tworzy─ç i publikowa─ç kolejne wpisy, skorzystajcie z pomocy profesjonalnych, do┼Ťwiadczonych copywriter├│w, kt├│rych zatrudniamy w Seospace. Dzi─Öki ich pracy mo┼╝ecie liczy─ç na teksty najwy┼╝szej jako┼Ťci, poprawne gramatycznie, zgodne z wymogami SEO i przede wszystkim w pasjonuj─ůcy, wzbudzaj─ůcy zainteresowanie spos├│b opisuj─ůce to, czym si─Ö na co dzie┼ä zajmujecie. My, ze swojej strony, zajmiemy si─Ö te┼╝ obs┼éug─ů techniczn─ů bloga oraz jego opisan─ů wy┼╝ej optymalizacj─ů i pozycjonowaniem, tak, aby m├│g┼é znale┼║─ç si─Ö wysoko w rankingu Google.

Zostaw odpowied┼║

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczy─ç spam. Dowiedz si─Ö wi─Öcej jak przetwarzane s─ů dane komentarzy.